3510
Sök

Framvagn/väghållning volvo 850T

Mur&Kakel
332 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#21
steifan skrev:
Krängningshämmare for the win!

IPD säljer en sats med 25/22mm krängningshämmare för Volvo 850.

http://www.ipdusa.com/ (+frakt/tull till Sverige)

Kan köpas från:
http://www.xtremt.se/ (+6000kr, dyrt men från Sverige)
http://www.europeantuning.nl/ (billigare än ovanstående, skickas från Nederländerna)

Får räkna med ungefär 4500kr med frakt från Nederländerna.

Jo dom där grejerna och sidorna har jag redan spanat in;) men hur stor skillnad blir det?

Jämförelse med att köpa coilovers eller Krängningshämmare som ungefär ligger på samma pris, vad får man ut mest körglädje av?

1.Coilovers.
2.Orginal dämpare + krängningshämmare.


huh?
10 427 Inlägg
5 november 2009
#22
Krängningshämmare ger iaf bättre styrrespons, mindre kräng, sämre fäste och oftast sämre komfort totalt sett. Hur stor skillnad på en Volvo 850 vetetusan, men oftast är folk väldigt optimistiska till uppgraderingen
på fwd-bilar (kan ju läsa där på IPD). Vet inte hur stora k-hämmarna är från början på 850 Türbos.

Jag hade nog investerat i ett par sportstötdämpare fram av valfritt fabrikat
(du har ju hyfsade fjädrar redan?) och köpt en sats med krängningshämmare.
Kommer iofs att kosta lika mycket som en sats med "billiga" coilovers runt om.

Koni Sport (stötdämpare) har iaf justerbar rebound, funkar ju om du är nöjd med höjden
med nuvarande fjädrarna.


Mur&Kakel
332 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#23
steifan skrev:
Krängningshämmare ger iaf bättre styrrespons, mindre kräng, sämre fäste och oftast sämre komfort totalt sett. Hur stor skillnad på en Volvo 850 vetetusan, men oftast är folk väldigt optimistiska till uppgraderingen
på fwd-bilar (kan ju läsa där på IPD). Vet inte hur stora k-hämmarna är från början på 850 Türbos.

Jag hade nog investerat i ett par sportstötdämpare fram av valfritt fabrikat
(du har ju hyfsade fjädrar redan?) och köpt en sats med krängningshämmare.
Kommer iofs att kosta lika mycket som en sats med "billiga" coilovers runt om.

Koni Sport (stötdämpare) har iaf justerbar rebound, funkar ju om du är nöjd med höjden
med nuvarande fjädrarna.

Hur kan de bli sämre fäste med krängningshämmare, grepet när man kör eller fästet när man gasar på?
Jag är nöjd med höjden på fjädrarna, 2st koni på extremt.se kostar 5400 kr. plus krängningshämmar kitet, men de är kanske värt de.


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 november 2009
#24
steifan skrev:
Krängningshämmare ger iaf bättre styrrespons, mindre kräng.

Det gör delrin-bussningarna till länkarmarna också, många har uttryckt sin förvåning över skillnaden med original och delrin. smile
Ser inte jättemånga som skaffar värre krängningshämmare till 850 - inte på NordicR i alla fall.

Sen finns ju fjäderbensstag - minskar rörelserna i karossen och ger också sämre fäste, om jag inte har fel.
Finns bakre fjäderbensstag till kombi dessutom.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
5 november 2009
#25
bbosse skrev:
steifan skrev:
Krängningshämmare ger iaf bättre styrrespons, mindre kräng, sämre fäste och oftast sämre komfort totalt sett. Hur stor skillnad på en Volvo 850 vetetusan, men oftast är folk väldigt optimistiska till uppgraderingen
på fwd-bilar (kan ju läsa där på IPD). Vet inte hur stora k-hämmarna är från början på 850 Türbos.

Jag hade nog investerat i ett par sportstötdämpare fram av valfritt fabrikat
(du har ju hyfsade fjädrar redan?) och köpt en sats med krängningshämmare.
Kommer iofs att kosta lika mycket som en sats med "billiga" coilovers runt om.

Koni Sport (stötdämpare) har iaf justerbar rebound, funkar ju om du är nöjd med höjden
med nuvarande fjädrarna.

Hur kan de bli sämre fäste med krängningshämmare, grepet när man kör eller fästet när man gasar på?

Sämre individuell rörlighet mellan hjulparen kan man säga. Hjul kan lyftas kors och tvärs
om man kör med för hårda krängningshämmare och provocerar i kurvtagning. Men inget man märker av nåt specielltom man kör "normalt" i trafiken. Mer än att ojämnheter under ett hjul fortplantar sig kraftigare
till det andra hjulet på samma axel. Finns massa läsning på nätet om vad som är bra och dåligt med större krängningshämmare.

Volvo brukar ha en krängningshämmarsats med lite grövre krängningshämmare till de flesta bilarna
för de som vill ha lite sportigare egenskaper. Sen om dessa sitter från början på din Turbo vet jag ej.


huh?
10 427 Inlägg
5 november 2009
#26
TurbOla skrev:
steifan skrev:
Krängningshämmare ger iaf bättre styrrespons, mindre kräng.

Det gör delrin-bussningarna till länkarmarna också, många har uttryckt sin förvåning över skillnaden med original och delrin. smile
Ser inte jättemånga som skaffar värre krängningshämmare till 850 - inte på NordicR i alla fall.

Sen finns ju fjäderbensstag - minskar rörelserna i karossen och ger också sämre fäste, om jag inte har fel.
Finns bakre fjäderbensstag till kombi dessutom.

Några über-bussningar har jag ingen erfarenhet av, men än att "vanligare" polyuretan kan göra
ganska stor skillnad, så lär ju inte bli sämre med delrin. big_smile

Finns ju nästan inga som säljer/tillverkar "häftigare" krängningshämmare till Volvo 850
och de som finns är ju i USA. Dyrt/långtbort/ = få som provar. Jänkarna som uppgraderar
verkar då jäkligt nöjda!

..men finns säkert riktiga racing-khämmar-byggsatser att köpa till 850 om man vill också.


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 november 2009
#27
steifan skrev:
Några über-bussningar har jag ingen erfarenhet av, men än att "vanligare" polyuretan kan göra
ganska stor skillnad, så lär ju inte bli sämre med delrin. big_smile

Polyuretan är ju fortfarande gummibussningar, dvs det finns rörelse i materialet. wink
Det har du inte direkt i delrin - hårdplast och flygplansaluminium. smile
Har dock inte provat själv - min ekonomi klarar tyvärr inte av några projekt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
5 november 2009
#28
TurbOla skrev:
steifan skrev:
Några über-bussningar har jag ingen erfarenhet av, men än att "vanligare" polyuretan kan göra
ganska stor skillnad, så lär ju inte bli sämre med delrin. big_smile

Polyuretan är ju fortfarande gummibussningar, dvs det finns rörelse i materialet. wink
Det har du inte direkt i delrin - hårdplast och flygplansaluminium. smile
Har dock inte provat själv - min ekonomi klarar tyvärr inte av några projekt.

Man vill normalt ha någon rörelse i bussningar, därför de sitter där wink
Minskar vibrationer m.m. Polyuretan är segare än gummi och ger därför segare rörelse -> bättre styrrespons cool
Finns firmor som använder teflonbelagda sfäriska bussningar i metall istället för gummi/poly.
http://www.kaplhenke.com/ i USA säljer/utvecklar rejälare grejer till Volvo (bla 850).
Frågan är bara hur länge såna grejer överlever.

Exempel:
http://www.forumbilder.se/images/6b520091128196df1.jpg


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 november 2009
#29
steifan skrev:
Man vill normalt ha någon rörelse i bussningar, därför de sitter där wink
Minskar vibrationer m.m.
Polyuretan är segare än gummi och ger därför segare rörelse -> bättre styrrespons cool
Finns firmor som använder teflonbelagda sfäriska bussningar i metall istället för gummi/poly.
http://www.kaplhenke.com/ i USA säljer/utvecklar rejälare grejer till Volvo (bla 850).
Frågan är bara hur länge såna grejer överlever.

Exempel:
http://www.forumbilder.se/images/6b520091128196df1.jpg

Detta är jag fullt medveten om, men har inte hört något negativt om extra vibrationer p.g.a delrin i länkarmarna.
Dock delrin i övre motorbussningen transporterar motorljudet direkt in i kupén..... mumma! cool
De där sfäriska bussningarna är nog långt mycket dyrare än några andra bussningar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mur&Kakel
332 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#30
Blir delrings bussningar till en början.. kostar ju så mkt allt:P läre ju få ihop bilen nångång också;)


Mur&Kakel
332 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#31
Idag blev man erbjuden chefens orginal fram Bromsar från hans Porsche 911Turbo -01, är 4 kolvs ok med 320mm bromsskivor och belägg, skulle få de för ett grymt bra pris:D Har sett nån som har monterat ok fram på volvo 850 tror jag:P Så funderade på det, nån som har nå erfarenhet av montera sånna på 850?
Man läre väl göra/köpa nya fästen till oken? sen skivorna är de kankse för mkt jobb med att montera? så fundera om man ska köpa nå andra 320mm som passar volvo 850.

MVH
Senast redigerat av bbosse (6 november 2009)


2 452 Inlägg
6 november 2009
#32
eller så kan du köpa på mpre.se bussningar som ¨är bättre kvalite än jerd för deras är inte bra..gå in på mpre.se så har dom allt till 850 o det är billigare där

döden kommer tillbaka

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 november 2009
#33
turbodeath skrev:
eller så kan du köpa på mpre.se bussningar som ¨är bättre kvalite än jerd för deras är inte bra..gå in på mpre.se så har dom allt till 850 o det är billigare där

Vad grundar du ditt resonemang, om att JERDs bussningar inte är bra, på?
Jag har inte hört någon enda hittills som klagat på länkarmsbussningarna.

Vi har visserligen inte tillgång till JERDs e-post, men deras diskussioner/frågor&svar m.m. finns på vårt forum...

Var klagomål på en övre motorbussning, men det berodde på att vi kom fram till att det finns 2 olika storlekar på övre motorfästet, därför fick man ta fram en extra bussning i annan dimension.

Jag blev nyfiken på priserna, och dom gångerna JERD var dyrare, skiljde det max 50kr, och i ett par andra fall var mpre.se mycket dyrare.
De har inte länkarmsbussningar heller.
Senast redigerat av TurbOla (6 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mur&Kakel
332 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#34
Håller nog mig till jerd.se jag:)


51 Inlägg
14 december 2009
#35
Har du blivit medlem i Nordic R än? Sen bara han bussningar. smile


Mur&Kakel
332 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#36
Vaktkonstapeln skrev:
Har du blivit medlem i Nordic R än? Sen bara han bussningar. smile

Ne, har inte de. men de ska jag:) även om ja inte köper bussningar, men de gör jag nog;)


Med lem
1 127 Inlägg
14 december 2009
#37
steifan skrev:
Krängningshämmare for the win!

IPD säljer en sats med 25/22mm krängningshämmare för Volvo 850.

http://www.ipdusa.com/ (+frakt/tull till Sverige)

Kan köpas från:
http://www.xtremt.se/ (+6000kr, dyrt men från Sverige)
http://www.europeantuning.nl/ (billigare än ovanstående, skickas från Nederländerna)

Får räkna med ungefär 4500kr med frakt från Nederländerna.

När man nästan får justerbara knivkrängare för liknande priser så är ipds krängare verkligen inte prisvärda..


Mur&Kakel
332 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#38
H3dlund skrev:
steifan skrev:
Krängningshämmare for the win!

IPD säljer en sats med 25/22mm krängningshämmare för Volvo 850.

http://www.ipdusa.com/ (+frakt/tull till Sverige)

Kan köpas från:
http://www.xtremt.se/ (+6000kr, dyrt men från Sverige)
http://www.europeantuning.nl/ (billigare än ovanstående, skickas från Nederländerna)

Får räkna med ungefär 4500kr med frakt från Nederländerna.

När man nästan får justerbara knivkrängare för liknande priser så är ipds krängare verkligen inte prisvärda..

knivkrängare?tongue hängde inte riktigt med på va du mena..


51 Inlägg
15 december 2009
#39
bbosse skrev:
Vaktkonstapeln skrev:
Har du blivit medlem i Nordic R än? Sen bara han bussningar. smile

Ne, har inte de. men de ska jag:) även om ja inte köper bussningar, men de gör jag nog;)

Det låter bra. smile Vi är ett bra gäng. smile


Truckdriver!
68 Inlägg
15 december 2009
#40
turbodeath skrev:
eller så kan du köpa på mpre.se bussningar som ¨är bättre kvalite än jerd för deras är inte bra..gå in på mpre.se så har dom allt till 850 o det är billigare där

Ursäkta att jag lånar tråden men vad vet du om det? Du har inte handlat nått av oss.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper


Sök