3388
Sök

Skillnad på 4wd? Golf 4 motion / A3 quattro

86 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Audi A3 quattro VS Golf 4 motion i vinter!!!

Årsmodell ca -00

Någon som har åsikter såhär direkt, någon som kört de båda och kan jämföra busfaktorn?

Är det skillnad på drivningen mellan modellerna?

Rent spontant känner jag själv för quattron med konstant 4wd som inte golfen verkar ha. Stämmer det?

/G

En öl.. brukar leda till fler öl.

3 354 Inlägg
3 november 2009
#2
samma system på båda. båda har haldex och man kan inte direkt säga att a3an har konstant 4wd
Senast redigerat av Seth (3 november 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

86 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#3
Okej.
Hur är golfen annars vid vinterkörning?

En öl.. brukar leda till fler öl.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 november 2009
#4
Banksy skrev:
Okej.
Hur är golfen annars vid vinterkörning?

Trygg och säker skulle jag beskriva den som

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

502 Inlägg
4 november 2009
#5
har inte kört en golf 4wd men vet iaf att audi A3 är väldigt tråkig att leka med, ungefär som volvo V70 awd skulle jag säga, känns som en framhjulsdriven bil som bara får lite hjälp av bakhjulen, det finns iofs ett "chip" till diffen i A3 som ska göra den roligare

men tex mitsu evo eller subaru är i en helt annan liga wink

517 Inlägg
4 november 2009
#6
JoeyJ skrev:
har inte kört en golf 4wd men vet iaf att audi A3 är väldigt tråkig att leka med, ungefär som volvo V70 awd skulle jag säga, känns som en framhjulsdriven bil som bara får lite hjälp av bakhjulen, det finns iofs ett "chip" till diffen i A3 som ska göra den roligare

men tex mitsu evo eller subaru är i en helt annan liga wink

Var hittar man dessa chip? Jag har aldrig hört talas om något liknande. Vet dock att det har funnits eftermarknads fördelningslåder till VW/audi som skulle ge mer drivning till bakhjulen, något i stil med 40/60...

502 Inlägg
4 november 2009
#7
kommer inte riktigt ihåg, ska höra med polaren som hade en A3 förrut

efter en liten sökning på google verkar det vara samma "chip" till båda bilarnas haldex

http://neuspeed.com/products/product_de … ;p_id=1840

en sån fast det där va ju till VW R32... men ska finnas likadant till A3 om jag inte är helt ute och snurrar
Senast redigerat av JoeyJ (4 november 2009)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
4 november 2009
#8
Fattar inte, efter 3 vintrar med Haldex quattro, hur ni hinner känna att bilen är framhjulsdriven. Från mindre än en kvarts sekund har man driv på bakhjulen från stillastående, och "while driving" har man drivning bak hela tiden. Visserligen körde jag 2 av 3 med "chip" som ni kallar det och visst är det skillnad..!
Enda svenska ÅF är Ace Competition och gäller VAG-bilar med Haldex, så det funkar lika bra på A3 som på Golf mfl. Och den rekommenderas starkt! smile

/Mattias

502 Inlägg
5 november 2009
#9
nu snacka vi ju om att sladda, kan inte klaga på audins grepp från stillastående, har som sagt inte testat en med "chip" men orginal är de väldigt tråkiga att sladda med om man jämför med tex subaru eller mitsu evo

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 november 2009
#10
Håller inte med dig ändå! Det är om möjligt endast från stillastående jag känner nån skillnad. Att sladda med en original var inga problem (även om kraften i min 225hk inte var tillräcklig för att få loss den på torrt underlag, men efter trim av motorn och uppgradering av Haldexen var det inga problem om man ville)

Vad är det som är tråkigt? Vad funkar inte? (med original)

/Mattias

498 Inlägg
5 november 2009
#11
matteeee skrev:
Håller inte med dig ändå! Det är om möjligt endast från stillastående jag känner nån skillnad. Att sladda med en original var inga problem (även om kraften i min 225hk inte var tillräcklig för att få loss den på torrt underlag, men efter trim av motorn och uppgradering av Haldexen var det inga problem om man ville)

Vad är det som är tråkigt? Vad funkar inte? (med original)

Detta har jag väl tagit upp flera ggr tidigare men vi tar det lite snabbt igen.
Problemet med ett elektroniskt system är att det ska gripa in, alltså att du inte har kraften där direkt.
Detta är ett problem i starten framför allt.
Lägger man sedan till vinterväglag och ett tungt släp bakpå så är skillnaden enorm mellan haldex och torsen(äkta quattro)

Senaste torsen(4) ska vara "förladdad" med tryck redan vid start och ska ej ha anslaget av kraft som gör att du spinner på framhjulen före anslag och bakhjulen efter.
Svärgubben har köpt en ny skoda med detta system så det ska testas i vinter.

