3412
Sök

Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

3 Inlägg
2 oktober 2010
#41
Minister skrev:
Jag har länge varit sugen på att göra något åt mina gamla strålkastare, vars glas (av plast) har gulnat något, blivit dimmiga och fulla av stenskott. Jag bytte nyligen bort lysena mot nya, men dessa kommer säkert behöva en behandling någon gång i framtiden. Som tur var hade jag kvar mina gamla dimljus att öva på.

Efter att ha läst en bunt med guider på internet gav jag mig ut för att jaga rätt på det som behövdes.

Detta är vad jag köpte:
http://img193.imageshack.us/img193/4439 … xframe.jpg

Polermaskin 1200 W (Makita 9227-kopia?) - 499,00 kr hos Biltema
Polerhätta - 59,90 kr hos Biltema
Våtslippapper 800, 1200 och 2000 - 8 kr/ark hos Autoexperten
Turtle Polishing Compound and scratch remover - 99 kr hos Jula

Steg 1:
Om lysena är monterade på bilen, maskera karossdelarna runt dem för att undvika repor i lacken. Se även till att strålkastarna är rena.

http://img27.imageshack.us/img27/2167/d … xframe.jpg

Steg 2:
Blöt strålkastarna och 800-pappret innan du börjar slipa för hand, från sida till sida (gör ej cirkelrörelser). Se till att det aldrig blir torrt medan du slipar. En blomspruta kan vara lämplig i det här fallet. Eftersom mina lysen inte var monterade på bilen tog jag helt enkelt in dem och slipade under en konstant vattenstråle. När du märker att den eventuella gula hinnan är borta och stenskotten likaså har du slipat tillräckligt med 800-pappret. Rengör strålkastarna innan du fortsätter med 1200-pappret. Slipa till dess att du inte längre ser de små reporna som den första slipningen lämnade kvar. När du känner dig klar och torkar av strålkastarna kommer du märka att glasen ser frostade ut, det är inget att oroa sig över.

http://img402.imageshack.us/img402/2396 … xframe.jpg

Steg 3:
Det du bör lägga mest tid på är slipandet med 2000-pappret. Det du vill uppnå är att strålkastarglasen ser ut som nya medan de är blöta. Återigen kommer de att se frostade ut när de torkat, men det tas om hand med hjälp av polermaskinen.

Steg 4:
Applicera lagom mängd polerpasta på polerhättan och smeta av lite på strålkastarna innan du startar polermaskinen. När du sedan polerar bör du köra på mellan 1000 och 1500 rpm, detta är anledningen till att jag köpte den något dyrare polermaskinen på Biltema, de billigaste hade ej ställbar hastighet. Se till att du hela tiden låter polertrissan röra sig omkring på strålkastarna, detta för att undvika att glasen blir för varma och börjar smälta. När du känner att du är klar är det bara att torka av strålkastarna med en mikrofibertrasa och beundra resultatet. Är du inte helt nöjd kan det vara värt att slipa lite ytterligare med 2000-pappret och sedan polera igen. Kom ihåg att torka av strålkastarna mellan varje steg.

Jämförelse, dimljuset till vänster är precis slipat och polerat, det högra är obehandlat
http://img190.imageshack.us/img190/7065 … xframe.jpg

Closeups
http://img22.imageshack.us/img22/7295/d … 2frame.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/8164 … 1frame.jpg

Båda dimljusen åtgärdade och ser i princip ut som nya
http://img692.imageshack.us/img692/3348 … xframe.jpg

Min nyligen behandlade strålkastare

http://img215.imageshack.us/img215/4019 … xframe.jpg

110 Inlägg
9 oktober 2010
#42
Prövade detta på min bmw, vart mycket mycket bättre men helt klart inte som nya! prövade en metod med enbart autosol innan och det var inte ens nästan lika bra och var mycket mer tidskrävande. Hur mycket jag än gjorde om det så vart det dock aldrig som nytt. Vad det beror på vet jag inte

Tack för en grym tråd!!

Mvh

Bayerische Motoren Werke

537 Inlägg
21 november 2010
#43
Hur göra med enbart solblekta bakglas? vill inte köra med slippapper då mina bakljus är uppdelade i flera delar, men svartram runt varje del. Så vill enbart polera med något. Autosol blev inte så bra. Blev massa smårepor.

