2689
Sök

940 ltt ryker vid motorbromsning

5 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#1
hejsan! Har bytt kolvringar vev lager och renoverat turbon för ca 2-3 månader sedan. Sitter en t3-t4 som laddar sina 1,5bar går klockrent, inga missljud. Den ryker vid motorbromsning dvs ger fullt på 2an precis när jag släpper kommer ett moln med blå vit rök och sedan kommer i intervaller medans jag motorbromsar, likadant på tomgång. Drar massvis med olja.

Nån som har nått tipps? är slut på ider......


3 235 Inlägg
4 november 2009
#2
Om det kommer blå rök vid gassläpp beror det nog på dåliga ventilstyrningar/ventiloljetätningar.
kanske också turbon som läcker.


40 Inlägg
5 november 2009
#3
Hade samma fenomen på min 740 turbo.. fast den rök till bara ibland..turbon va de inget fel på... + att den drack ca en halv liter olja på ca 100 hårda mil med mkt motorbromsningar.. provade sätta en vanlig colaburk med lite håll i som vevhusvent ett tag plus att jag inte motorbromsade på ca 50 mil för för att se om de va ventilstyrningarna som va kassa... då försvann igen olja ... kan beråt på att vevhusventen va för dålig så att den tog luft där den kunde få de.. alltså från ventilstyrningarna vilket resluterar att den suger i sig olja, inga jätte mängder som din verkar göra... sen satte jag tillbaka org vevhusvent rengjord o problemet va väck... men en turbo dricker ju alltid lite olja;) prova att inte motorbromsa på 50 mil o sätt en bättre provisorisk vevhusvent o kolla om den druckir lika mkt!


5 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#4
tror jag hittat mitt fel, renoverar turbon nu så hoppas på att den ska sluta ryka. har dock inte kommit på hur den kan sjuta ut olja genom vevhus venten.


5 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#5
Hitta felet, ventil knas. ventilerna är inte täta för 5öre så den bygger både upp tryck genom ventilerna samtidigt som den bygger upp det normala trycker i blocket.



Sök