3110
Sök

Köpråd: Dodge RAM 1500

6 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#1
"Why dodge it when you can RAM it!"

Har varit min favvobil i flera år och ett mål är att någongång ha en i min ägo.
Varför?
Vet egentligen inte så mycket om Dodge men jag gillar utseendet på den och det om något är ju allid en bra förutsättning.
Men till saken nu, ska inom en framtid få en ny firmabil (fnv en S10, Chevrolet-98) och på egna önskedrömlistan finns ju då självklart en Dodge RAM1500.

Så vad jag efterfrågar är lite mer kunskaper kring denna bil från de som har ägt eller äger en nu.
För och nackdelar med denna (främst fördelar då) för att på så sätt kunna stärka de aktier som finns och ev då få min vilja/önskan igenom.
Diesel kontra bensin, olika motorer, årsmodeller, milantal, försäkringar, skatt, service, tänka på punkter etc osv.

Har siktet på på en senast 2006-2007års/max 5.000mil för kanske 280 max 300.000 (får se vad budgeten hamnar på).

Fd Bannad
657 Inlägg
20 oktober 2009
#2
Jag skulle väll välja cumminsen, men finns med både Hemin och (dräggel:D) som Srt-10, dvs Viper motorn!
Enda gången den kommer under 1.5 liter milen lär ju dock vara på en bärgningsbil, men kan vara värt de.

Märkesbög

6 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#3
Hahaha jo en SRT-10 motor skulle ju vara väldans trevligt, men de är väl bara bakhjulsdrift på dem vad jag vet samt att de kostar ju en del extra och blir väl sällan värt det såvida det inte är renodlad hobbyverksamhet.
Kan tilllägga att 4w drive är något som känns mycket aktuellt med.
Se så folk, inga dodge pickis ägare online?

3 354 Inlägg
20 oktober 2009
#4
ta du hemin elr nån diesel wink
Visst törstig med är ett riktigt arbetsdjur. var med o lasta 1 kubikmeter vatten på flaket. visst den blev lägre men den klarade det.

och då får du din 4x4.
Äger ingen sj men har kört en flera ggr. riktigt bekväm och förvånadsvärt stadig i även högre farter (motorväg). och väldig bra framkomlighet. beroende på däck såklart
Senast redigerat av Seth (20 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Fd Bannad
657 Inlägg
20 oktober 2009
#5
om 4 wheel drive vore aktuellt skulle jag gå på cumminsen, så har du kapacitet för att släpa titanic upp från sjöbotten om du har lite att göra någon kväll. Häftigt!

förresten, If you cant Dodge it, Ram it! är det egentliga mottot, du har fått det litet fel!

Märkesbög

6 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#6
Hedning skrev:
If you cant Dodge it, Ram it!

Tack.
Fast tyckte min lät bättre hahaha smile

1 814 Inlägg
21 oktober 2009
#7
Cummins Diesel låter maffigt och kul på en sådan big_smile

6 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#8
Synd att Dodge Ram1500 dieselbilarna verkar vara en bristvara på importsidan i detta land.

677 Inlägg
23 oktober 2009
#9
Grannen i usa hade en 1500 bensinare och en cummins   2500.
Riktigt manliga bilar synd bara att framvagnen är av det klenaste lagret och att du bor i fel land om du vill köpa en sådan sad

Sen hade han även problem med bråkande el.
Senast redigerat av Bergkuist (23 oktober 2009)

25 Inlägg
23 oktober 2009
#10
Har själv nu kört Dodge 1500 5,7 hemi i sex månader. Så jag säger - köp...
Det är den bekvämaste bil jag än så länge haft och alla flyttar sig när man kommer glidande.
Min är en -09 så man slipper rattväxeln och den som jag tycker lite tristare inredningen som var före faceliften 09. Det enda negativa är tankkostnaderna, när jag köpte min förklarade säljaren att eftersom motorn går ner på fyra cylindrar vid låg belastning så klarar den sig på c:a 1,2.
Än så länge har jag en snittförbrukning på 1,71, olastad bil med inga passagerare och riktigt lugn körning.
Den skriker oxå efter oljeservice efter c:a 400 mil. Detta hade jag inte räknat med.
Om du skall köpa en beg. se till att den har blivit underedsbehandlad. Min var plåtren när jag tog ut den, efter en månad kunde man se att ytrosten började härja. Nu har hon fått sig en rejäl omgång undertill.
Baksätet är lite sisådär, går att sitta i men inte optimalt.
Lycka till.


6 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#11
Trollbacken:
Hur är det med försäkringen kostnadsmässigt, skatten ligger väl på ca 3.700skr per år tror jag.
Har du någon budget(skatt, försäkring/service etc) på vad bilen kostar per år ca att driva?

Ang olja, tror du kör på för tunn olja som gör att den slukar för mycket. Testa mineralolja kanske?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 oktober 2009
#12
JBL76 skrev:
Trollbacken:
Hur är det med försäkringen kostnadsmässigt, skatten ligger väl på ca 3.700skr per år tror jag.
Har du någon budget(skatt, försäkring/service etc) på vad bilen kostar per år ca att driva?

Ang olja, tror du kör på för tunn olja som gör att den slukar för mycket. Testa mineralolja kanske?

Mineral? Nu är jag inte helt på det klara hur motorn ser ut i en sådan men jag skulle inte gått under delsyntet på en så ny maskin.

Måste det vara en dodge? Chevrolet gör riktigt fina pickisar även dom wink

Rock'n Roll

6 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#13
TenZer skrev:
JBL76 skrev:
Trollbacken:
Hur är det med försäkringen kostnadsmässigt, skatten ligger väl på ca 3.700skr per år tror jag.
Har du någon budget(skatt, försäkring/service etc) på vad bilen kostar per år ca att driva?

Ang olja, tror du kör på för tunn olja som gör att den slukar för mycket. Testa mineralolja kanske?

Mineral? Nu är jag inte helt på det klara hur motorn ser ut i en sådan men jag skulle inte gått under delsyntet på en så ny maskin.

Måste det vara en dodge? Chevrolet gör riktigt fina pickisar även dom wink

Jag har inte en krusning ang oljan utan det var bara en gissning/förslag.
Kör min nuvarande S10 med mineralolja på rekomendation. Men den är ju då från -98.

Jo det bara måste måste måååste vara en Dodge Ram1500. smile
Senast redigerat av JBL76 (24 oktober 2009)

Fd Bannad
657 Inlägg
24 oktober 2009
#14
TenZer skrev:
JBL76 skrev:
Trollbacken:
Hur är det med försäkringen kostnadsmässigt, skatten ligger väl på ca 3.700skr per år tror jag.
Har du någon budget(skatt, försäkring/service etc) på vad bilen kostar per år ca att driva?

Ang olja, tror du kör på för tunn olja som gör att den slukar för mycket. Testa mineralolja kanske?

Mineral? Nu är jag inte helt på det klara hur motorn ser ut i en sådan men jag skulle inte gått under delsyntet på en så ny maskin.

Måste det vara en dodge? Chevrolet gör riktigt fina pickisar även dom wink

Cheva gör inget annat än rebadgade Daewoos, köp riktig bil istället för nå wannabeamerikanskt.

Märkesbög

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 oktober 2009
#15
Hedning skrev:
TenZer skrev:
JBL76 skrev:
Trollbacken:
Hur är det med försäkringen kostnadsmässigt, skatten ligger väl på ca 3.700skr per år tror jag.
Har du någon budget(skatt, försäkring/service etc) på vad bilen kostar per år ca att driva?

Ang olja, tror du kör på för tunn olja som gör att den slukar för mycket. Testa mineralolja kanske?

Mineral? Nu är jag inte helt på det klara hur motorn ser ut i en sådan men jag skulle inte gått under delsyntet på en så ny maskin.

Måste det vara en dodge? Chevrolet gör riktigt fina pickisar även dom wink

Cheva gör inget annat än rebadgade Daewoos, köp riktig bil istället för nå wannabeamerikanskt.

Ursäkta? tongue Nu snackar vi inte om nå jävla europa chingchong chevor utan RIKTIGA Chevys tongue

Silverado ext med Duramax är riktigt fläskiga smile

Rock'n Roll

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 oktober 2009
#16
TenZer skrev:
Hedning skrev:
TenZer skrev:

Mineral? Nu är jag inte helt på det klara hur motorn ser ut i en sådan men jag skulle inte gått under delsyntet på en så ny maskin.

Måste det vara en dodge? Chevrolet gör riktigt fina pickisar även dom wink

Cheva gör inget annat än rebadgade Daewoos, köp riktig bil istället för nå wannabeamerikanskt.

Ursäkta? tongue Nu snackar vi inte om nå jävla europa chingchong chevor utan RIKTIGA Chevys tongue

Silverado ext med Duramax är riktigt fläskiga smile

Dom där pellefjuttbilarna är faktiskt asiatiska, och tillverkas där oxå. Bara cheva som äger företaget o förfular sitt namn genom o sätta sitt märke på dom... (chevrolet har "sminkat en gris" lol )

Och som sagt, det tillverkas fortfarande fullsize chevy med både storlek o riktiga motorer borta i usa...

Annars är en dodge med cummins diesel 6:a ett trevligt val. tar man sen bort lite ljuddämpning så blir det lite musik från dom oxå...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

42 Inlägg
24 oktober 2009
#17
har en dodge med samma motor 5,7 hemi (dock modell mycke mindre) och det MÅSTE vara rätt olja i dom om mds ska funka.
men 1,2 l milen finns inte en risk i helevete ...
1,5 landsväg minst och min lär ju väga något mindre.. ca 1,9 stan.

23 Inlägg
25 oktober 2009
#18
vill minnas att det inte finns cummins i mindre än 2500 serien
körde 3500  dually chippad cummins med  manuell låda nu på semestern....4 veckor over there e pricis vad som behövs ibland
s


504 Inlägg
20 juli 2010
#19
MDS systemet... När går det i och hur är det att köra med det? Blir skillnaden väldigt stor motför att köra utan MDS? Om man ser till bränsleförbrukning samt körbarhet?

HÅRDROCK

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 juli 2010
#20
http://blog.timesunion.com/kristi/files/2008/07/dodge.jpg

Om jag själv skulle köpane Ram skulle jag tagit diesel alla dagar i veckan!
Dock så måste du då välja en större Dodge Ram men för en Cummins diesel hade jag kunnat halal slakta min T-bird och slå en bäver!
Senast redigerat av Thunderbird88 (20 juli 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök