2860
Sök

Hur byter man broms olja?

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
skulle gärna vilja veta hur man fixar det snabt o enkelt

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

3 295 Inlägg
9 november 2009
#2
BromsVÄTSKA, man gör ungefär som när man luftar bromsar, håller tryck och öppnar nippeln på bromsoket, släpper, bygger tryck och sen likadant igen. fyll på med ny bromsVÄTSKA när det börjar bli dåligt i behållaren..


volvo tic frälst
357 Inlägg
9 november 2009
#3
trampa inte pedalen i bott bara. då kan du få problem. packningen i huvudcylindern kan vränga sig och bli skavd, då blir det en renovering av huvudcylinder med tongue jag köpte ett lock på mekonomen som man kopplar från ventil på däcket till behållaren så det blir övertryck. funka skitbra smile


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 november 2009
#4
Slave_joe skrev:
BromsVÄTSKA, man gör ungefär som när man luftar bromsar, håller tryck och öppnar nippeln på bromsoket, släpper, bygger tryck och sen likadant igen. fyll på med ny bromsVÄTSKA när det börjar bli dåligt i behållaren..

FEL! man ska inte bygga "nåt tryck" med stängd nippel för att lufta bromsar.
1, Börja bak med hjulet som sitter längst bort från huvudbromcylindern.
2, Sätt en slang på nippeln och ner med andra änden i en burk.
3, Öppna nippeln och sätt igång och pumpa på bromspedalen, undvik som sagt att trampa den helt i botten eftersom tätningarna kan ta skada.
4, Töm bromsvätskebehållaren genom pumpandet på bromsen nästan helt. OBS! viktigt som tusan att denna behållare inte blir tom. Minsta lilla luft ner i cylindern här innebär att hela jobbet  måste göras om från första hjulet.
5, Fyll efter med ny olja och pumpa vidare till ny ren bromsvätska kommer fram i slangen.
6, Stäng nippeln och ta nästa hjul på samma sätt.
Tips; Ta en polare till hjälp så är det mycket lättare och du slipper kuta fram och tillbaka för att kolla vätskenivå i huvudcylinderns burk osv.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 november 2009
#5
hotrodder skrev:
Slave_joe skrev:
BromsVÄTSKA, man gör ungefär som när man luftar bromsar, håller tryck och öppnar nippeln på bromsoket, släpper, bygger tryck och sen likadant igen. fyll på med ny bromsVÄTSKA när det börjar bli dåligt i behållaren..

FEL! man ska inte bygga "nåt tryck" med stängd nippel för att lufta bromsar.
1, Börja bak med hjulet som sitter längst bort från huvudbromcylindern.
2, Sätt en slang på nippeln och ner med andra änden i en burk.
3, Öppna nippeln och sätt igång och pumpa på bromspedalen, undvik som sagt att trampa den helt i botten eftersom tätningarna kan ta skada.
4, Töm bromsvätskebehållaren genom pumpandet på bromsen nästan helt. OBS! viktigt som tusan att denna behållare inte blir tom. Minsta lilla luft ner i cylindern här innebär att hela jobbet  måste göras om från första hjulet.
5, Fyll efter med ny olja och pumpa vidare till ny ren bromsvätska kommer fram i slangen.
6, Stäng nippeln och ta nästa hjul på samma sätt.
Tips; Ta en polare till hjälp så är det mycket lättare och du slipper kuta fram och tillbaka för att kolla vätskenivå i huvudcylinderns burk osv.

Fel igen... Inte pumpa med bromspedalen. Öppna nippeln, trampa ner, stäng nippeln, släpp upp pedalen, öppna nippeln igen osv. (såvida man inte har backventil på slangen man satt på nippeln)
Senast redigerat av henke_99 (9 november 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 295 Inlägg
9 november 2009
#6
man ska hålla tryck och sen öppna nippeln, så gör alla på jobbet och det har fungerat hittills?  viktigt är ju att stänga nippeln innan man tar ett nytt pumptag, om man sitter och pumpar ut bromsvätska så suger den ju in luft via den öppna nippeln eller?

om man däremot gör på ditt sätt så får man en svampig bromspedal.


