Styling, skulder osv

TurbOla Reservdansk
12 november 2009 · 6 271 Inlägg

Fellow skrev:
TurbOla antagligen har du talat med någon okunnig hos försäkringsbolag.
Har själv fått felaktig information av Volvia om försäkringar satt jo, dem kan göra fel.

Nr 1. Jag tänkte stå för bil och försäkring själv, men mina föräldrar tyckte inte det.
Nr 2. Jag ringde runt till flera olika försäkringsbolag och frågade om försäkringspremier på mig själv, och bl.a. Volvia och Länsförsäkringar, efter att de kommit över chocken på försäkringspremien, höll med om att det vore bättre om försäkringen stod på föräldrarna, och så får man istället ett risktillägg, dvs höjd självrisk om en förare under 25 brukar bilen vid olyckstillfället.

Hur olagligt tycker du det låter?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Robbin_V90 Elektriker/Montör
12 november 2009 · 534 Inlägg

HalfShell skrev:

Robbin_V90 skrev:

HalfShell skrev:

Så du betalar hellre 35000kr om året i försäkring än 6500kr? Ja, vissa är väl gjorda av pengar. Men det är klart, när jag flyttar hemifrån så kommer bilen också ställas över på mig.

Hellre att jag betalar 35000kr om året och får ut pengar om något skulle hända, än att betala 6500kr och inte få ut något. Man kan ju tycka att 6500kr om året är GANSKA bortkastade pengar om du ändå inte får något för dom. "Man blir rik på dom små utgifterna" MY ASS!!! Mer då "Snålheten bedrar visheten"

Nu bor jag hemma så jag har absolut inga problem med att få ut pengar om något skulle hända. Finns även vuxna människor som är intresserade av råtrimmade bilar och uppiffade bilar, så hur fan ska försäkringsbolaget veta att din farsa inte brukar bilen? Du behöver inte bara öppna truten och säga "ja, det är enbart jag som använder denna bilen"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75605

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Sued
12 november 2009 · 238 Inlägg

Fellow skrev:

Sued skrev:

Fellow skrev:
Appropå skriva bilen på föräldrarna är bara korkat!
Ta en kille på 20 år som köper sig en supra, rx7, evo, bmw m3/m5 och stylar den. Tror ni försäkringsbolaget tror  att det är morsan på 50 år i huset som brukar den? Det är huvudsakliga brukaren som SKALL stå på fordonet annars är det bedrägeri och ni kan bli utan ersättning.

Min kära fader har haft mycket i garaget, bland annat en Ferrari som enbart blev putsad, ett antal muskelstarka och dyrare bilar, nu står en nyare Mustang parkerad där tillsammans med familjekärran. Han har lagt ner mer pengar på att göra den unik och speciell än jag lagt ner tillsammans på mina egna bilar. Visst är det ovanligt att "äldre" köper nyare bilar och stylar dem, men det är inte omöjligt. Sen att försäkringsbolaget antagligen kommer att bråka lite är en annan femma, men vid tillfällena jag har haft kontakt med mitt egna försäkringsbolag har det gått hyfsat smärtfritt fast jag vid flertalet gånger haft bilen ståendes på pappa.

Finns ett flertal försäkringar som ger dig som är under 25 år rätt att köra fordonet fast det är reggat på Mormor Agda 87, dessa brukar dock kosta lite mera, men inget som man inte överlever.

Skillnad på bil och bil. En ferrari kan jag tyvärr inte se som en ungdomsbil/lekbil.
Och Ja, Man får LÅNA bilen men inte vara huvudsaklig brukare av annan persons bil.

Ta en 600 hk Evo6 eller supra med samma effekt. Smäller DU den och din morsa på 50 år står som ägare och försäkringstagare på bilen så kommer du inte få ett skit om du inte har tur. Försök påvisa att din mor sitter och kör runt i en råtrimmad evo i sina bästa år och jag som son råkar bara låna den överdrivet ofta?

Visst man får låna ut sin bil, men tyvärr så är det huvudsaklig brukare som ska äga och stå för försäkring. Har man tur så strular dem inte, men om omständigheterna säger att min bil som jag smällt som jag själv inte står som ägare och försäkringstagare på ska tyvärr inte ge mig ersättning.

TurbOla antagligen har du talat med någon okunnig hos försäkringsbolag.
Har själv fått felaktig information av Volvia om försäkringar satt jo, dem kan göra fel.

Sorry för offtopic men var tvungen att skriva av mig.

Kan hålla med dig om att en Ferrari inte i de flesta fall är en ungdomsbil, men sen går våra meningar isär och det grundar jag på egen erfarenhet. Visst nu var det varken en Evo VI eller en Supra utan en Audi RS6, sen hade den ju förstås inte 600 hästar, låg snäppet under på 540-560 något. Stod på mamma som vid tillfället visserligen inte var 50 utan bara 49, kördes inte heller av mig utan av min då 18 åriga bror. Var bara skrot kvar av bilen, synd det, riktigt fin var den, men det krävdes inte direkt mycket för att ringa Länsförsäkringar och få en påse pengar...

