3435
Sök

Chip och styrsystem fundering, 740turbo

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#1
Hej.

jag har en 740 turbo med utbytt motor från b230et till b230ft. enligt förra ägaren så var styrboxen chipad och jag plocka fram boxen för att titta vad det är för chip. fick då se att de tvar en motronic box och det stämmer väll nte med FT motorn?, till saken hör att det även sitter klaff mängdmätare och de tär väll inte heller FT?

det troliga jag kan komma fram till är att dom bara bytt motor men inte styr system?
hur funkar det?, bilen går normalt lite svajig tomgång bara..


På chipet står det (svårt att tyda) :

V0101(?) b23et nmax 6900(?) 1d97 tcmax

boxens namn:
0 261 200 022

Vad kan man få ut av det här?, är det nått trim chip å varför står det b23et?yikes


MVH Nicklas


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#2
funkar fint att slänga motronicsprut på en FT, bara man flyttar över alla givare och byter till rätt svänghjul.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
funkar fint att slänga motronicsprut på en FT, bara man flyttar över alla givare och byter till rätt svänghjul.

okioki va bra:)..

det där ang chipet varför står det b23et om det seta en b230et i bilen innan?

och är de tmöjligt nått trim chip?

MVH


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#4
icklas skrev:
NITROUS skrev:
funkar fint att slänga motronicsprut på en FT, bara man flyttar över alla givare och byter till rätt svänghjul.

okioki va bra:)..

det där ang chipet varför står det b23et om det seta en b230et i bilen innan?

och är de tmöjligt nått trim chip?

MVH

möjligt det är trimchip med höjt varvstopp, lär stå fel, B23ET är väl en förgasarturbo.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
icklas skrev:
NITROUS skrev:
funkar fint att slänga motronicsprut på en FT, bara man flyttar över alla givare och byter till rätt svänghjul.

okioki va bra:)..

det där ang chipet varför står det b23et om det seta en b230et i bilen innan?

och är de tmöjligt nått trim chip?

MVH

möjligt det är trimchip med höjt varvstopp, lär stå fel, B23ET är väl en förgasarturbo.

höjtvarvstopp? inte laddtryck du menar? B23et är det tydligaste man kan läsa, resten är lite halvsuddigt eller välligt kladdigt skrivet.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#6
icklas skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:

okioki va bra:)..

det där ang chipet varför står det b23et om det seta en b230et i bilen innan?

och är de tmöjligt nått trim chip?

MVH

möjligt det är trimchip med höjt varvstopp, lär stå fel, B23ET är väl en förgasarturbo.

höjtvarvstopp? inte laddtryck du menar? B23et är det tydligaste man kan läsa, resten är lite halvsuddigt eller välligt kladdigt skrivet.

höjt varvstopp, ja. laddtrycke ställs via wastegatens tryckklocka manuellt. kanske är felskriver, -022 är manuell styrbox till B230ET motronic.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
icklas skrev:
NITROUS skrev:

möjligt det är trimchip med höjt varvstopp, lär stå fel, B23ET är väl en förgasarturbo.

höjtvarvstopp? inte laddtryck du menar? B23et är det tydligaste man kan läsa, resten är lite halvsuddigt eller välligt kladdigt skrivet.

höjt varvstopp, ja. laddtrycke ställs via wastegatens tryckklocka manuellt. kanske är felskriver, -022 är manuell styrbox till B230ET motronic.

men sitter det inte en laddtrycks spärr som man chippar bort med hjälp av chip för att kunna ladda mer?
samt att tändkurvan och bränslet ändras?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#8
icklas skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:

höjtvarvstopp? inte laddtryck du menar? B23et är det tydligaste man kan läsa, resten är lite halvsuddigt eller välligt kladdigt skrivet.

höjt varvstopp, ja. laddtrycke ställs via wastegatens tryckklocka manuellt. kanske är felskriver, -022 är manuell styrbox till B230ET motronic.

men sitter det inte en laddtrycks spärr som man chippar bort med hjälp av chip för att kunna ladda mer?
samt att tändkurvan och bränslet ändras?

laddtrycksspärren sitter ovanför pedalerna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
icklas skrev:
NITROUS skrev:

höjt varvstopp, ja. laddtrycke ställs via wastegatens tryckklocka manuellt. kanske är felskriver, -022 är manuell styrbox till B230ET motronic.

men sitter det inte en laddtrycks spärr som man chippar bort med hjälp av chip för att kunna ladda mer?
samt att tändkurvan och bränslet ändras?

laddtrycksspärren sitter ovanför pedalerna.

Nu får du nog vara lite mer specifik?smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#10
icklas skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:

men sitter det inte en laddtrycks spärr som man chippar bort med hjälp av chip för att kunna ladda mer?
samt att tändkurvan och bränslet ändras?

laddtrycksspärren sitter ovanför pedalerna.