Fick själv ett brutalt uppvaknade efter att vi bytte ut våran passat 4motion-01(torsen+eds) mot skodan-07(haldex gen2) vi har nu.
Det var ett riktigt nerköp om man behöver starta med lastat släp i snö.
Passaten startade och drog jämt och fint, medans skodan slirar fram och tillbaka med olika hjul medans elektroniken smattrar och slår i bilen.

Behöver man verkligen ta sig fram i dåligt före så är det fortfarande mekanisk 4wd som gäller.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 november 2009
#12
enpatte, nu diskuterade vi sladd-situationer, där kraften redan finns bak... Inte dra släp eller leka offroad.

/Mattias

502 Inlägg
6 november 2009
#13
det är väl en smaksak men jag tycker kraften fördelas väldigt fel för att vara sladdvänligt

sen är det ju ändå en stor grej att det är en liten fördröjning, med en evo kunde man lätt köra i 80-100 och lägga upp den i lagom ställ utan problem bara genom lite extra gas, den hade ändå bara 200hk, men försökte man sig på samma sak i audin drog den mer bara rakt fram som en framhjulsdriven

Sen är det väl olika versioner av haldex i olika audi? jag har som sagt bara testat den i första generationen A3 1.8TQ

fungerade det bra skulle det ju inte behövas finnas "chip" wink
Senast redigerat av JoeyJ (6 november 2009)

187 Inlägg
6 november 2009
#14
Jag åker a3 ts quattro från 02

Håller inte med ang drivningen inte är direkt. Har kört lite bana och lite allt möjligt med bilen i sommar..

Nu när det e blött i kallt får man ut röven i rondellerna hur lätt som helst nästan smile

Det är programvara och uppsvarvat ventilhus som ace competition säljer för ca 7500.-

Bilen understyr ganska mycket när man pressar på..
får mina coilovers snart och hoppas det skall avhjälpa problemet lite grann

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
6 november 2009
#15
Men JoeyJ, det finns "chip" (alltså, ändra om hur den fördelar kraften) till bl a Torsen med, även om det inte är mjukvarustyrt. Man kan få "klumpen" ombyggd (fysiskt) så att den fördelar kraften annorlunda. Allt handlar ju om hur tillverkaren ville ha det när dom byggde bilen vs hur du vill ha bilen när du kör den.

Och ja, VW (som köpt in hela lösningen till VAG_koncernen, Audi tog vad som fanns på hyllan och slapp utvecklingskostnader) har valt en lite defensiv setup i hur kraften ska fördelas, och därför finns det utrymme att sälja "chip" som gör bilen roligare - men mindre "trafiksäker" (beroende på förare såklart).

Men fördröjningen du fortsätter tugga om finns bara från stillastående.

Ja, det finns olika versioner. 98-05 var det gen 1, därefter gen 2. Nu kommer gen 5 sägs det. (3 och 4 sitter i  Volvo resp. Saab med deras tillhörande syskon)

Skillnaden på gen 1 och 2 är marginell i bilens beteende.

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
#16
matteeee skrev:
Fattar inte, efter 3 vintrar med Haldex quattro, hur ni hinner känna att bilen är framhjulsdriven. Från mindre än en kvarts sekund har man driv på bakhjulen från stillastående, och "while driving" har man drivning bak hela tiden. Visserligen körde jag 2 av 3 med "chip" som ni kallar det och visst är det skillnad..!
Enda svenska ÅF är Ace Competition och gäller VAG-bilar med Haldex, så det funkar lika bra på A3 som på Golf mfl. Och den rekommenderas starkt! smile

Enkelt, oftast uppträder även en fyrhjulsdriven bil antingen som en fram eller som en bakhjulsdriven bil. Quattro (med reservation för det nya som driver 60% bak och som jag ej kört hårt med) uppträder som just en framhjulsdriven.

Men man kan "få ut röven i rondellerna" även med en fwd, och naturligtvis även med en 4wd quattro. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
6 november 2009
#17
Rquired skrev:
matteeee skrev:
Fattar inte, efter 3 vintrar med Haldex quattro, hur ni hinner känna att bilen är framhjulsdriven. Från mindre än en kvarts sekund har man driv på bakhjulen från stillastående, och "while driving" har man drivning bak hela tiden. Visserligen körde jag 2 av 3 med "chip" som ni kallar det och visst är det skillnad..!
Enda svenska ÅF är Ace Competition och gäller VAG-bilar med Haldex, så det funkar lika bra på A3 som på Golf mfl. Och den rekommenderas starkt! smile

Enkelt, oftast uppträder även en fyrhjulsdriven bil antingen som en fram eller som en bakhjulsdriven bil. Quattro (med reservation för det nya som driver 60% bak och som jag ej kört hårt med) uppträder som just en framhjulsdriven.

Men man kan "få ut röven i rondellerna" även med en fwd, och naturligtvis även med en 4wd quattro. smile

Nu kan jag inte låta bli o anmärka lite på ord här;)

Jag har kört en del bilar med elektronisk 4wd visst är det svårare att sladda osv men visst fan brukar det gå bra med lite vilja:) Och som sagt är ifalll man ska igång på halt man måste låta elektroniken komma igång(när man kopplar ur esp tar man bort vissa av dessa antispinn funktioner vilket även gäller Audi quattro *torsen*)

MEN A3 har Haldex resten av audis bilar förutom R8 tror jag det var har torsen. när jag har dragit igång min A4 med torsen på grus osv så är det alltid 4st exakt lika spår iaf i starten sen vet jag inte hur den fördelar kraften men det är alltid 20% på antingen fram eller bakaxel om jag inte missminner mig...
Dvs en torsen quattro är enligt mig iaf mer lättsladdad än Haldex quattro(har ej kört senaste haldex och ej kört med "chip"!)

Four rings to rule them all!

404 Inlägg
6 november 2009
#18
Hmmm, än är det ingen som svarat ordentligt på frågan känns det som: Vilken skillnad är det mellan golfen och a3an? Jag har inte heller nån koll på golfen men a3an är understyrd i grunden, upplagd för att vara en säker bil och jag misstänker att golfen är likadan.

Det går dock utan problem att leka med a3an, man får helt enkelt inte köra den som en rwd-bil utan sätta den lite ur balans och lägga upp den rätt in i kurvorna, dock är avsaknaden av bakre lamell (eller likvärdig) diff ett irritationsmoment när man exempelvis är ute på isen och leker.

Ett råd: Prova båda innan du köper, jag misstänker att audin är mindre understyrd än golfen men jag kan ha helt fel


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
#19
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:
matteeee skrev:
Fattar inte, efter 3 vintrar med Haldex quattro, hur ni hinner känna att bilen är framhjulsdriven. Från mindre än en kvarts sekund har man driv på bakhjulen från stillastående, och "while driving" har man drivning bak hela tiden. Visserligen körde jag 2 av 3 med "chip" som ni kallar det och visst är det skillnad..!
Enda svenska ÅF är Ace Competition och gäller VAG-bilar med Haldex, så det funkar lika bra på A3 som på Golf mfl. Och den rekommenderas starkt! smile

Enkelt, oftast uppträder även en fyrhjulsdriven bil antingen som en fram eller som en bakhjulsdriven bil. Quattro (med reservation för det nya som driver 60% bak och som jag ej kört hårt med) uppträder som just en framhjulsdriven.

Men man kan "få ut röven i rondellerna" även med en fwd, och naturligtvis även med en 4wd quattro. smile

Nu kan jag inte låta bli o anmärka lite på ord här;)

Jag har kört en del bilar med elektronisk 4wd visst är det svårare att sladda osv men visst fan brukar det gå bra med lite vilja:) Och som sagt är ifalll man ska igång på halt man måste låta elektroniken komma igång(när man kopplar ur esp tar man bort vissa av dessa antispinn funktioner vilket även gäller Audi quattro *torsen*)

MEN A3 har Haldex resten av audis bilar förutom R8 tror jag det var har torsen. när jag har dragit igång min A4 med torsen på grus osv så är det alltid 4st exakt lika spår iaf i starten sen vet jag inte hur den fördelar kraften men det är alltid 20% på antingen fram eller bakaxel om jag inte missminner mig...
Dvs en torsen quattro är enligt mig iaf mer lättsladdad än Haldex quattro(har ej kört senaste haldex och ej kört med "chip"!)

Vet inte riktigt vad du anmärker på, men oavsett om den släpper på alla eller ej och hur många % den driver så uppträder Quattrobilarna lite som om de vore framhjulsdrivna. Det var i enkla drag det jag skrev smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
#20
Attenator skrev:
Hmmm, än är det ingen som svarat ordentligt på frågan känns det som: Vilken skillnad är det mellan golfen och a3an? Jag har inte heller nån koll på golfen men a3an är understyrd i grunden, upplagd för att vara en säker bil och jag misstänker att golfen är likadan.

Det går dock utan problem att leka med a3an, man får helt enkelt inte köra den som en rwd-bil utan sätta den lite ur balans och lägga upp den rätt in i kurvorna, dock är avsaknaden av bakre lamell (eller likvärdig) diff ett irritationsmoment när man exempelvis är ute på isen och leker.

Ett råd: Prova båda innan du köper, jag misstänker att audin är mindre understyrd än golfen men jag kan ha helt fel

Båda två är understyrda i grunden, jag tycker inte att Golf är värre än A3 men det beror kanske på motorval och 4wd-sort. VAG-bilarna tycker jag upplevs som trygga, stabila långfärdsvagnar till karaktären, därmed inte sagt att det inte går att ha roligt i dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök