3437
Sök

Märkligt elfel på Volvo 740 GL, 1990 års modell

6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej,
Jag fick någon form av elfel på min Volvo 740 av 1990 års modell idag.

Det började med att varningslamporna lyste lite halvsvagt (mest på höger sida) men bilen fungerade i övrigt normalt. Senare på  dagen körde jag igen och samma varningslampor ca 5 st lyste lite svagt. Efter ca 15 minuters körning började varvräknaren bete sig konstigt och strax därefter även hastihetsmätaren men bilen gick forfarande "normalt" i övrigt. Efter ytterligare en stund stannade motorn och jag rullade in på en parkering.
När jag försökte starta var motorn helt död. När man vrider om nyckeln för själva starten, klickar det i något relä och lyset stängs som vanligt, men det hörs inget från bränslepumpen och inte heller startmotorn går runt. Övrig el så som lyse och blinkers fungerar OK. Finns inga trasiga säkringar vad jag kan se.
Jag har tidigare hört att bränslepumpsrelät brukar ge upp på 740/940 så det bytte jag för att testa något men det var inte grundorsaken.

Någon som hört talas om vad ett sådant fel kan bero på?
Finns det fler relä som kan ha gått sönder?

Tacksam för svar!

mvh/Thomas

99 Inlägg
27 oktober 2009
#2
låter ju som kolen i generatorn har gett upp mvh johan


1 808 Inlägg
27 oktober 2009
#3
Som container_johan säger så är kolen eller generatorn slut. de var så på min 740
Så kolla kolen först.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#4
Hej Johan,
Det är full spänning på batteriet och strålkastarlyset mm ser helt OK ut.
Om generatorn var slut hade väl också batteriet tagit slut?
mvh/Thomas

99 Inlägg
27 oktober 2009
#5
om kolen hade varit slut då hade ju bilen gått tills batteriet var helt tömt eller har ja fel?

mvh Johan


6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#6
Batteriet är friskt och fulladdat så generatorn verkar vara OK.

99 Inlägg
27 oktober 2009
#7
okej ja vi får väl vänta o se om någon annan har någon bra ide

mvh Johan


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#8
prova kolla jordkablarna vid batteriet, samt gör rent batteripolerna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#9
mät också spänningen på batteriet, först bara mäta på betteriet, sen provar du mäta när nån kompis vrider om nyckeln.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#10
Hej Johan, Gronwalls och Nitrous,

Jag var ute och testade med startkablar från en annan bil och...jehepp ni har så rätt så!! Det är otillräcklig spänning. Ser OK ut men är inte tillräckligt. Bilen startade direkt med hjälpkablar.

Tusen tack för er hjälp!

mvh/Thomas

99 Inlägg
28 oktober 2009
#11
ok vad skönt att de löstes sig då big_smile



Sök