3 295 Inlägg
9 november 2009
#7
henke_99 skrev:
hotrodder skrev:
Slave_joe skrev:
BromsVÄTSKA, man gör ungefär som när man luftar bromsar, håller tryck och öppnar nippeln på bromsoket, släpper, bygger tryck och sen likadant igen. fyll på med ny bromsVÄTSKA när det börjar bli dåligt i behållaren..

FEL! man ska inte bygga "nåt tryck" med stängd nippel för att lufta bromsar.
1, Börja bak med hjulet som sitter längst bort från huvudbromcylindern.
2, Sätt en slang på nippeln och ner med andra änden i en burk.
3, Öppna nippeln och sätt igång och pumpa på bromspedalen, undvik som sagt att trampa den helt i botten eftersom tätningarna kan ta skada.
4, Töm bromsvätskebehållaren genom pumpandet på bromsen nästan helt. OBS! viktigt som tusan att denna behållare inte blir tom. Minsta lilla luft ner i cylindern här innebär att hela jobbet  måste göras om från första hjulet.
5, Fyll efter med ny olja och pumpa vidare till ny ren bromsvätska kommer fram i slangen.
6, Stäng nippeln och ta nästa hjul på samma sätt.
Tips; Ta en polare till hjälp så är det mycket lättare och du slipper kuta fram och tillbaka för att kolla vätskenivå i huvudcylinderns burk osv.

Fel igen... Inte pumpa med bromspedalen. Öppna nippeln, trampa ner, stäng nippeln, släpp upp pedalen, öppna nippeln igen osv. (såvida man inte har backventil på slangen man satt på nippeln)

precis så jag skrev fast med andra ord, men Mrhotrodder vet ju alltid bäst. wink det heter Bromsvätska, inte olja.
Senast redigerat av Slave_joe (9 november 2009)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 november 2009
#8
Sant, jag fokuserade bara på hotrodders inlägg.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#9
Slave_joe skrev:
henke_99 skrev:
hotrodder skrev:

FEL! man ska inte bygga "nåt tryck" med stängd nippel för att lufta bromsar.
1, Börja bak med hjulet som sitter längst bort från huvudbromcylindern.
2, Sätt en slang på nippeln och ner med andra änden i en burk.
3, Öppna nippeln och sätt igång och pumpa på bromspedalen, undvik som sagt att trampa den helt i botten eftersom tätningarna kan ta skada.
4, Töm bromsvätskebehållaren genom pumpandet på bromsen nästan helt. OBS! viktigt som tusan att denna behållare inte blir tom. Minsta lilla luft ner i cylindern här innebär att hela jobbet  måste göras om från första hjulet.
5, Fyll efter med ny olja och pumpa vidare till ny ren bromsvätska kommer fram i slangen.
6, Stäng nippeln och ta nästa hjul på samma sätt.
Tips; Ta en polare till hjälp så är det mycket lättare och du slipper kuta fram och tillbaka för att kolla vätskenivå i huvudcylinderns burk osv.

Fel igen... Inte pumpa med bromspedalen. Öppna nippeln, trampa ner, stäng nippeln, släpp upp pedalen, öppna nippeln igen osv. (såvida man inte har backventil på slangen man satt på nippeln)

precis så jag skrev fast med andra ord, men Mrhotrodder vet ju alltid bäst. wink det heter Bromsvätska, inte olja.

men var sitter nippeln ? fram e de skiv bromsar o bak e det trum :S

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

3 295 Inlägg
9 november 2009
#10
nippeln sitter på oket och på hjulbromscylindern.. sitter oftast bakom trumman på dom som har bromstrumma. ofta sönderrostad.


Trafikledare
563 Inlägg
9 november 2009
#11
henke_99 skrev:
hotrodder skrev:
Slave_joe skrev:
BromsVÄTSKA, man gör ungefär som när man luftar bromsar, håller tryck och öppnar nippeln på bromsoket, släpper, bygger tryck och sen likadant igen. fyll på med ny bromsVÄTSKA när det börjar bli dåligt i behållaren..

FEL! man ska inte bygga "nåt tryck" med stängd nippel för att lufta bromsar.
1, Börja bak med hjulet som sitter längst bort från huvudbromcylindern.
2, Sätt en slang på nippeln och ner med andra änden i en burk.
3, Öppna nippeln och sätt igång och pumpa på bromspedalen, undvik som sagt att trampa den helt i botten eftersom tätningarna kan ta skada.
4, Töm bromsvätskebehållaren genom pumpandet på bromsen nästan helt. OBS! viktigt som tusan att denna behållare inte blir tom. Minsta lilla luft ner i cylindern här innebär att hela jobbet  måste göras om från första hjulet.
5, Fyll efter med ny olja och pumpa vidare till ny ren bromsvätska kommer fram i slangen.
6, Stäng nippeln och ta nästa hjul på samma sätt.
Tips; Ta en polare till hjälp så är det mycket lättare och du slipper kuta fram och tillbaka för att kolla vätskenivå i huvudcylinderns burk osv.

Fel igen... Inte pumpa med bromspedalen. Öppna nippeln, trampa ner, stäng nippeln, släpp upp pedalen, öppna nippeln igen osv. (såvida man inte har backventil på slangen man satt på nippeln)

Dubbelt fel!! Om man har änden på slangen ifrån nipplen under ytan av bromsvätskan i den behållare man pumpar ur oljan så kan man göra som hotrodder beskriver, eftersom när du tar ett omtag så kan det inte suga luft genom den befintliga bromsvätskan. Och det kommer alltid ut mer än vad som åker tillbaka in i slangen från nipplen...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

1 915 Inlägg
9 november 2009
#12
Fram sitter nippeln på bromsoket och bak sitter de på hjulcylindern.
Var försiktig när du lossnar nipplarna, de är ofta dåliga pga rost och går av lätt.
Ibland kan det hjälpa att värma lite på dom, i värsta fall får man borra ur gamla nippeln och sätta i en ny, alternativt köpa ny hjulcylinder/BromsOK

Drfrasse skrev:
men var sitter nippeln ? fram e de skiv bromsar o bak e det trum :S
Senast redigerat av Louksor (9 november 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#13
så ja ska göra som hotrodder säger ?

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
9 november 2009
#14
Jag hade gått på hotrodders tips!

Vill man lyxa till och inte har en polare som kan hjälpa till så finns det en backventil att köpa på mekonomen, autoexperten, biltema osv för ca 50 kr
Då kan man pumpa på bromspedalen utan att det finns risk att luft åker tillbaka in igen.
Slangen bör också vara transparent så ser man om det är några bubblor eller ej som kommer ut.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

3 295 Inlägg
9 november 2009
#15
du har fått många förslag, gör nåt av dom, alla fungerar.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 november 2009
#16
Melin skrev:
henke_99 skrev:
hotrodder skrev:

FEL! man ska inte bygga "nåt tryck" med stängd nippel för att lufta bromsar.
1, Börja bak med hjulet som sitter längst bort från huvudbromcylindern.
2, Sätt en slang på nippeln och ner med andra änden i en burk.
3, Öppna nippeln och sätt igång och pumpa på bromspedalen, undvik som sagt att trampa den helt i botten eftersom tätningarna kan ta skada.
4, Töm bromsvätskebehållaren genom pumpandet på bromsen nästan helt. OBS! viktigt som tusan att denna behållare inte blir tom. Minsta lilla luft ner i cylindern här innebär att hela jobbet  måste göras om från första hjulet.
5, Fyll efter med ny olja och pumpa vidare till ny ren bromsvätska kommer fram i slangen.
6, Stäng nippeln och ta nästa hjul på samma sätt.
Tips; Ta en polare till hjälp så är det mycket lättare och du slipper kuta fram och tillbaka för att kolla vätskenivå i huvudcylinderns burk osv.

Fel igen... Inte pumpa med bromspedalen. Öppna nippeln, trampa ner, stäng nippeln, släpp upp pedalen, öppna nippeln igen osv. (såvida man inte har backventil på slangen man satt på nippeln)

Dubbelt fel!! Om man har änden på slangen ifrån nipplen under ytan av bromsvätskan i den behållare man pumpar ur oljan så kan man göra som hotrodder beskriver, eftersom när du tar ett omtag så kan det inte suga luft genom den befintliga bromsvätskan. Och det kommer alltid ut mer än vad som åker tillbaka in i slangen från nipplen...

