Startar en tråd för att få fler att våga ta steget att rostlaga en Van.
Lite bakgrundsfakta:
Bilen är våran bandbuss, den inhandlades av en riktigt skön lirare som bodde i en båt i sthml för ett antal år sedan. Bandet jag spelar i heter "Fading Friend" (www.fadingfriend.com).
Tillbaka till bilen. Bilen var helstripe:ad med 24 hour poker. Fixade rättså snabbt till våran touch på den.
Efter flitigt användande till spelningar och festplatser ropade den mer och mer på hjälp.
Dörrarna bak var tvungna att bytas. Vi ville ju inte få inbrott i bilen p.g.a. rost Om man ville kunde man bara peta bort dem, fanns inte mycket kvar i nederkant.
Vi införskaffade oss en reservdelsvan för 3000kr som motorn hade skurit på.
Tog bakdörrarna från denna och lackade om. Monterade på.
Körde ett tag till.
Besiktigade bilen i juli i år igen, och besiktningsmännen var hårda i år. Fick 1st 2:a på rost i längsgående trösklar. De hävdade att trösklarna var bärande
Bara att bita i det sura äpplet spotta sig i nävarna och fixa till bilfan när man ändå håller på
Så nu har jag börjat hemma i garaget, eller ja, det var ett tag sen. Har väl hållt på i 5 helger nu. Börjar se ljuset i tunneln nu iallafall.
Har inte så bra kvalitet på bilderna (har bara mobilen med mig i garaget). Även oftast bara före och efterbilder. Men ni förstår nog. Mycket arbete är nerlagt.
Enjoy!
Inhandlade de ekonomiplåtar som jag behövde på Åbergs VTC Parts (http://www.abergsvtcparts.se/)
Började med att skruva av skärmbreddarna på båda sidorna. Efter det skruvade jag av bakre kofångaren. Synade sedan flygeln vänster bak för att se hur mycket som skulle kapas.
Kapade bort den dåliga plåten och kapade till den nya.
Helsvetsat. Borrade hål i ekonomiplåten för att få genomgående punktsvetsar längst bak.
Gjorde sedan exakt samma på andra sidan. (Höger bak)
Fick montera av höger bakdörr och svetsa i en bit vid det nedre gångjärnet.
När det var klart så fortsatte jag frammåt på högersidan bakom bakdörrarna.
Där såg det ut såhär:
Klart för spackel.
Fortsatte frammåt hittade ett hål mitt under bakdörren.
Gav mig sedan på det värsta. Bilderna får tala.
Bortkapat!
Var rättså rötet bakom här med. Fick byta mer plåt.
Byggde upp hörnet i hjulhuset. Fint
Lite rötet fram med skall börja med detta till helgen.
Rostskyddat och slipat ner där punktsvetsarna kommer till ytterplåten.
Kapat till och borrat hål i ytterplåten. Punktat fast.
Helsvetsat.
UPPDATERING 091109
Yes! Då har man fått lite mer tid över till vanen. I lördags gjorde jag detta:
Började i lördags med att skruva loss dragkroken från våran reservdelsvan. Fick skruva i stora verkstaden Som tur var det uppehåll hela dagen
Skruvade även loss den smala bakdörren, denna hade gått i baklås så det tog ett tag.
Var lite dåligt längst bak på draget, så jag fick lägga i två st tjocka järn och helsvetsa.
Resultat nedslipat.
Kom fram till att jag skall lämna bort draget till blästring och sedan lacka den på jobbet. Känns mycket bättre att montera en nylackad krok än en rostig och dan när jag ändå gör allt annat seriöst.
Slipade sedan ner svetsen på den vänstra sidan och grundlackade. Klart för spackel!
UPPDATERING 091111
Var ute i garaget idag igen. Resultat:
Började på tröskeln vf nu. Fick förstärka bakom för att få rätt avstånd till dörren.
Svetsat.
Slipat.
Det var allt som jag hann med idag. Skall fortsätta till helgen.
UPPDATERING 091115
Nu har jag kommit långt på den vänstra tröskeln. Hittade mer rost vid hjulhuset. Blir mer rostlagning
Uppbyggnad bakom tröskel.
Hittade somsagt mer rost
Kapat bort lite dålig plåt.
La i en plåt i slutet av tröskeln.
Efter mycket arbete och inpassning av tröskeln kom den tillslut på plats. Har även rostskyddat bakom samt sprayat hålrumsspray i hela den vänstra sidan.
UPPDATERING 091123
Är nästan klar med den vänstra tröskeln nu. tog väldigt mycket längre tid än vad jag först trodde. Var många vinklar och plåtar att tänka på. Får hoppas att det är bättre på andra sidan.
Bilder:
Helsvetsat det bakre hörnet.
