4342
Sök

Trimma en Tdi motor med chip

opelmtx
6 november 2009
Trådstartare
#1
Har funderat mycket på vad man gör med styrsystemet när man chipar en tdi motor? På en bensin motor kan man flytta och sänka tändning ändra insprutningens tid mm, men en diesel som är så känslig på hur tändningen står vad gör man med den? ändrar man bara mängden bränsle och laddtryck?

926 Inlägg
6 november 2009
#2
Framförallt så ökar man bränslemängden i det oladdade området. För att trycket ska komma tidigare.
Laddtrycket förblir lika. Tändningen lika så.

Mats

Olika
907 Inlägg
6 november 2009
#3
Eftersom det ofta är en väldigt liten avgasdel på turbon ökar laddtrycket automatiskt när bränslet ökar eftersom även mängden avgaser ökar.

Min A4 laddar med "steg 1" ca 1,5 bar emot original som är en bit under 1 bar. Nästa steg som även innehåller spridare med högre kapacitet begränsas laddtrycket till 1,5 bar eftersom det är max som MAP-sensorn kan mäta.

Mvh
Fredrik

opelmtx
6 november 2009
Trådstartare
#4
Okej men då vet jag det bränslet går ju och styra utan och behöva mappa om så att säga. Anledningen till jag undrar är att jag bygger om en audi a6 tdis Quattro med 7 håls 520 spridare och modell större turbo men det är så svårt och hitta någon som kan mappa tycker jag

35 Inlägg
6 november 2009
#5
Vad det står om KCR boxen är att han sprutar in bränsle under lite längre tid än vad han gör org. vilket gör att det trycker på lite längre tid, det gör ju då att man får bra vrid. Självklart ökar ju laddtryck och bränsle mängden också.


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 november 2009
#6
Vet många entreprenörer och bönder som fått problem med KCR-boxen, då så vitt jag vet, p.g.a att den höjer bränsletrycket i commonrailen bara, vilket redan ligger på 1000+bar, vilket skapat hårt slitage på dieselmatning och rör/spridare.

Dock kanske nya KCR-boxar är annorlunda?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

supermikaela
6 november 2009
Trådstartare
#7
KCR-boxar reglerar som sagt enbart bränslemängden. Ett seriöst chip/en mappning ändrar fler parametrar såsom turbotryck, bränslemängd och framförallt när bränslet sprutas in, vilket ger optimalt effektuttag och mindre slitage.

opelmtx
6 november 2009
Trådstartare
#8
KimBackstrom skrev:
Vad det står om KCR boxen är att han sprutar in bränsle under lite längre tid än vad han gör org. vilket gör att det trycker på lite längre tid, det gör ju då att man får bra vrid. Självklart ökar ju laddtryck och bränsle mängden också.

Ja den lurar ju datorn att motorn går magert och ger mer sås, den skickar in mer den kan inte skicka in längre tid då det styrs av allt i pumpen




supermikaela skrev:
KCR-boxar reglerar som sagt enbart bränslemängden. Ett seriöst chip/en mappning ändrar fler parametrar såsom turbotryck, bränslemängd och framförallt när bränslet sprutas in, vilket ger optimalt effektuttag och mindre slitage.

Du kan aldrig ändra när bränslet ska sprutas in i en tdi motor det är timeingen på pumpen som styr det, Där imot kan ett chip reglera ställvärket i pumpen så det öppnar mer och skickar in mer bränsle och ge mer soppa och därmed mer laddtryck, commonrailen Kan du ändra "när" bränslet ska komma in, då den spridaren är elektronisk öppning på.


Vid Fel rätta mig gärna frågar för och få veta wink


Sök