Tror heller inte direkt att det skulle vara något problem om jag råkade krocka pappas Mustang som har 540 hästar, han är förövrigt 56 år gammal. Känner till flertalet "gubbar" som har liknande bilar ståendes i garaget och luftar dem på sommrarna, tror inte att det skulle vara något problem om deras barn lånade bilarna över sommaren och var den primära brukaren av dem...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
HalfShell
12 november 2009 · 162 Inlägg

Robbin_V90 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75605

Grattis! Med den länken bevisade du absolut ingenting. Ett fall av hur många då?

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Bjork OEM <3
12 november 2009 · 6 957 Inlägg

TurbOla skrev:

Fellow skrev:
TurbOla antagligen har du talat med någon okunnig hos försäkringsbolag.
Har själv fått felaktig information av Volvia om försäkringar satt jo, dem kan göra fel.

Nr 1. Jag tänkte stå för bil och försäkring själv, men mina föräldrar tyckte inte det.
Nr 2. Jag ringde runt till flera olika försäkringsbolag och frågade om försäkringspremier på mig själv, och bl.a. Volvia och Länsförsäkringar, efter att de kommit över chocken på försäkringspremien, höll med om att det vore bättre om försäkringen stod på föräldrarna, och så får man istället ett risktillägg, dvs höjd självrisk om en förare under 25 brukar bilen vid olyckstillfället.

Hur olagligt tycker du det låter?

Så länge man bor i samma hushåll är väl allt reko?

Men det finns ju dom som inte ens bor hemma som gör såhär, DET irriterar faktiskt.
Det borde väl anses som fusk/bedrägeri? Man kan inte fuska sig fram hela livet, en dag
kommer allt ikapp en.

Mvh

OEM <3
-HardcOre-
12 november 2009 · 145 Inlägg

Fellow skrev:
Appropå skriva bilen på föräldrarna är bara korkat!
Ta en kille på 20 år som köper sig en supra, rx7, evo, bmw m3/m5 och stylar den. Tror ni försäkringsbolaget tror  att det är morsan på 50 år i huset som brukar den? Det är huvudsakliga brukaren som SKALL stå på fordonet annars är det bedrägeri och ni kan bli utan ersättning.

min morsa är 40år och har en Bmw m5 e34 som sommar bil

och det du säger är att om hon krockar så kommer folksam säga att det är min bil och inte betala skadorna för att hon har en son som är 20?

Senast redigerat av -HardcOre- (12 november 2009)

nitrox Defloratör.
12 november 2009 · 641 Inlägg

Elda skrev:

steifan skrev:

nitrox skrev:

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Närå men alltså äääh jag ger upp

Jag hade inte tänkt sälja bilen så varför skulle jag skjuta mig själv i foten?

Har kostat på den 62 000 utöver köpesumman (20 000) på 2½ år också wink

nej men du är dum för gammla bilar är skit och bara nya är bra smile personliga preferenser har inget med saken att göra.

Exakt hur menar du med det?

Nog kan gamla bilar vara minst lika bra som nyare. men bara för att nån tycker det lär ju knappast värdet öka på en gammel bil.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Fellow
12 november 2009 · 1 581 Inlägg

TurbOla skrev:

Fellow skrev:
TurbOla antagligen har du talat med någon okunnig hos försäkringsbolag.
Har själv fått felaktig information av Volvia om försäkringar satt jo, dem kan göra fel.

Nr 1. Jag tänkte stå för bil och försäkring själv, men mina föräldrar tyckte inte det.
Nr 2. Jag ringde runt till flera olika försäkringsbolag och frågade om försäkringspremier på mig själv, och bl.a. Volvia och Länsförsäkringar, efter att de kommit över chocken på försäkringspremien, höll med om att det vore bättre om försäkringen stod på föräldrarna, och så får man istället ett risktillägg, dvs höjd självrisk om en förare under 25 brukar bilen vid olyckstillfället.

Hur olagligt tycker du det låter?

Man får inte skenförsäkra. Det är din bil, det är du som använder dern, det är du som står för utgifter på bilen. Alltså ska DU stå för försäkringern. Så säger lagen, sen vad annat folk säger spelar ingen roll.
Tillägget att folk under 25 år får köra bilen handlar bl.a. om bilen ska användas vid övningskörning, man får LÅNA ut bilen.

Sued
En Audi RS6 vet jag många i 40 års åldern som har som familjekombi och att din bror lånar den och smäller är INTE samma sak som att din bror står för alla betalningar, betalar försäkringen vid sidan om till sina päron osv.