Slipat. (skall slipa mer med dremeln sedan.)
Byggt upp innerskärmen.
Fortsatt innåt.
Slipat ner.
Lackat bakom innerplåtarna och börjat bygga utåt.
Kapade ut ytterskärmens plåt. (Ni förstår senare )
Svetsat lite till och bockat till plåten jag kapade ut tidigare. Behövs lite mer modifiering innan den är helt hundra. men hann inte så mycket mer.
UPPDATERING 091229
Har inte uppdaterat på länge då mitt internet har legat nere. Här kommer en massa bilder!
Enjoy!
Passade in skärmkanten med sidokjolen, så alla former stämmer. (fick svetsa om rättså mycket. )
Fortsatte sedan med att kapa ut små bitar och passa in för att få rätt former.
Började helsvetsa.
Resultat nedslipat.
Grundat/rostskyddat
Kittat svetsskarver.
Då var alltså hela den vänstra sidan klar. Har kommit väldigt långt på högersidan med, men har inte tagit lika mycket bilder. Fick kapa bort lika mycket plåt på denna sidan som på den vänstra.
Så det blir exakt samma jobb igen fast spegelvänt.
Var tvungen att montera på den vita dörren då det inte fanns någon linje att gå efter på den blåa. Rosten stack ut en del
Tröskeln på plats, rostskyddad.
Börjat bygga utåt.
UPPDATERING 100110
Är nu helt klar med det högra hörnet/skärmkant nu. Inte så jätte mycket kvar innan bilfan skall till lack
Slänger upp bilder.
Här gör jag en mall efter innerskärmens kant för att lättast göra en ny.
Kapat ut plåt efter mallen.
Bockat/helsvetsat kanten.
Kollade var den skulle sitta med hjälp av kjolpaketet.
Plåtkanten hamnade inte riktigt där jag hade tänkt mig. Fick även kapa bort en bit av innerskärmen och svetsa dit en plåt med en annan vinkel. Detta för att inte ytterskärmen skulle ta i senare.
Blev iallafall bra tillslut
Innerskärmen klar.
Kapade ut 5,5cm x 5cm bitar, bockade till och svetsade fast på kanten för att få rätt former (utom längst ner där jag behövde ha kortare bitar.)
Kontrollerade även här att det stämde med kjolpaketet innan jag fortsatte.
Bockade och punktsvetsade sedan i mellanrummet.
Helsvetsat.
Nedslipat/lackat. Har även borrat hål och rostskyddat innuti samt penslat med underredsmassa på baksidan.
Kittat svetsskarvar på insidan.
UPPDATERING 100227
Får börja med att ursäkta att jag inte har uppdaterat på länge, har gått väldigt segt och har inte vart så motiverad på att ta några bilder.
Jag har iallafall lagat den vänstra sidokjolen (plastat) samt monterat fast kjolarna och byggt fästen.
Har även rostskyddat alla dörrarna samt rostlagat 2st ganska mycket.
Några bilder:
Plastat:
Spacklat:
Nedslipat:
Färdigslipat:
Svetsat fästen till sidokjolarnas fästen, orginal satt med självborrande i ramen, ville kunna bulta fast dem för bättre stabilitet. Bild på ett fäste av 5.
Har bara en bild på en av dörrarna under arbetets gång... Alla blev iallafall bra.
Monterade av kofångarna fram och bak samt monterade dit skyltarna för körningen till lacken.
UPPDATERING 100508
Yes då var det äntligen dags för en uppdatering! Har vart kass som vanligt på att göra detta men denna gång pga flytt andra bilar m.m. Vad händer? Jo. Har kommit en bra bit med vanen. Den är nästintill klar (typ). Slänger upp bilder när den var hos lackeraren, Har inte tagit så mycket mer bilder, tänkte vänta med det tills den är helt klar.
Lackerat (dåliga bilder):
Påväg hem
UPPDATERING 100509
Har varit ute i garaget och grejat hela dagen idag. Två av bandmedlemmarna (Hille + Johannes) var också med och hjälpte till. Skruvat fast kofångarna fram och bak samt monterat dragkrok. Lättare sagt än gjort :S. Byggde även ett fäste till dragkrokskontakten och rostskyddat. Johannes och Hille fick kittat alla skarvar på de nylackade dörrarna och skruvat på inredningen på vf dörr.
Fått nya skyltar nu med i mindre format (vägverkets).
Har en bild på resultatet på draget:
Vad är kvar?
Montera över alla lister och dyl, från de gamla dörrarna till de nya. Skruva dessa på plats. Montera elen till dragkroken (hälften gjort.), lampor, kromlister m.m. (allmänt krafs)
Uppdaterar så snart som jag har mer material.
