2688
Sök

Motorolja från Biltema vs mobil1

63 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Ska byta olja på bilen snart, en s60 t5-01, kör just nu på mobil 1 5w-40 helsyntet, men har kollat runt lite på biltema och såg där att dom har halvsyntet 5w-40 till betydligt bättre pris. Men då är frågan vågar jag köra på den? vad tycker ni? Man kan ju alltid göra ett extra oljebyte mellan servicerna och ändå komma undan billigare. Men som sagt vad tycker ni?

Mvh


huh?
10 427 Inlägg
2 november 2009
#2
Jag hade nog gått mellanvägen och köpt Biltemas Helsyntet istället för Halvsyntet.

Finns mängder med trådar på internet om Biltemas och liknande motoroljor kontra de stora 'erkända' märkena. Sök lite så finner du nog en del.


9 108 Inlägg
2 november 2009
#3
Man får vad man betalar för, speciellt när det gäller olja. Köper hellre andra delar på Biltema än motorolja i alla fall.


8 879 Inlägg
2 november 2009
#4
Uppfyller Biltemas olja kvalitetskraven på oljan så är det ju upp till var och en vad man häller i bilen.
Kvalitetskraven på oljan står i instruktionsboken

Fotograf på tierpidag.se

273 Inlägg
2 november 2009
#5
jag hade kört på mobil1an .. vet flera nya bilar som tappat oljetryck efter några mil sen dom börjat köra på biltemas olja...

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

5 Inlägg
2 november 2009
#6
:cool:Det är samma olja i biltemas flaskor som statoils
Senast redigerat av andersson88 (2 november 2009)

210 Inlägg
2 november 2009
#7
Hade en V70N -02 på jobbet för ett par veckor sedan som hade gått flera tusen mil med täta oljebyten på biltemas syntet olja. Den var totalt tät i oljefällan. Problemet är ju inte att oljan smörjer sämre utan att det bildas avlagringar i oljesystemet som sedan släpper och sätter igen. Har även fått byta en del motorer pga detta.

Något av det värsta man kan göra med volvos 5or är att laborera med olika oljor eller slarva med intervallerna. Man ska satsa på att köra med en så lik olja, varken bättre eller sämre än den som bilen hade från fabrik.

Koll även kvalitets koden för oljan i motorrummet.


Lycka till!
Senast redigerat av DJ_V8_BMW (2 november 2009)

RWD forever & ever!

12 086 Inlägg
2 november 2009
#8
andersson88 skrev:
:cool:Det är samma olja i biltemas flaskor som statoils
Nej det är det inte, men de tillverkas i samma fabrik.
Jävla skillnad så att säga..

Btw, statoils olja suger ***!
Senast redigerat av JapMax (2 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#9
JapMax skrev:
andersson88 skrev:
:cool:Det är samma olja i biltemas flaskor som statoils
Nej det är det inte, men de tillverkas i samma fabrik.
Jävla skillnad så att säga..
Btw, statoils olja suger ***!
är det så ni gör i motala? stoppar snoppen i billig olja för att titta om den är bra? wink
Senast redigerat av NITROUS (2 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

8 243 Inlägg
2 november 2009
#10
DJ_V8_BMW skrev:
Hade en V70N -02 på jobbet för ett par veckor sedan som hade gått flera tusen mil med täta oljebyten på biltemas syntet olja. Den var totalt tät i oljefällan. Problemet är ju inte att oljan smörjer sämre utan att det bildas avlagringar i oljesystemet som sedan släpper och sätter igen. Har även fått byta en del motorer pga detta.

Något av det värsta man kan göra med volvos 5or är att laborera med olika oljor eller slarva med intervallerna.
Har inget med oljan i sig att göra. Det är dels en felkonstruktion, och dels en indikator på hur man kör. Dem som kör som syfröknar får problem med det där. Dem som spöar på motorerna och kör hårt har aldrig dem där problemen efter oljan då kommer upp i temp och inte geggar ihop.


2 982 Inlägg
2 november 2009
#11
Beror helt på vad TS anser att hans bil är värd. Ser det som: ska jag köpa biltema tändstift eller orginal.


152 Inlägg
2 november 2009
#12
NITROUS skrev:
JapMax skrev:
andersson88 skrev:
:cool:Det är samma olja i biltemas flaskor som statoils
Nej det är det inte, men de tillverkas i samma fabrik.
Jävla skillnad så att säga..
Btw, statoils olja suger ***!
är det så ni gör i motala? stoppar snoppen i billig olja för att titta om den är bra? wink
gav mig ett gott skratt=)

Evolution Garage
394 Inlägg
2 november 2009
#13
MilleN skrev:
Man får vad man betalar för, speciellt när det gäller olja. Köper hellre andra delar på Biltema än motorolja i alla fall.
Tyvärr får man ofta inget extra för att betala mera!

Det viktiga är att kolla vilka klassningar som oljan uppfyller. Biltema har oljor som uppfyller klassning som är bättre än vissa svindyra "super"-oljor!

Sen är klassningen inte det hela heller, men då vet man åtminstone att dom uppfyller en "viss" standard. Medans de omärkta antagligen är så dåliga att dom inte ens klarar de målen!

Men ett exempel som motbevisar min teori är mekonomens bromsvätskor! smile

Dom har Dot 5 bromsvätska, med högre kokpunkt och fukttröskel än deras Dot 6 (som är dyrare).
Vilken köper ni? wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

677 Inlägg
2 november 2009
#14
På normala slit o släng funkar biltemas oljor bra, problemet är att de inte smörjer bra i höga tempraturer.
Min förra turbo rasade pga att snubben innan varit snål roll

På turbo bilar hade jag aldrig kört med biltemas!
Senast redigerat av Bergkuist (2 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#15
Bergkuist skrev:
På normala slit o släng funkar biltemas oljor bra, problemet är att de inte smörjer bra i höga tempraturer.
Min förra turbo rasade pga att snubben innan varit snål roll

På turbo bilar hade jag aldrig kört med biltemas!
Det hade nog kunnat hända ändå ska du se...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 november 2009
#16
barrre skrev:
MilleN skrev:
Man får vad man betalar för, speciellt när det gäller olja. Köper hellre andra delar på Biltema än motorolja i alla fall.
Tyvärr får man ofta inget extra för att betala mera!

Det viktiga är att kolla vilka klassningar som oljan uppfyller. Biltema har oljor som uppfyller klassning som är bättre än vissa svindyra "super"-oljor!

Sen är klassningen inte det hela heller, men då vet man åtminstone att dom uppfyller en "viss" standard. Medans de omärkta antagligen är så dåliga att dom inte ens klarar de målen!

Men ett exempel som motbevisar min teori är mekonomens bromsvätskor! smile

Dom har Dot 5 bromsvätska, med högre kokpunkt och fukttröskel än deras Dot 6 (som är dyrare).
Vilken köper ni? wink
DOT 6 finns egentligen inte utan är ett försäljningsnamn av en tillverkare. Sen är det lite olika typer av bromsvätska som har olika DOT märkningar.. så på just bromsvätska har DOT märkningen inget med kvaliten o göra. utan snarare vilken typ av olja det är. (här kan det bli jättfel då vissa typer av tätningar och packningar inte tål vissa oljor och tvärt om).


Ang biltemas olja fyller den kraven för diverse klassningar. Men pratar vi värmetålighet med mera så är det en helt annan sak.
Min erfarenhet är att biltemas olja inte klarar jättehöga oljetemperaturer (blir för tun) men körs bilen som en bruksbil eller bara hårt på gatan så funkar det.
Men absolut inget och rekommendera vid t.ex bankörning eller väldigt trimmade motorer som går med höga oljetemperaturer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 november 2009
#17
Bergkuist skrev:
På normala slit o släng funkar biltemas oljor bra, problemet är att de inte smörjer bra i höga tempraturer.
Min förra turbo rasade pga att snubben innan varit snål roll
Behöver ju inte vara oljans fel heller. Hur många Saabar har inte turbon rasat på, isf tål ju inte Mobil1 höga temperaturer heller...

Jag försvarar inte biltemas olja helt heller, skulle inte hälla den i Saaben men i vinterbilen är det nästan så att biltemas olja är för fin. Tror att dom flesta bilarna egentligen klarar sig bra, bara man inte kör riktigt lika länge som med "original oljan" eller hur man ska uttrycka sig...


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
2 november 2009
#18
Kör med biltemas olja i min 200sx som är trimmad och går mest på bana utan några som helst problem, körde med mobil 1 olja innan och märker ingen skillnad.

Sen till trådskaparen så funkar biltemas helsyntet säkert bra men delsynteten ska du inte använda, motorn är konstruerad för helsyntet så att byta ner sig känns dumt.
Jämför gärna klassningarna mellan oljorna som nämnts innan så vet du 100% säkert.

- Time Attack -

979 Inlägg
2 november 2009
#19
Här kör vi T5 från 01 och snålar på Olja smile Skärpning!!! Snåla inte på oljan för det är ju viktigt för din motor...säkert inget fel på biltemas olja men endå. Kör du en sån bil så kan du gott o väl kosta på den lite mer vettig olja tycker jag.

Hpc

888 Inlägg
2 november 2009
#20
Finns ju en VW Bora i sverige som rullat 15000 mil med 750hk på BILTEMA olja. Vet inte någon som haft problem med biltema oljor i sina bilar. Kör alltid biltema i mina och dom har aldrig rasat.


Sök