Min bil som jag värderar högt personligen och som jag lagt ner mkt tid o pengar i tänker jag inte riskera utebliven ersättning ifall något händer.

-HardcOre-
Ser inga konstigheter i att din mamma har en M5 som hon står på försäkringen och som hon smäller?



- Försäkringstagaren skall vara fordonets ägare och dess huvudsakliga brukare.

Fortsätt den diskussionen efter ni läst denna tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p1899126

Senast redigerat av Fellow (12 november 2009)

TurbOla Reservdansk
12 november 2009 · 6 271 Inlägg

Fellow skrev:
Man får inte skenförsäkra. Det är din bil, det är du som använder dern, det är du som står för utgifter på bilen. Alltså ska DU stå för försäkringern. Så säger lagen, sen vad annat folk säger spelar ingen roll.
Tillägget att folk under 25 år får köra bilen handlar bl.a. om bilen ska användas vid övningskörning, man får LÅNA ut bilen.

Jag orkade inte titta på länken, men jag skulle inte vilja påstå att det är ofta försäkringsbolagen bryr sig om att utreda även om de skulle kunna göra det.
Majoriteten ungdomar ställer sina bilar på sina föräldrar, också med sina föräldrars vilja.
Försäkringsbolagen vet om det och bryr sig inte, eller så kan de inte plocka fram hållbara bevis då alla personerna bor på samma adress.

Vad detta nu har med att låna pengar för att styla sin bil att göra. roll

Det är inte lagligt att svartjobba heller, ändå omsätter svartjobben extremt mycket pengar varje år.
Fildela är inte heller lagligt, men nästan hälften av Sveriges befolkning sysslar ju med det. roll

Senast redigerat av TurbOla (12 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
gamlingen
12 november 2009 · 5 198 Inlägg

Hedning skrev:

gamlingen skrev:

Hedning skrev:

du började jobba när du var 16, det var alltså -82. Vad jobbade du med som gjorde att du hade en årslön på 240 rena laxar, samtidigt som en "lyxvolvo" kostade ca 100 000.

Tror att du rökt så mycket flugsvamp att du tror du är kvar på 80 talet.

Hoppas du inte menar mej,, för då är det nog du som rökt flugsvamp.. eller oxå läser du om vad som står

Förlåt, halvsov när jag skrev och uppfattade inte hela texten. Keep up the good work.

Lungt det.. .smile

9Femma
12 november 2009 · 342 Inlägg

TurbOla skrev:
... men jag skulle inte vilja påstå att det är ofta försäkringsbolagen bryr sig om att utreda även om de skulle kunna göra det.
Majoriteten ungdomar ställer sina bilar på sina föräldrar, också med sina föräldrars vilja.

Det är skillnad på att inte bry sig och att inte hinna.

En stor del av anledningen till varför vi har de försäkringspremier vi har är just på grund av skenförsäkringar som felaktigt löses ut.
Idag får man lätt uppfattningen att det skulle vara någon mänsklig rättighet att äga en brutal bil så snart man fyllt 18 år ...

roll

Senast redigerat av 9Femma (12 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Fellow
12 november 2009 · 1 581 Inlägg

Elda skrev:

9Femma skrev:

TurbOla skrev:
... men jag skulle inte vilja påstå att det är ofta försäkringsbolagen bryr sig om att utreda även om de skulle kunna göra det.
Majoriteten ungdomar ställer sina bilar på sina föräldrar, också med sina föräldrars vilja.

Det är skillnad på att inte bry sig och att inte hinna.

En stor del av anledningen till varför vi har de försäkringspremier vi har är just på grund av skenförsäkringar som felaktigt löses ut.
Idag får man lätt uppfattningen att det skulle vara någon mänsklig rättighet att äga en brutal bil så snart man fyllt 18 år ...

roll

en saab 900 med förgasare går på 15k i trafikförsäkring om du bor mitt ute i skogen och är 18.

medans den kostar ungefär 1000-1500 på föräldrarna, inte överdrivet brutal bil.

Att en saab 900 kostar 15 000 om året i trafikförsäkring är bull! Min kostar 13 000 om året och är helförsäkrad med alla tillägg på mig.

9Femma
12 november 2009 · 342 Inlägg

Elda skrev:
en saab 900 med förgasare går på 15k i trafikförsäkring om du bor mitt ute i skogen och är 18.

medans den kostar ungefär 1000-1500 på föräldrarna, inte överdrivet brutal bil.

Det var inte riktigt det som var andemeningen i det jag skrev va?

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Fellow
12 november 2009 · 1 581 Inlägg

och du är 18...?

Nej men min t4 kostade 16 000 om året när jag var 18. Helförsäkrad.