/Olof
Lite bakgrundsfakta:
Bilen är våran bandbuss, den inhandlades av en riktigt skön lirare som bodde i en båt i sthml för ett antal år sedan. Bandet jag spelar i heter "Fading Friend" (www.fadingfriend.com).
Tillbaka till bilen. Bilen var helstripe:ad med 24 hour poker. Fixade rättså snabbt till våran touch på den.
Efter flitigt användande till spelningar och festplatser ropade den mer och mer på hjälp.
Dörrarna bak var tvungna att bytas. Vi ville ju inte få inbrott i bilen p.g.a. rost Om man ville kunde man bara peta bort dem, fanns inte mycket kvar i nederkant.
Vi införskaffade oss en reservdelsvan för 3000kr som motorn hade skurit på.
Tog bakdörrarna från denna och lackade om. Monterade på.
Körde ett tag till.
Besiktigade bilen i juli i år igen, och besiktningsmännen var hårda i år. Fick 1st 2:a på rost i längsgående trösklar. De hävdade att trösklarna var bärande
Bara att bita i det sura äpplet spotta sig i nävarna och fixa till bilfan när man ändå håller på
Så nu har jag börjat hemma i garaget, eller ja, det var ett tag sen. Har väl hållt på i 5 helger nu. Börjar se ljuset i tunneln nu iallafall.
Har inte så bra kvalitet på bilderna (har bara mobilen med mig i garaget). Även oftast bara före och efterbilder. Men ni förstår nog. Mycket arbete är nerlagt.
Enjoy!
Inhandlade de ekonomiplåtar som jag behövde på Åbergs VTC Parts (http://www.abergsvtcparts.se/)
Började med att skruva av skärmbreddarna på båda sidorna. Efter det skruvade jag av bakre kofångaren. Synade sedan flygeln vänster bak för att se hur mycket som skulle kapas.
Kapade bort den dåliga plåten och kapade till den nya.
Helsvetsat. Borrade hål i ekonomiplåten för att få genomgående punktsvetsar längst bak.
Gjorde sedan exakt samma på andra sidan. (Höger bak)
Fick montera av höger bakdörr och svetsa i en bit vid det nedre gångjärnet.
När det var klart så fortsatte jag frammåt på högersidan bakom bakdörrarna.
Där såg det ut såhär:
Klart för spackel.
Fortsatte frammåt hittade ett hål mitt under bakdörren.
Gav mig sedan på det värsta. Bilderna får tala.
Bortkapat!
Var rättså rötet bakom här med. Fick byta mer plåt.
Byggde upp hörnet i hjulhuset. Fint
Lite rötet fram med skall börja med detta till helgen.
Rostskyddat och slipat ner där punktsvetsarna kommer till ytterplåten.
Kapat till och borrat hål i ytterplåten. Punktat fast.
Helsvetsat.
UPPDATERING 091109
Yes! Då har man fått lite mer tid över till vanen. I lördags gjorde jag detta:
Började i lördags med att skruva loss dragkroken från våran reservdelsvan. Fick skruva i stora verkstaden Som tur var det uppehåll hela dagen
Skruvade även loss den smala bakdörren, denna hade gått i baklås så det tog ett tag.
Var lite dåligt längst bak på draget, så jag fick lägga i två st tjocka järn och helsvetsa.
Resultat nedslipat.
Kom fram till att jag skall lämna bort draget till blästring och sedan lacka den på jobbet. Känns mycket bättre att montera en nylackad krok än en rostig och dan när jag ändå gör allt annat seriöst.
Slipade sedan ner svetsen på den vänstra sidan och grundlackade. Klart för spackel!
UPPDATERING 091111
Var ute i garaget idag igen. Resultat:
Började på tröskeln vf nu. Fick förstärka bakom för att få rätt avstånd till dörren.
Svetsat.
Slipat.
Det var allt som jag hann med idag. Skall fortsätta till helgen.
UPPDATERING 091115
Nu har jag kommit långt på den vänstra tröskeln. Hittade mer rost vid hjulhuset. Blir mer rostlagning
Uppbyggnad bakom tröskel.
Hittade somsagt mer rost
Kapat bort lite dålig plåt.
La i en plåt i slutet av tröskeln.
Efter mycket arbete och inpassning av tröskeln kom den tillslut på plats. Har även rostskyddat bakom samt sprayat hålrumsspray i hela den vänstra sidan.
UPPDATERING 091123
Är nästan klar med den vänstra tröskeln nu. tog väldigt mycket längre tid än vad jag först trodde. Var många vinklar och plåtar att tänka på. Får hoppas att det är bättre på andra sidan.
Bilder:
Helsvetsat det bakre hörnet.
Slipat. (skall slipa mer med dremeln sedan.)
Byggt upp innerskärmen.
Fortsatt innåt.
Slipat ner.
Lackat bakom innerplåtarna och börjat bygga utåt.
Kapade ut ytterskärmens plåt. (Ni förstår senare )
Svetsat lite till och bockat till plåten jag kapade ut tidigare. Behövs lite mer modifiering innan den är helt hundra. men hann inte så mycket mer.
UPPDATERING 091229
Har inte uppdaterat på länge då mitt internet har legat nere. Här kommer en massa bilder!
Enjoy!
Passade in skärmkanten med sidokjolen, så alla former stämmer. (fick svetsa om rättså mycket. )
Fortsatte sedan med att kapa ut små bitar och passa in för att få rätt former.
Började helsvetsa.
Resultat nedslipat.
Grundat/rostskyddat
Kittat svetsskarver.
Då var alltså hela den vänstra sidan klar. Har kommit väldigt långt på högersidan med, men har inte tagit lika mycket bilder. Fick kapa bort lika mycket plåt på denna sidan som på den vänstra.
Så det blir exakt samma jobb igen fast spegelvänt.
Var tvungen att montera på den vita dörren då det inte fanns någon linje att gå efter på den blåa. Rosten stack ut en del
Tröskeln på plats, rostskyddad.
Börjat bygga utåt.
UPPDATERING 100110
Är nu helt klar med det högra hörnet/skärmkant nu. Inte så jätte mycket kvar innan bilfan skall till lack
Slänger upp bilder.
Här gör jag en mall efter innerskärmens kant för att lättast göra en ny.
Kapat ut plåt efter mallen.
Bockat/helsvetsat kanten.
Kollade var den skulle sitta med hjälp av kjolpaketet.
Plåtkanten hamnade inte riktigt där jag hade tänkt mig. Fick även kapa bort en bit av innerskärmen och svetsa dit en plåt med en annan vinkel. Detta för att inte ytterskärmen skulle ta i senare.
Blev iallafall bra tillslut
Innerskärmen klar.
Kapade ut 5,5cm x 5cm bitar, bockade till och svetsade fast på kanten för att få rätt former (utom längst ner där jag behövde ha kortare bitar.)
Kontrollerade även här att det stämde med kjolpaketet innan jag fortsatte.
Bockade och punktsvetsade sedan i mellanrummet.
Helsvetsat.
Nedslipat/lackat. Har även borrat hål och rostskyddat innuti samt penslat med underredsmassa på baksidan.
Kittat svetsskarvar på insidan.
UPPDATERING 100227
Får börja med att ursäkta att jag inte har uppdaterat på länge, har gått väldigt segt och har inte vart så motiverad på att ta några bilder.
Jag har iallafall lagat den vänstra sidokjolen (plastat) samt monterat fast kjolarna och byggt fästen.
Har även rostskyddat alla dörrarna samt rostlagat 2st ganska mycket.
Några bilder:
Plastat:
Spacklat:
Nedslipat:
Färdigslipat:
Svetsat fästen till sidokjolarnas fästen, orginal satt med självborrande i ramen, ville kunna bulta fast dem för bättre stabilitet. Bild på ett fäste av 5.
Har bara en bild på en av dörrarna under arbetets gång... Alla blev iallafall bra.
Monterade av kofångarna fram och bak samt monterade dit skyltarna för körningen till lacken.
UPPDATERING 100508
Yes då var det äntligen dags för en uppdatering! Har vart kass som vanligt på att göra detta men denna gång pga flytt andra bilar m.m. Vad händer? Jo. Har kommit en bra bit med vanen. Den är nästintill klar (typ). Slänger upp bilder när den var hos lackeraren, Har inte tagit så mycket mer bilder, tänkte vänta med det tills den är helt klar.
Lackerat (dåliga bilder):
Påväg hem
UPPDATERING 100509
Har varit ute i garaget och grejat hela dagen idag. Två av bandmedlemmarna (Hille + Johannes) var också med och hjälpte till. Skruvat fast kofångarna fram och bak samt monterat dragkrok. Lättare sagt än gjort :S. Byggde även ett fäste till dragkrokskontakten och rostskyddat. Johannes och Hille fick kittat alla skarvar på de nylackade dörrarna och skruvat på inredningen på vf dörr.
Fått nya skyltar nu med i mindre format (vägverkets).
Har en bild på resultatet på draget:
Vad är kvar?
Montera över alla lister och dyl, från de gamla dörrarna till de nya. Skruva dessa på plats. Montera elen till dragkroken (hälften gjort.), lampor, kromlister m.m. (allmänt krafs)
Uppdaterar så snart som jag har mer material.
/Olof
Senast redigerat av 245_Olof (9 maj 2010)
0
0
0
0