Det är helt riktigt, men det skrev inte hotrodder nånting om... Han skrev bara att änden på slangen skulle vara i en burk. Och då hade det blivit ett dåligt resultat...

Så, det funkar med en slang på nippeln ner i en burk, viktigt dock att ha änden under ytan på bromsvätskan i burken. Alternativt en backventil på slangen.

Annars är det lossa nippeln, trampa på pedalen, dra åt nippeln, släpp pedalen osv som gäller...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
9 november 2009
#17
henke_99 skrev:
Alternativt en backventil på slangen.

Ja, med en backventil på slangen så går det väldigt enkelt att lufta bromsarna själv. Men då gäller det att backventilen sitter kvar på slangen och inte lossnar pga att slangen är gammal o hård.

Det har man provat...... wink

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 november 2009
#18
henke_99 skrev:
Fel igen... Inte pumpa med bromspedalen. Öppna nippeln, trampa ner, stäng nippeln, släpp upp pedalen, öppna nippeln igen osv. (såvida man inte har backventil på slangen man satt på nippeln)

Behövs INTE! Som alltid vid luftning av bromsar så ska slangänden ska vara under vätskans nivå hela tiden så den inte suger luft. Du behöver inte öppna och stänga nippeln mellan varje slag. Vg. läs på elementär lära om hur ett hydauliskt bromsystem på en bil fungerar.

Edit; läste inlägg längre upp och såg det redan disskuterades. Kanske var otydlig men som någon påpekade så bör även slangen vara transparent. Då är det absolut inga som helst probs att se när det kommer ny ren olja och inga luftbubblor. Det är även ruskigt lätt att skada luftningsnippelns koniska säte när man öppnar, stänger massor av gånger. Luftnipplarna är inte gjorda för att öppnas och stängas på detta sätt så som alltid med bromsjobb måste man iakta försiktighet.
Senast redigerat av hotrodder (10 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

4 Inlägg
22 april 2011
#19
Hittade denna gamla tråd om byte av bromsvätska. Ingen av er har berört problemet med dubbla bromskretsar. När jag en gång försökte med detta så uppfatta bromssystemet det som läckage i den krets där jag öppnat luftnippeln när jag trampade ned pedalen. Resultat; att den kretsen stängdes av för att behålla tryck och bromskraft på den andra ”hela” kretsen. Var ett vist bestyr att hitta den avstängningsventilen och återställa det hela. Detta var en 70-talsbil och det kanske funkar annorlunda idag när någon dator övervakar det hela systemet. Någon som stött på problemet och har tips hur man undviker detta.

Motborgare
1 099 Inlägg
23 april 2011
#20
Zetor_Explorer skrev:
Hittade denna gamla tråd om byte av bromsvätska. Ingen av er har berört problemet med dubbla bromskretsar. När jag en gång försökte med detta så uppfatta bromssystemet det som läckage i den krets där jag öppnat luftnippeln när jag trampade ned pedalen. Resultat; att den kretsen stängdes av för att behålla tryck och bromskraft på den andra ”hela” kretsen. Var ett vist bestyr att hitta den avstängningsventilen och återställa det hela. Detta var en 70-talsbil och det kanske funkar annorlunda idag när någon dator övervakar det hela systemet. Någon som stött på problemet och har tips hur man undviker detta.

Man kan byta bromsvätska utan att trampa på pedalen. Sitter lufnippeln på ett vettigt stället på ok/hjulcylindrar, så kan man använda gravitationsmetoden, om man har lite tid över. Bara öppna nipplarna i luftningsordning och låta det sjävrinna. Om luftnipplarna är längre ner på oken, så att luft kan åka in och fastna i en omvänd vattenlås, så måste man antigen sätta tryck på bromsvätskebehållaren, eller suga med vacuum, så att flödeshastigheten blir så stor att luften inte åker in.

-- K


Sök