3573
Sök

Saab 900 aero 84 (ggr 2)

528 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
jag tänkte starta en liten tråd här och försöka hålla den uppdaterad, ska handla om saaben/saabarna, jag ska försöka få ut den ena på vägarna under vintern så tänkte lägga upp lite bilder på vad jag gör när jag har tid att hålla på smile bevaka gärna tråden och kommentera när jag uppdaterar smile har en del att göra, så hoppas den är i bruksskick till våren iaf big_smile

528 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92165/792456_y617d4.jpg
mitt utgångsprojekt big_smile

528 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92165/792457_ayqg6j.jpg
utgångsprojektet smile ska rustas upp under vintern, hoppas bara jag har tiden som räcker för att få ut den på vägarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92165/792458_69vpp3.jpg
här har vi reservdelsbilen smile jag behöver inte så mkt delar från den, så jag hoppas att denna också kommer ut på vägarna, men det kommer ta längre tid

260 Inlägg
30 oktober 2009
Elda skrev:
ska du använda en Aero -84 som bruksbil? Känner du till hur speciell di bil faktiskt är?

Äh, det är väl bättre än att den går till skrotan, bara står och blir skit eller något dyl? big_smile

528 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Elda skrev:
ska du använda en Aero -84 som bruksbil? Känner du till hur speciell di bil faktiskt är?

jag kommer använda den på sommar halvåret, bruksbil vet jag inte, jag kommer inte bara köra med den och inte bry mig, jag tänker göra mitt bästa för att bevara den i bra skick, men en bil är konstruerad för att köra med, men kommer inte köra skiten ur den precis smile

528 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Elda skrev:
Frizzox skrev:
Elda skrev:

jag kommer använda den på sommar halvåret, bruksbil vet jag inte, jag kommer inte bara köra med den och inte bry mig, jag tänker göra mitt bästa för att bevara den i bra skick, men en bil är konstruerad för att köra med, men kommer inte köra skiten ur den precis smile

Okej smile finns ju tyvärr sådanna som tycker att "det e ju bara en gammal saab". Mycket roliga bilra. höf av dig om du behöver en annan org-turbo, byter min till större och den som satt i vra i riktigt fint skick smile

tråden kommer såklart följas wink

nej jag är mkt förtjust i dessa bilar smile och kommer nog nästan bara köra saab i framtiden smile de ska bevaras tkr jag big_smile jo det vore väldigt trevligt med en extra turbo, men har tyvär inga pengar just nu hmm trevligt att du vill följa, den kommer kanske inte uppdateras så ofta för jag går ju i skolan och har inte så mkt tid att skruva men ska göra mitt bästa smile

528 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
har tyvärr inget att uppdatera än hmm men det kommer:) kan säga att jag kommer hålla bilen i stort sätt original, lite chiptrim och 3" kommer väl nångång när pengar finns:) men mitt mål nu är att kunna få ut den på vägarna till våren:) ska börja med att beställa ny nyckel nu i veckan samt byta bromsok till några fräschare från min andra:) hoppas jag hinner med det i veckan då kommer det bilder, lovar smile

om någon råkar ha en besiktigad bil som ha/hon gärna skänker bort, så hör gärna av er, behöver en bil över vintern, har typ inga pengar e ju studerande... kanske kan plocka ihop 1000-1500 om jag har tur:) om ni har något (vilket jag misstänker ni inte har) hör gärna av er, det skulle uppskattas mkt:)

528 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
imorron åker jag troligtvis och hälsar på bilen:) ska börja med bromsarna då eventuellt slippa bort ytrosten på tanklocket, och kolla serienr så jag kan beställa en ny nyckel:)

kommentera och ge mig tips som ni tror kan bli bra big_smile jag tar gärna emot tips och råd, dock vill jag ju inte överstyla en sådan här entusiastbil.. men kom med förslag det ger inspiration och uppmuntran smile

528 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Elda skrev:
väck med extraljusen, sänk den, putsa - du har en av dom snyggaste bilarna som finns smile

extra ljusen åker av imorn om jag har tid:) sänkning kommer men inte så mkt, och putsning blir till våren eller när den kan ta sig ur garaget för egen maskin:) vad tror du om stora aerovingen??

tack för tips:D

528 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Elda skrev:
jo stora aerovingen är snygg på 3d. Väck med strålkastartorkarna med men glöm inte stöden dom vilar på.

ja det har jag inte tänkt på faktiskt tongue så torkarna åker också bort:)

528 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
kom på nu att jag också ska byta lampglas bak för att fästena är trasiga:P

plankan
1 november 2009
MY 84 aero är ingen dussin bil längre precis,hoppas du förstår hur lite de finns kvar av dom.I runda tal handlar det om ungefär 71st varav 15 påställda och 56 avställda

Dock vet jag inte hur mycket du vill använda dig av från den andra bilen,för just 1:a genration T16 som din MY 84 är har en hel del "annolunda" saker rent motormässigt som bara fanns på just MY 84
Vad är det för årsmodel på den andra bilen ?

Men denna tråden skall helt klart följas wink

528 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
plankan skrev:
MY 84 aero är ingen dussin bil längre precis,hoppas du förstår hur lite de finns kvar av dom.I runda tal handlar det om ungefär 71st varav 15 påställda och 56 avställda

Dock vet jag inte hur mycket du vill använda dig av från den andra bilen,för just 1:a genration T16 som din MY 84 är har en hel del "annolunda" saker rent motormässigt som bara fanns på just MY 84
Vad är det för årsmodel på den andra bilen ?

Men denna tråden skall helt klart följas wink

jo jag vet att det inte är en vanlig bil så jag kommer ju absolut inte ha den som en slit och släng bil utan jag kommer bara köra på sommaren med den:) den andra bilen är också en 84 aero smile

plankan
1 november 2009
Frizzox skrev:
den andra bilen är också en 84 aero smile

Ah,då är den bara face liftad då smile

Frizzox skrev:
[ sänkning kommer men inte så mkt

Du kan inte sänka en Aero så vidare mycket.
Org så "flyger" Aero bilarna 20mm lägre än dom "vanl" bilarna wink

528 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
plankan skrev:
Frizzox skrev:
den andra bilen är också en 84 aero smile

Ah,då är den bara face liftad då smile

ja men jag tycker den andra är i bättre skick så jag fixar den:) och så e det lite coolt med trubbnosen wink

Frizzox skrev:
[ sänkning kommer men inte så mkt

Du kan inte sänka en Aero så vidare mycket.
Org så "flyger" Aero bilarna 20mm lägre än dom "vanl" bilarna wink

precis:) den jag ska göra iordning tror jag att jag får byta dämpare och fjädrar på för den är inte många cm ovanför marken;)

528 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
suck.. nu kom jag inte igång iaf för att nu helt plötsligt blav jag sjuk i skolan jag kom hem med 38,9 graders feber yikes så det får tydligen vänta lite till.

528 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
ni får ursäkta att det inte blir uppdaterat här sad jag fick svinsjukan, men börjar bli bättre nu efter en dryg vecka:) om jag orkar så ska jag skruva lite bromsar i helgen, men släng fram ideer som ni har om bilen, eller något tips eller nåt, då blir man motiverad smile ha de gött uppdateringar kommer,

528 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
jag blir arg på mig själv att jag aldrig kommer till bilen sad och nu går jag ut på praktik i 3 veckor hmm men efter det så måste jag komma igång med bilen  smile  men idag fick jag en låda med lite intressanta grejjor big_smile bland annat lite gammla boosters till bilar och lite högtalate, en blinkersspak till en amazon tongue och massa kablar, mkt roligt när man får sådant intressant wink

plankan
20 november 2009
Frizzox skrev:
jag blir arg på mig själv att jag aldrig kommer till bilen

Ehh - ta det lungt.

Rom blev inte byggd på en dag smile

528 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
plankan skrev:
Frizzox skrev:
jag blir arg på mig själv att jag aldrig kommer till bilen

Ehh - ta det lungt.

Rom blev inte byggd på en dag smile

men jag vill ju så gärna få fart på den, men alltid är det nåt som kommer ivägen sad men det kommer väl smile

Sök