3289
Sök

Startproblem Saab 900 -94

10 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
Ska troligtivs köpa mej en saab 900 2.3 -94 men den vill inte starta

Den startade för ungefär ett halvår sedan, sen har den stått stilla och nu när vi skulle starta den så tänder den inte, motorn går runt, den får soppa.

När börja saab med tändkasseter på 900 modellen? läst att dom brukar vara felet men denna har ingen tändkasset ( ? )

Vad finns de annars för vanliga fel på dessa modeller? Några enkla felsökningsteg ja kan göra för att utesluta visa komponenter?

1 043 Inlägg
10 november 2009
#2
Vevaxelgivare?

Chef
379 Inlägg
10 november 2009
#3
Vet inte när tändkassetter kom på NG900, tror det finns på vissa modeller från 94->
9000 fick tändkassetter -89.

Men troligt fel som du har på den är bränslepump, eller vevaxelgivare.
Försök starta bilen och lyssna samtidigt om det surrar baktill vid tanken, antingen att lyssna utanför bilen, eller öppna tanklocket och lyssna om det skvalar/surrar.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

562 Inlägg
10 november 2009
#4
Boris_Jelzin skrev:
Ska troligtivs köpa mej en saab 900 2.3 -94 men den vill inte starta

Den startade för ungefär ett halvår sedan, sen har den stått stilla och nu när vi skulle starta den så tänder den inte, motorn går runt, den får soppa.

När börja saab med tändkasseter på 900 modellen? läst att dom brukar vara felet men denna har ingen tändkasset ( ? )

Vad finns de annars för vanliga fel på dessa modeller? Några enkla felsökningsteg ja kan göra för att utesluta visa komponenter?

Eftersom att 900 NG kom 1994 så har den endast tändkassett på 2,o liters turbon med Trionic, har du en 2,3 så är det en sugmotor (om det är originalmotor) med Bosch LH-Jetronic och då har du ingen tändkassett utan bara vanliga tändkablar..

Alltså kan du utesluta tändkassetten wink

Men istället blir det enklare att kolla om du får gnista på alla cylindrar!
Senast redigerat av micke-opel (10 november 2009)

9-5 Aero Sedan -05

10 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#5
Chrille74 skrev:
Vet inte när tändkassetter kom på NG900, tror det finns på vissa modeller från 94->
9000 fick tändkassetter -89.

Men troligt fel som du har på den är bränslepump, eller vevaxelgivare.
Försök starta bilen och lyssna samtidigt om det surrar baktill vid tanken, antingen att lyssna utanför bilen, eller öppna tanklocket och lyssna om det skvalar/surrar.

Vevaxelgivare skulle kunna vara ett troligt fel, bränslepumpen tror jag inte då den inte tänder med startgas ens - alltså ingen gnista. Ett test för att se om vevaxelgivaren är defekt ska vara att kolla om varvräknaren rör sig vid startförsök har jag läst, är detta mycket den ska röra sig eller jämt bara nån millimeter?

Ägaren säger att det ska vara nåt startrelä ( ? ) men jag tvekar på det då startmotorn går runt och tar ja ur det reläet så går inte startmotorn ens. Finns det nåt enskilt relä till tändspole/hallgivaren ?

Vad finns det annars för möjliga fel som kan uppstå bara av att bilen står under en längre period ?

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 november 2009
#6
Gissar med på vevaxelgivare! Stick till en skrot och skaffa en begagnad och testa med! För dom kostar en del (till en 900 turbo kostar den 1420kr)


10 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#7
_DamnIt skrev:
Gissar med på vevaxelgivare! Stick till en skrot och skaffa en begagnad och testa med! För dom kostar en del (till en 900 turbo kostar den 1420kr)

Har fått fram vilka värden varvtalsgivaren ska ge när den är hel, alternativt trasig. Men för att underlätta det hela så undrar jag vart kabeln kommer upp från varvtalsgivaren eller vart jag kan komma in på kabeln och göra dessa mätningar? Har inte bilen hemma så inte full tillgång till verktyg och liknande

4 Inlägg
13 november 2009
#8
Har inte denna en tändmodul? fick byta själv en gång på en 900 - 87 när den plötsligt började att gå på tre cylindrar

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 november 2009
#9
Boris_Jelzin skrev:
_DamnIt skrev:
Gissar med på vevaxelgivare! Stick till en skrot och skaffa en begagnad och testa med! För dom kostar en del (till en 900 turbo kostar den 1420kr)

Har fått fram vilka värden varvtalsgivaren ska ge när den är hel, alternativt trasig. Men för att underlätta det hela så undrar jag vart kabeln kommer upp från varvtalsgivaren eller vart jag kan komma in på kabeln och göra dessa mätningar? Har inte bilen hemma så inte full tillgång till verktyg och liknande

Om du öppnar huven så har du ju insuget längst upp. Där brukar sitta en svart plastbit över. Lyft av den, så i den kabelsalladen ska där finnas en svart kontakt med 4 poler på (om jag inte missminner mig helt), den ska du kunna följa ner till v-lådan och sen vidare till till fronten av blocket. Så sitter det en liten metallklump typ. Om du hittar det, då har du vevaxelgivaren där smile



Sök