Nu är det för mycket offtopic:/

Lindgren_
12 november 2009 · 2 644 Inlägg

Min vectra TDI har jag 11tusen i försäkring på och 5500kr på skatt per år smile (står på mig och jag är 19)

Billig bil men måste ha en bra dragbil till bmwn bara ta sig råd även att man går i skolan och fan inte tar nått lån smile

Johan Lindgren
Sued
12 november 2009 · 238 Inlägg

Fellow skrev:

TurbOla skrev:

Fellow skrev:
TurbOla antagligen har du talat med någon okunnig hos försäkringsbolag.
Har själv fått felaktig information av Volvia om försäkringar satt jo, dem kan göra fel.

Nr 1. Jag tänkte stå för bil och försäkring själv, men mina föräldrar tyckte inte det.
Nr 2. Jag ringde runt till flera olika försäkringsbolag och frågade om försäkringspremier på mig själv, och bl.a. Volvia och Länsförsäkringar, efter att de kommit över chocken på försäkringspremien, höll med om att det vore bättre om försäkringen stod på föräldrarna, och så får man istället ett risktillägg, dvs höjd självrisk om en förare under 25 brukar bilen vid olyckstillfället.

Hur olagligt tycker du det låter?

Sued
En Audi RS6 vet jag många i 40 års åldern som har som familjekombi och att din bror lånar den och smäller är INTE samma sak som att din bror står för alla betalningar, betalar försäkringen vid sidan om till sina päron osv.

Min bror stod för alla betalningar, han var personen som brukade bilen till 99% (jag lekte 1%), bilen stod vid tillfället på pappa som då var 55, bilen stod för övrigt knappt parkerad hemma utan för det mesta i mitt garage då det medföljer vissa fördelar för honom att ha den där. Min bror var den egentliga ägaren av bilen och den enda brukaren, pappa/mamma tror jag inte ens hade provkört bilen. Innan jag hade företag som merparten av mina egna bilar/lastbilar/andra fordon nu står på hade jag allt skrivet på pappa och eftersom jag brukar mina bilar väldigt mycket hände det saker, har aldrig någonsin haft problem att få ut något alls. Dock krävdes det lite förklaring när jag råkade fälla ett träd över min första Dodge Ram 1500...

Jag sticker inte under stolen med att det kan bli problem med att få ut pengar när du har bilen skriven på någon annan, men den är inte stor. Kan bli precis lika stora problem om du har den skriven på dig själv, allt hänger på hur du lägger upp det.

Pratade faktiskt igår kvällen med en "bekant" om just detta, han hade krockat sin Subaru Impreza WRX STI nyligen, den stod på hans mormor som är 68 år, det enda han kunde säga var att han istället för det han hade stylat fick ut original delar, gick inte att övertyga bolaget att de lika gärna kunde betala för en annan del som kostade "lika mycket", vilket i många fall fungerar. Om du svarar att det finns många kvinnor i åldern 68 som kör Subaru Impreza WRX STI så kommer jag vika mig av skratt!

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Gladh90
23 november 2009 · 124 Inlägg

men shit, de blir ju bara dummare och dummare, låt de som vill ha sina bilar ståendes på föräldrarna ha det, och låt de personer som vill styla och hålla på med bilar låna till det om dom inte har råd för stunden! svårare än så är det inte.....

STriiiker
24 november 2009 · 609 Inlägg

Man får väl vara lite förnuftig och realistisk, att ta lån idag är nästan för enkelt. Sedan beror det ju på vad man lägger ner pengar på, hur mycket som just är realistiskt. Men har man inget annat att lägga pengar på, än en gammal 325 eller 740 då är det väl upp till en själv.

Jag vet folk som skuldsätter sig på massa skit lån på allt från stylingprylar till verkstadskostnader, just pga dåligt omdömme.

För övrigt, hade jag varit singel hade jag nog bott i en etta och haft en ny wrx sti som slukat 70% av min lön på bankskulder & försäkrings/driftkostnader..

Volvoz84 "Ijenkligen"
24 november 2009 · 786 Inlägg

Lindgren_ skrev:
Min vectra TDI har jag 11tusen i försäkring på och 5500kr på skatt per år smile (står på mig och jag är 19)

Billig bil men måste ha en bra dragbil till bmwn bara ta sig råd även att man går i skolan och fan inte tar nått lån smile

Billig? Hur menar du?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Lindgren_
24 november 2009 · 2 644 Inlägg

opeltiffi skrev:

Lindgren_ skrev:
Min vectra TDI har jag 11tusen i försäkring på och 5500kr på skatt per år smile (står på mig och jag är 19)

Billig bil men måste ha en bra dragbil till bmwn bara ta sig råd även att man går i skolan och fan inte tar nått lån smile

Billig? Hur menar du?

Man åker billigt smile

Råkade köpa en s14 nu med big_smile

Johan Lindgren
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang