2984
Sök

Placera extraljus bakom grillen?

308 Inlägg
24 oktober 2009
#21
Joe_Dirt skrev:
Det är nu det börjar bli rörigt för mig, vad innebär automatisk nivåreglering?
Jag misstänker att jag inte har det då mina lysen inte automatiskt reglerar sig (vad jag vet).
På vilket sätt skiljer sig installationen av en laglig sats (speciellt om man inte har den automatiska regleringen) från en "vanlig" sats med bara t. ex. helljus?

Det är det man ser när en originalxenon startar bilen...lamporna tänds rakt fram...sen sjunker dom ner till botten sen upp igen. Det är samma sak som vanliga bilar har en liten knapp för inne i bilen alltså att höja och sänka ljusbilden. Fast automatiskt.


Forummoderator
18 132 Inlägg
24 oktober 2009
#22
Följer utvecklingen på denna tråd. Hade tänkt göra samma själv, av samma skäl. Bilfan skulle se självmordsbenägen ut i extraljus :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#23
Okej...då har jag koll på vad automatisk nivåreglering innebär. Detta har jag inte på min bil...kanske inte är så vanligt på bilar utan xenon?

Nu står jag lite i valet och kvalet om jag ska köpa en ramp eller kanske 2 till 4 st Hella FF75...vilket tror ni är mest prisvärt d.v.s mest ljus för pengarna?
Är det någon förresten som har ett pris på Hellas FF75, har kollat lite men inte lyckats hitta några svenska priser.

Edit: Hittade lite priser nu. Runt 500 styck i Sverige (http://www.autokatalogen.se/afw/kalmar/ … dNo=297276) och runt 100 USD per par från U.S.A (http://store.classicgarage.com/ff75lightkit.html, frakten från denna sida skulle hamna på runt 38 USD)
Senast redigerat av Joe_Dirt (25 oktober 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt

1 749 Inlägg
25 oktober 2009
#24
Köp två sådana och konvertera dem med xenon, istället för att köpa fyra.
Om det var så du tänkte?

Fast det har ju med utseende på bilen att göra också, kanske blir snyggare med fyra av dem på den, enligt dig?
I så fall tycker jag att du köper 4 och kör med halogen i dem, tills budgeten tillåter xenonkonvertering.

Tänk på att om du beställer dem från usa kan du komma att få betala tull och moms, samt ev hanteringsavgifter. Det måste läggas på det totala priset, även frakten inkluderad.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#25
Men blir det bra att slänga in xenonlampor i reflektorlysen då....en del säger ju att det inte blir så bra.

Funkar det att xenonkonvertera dessa extraljus (utan att ljuset blir knasigt på något vis) så kan det mycket väl vara ett alternativ att köra med 2 konverterade istället för 4 halogen.
Anledningen till att jag funderade på 4 stycken var just för att få mer ljus men kan man istället få det genom konvertering så kör jag nog på det istället.

Att det kan tillkomma diverse avgifter känner jag till men jag ser av olika anledningar inte detta som ett problem.

Jag spelar banjo....på riktigt

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 oktober 2009
#26
Vidhåller fortfarande att du ska xenonkonvertera ditt helljus med 55w xenon.
Lovar att du kommer att bli glatt överraskad av ljuset wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#27
Jo det tvivlar jag inte på. Det är ju bara det att jag i så fall får köra med en olaglig konvertering och jag orkar inte hålla på att fippla med lyset inför besiktning.

Jag spelar banjo....på riktigt

2 024 Inlägg
25 oktober 2009
#28
Fippla och fippla, räcker ju med att dra ut säkringen till dem, de behöver liksom inte lysa.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 982 Inlägg
25 oktober 2009
#29
Joe_Dirt skrev:
Hella FF75 känns absolut som ett alternativ om det blir extraljus.

Ingen som har ett ungefärligt pris (och gärna tips på var man kan få detta gjort, eller det kanske man gör lika bra hemma?) för en laglig xenonkonvertering?

600:- styck.
www.kgkmotor.se


Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#30
Expoze skrev:
Fippla och fippla, räcker ju med att dra ut säkringen till dem, de behöver liksom inte lysa.

Nu blev det rörigt för mig igen smile

Jag har ju hel och halvljus i samma lampa.
Finns det konverteringssatser där helljuset är xenon och halvljuset halogen? (Alltså xenon och halogen i samma lampa)

För om jag konverterar mitt lyse så att både hel och halvljus är xenon så är det inte lagligt då jag inte har automatisk nivåreglering.

Plockar jag bort säkringen för helljus (om det ens går efter konvertering) så har jag ju fortfarande xenon på halvljuset och besiktningsmannen kommer antagligen att anmärka på detta då jag inte har den automatiska nivåregleringen.

Skulle jag plocka bort säkringarna så att jag inte har annat än varselljus framåt så misstänker jag att besiktningsmannen skulle anmärka även på detta.

Jag skulle gärna konvertera de lysen som sitter på bilen men hänger inte med på hur detta ska ske utan nedslag på besiktning eller en bot från någon konstapel...om det då inte finns satser med xenon/halogen i samma lampa.

Jag spelar banjo....på riktigt

21 761 Inlägg
25 oktober 2009
#31
Tex www.vvme.com har såna lampor, de heter H4-2. Helljuset är xenon och halvljuset är halogen. Det är väl såna du är ute efter.

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 oktober 2009
#32
Har hört att H4-2 lamporna är riktigt kassa.
Trodde att de lamporna som innerst mot grillen var helljus och de yttre var hel/halv, men så vvar det alltså inte eller?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 oktober 2009
#33
Dieselsmurfen skrev:
Följer utvecklingen på denna tråd. Hade tänkt göra samma själv, av samma skäl. Bilfan skulle se självmordsbenägen ut i extraljus :-)

Du har separat lampa till heljuset, så bara i med ett par 50W xenon där så är det klart! wink


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 oktober 2009
#34
Aerocombi skrev:
Har hört att H4-2 lamporna är riktigt kassa.
Trodde att de lamporna som innerst mot grillen var helljus och de yttre var hel/halv, men så vvar det alltså inte eller?

har också bara hört skit om dem faktiskt...


Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#35
Nej de lamporna som sitter närmst grillen är blinkers.

Jag spelar banjo....på riktigt

1 749 Inlägg
25 oktober 2009
#36
Jag har sådana xenon/halogen lampor hemma, men jag tror inte att de är så där jättebra, blir nog helt fel ljusbild med dem.
Extraljus av något slag ska det nog vara på den bilen.

Mest diskret är nog att byta ut dimljusen mot bosch compact eller liknande.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.


Sök