bumpe skrev:
Andreas 940 skrev:
På sugmotorer som vill ha ett visst motstånd på insugs -och avgassidan kan man sabba en hel del med "sport"-grejer.
När ska svenska folket sluta blanda ihop effekten av en korrekt turbulens och ett motstånd!
Originalluftburkar kan ha en viss inverkan på motorgången om man tar bort dom, inte på grund av någon strypning som ger motstånd, utan via en tratt som gör att luften rör sig på rätt sätt genom LMM t.ex men dom lär inte orsaka att motorn får mer motstånd att suga i sig luften!
Att man t.ex sen inte vill porta upp en stor grotta i insugskanalerna är inte för att strypa flödet utan man får en bättre blandning, bättre vinkel för gaserna i förhållande och rätt gashastighet!
Anledningen till att alla tror att sugmotorer vill ha motstånd på avgassidan är att gaserna kallnar på vägen och minskar i volym. Med ett rör som smalnar av bibehålls gashastigheten. Således så lite motstånd som möjligt för avgaserna ut ur motorn
För övrigt har jag map-sensor på min bil så luftburken har garanterat ingen inverkan
och frågan uppstår:
-tror du verkligen inte att ingengörerna på toyota i japan har konstruerat en luftburk som ger motorn exakt så mycket luft som den behöver, för att ge maximal prestanda?
Eller skulle ett monterande av ett "sport"filter (oavsett kvalitet/tillverkare/pris) vara bättre tror du? Chansen att montera något sådant, och i rätt vinkel, med rätt position för luftflödet under huven... uhuj... chansen att bli träffad av blixten känns som en baggis i jämförelse....
till thebadguy:
nope. definitivt inte. här snackar vi skoda vs porsche i prestandaskilnnad...
okej kanske mild överdrift, men ändå...
no_fake:
"din bil och moped har garanterat haft filtret så nära motorn så dom bara dragit in varmluft"
okej... men det borde alltså resultera i att en kall bil/motor skulle gå bra, medans värmen under resans gång skulle försämra den? Absolut stämmer teorin med kall/varm luft. Men att fallet med folk som skyller dålig prestanda av sportluftfilter på intaget av varmluft är bara...
Så här är det....
Exempelvis en trimmad sugmotor som får mer/mycket bensin, behöver naturligtvis motsvarande luft. En icke trimmad originalmotor behöver det inte. That's a fact.
Sen låter det ju lite "roligare"...mmm okej då. men jävligt tuff när bilen inte presterar som den låter. not.
please correct me if I'm wrong