matteeee skrev:
Håller inte med dig ändå! Det är om möjligt endast från stillastående jag känner nån skillnad. Att sladda med en original var inga problem (även om kraften i min 225hk inte var tillräcklig för att få loss den på torrt underlag, men efter trim av motorn och uppgradering av Haldexen var det inga problem om man ville)
Vad är det som är tråkigt? Vad funkar inte? (med original)
Detta har jag väl tagit upp flera ggr tidigare men vi tar det lite snabbt igen.
Problemet med ett elektroniskt system är att det ska gripa in, alltså att du inte har kraften där direkt.
Detta är ett problem i starten framför allt.
Lägger man sedan till vinterväglag och ett tungt släp bakpå så är skillnaden enorm mellan haldex och torsen(äkta quattro)
Senaste torsen(4) ska vara "förladdad" med tryck redan vid start och ska ej ha anslaget av kraft som gör att du spinner på framhjulen före anslag och bakhjulen efter.
Svärgubben har köpt en ny skoda med detta system så det ska testas i vinter.
Fick själv ett brutalt uppvaknade efter att vi bytte ut våran passat 4motion-01(torsen+eds) mot skodan-07(haldex gen2) vi har nu.
Det var ett riktigt nerköp om man behöver starta med lastat släp i snö.
Passaten startade och drog jämt och fint, medans skodan slirar fram och tillbaka med olika hjul medans elektroniken smattrar och slår i bilen.
Behöver man verkligen ta sig fram i dåligt före så är det fortfarande mekanisk 4wd som gäller.