2520
Sök

Liten sammanfattning om och till eftermonterad xenonljus. tråd?

53 Inlägg
12 januari 2012
#21
Lyckyman77 skrev:
Hej har en fråga om Drivdonen till HID, Är det någon som kan svara på frågan om man kan mäta sig fram om Ballasterna har brunnit? Får igenom ström i kablaget, men det leder inte vidare ström till ballasterna. Är de då så enkelt att dom gått sönder? Säkring borde ju ha löst ut först. Det är H4 jag talar om. själva signalen till hel och halv fungerar då lampan rör sig. En vet jag ät trasig, O förresten, hur ser man om en xenon lampa är trasig? Tacksam för svar..

Prova med att byta sida på ballast/lampa, brukar vara en bra början


68 Inlägg
12 maj 2012
#22
hej jag har ett problem med mitt xenon kitt det äör att lamporna blinkar till lite snabbt ibland oregelbundet. sen kan den ena stängas av. och dom kan funka bra i en timme, men sen andra gången så stänger dom av sig efter bara 1minut.

Bilen varnar inte för att lamporna inte funkar förens dom har slocknat.
Bilen är en bmw 330D 2002 tyskimport.

så vad ska jag göra för få det att funka? Mvh isak


365 Inlägg
27 maj 2012
#23
graphix__ skrev:
hej jag har ett problem med mitt xenon kitt det äör att lamporna blinkar till lite snabbt ibland oregelbundet. sen kan den ena stängas av. och dom kan funka bra i en timme, men sen andra gången så stänger dom av sig efter bara 1minut.

Bilen varnar inte för att lamporna inte funkar förens dom har slocknat.
Bilen är en bmw 330D 2002 tyskimport.

så vad ska jag göra för få det att funka? Mvh isak

Har samma problem på min 330 -01, skulle kunna ana att det har med canbus:ens avkänning att göra då mina extraljus flimrar till typ var 5e minut om jag åker på halvljus, gissar på att den skickar ut spänning en sväng för att kolla motstånd eller något vilket triggar tillslaget på mina reläer till x-ljusen som har annan strömkälla.

Ang. varför ljusen slocknar hux flux har jag inte den blekaste om (bara helljusen, ej extraljusen som också är xenon), funkade prima i någon månad men nu har det börjat kruppa..
Knepigt då dom turas om att slockna, hade det bara varit ena så hade det ju kunnat vara mina 4-5 år gamla ballaster.
Men att båda ska balla ur, och aldrig samtidigt känns konstigt.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

68 Inlägg
18 juni 2012
#24
Winterdrift skrev:
graphix__ skrev:
hej jag har ett problem med mitt xenon kitt det äör att lamporna blinkar till lite snabbt ibland oregelbundet. sen kan den ena stängas av. och dom kan funka bra i en timme, men sen andra gången så stänger dom av sig efter bara 1minut.

Bilen varnar inte för att lamporna inte funkar förens dom har slocknat.
Bilen är en bmw 330D 2002 tyskimport.

så vad ska jag göra för få det att funka? Mvh isak

Har samma problem på min 330 -01, skulle kunna ana att det har med canbus:ens avkänning att göra då mina extraljus flimrar till typ var 5e minut om jag åker på halvljus, gissar på att den skickar ut spänning en sväng för att kolla motstånd eller något vilket triggar tillslaget på mina reläer till x-ljusen som har annan strömkälla.

Ang. varför ljusen slocknar hux flux har jag inte den blekaste om (bara helljusen, ej extraljusen som också är xenon), funkade prima i någon månad men nu har det börjat kruppa..
Knepigt då dom turas om att slockna, hade det bara varit ena så hade det ju kunnat vara mina 4-5 år gamla ballaster.
Men att båda ska balla ur, och aldrig samtidigt känns konstigt.

jag ringde företaget jag köpte det av och då sa dom att jag skulle köpa ett mostånd så då gjode jag det och nu funkar det kanon

http://www.risetrade.se/sv/produkter/lj … bus-1.html


18 Inlägg
21 september 2012
#25
Kan tillägga att lyktan måste vara E-märkt. Den måste vara godkänd för xenon. I nyare bilar, exempelvis volvo är halogen lyktorna och xenonlyktorna inte likadana. Jag har xenonkonventerat min s80-08. Det tar ca 5min att dra in och ut det på båda sidorna. Att göra en "regelrätt" xenonkonventering så den blir godkänd på besiktningen behöver du köpa lyktor anpassade för xenon, ha någon form av rengöring av lyktorna (högtrycksspolning eller torkarblad) samt att du måste ha en nivåreglering. När jag tittade på det här och insåg hur lätt det var att slita bort konventeringen sket jag i nivåregleringen. Du kan xenonkonventera och sedan eftermontera nivåreglering. Det finns olika nivåregleringsboxar som den billigaste kostar runt 1 000kr.