Nu får du nog vara lite mer specifik?smile

ovanför plastkåpan ovanför pedaleran, går en vakomslang och två sladdar dit. bara stoppa en liten skruv eller liknande i slangen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
3 november 2009
#11
NITROUS skrev:
icklas skrev:
NITROUS skrev:
funkar fint att slänga motronicsprut på en FT, bara man flyttar över alla givare och byter till rätt svänghjul.

okioki va bra:)..

det där ang chipet varför står det b23et om det seta en b230et i bilen innan?

och är de tmöjligt nått trim chip?

MVH

möjligt det är trimchip med höjt varvstopp, lär stå fel, B23ET är väl en förgasarturbo.

varför skulle en b23et vare en förgasarturbo?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#12
Mattley skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:
okioki va bra:)..

det där ang chipet varför står det b23et om det seta en b230et i bilen innan?

och är de tmöjligt nått trim chip?

MVH

möjligt det är trimchip med höjt varvstopp, lär stå fel, B23ET är väl en förgasarturbo.

varför skulle en b23et vare en förgasarturbo?

hade för mig det bara...Är väl typ nåt äckligt K-jet eller liknande annars.
Senast redigerat av NITROUS (3 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
icklas skrev:
NITROUS skrev:

laddtrycksspärren sitter ovanför pedalerna.

Nu får du nog vara lite mer specifik?smile

ovanför plastkåpan ovanför pedaleran, går en vakomslang och två sladdar dit. bara stoppa en liten skruv eller liknande i slangen.

och vart går den slangen å kablarna då?  "dit" skrev du bara.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#14
icklas skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:

Nu får du nog vara lite mer specifik?smile

ovanför plastkåpan ovanför pedaleran, går en vakomslang och två sladdar dit. bara stoppa en liten skruv eller liknande i slangen.

och vart går den slangen å kablarna då?  "dit" skrev du bara.

till laddtrycksvakten ovenför pedalerna...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#15
NITROUS skrev:
icklas skrev:
NITROUS skrev:

ovanför plastkåpan ovanför pedaleran, går en vakomslang och två sladdar dit. bara stoppa en liten skruv eller liknande i slangen.

och vart går den slangen å kablarna då?  "dit" skrev du bara.

till laddtrycksvakten ovenför pedalerna...

oki.

men om det bara är att plugga den vakum slangen, varför finns det chip som tar bort spärren för laddtryck?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#16
icklas skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:

och vart går den slangen å kablarna då?  "dit" skrev du bara.

till laddtrycksvakten ovenför pedalerna...

oki.

men om det bara är att plugga den vakum slangen, varför finns det chip som tar bort spärren för laddtryck?

det är ju det laddtryksvakten gör? ja bara plugga.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#17
b23et har samma sprut som b230 ( dom äldre) alltså motronic
ett elektroniskt sprut med en luftmängsmätare
så chippet funkar lika bra på en b230et som en b23et
Senast redigerat av turboforssen (3 november 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#18
Saxat från Zatzy.com

""Chippa" en b230et, innebär att man ändrar bränsle och tändningskurvan samt tar bort laddtryckspärren dock så justeras laddtrycket manuellt, därav effekt vinsten...så spelar egentligen inte så stor roll vilket "chip" du kommer använda dig av, se bara till så det justerar soppan oxå, finns exempel då dom bara tagit bort laddspärr!! Sen är det bara att justera laddtrycket till vettig nivå, dvs det är här olika "chip" skiljer sig i effekt, dvs vilket tryck tillverkarna av dessa rekommenderar.... skulle gissa på att runt 0,8-0,9 är det vanligaste"

om chippet tar bort laddtrycksspärren varför ska man då ta å plugga slangen?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#19
turboforssen skrev:
b23et har samma sprut som b230 ( dom äldre) alltså motronic
så chippet funkar lika bra på en b230et som en b23et

det är så alltså? var nästan säker att dom lirade K-jet eller liknande.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#20
icklas skrev:
Saxat från Zatzy.com

""Chippa" en b230et, innebär att man ändrar bränsle och tändningskurvan samt tar bort laddtryckspärren dock så justeras laddtrycket manuellt, därav effekt vinsten...så spelar egentligen inte så stor roll vilket "chip" du kommer använda dig av, se bara till så det justerar soppan oxå, finns exempel då dom bara tagit bort laddspärr!! Sen är det bara att justera laddtrycket till vettig nivå, dvs det är här olika "chip" skiljer sig i effekt, dvs vilket tryck tillverkarna av dessa rekommenderar.... skulle gissa på att runt 0,8-0,9 är det vanligaste"

om chippet tar bort laddtrycksspärren varför ska man då ta å plugga slangen?

prova kör med spärr då, för mej funkade det inte, sopa huvet i ratten vid 4000 rpm när den började bryta.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök