IceEyes skrev:
maco skrev:
Jadu, jag vet inte vad jag skall säga om detta... Detta har, om jag inte erinrar mig fel, varit på tapeten tidigare men handlarna satte stopp för att de trodde att ö-vik skulle dö ut eftersom alla skulle bara fara förbi.
Efterblivna handlare i så fall.
Verkligen inte.
Det finns massor av orter som minskat otroligt i storlek och drabbats av att företag fått stänga när vägar dragits om.
Mackar, restauranger, prylbutiker, etc etc blir drabbade då det blir färre personer att leva på, vilket driver upp priserna. Att priserna stiger samtidigt som jobben försvinner gör att folk flyttar. Så detta inverkar i allra högsta grad.
Det syns så tydligt om man väljer att ta småvägarna istället för motorvägen i mellansverige. Eller småvägar, gamla riksvägarna. Det ligger nedlagda och förfallna företag och bostäder överallt, och då går motorvägen bara nån kilometer därifrån.
När E18/E20 drogs om för att inte ta all trafik genom Arboga gick en av landets största truckstops i graven, och hela den gamla sträckan känns nu som ödemark.
Nya E18 mellan Örebro-Karlskoga har gjort att det nu inte finns bemannade mackar längs vägen och man kan knappt komma in till de samhällen som ligger intill vägen, vilket givetvis påverkar alla.
Så nej, det är inte bara positivt om man ser i det långa loppet med en ny väg...