110 Inlägg
23 november 2010
#44
Precis samma problem som jag upptäckte med autosol.. Det finns en massa olika polermedel på marknaden, där man polerar med maskin. Jag använde Sonax tror jag, funkade rätt bra men det lämnar sina spår om man kollar på riktigt nära håll. Dock tror jag att meguiars är det bästa, och det skiljer inga större pengar på det heller.

Mvh

Bayerische Motoren Werke

175 Inlägg
7 december 2010
#45
jag gjorde detta i helgen men med 800 och 1200 papper och polera med autosol
tyckte det blev ett relativt bra

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

265 Inlägg
7 december 2010
#46
tantkräm innehåller slipmedel! som ett polermedel gör smile
joelimmo skrev:
riktigt bra guide wink men jag tvivlar lite på tandkräms historien tongue

Rise and rise again, until lambs become lions!

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
7 december 2010
#47
tandkräm funkar till att polera lite alltmöjligt smile

men en bra guide smile


5 Inlägg
22 januari 2011
#48
Grym guide! Aldrig tänkt på detta. Detta lär provas! Tack!smile

bihfocus
3 februari 2011
#49
Men gud va bra. Behöver göra likadant på mina. Blir att köpa in lite slippapper.

Tack för en bra guide

17 Inlägg
3 februari 2011
#50
plankan skrev:
Villken skillnad :p
Är det mån tro något man kan göra på bakljusen med -
typ V70 vars lampor bak gärna vill bli matta och fula ? sad

Ja då det är bara att köra på. jag har polerat många många strålkastare och bakljus och man behöver inte ens våtslipa.
när jag kör så kör jag med om det är grova reper börjar jag med 300 papper sedan 600 sedan 1000 och till sist 2000. sen är det bara att polera smile
utan grova repor börjar jag på 600 smile

243 Inlägg
21 februari 2011
#51
Nu vet jag inte om de är någon som har frågat efter de, är lite trött så orkar inte läsa igenom alla kommentarer, men går de göra på samma sätt med mina strålkastare vars glas ja....är gjorda av glas?
för är inte så fina jack efter stenskott på dom sad sen börjar dom på blir lite fula av sig för övrigt.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

bihfocus
21 februari 2011
#52
Glas går inte polera lika som plast. Lite men blir ingen bra resultat alls enligt DITEC.

243 Inlägg
21 februari 2011
#53
bihfocus skrev:
Glas går inte polera lika som plast. Lite men blir ingen bra resultat alls enligt DITEC.

okej okej, hur skulle man kunna gå till väga då?

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

110 Inlägg
22 februari 2011
#54
Köp nytt! :-) eller stå ut med det, hehe

Bayerische Motoren Werke

bihfocus
22 februari 2011
#55
V40Lundberg skrev:
bihfocus skrev:
Glas går inte polera lika som plast. Lite men blir ingen bra resultat alls enligt DITEC.

okej okej, hur skulle man kunna gå till väga då?

Annars kan du åka och leta på skroten. Finns säkert fräscha om man letar. ;-)

243 Inlägg
22 februari 2011
#56
hehe inte fan står jag och köper nya wink, ja enda skrot som finns är Demia där jag bor
nån annan skrot har inte så pass nya bilar haha tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

351 Inlägg
20 april 2011
#57
Kan tipsa om att polermaskinen som TS tipsat om finns hos Jula för 249kr nu. Exakt samma maskin fast det står Jula istället för Biltema på den wink


77 Inlägg
13 maj 2011
#58
Fungerar detta detsamma med glas?


1 581 Inlägg
13 maj 2011
#59
BLAOW skrev:
Fungerar detta detsamma med glas?

Nej

234 Inlägg
16 maj 2011
#60
Vad det gäller redskap och medel för det hela som alla frågar om hela tiden så förstår jag inte ens att frågan dyker upp? guiden, som är fullständigt perfekt, säger exakt vilka redskap och medel som använts.
Följ guiden till punkt och pricka på plast och inte på glas smile
Det ska garanterat jag göra! Tackar för en RIKTIGT bra guide!

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!


Sök