3205
Sök

16t vinklat eller rakt avgashus till 940?

455 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#1
hej jag funderar på att byta till 16t turbo på min 940 och undrar vilket avgashus som är bäst? är det "7nsvinklade-avgashus" eller är det de raka?
och så undrar jag hur det funkar med downpipen? ska byta avgassystem till 3tums jt men har dom såna anslutningar som passar på "7ansvinklade-avgashus"? eller måste man tillverka något?

hoppas någon vet hur jag menar! kan säkert ha missat något men bara att fråga!
och ja! jag har sökt men hitta inte vilken som är bäst!tongue
Senast redigerat av Haniball_s (10 november 2009)

>syns man inte finns man inte<

1 915 Inlägg
10 november 2009
#2
original har du konad anslutning till DP.
16T har labyrinttätning.
Det vinklade avgashuset har bättre flöde, anslutningen till DP är 3", men tror inte du märker nån större skillnad jämfört med ett rakt hus.

Om det ska passa med standard DP till 940 så behöver du avgashuset från 15G, det är rakt och konad anslutning och passar till 16T.
Ska du ha standard avgashus till 16T rakt eller vinklat så måste du köpa en fläns och modifiera din downpipe.

med större turbo behöver motorn mer bensin, så större spridare och LMM är bra att köpa, om du inte redan gjort det, anpassat chip till de grejerna är bra oxå smile


Vid byte av turbo så måste du vrida på kompressor och avgashus. Även bygga eget fäste till wg-klockan

Söker du så finner du massa info om turbo, avgashus osv...
Senast redigerat av Louksor (10 november 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

455 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#3
Louksor skrev:
original har du konad anslutning till DP.
16T har labyrinttätning.
Det vinklade avgashuset har bättre flöde, anslutningen till DP är 3", men tror inte du märker nån större skillnad jämfört med ett rakt hus.

Om det ska passa med standard DP till 940 så behöver du avgashuset från 15G, det är rakt och konad anslutning och passar till 16T.
Ska du ha standard avgashus till 16T rakt eller vinklat så måste du köpa en fläns och modifiera din downpipe.

med större turbo behöver motorn mer bensin, så större spridare och LMM är bra att köpa, om du inte redan gjort det, anpassat chip till de grejerna är bra oxå smile


Vid byte av turbo så måste du vrida på kompressor och avgashus. Även bygga eget fäste till wg-klockan

Söker du så finner du massa info om turbo, avgashus osv...

tackar men ska byta till 3tums jt har dom inte färdiga grejer till 7ans vinklade? får kanske ringa och höra! tack

>syns man inte finns man inte<

1 915 Inlägg
10 november 2009
#4
3" har även den standard fläns, alltså konad.

Ska du byta till labyrinttätning så får du köpa en ny fläns och svetsa på.
De säljer ingen färdig modifierad DP.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Kinna
146 Inlägg
10 november 2009
#5
däremot finns det också (rätt ovanlig) 16T med 6ans raka avgashus, sitter original på 850R italien import, där är avgashuset konat så det passar rätt på downpipen.


455 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#6
okok hitta ett ställe som säljer 19t modellanpassad till 940 men ska inte ladda jätte mycket ungefär 1bar blir kanske 19t lite väl stor? vore skönt om man slapp modda för mycket! http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940     någon som vet om det är något att ha?? någon som provat? tackar för hjälpen! mvh David

>syns man inte finns man inte<

-utan 940
1 728 Inlägg
10 november 2009
#7
Haniball_s skrev:
okok hitta ett ställe som säljer 19t modellanpassad till 940 men ska inte ladda jätte mycket ungefär 1bar blir kanske 19t lite väl stor? vore skönt om man slapp modda för mycket! http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940     någon som vet om det är något att ha?? någon som provat? tackar för hjälpen! mvh David

Inte värd pengarna, det är en hybridturbo med det lilla dåliga avgashuset. Scrolla ner på sidan två i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=130549

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 november 2009
#8
Ring Mulle på Turbomeck så fixar han till ett 16T som är bult on på din 940 med konad tätning för mindre pengar än 19T.

Autotech

455 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#9
Busgrabb skrev:
Ring Mulle på Turbomeck så fixar han till ett 16T som är bult on på din 940 med konad tätning för mindre pengar än 19T.

tackar det är bra att veta!!! men har troligtvis fått tag på en turbo nu så tråden kan låsas!

>syns man inte finns man inte<


Sök