64 Inlägg
27 juli 2015
#26
jag som har en volvo v50 -04, ska jag välja H7 eller H7R när jag skall xenonkonvertera halvljuset?

tacksam för svar smile


Trucker
1 411 Inlägg
27 juli 2015
#27
hstaring skrev:
jag som har en volvo v50 -04, ska jag välja H7 eller H7R när jag skall xenonkonvertera halvljuset?

tacksam för svar smile

Har du reflektor ska du använda H7R
har du projektor så räcker H7
då du har skärningen i projektorn... dock är det inte lagligt eller godkänt på besiktning smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

64 Inlägg
27 juli 2015
#28
okej, tack för svar smile

jaa, men man får hoppas på det bästa eller bara sätta i halogen lampan igen när det är dags att besikta. så jäkla kasst halvljus så måste konvertera.


Trucker
1 411 Inlägg
27 juli 2015
#29
hstaring skrev:
okej, tack för svar smile

jaa, men man får hoppas på det bästa eller bara sätta i halogen lampan igen när det är dags att besikta. så jäkla kasst halvljus så måste konvertera.

Hoppas på det bästa vid besiktningen är bara dumt, bättre och sätta i halogen lamporna och byta tillbaka efter besiktningen, så gör jag smile

Samma med usa socklarna till blinkersena så man får fast lysande orange fram smile bort inför besiktning och tillbaka direkt efter smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

128 Inlägg
5 december 2015
#30
"Automatisk ljusnivåreglering (Xenon) inte krävs på bil med låg lastvikt och hård fjädring (sportbil). Då dessa bilar normalt klarar variationerna i nedvinkling mellan tjänste - och totalvikt utan att vara bländande."

"Vid ändring (byte) från kontroversiella strålkastare (halv/dim) till xenonstrålkastare förelägger "reg.bes alt. återställande."

Det är vad som står i besiktningshandboken.


55 Inlägg
24 mars 2019
#31
Hoppas inte tråden dött.
Nyligen köpt en C-klass AMG-paket -13. Jättefin bil men lyktorna är halogen och det stör mig något fruktansvärt.
Gjorde en tråd om konvertering men fick bara ”köp kit” osv.
Vill att det görs rätt och riktigt så man slipper oroa sig för farbror blå och besiktning.

Var kan man konvertera och vad kostar det allt som allt?

10 163 Inlägg
24 mars 2019
#32
tyskville skrev:
Hoppas inte tråden dött.
Nyligen köpt en C-klass AMG-paket -13. Jättefin bil men lyktorna är halogen och det stör mig något fruktansvärt.
Gjorde en tråd om konvertering men fick bara ”köp kit” osv.
Vill att det görs rätt och riktigt så man slipper oroa sig för farbror blå och besiktning.

Var kan man konvertera och vad kostar det allt som allt?

Finns ingen ändring från halogen som inte polis eller besiktning kommer kunna slå ner på du får aldrig till det lagligt tyvärr, köpt dig en merca med xenon eller led original istället om du måste vara 100% laglig

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

394 Inlägg
24 mars 2019
#33
Jag är inte expert. Men en C-klass 2013 borde ha funnits med xenon från fabrik, även om det var en option. Det lättaste (?) är att du skaffar original lamphus med xenon. Du kommer även få eftermontera original "automatisk ljusviddsreglering" då detta är ett lagkrav när man har xenon. Detta är säkerligen fullt möjligt, dvs att få bilen 100% identisk med bilar vilka har xenon från fabrik. Frågan är bara hur dyrt det blir samt hur komplicerat? Jjag gissar att det förutom byte/tillägg av hårdvara så är det även en del kodning i diverse olika styrenheter som behöver göras... Jag gissar på en kostnad mellan 10-20k när allt är klart. Däremot är jag osäker på om ett sånt här "monster" är laglig "by the book", den behöver kanske även regbesiktigas med xenon o där kommer nog Mercedes sätta sig på tvären när det gäller intyg gissar jag. Men rent tekniskt så skulle bilen vara laglig iaf.

10 163 Inlägg
24 mars 2019
#34
Lockwood skrev:
Jag är inte expert. Men en C-klass 2013 borde ha funnits med xenon från fabrik, även om det var en option. Det lättaste (?) är att du skaffar original lamphus med xenon. Du kommer även få eftermontera original "automatisk ljusviddsreglering" då detta är ett lagkrav när man har xenon. Detta är säkerligen fullt möjligt, dvs att få bilen 100% identisk med bilar vilka har xenon från fabrik. Frågan är bara hur dyrt det blir samt hur komplicerat? Jjag gissar att det förutom byte/tillägg av hårdvara så är det även en del kodning i diverse olika styrenheter som behöver göras... Jag gissar på en kostnad mellan 10-20k när allt är klart. Däremot är jag osäker på om ett sånt här "monster" är laglig "by the book", den behöver kanske även regbesiktigas med xenon o där kommer nog Mercedes sätta sig på tvären när det gäller intyg gissar jag. Men rent tekniskt så skulle bilen vara laglig iaf.

Får han det att fungera och klara en reggbess med intyg från mercedes mm mm för under 100k skulle jag bli förvånad...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

55 Inlägg
26 mars 2019
#35
Djo skrev:
Lockwood skrev:
Jag är inte expert. Men en C-klass 2013 borde ha funnits med xenon från fabrik, även om det var en option. Det lättaste (?) är att du skaffar original lamphus med xenon. Du kommer även få eftermontera original "automatisk ljusviddsreglering" då detta är ett lagkrav när man har xenon. Detta är säkerligen fullt möjligt, dvs att få bilen 100% identisk med bilar vilka har xenon från fabrik. Frågan är bara hur dyrt det blir samt hur komplicerat? Jjag gissar att det förutom byte/tillägg av hårdvara så är det även en del kodning i diverse olika styrenheter som behöver göras... Jag gissar på en kostnad mellan 10-20k när allt är klart. Däremot är jag osäker på om ett sånt här "monster" är laglig "by the book", den behöver kanske även regbesiktigas med xenon o där kommer nog Mercedes sätta sig på tvären när det gäller intyg gissar jag. Men rent tekniskt så skulle bilen vara laglig iaf.

Får han det att fungera och klara en reggbess med intyg från mercedes mm mm för under 100k skulle jag bli förvånad...

Tack för svar.
Vad ligger bakom den här omöjligheten? Jag tycker det låter helt sjukt att man inte ska få göra en ändring på en bil till något som samma modell kommer med från fabrik, där baktanken med förändringen är att kunna köra säkrare.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 mars 2019
#36
Nu har det lite smått felaktigt påpekats att automatisk räckviddsjustering är lagkrav vid xenon....men....så är inte alltid fallet. Har inget alls att göra med xenon i sig, utan ljussytrkan. Gränsen går vid 2000lm, över det, så måste man ha automatisk räckviddsjustering.

Osram släppte för något år sedan en xenonstrålkastare som var till Audi A4 B7 för att få DRL, "på köpet" fick man även xenon. Då lampan man från Osrams sida valt att använda sig av i strålkastaren (20 eller 25w) hamnade alltså xenonbelysningen under dessa 2000lm, och räckviddsjustering var inte nödvändig och bilprovningen hade inget att säga till om.


tyskville skrev:
Djo skrev:
Lockwood skrev:
Jag är inte expert. Men en C-klass 2013 borde ha funnits med xenon från fabrik, även om det var en option. Det lättaste (?) är att du skaffar original lamphus med xenon. Du kommer även få eftermontera original "automatisk ljusviddsreglering" då detta är ett lagkrav när man har xenon. Detta är säkerligen fullt möjligt, dvs att få bilen 100% identisk med bilar vilka har xenon från fabrik. Frågan är bara hur dyrt det blir samt hur komplicerat? Jjag gissar att det förutom byte/tillägg av hårdvara så är det även en del kodning i diverse olika styrenheter som behöver göras... Jag gissar på en kostnad mellan 10-20k när allt är klart. Däremot är jag osäker på om ett sånt här "monster" är laglig "by the book", den behöver kanske även regbesiktigas med xenon o där kommer nog Mercedes sätta sig på tvären när det gäller intyg gissar jag. Men rent tekniskt så skulle bilen vara laglig iaf.

Får han det att fungera och klara en reggbess med intyg från mercedes mm mm för under 100k skulle jag bli förvånad...

Tack för svar.
Vad ligger bakom den här omöjligheten? Jag tycker det låter helt sjukt att man inte ska få göra en ändring på en bil till något som samma modell kommer med från fabrik, där baktanken med förändringen är att kunna köra säkrare.

Givetvis varierar priserna från bil till bil. Äldre Audikärror kan man göra bytet för 7-8000kr, med helt nya grejer. Kräver som påpekat kodning och så vidare.

Men, lagligt blir det inte (som också påpekat). Mest för att man inte får loss intygen från tillverkarna av delarna.

Och varför är dessa certifikat så viktiga? Bilen blir ju "säkrare". Ja...hur ska bilprovningen veta det? Ett system som inte fungerar och skickar ner lamporna i backen gör det knappast säkrare för förare. Ett system som inte fungerar som det ska och helt enkelt inte justerar ljuset och därigenom kanske bländar mötande, är knappast säkrare för de du möter.

Problemet är som sagt inte priset eller delarna, utan certifikaten. Som privatperson "får man inte tag i dessa". Det är alltså fullt möjligt att i teorin konvertera en bil till xenon (som i över 2000lm) helt lagligt, men i praktiken en smärre omöjlighet.


- - - - - Edit - - - - -

Kan givetvis ha varit Philips också...skitsaksamma
Senast redigerat av it_mutt (26 mars 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 163 Inlägg
26 mars 2019
#37
It_mutt är det så på alla vag ? För jag blir fan bländad av dom allihopa mer eller mindre nämligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

55 Inlägg
26 mars 2019
#38
it_mutt skrev:
Nu har det lite smått felaktigt påpekats att automatisk räckviddsjustering är lagkrav vid xenon....men....så är inte alltid fallet. Har inget alls att göra med xenon i sig, utan ljussytrkan. Gränsen går vid 2000lm, över det, så måste man ha automatisk räckviddsjustering.

Osram släppte för något år sedan en xenonstrålkastare som var till Audi A4 B7 för att få DRL, "på köpet" fick man även xenon. Då lampan man från Osrams sida valt att använda sig av i strålkastaren (20 eller 25w) hamnade alltså xenonbelysningen under dessa 2000lm, och räckviddsjustering var inte nödvändig och bilprovningen hade inget att säga till om.


tyskville skrev:
Djo skrev:

Får han det att fungera och klara en reggbess med intyg från mercedes mm mm för under 100k skulle jag bli förvånad...

Tack för svar.
Vad ligger bakom den här omöjligheten? Jag tycker det låter helt sjukt att man inte ska få göra en ändring på en bil till något som samma modell kommer med från fabrik, där baktanken med förändringen är att kunna köra säkrare.

Givetvis varierar priserna från bil till bil. Äldre Audikärror kan man göra bytet för 7-8000kr, med helt nya grejer. Kräver som påpekat kodning och så vidare.

Men, lagligt blir det inte (som också påpekat). Mest för att man inte får loss intygen från tillverkarna av delarna.

Och varför är dessa certifikat så viktiga? Bilen blir ju "säkrare". Ja...hur ska bilprovningen veta det? Ett system som inte fungerar och skickar ner lamporna i backen gör det knappast säkrare för förare. Ett system som inte fungerar som det ska och helt enkelt inte justerar ljuset och därigenom kanske bländar mötande, är knappast säkrare för de du möter.

Problemet är som sagt inte priset eller delarna, utan certifikaten. Som privatperson "får man inte tag i dessa". Det är alltså fullt möjligt att i teorin konvertera en bil till xenon (som i över 2000lm) helt lagligt, men i praktiken en smärre omöjlighet.


- - - - - Edit - - - - -

Kan givetvis ha varit Philips också...skitsaksamma

Nej jag förstår ju att det är ett litet bekymmer med att man bara skulle göra det enklare att tillåta folk xenonkonvertera. Men varför inte certa verkstäder att göra bytet/konverteringen eller dyl.
Jag menar som jag själv är villig att betala iallafall 30.000kr för att få xenonlysen på min bil.

Jämförelsevis så är det alltså i praktiken omöjligt att få ett par strålkastare riktigt monterade av kunniga människor och få det igenom på besiktningen, för t.ex. Mercedes vägrar ge ut certifikat trots att de bygger exakt samma bil i tusental med exakt samma strålkastare.
Men köpa vindruta på skroten och montera den själv utan primer och fettborttagning med en limsträng av gammal polyuretan som ser ut som en rullgardin och missat kontakt med ruta/kaross på diverse ställen. En bärande del av karossen som skulle flyga 400meter om du bromsar lite för hårt. Det är fullt lagligt och påpekas inte på besiktning haha 😄

7 392 Inlägg
27 mars 2019
#39
tyskville skrev:
it_mutt skrev:
Nu har det lite smått felaktigt påpekats att automatisk räckviddsjustering är lagkrav vid xenon....men....så är inte alltid fallet. Har inget alls att göra med xenon i sig, utan ljussytrkan. Gränsen går vid 2000lm, över det, så måste man ha automatisk räckviddsjustering.

Osram släppte för något år sedan en xenonstrålkastare som var till Audi A4 B7 för att få DRL, "på köpet" fick man även xenon. Då lampan man från Osrams sida valt att använda sig av i strålkastaren (20 eller 25w) hamnade alltså xenonbelysningen under dessa 2000lm, och räckviddsjustering var inte nödvändig och bilprovningen hade inget att säga till om.


tyskville skrev:

Tack för svar.
Vad ligger bakom den här omöjligheten? Jag tycker det låter helt sjukt att man inte ska få göra en ändring på en bil till något som samma modell kommer med från fabrik, där baktanken med förändringen är att kunna köra säkrare.

Givetvis varierar priserna från bil till bil. Äldre Audikärror kan man göra bytet för 7-8000kr, med helt nya grejer. Kräver som påpekat kodning och så vidare.

Men, lagligt blir det inte (som också påpekat). Mest för att man inte får loss intygen från tillverkarna av delarna.

Och varför är dessa certifikat så viktiga? Bilen blir ju "säkrare". Ja...hur ska bilprovningen veta det? Ett system som inte fungerar och skickar ner lamporna i backen gör det knappast säkrare för förare. Ett system som inte fungerar som det ska och helt enkelt inte justerar ljuset och därigenom kanske bländar mötande, är knappast säkrare för de du möter.

Problemet är som sagt inte priset eller delarna, utan certifikaten. Som privatperson "får man inte tag i dessa". Det är alltså fullt möjligt att i teorin konvertera en bil till xenon (som i över 2000lm) helt lagligt, men i praktiken en smärre omöjlighet.


- - - - - Edit - - - - -

Kan givetvis ha varit Philips också...skitsaksamma

Nej jag förstår ju att det är ett litet bekymmer med att man bara skulle göra det enklare att tillåta folk xenonkonvertera. Men varför inte certa verkstäder att göra bytet/konverteringen eller dyl.
Jag menar som jag själv är villig att betala iallafall 30.000kr för att få xenonlysen på min bil.

Jämförelsevis så är det alltså i praktiken omöjligt att få ett par strålkastare riktigt monterade av kunniga människor och få det igenom på besiktningen, för t.ex. Mercedes vägrar ge ut certifikat trots att de bygger exakt samma bil i tusental med exakt samma strålkastare.
Men köpa vindruta på skroten och montera den själv utan primer och fettborttagning med en limsträng av gammal polyuretan som ser ut som en rullgardin och missat kontakt med ruta/kaross på diverse ställen. En bärande del av karossen som skulle flyga 400meter om du bromsar lite för hårt. Det är fullt lagligt och påpekas inte på besiktning haha 😄

så är det med det flesta lagar och regler, helt obegripliga,


Avstängd
10 388 Inlägg
27 mars 2019
#40
Djo skrev:
It_mutt är det så på alla vag ? För jag blir fan bländad av dom allihopa mer eller mindre nämligen.

Mig veterligt använder VAG nivåreglering/räckviddsbegränsning även när det "inte behövs" (dvs under 2000lm), om det inte ändrats i det senaste. De absolut första bilarna med xenon saknade då ALS, men då är vi nere på...C4-modellerna av Audi. Sen blev det statiskt, och senare adaptivt. Statiska system kan man ju få att blända ganska ordentligt. Skulle nog snarare säga att det handlar om slöa besiktningsgubbar. Själv lider jag mest av Mercedes....än värre med första generationens adaptiv ljusbild. Av någon anledning.


tyskville skrev:
it_mutt skrev:
Nu har det lite smått felaktigt påpekats att automatisk räckviddsjustering är lagkrav vid xenon....men....så är inte alltid fallet. Har inget alls att göra med xenon i sig, utan ljussytrkan. Gränsen går vid 2000lm, över det, så måste man ha automatisk räckviddsjustering.

Osram släppte för något år sedan en xenonstrålkastare som var till Audi A4 B7 för att få DRL, "på köpet" fick man även xenon. Då lampan man från Osrams sida valt att använda sig av i strålkastaren (20 eller 25w) hamnade alltså xenonbelysningen under dessa 2000lm, och räckviddsjustering var inte nödvändig och bilprovningen hade inget att säga till om.


tyskville skrev:

Tack för svar.
Vad ligger bakom den här omöjligheten? Jag tycker det låter helt sjukt att man inte ska få göra en ändring på en bil till något som samma modell kommer med från fabrik, där baktanken med förändringen är att kunna köra säkrare.

Givetvis varierar priserna från bil till bil. Äldre Audikärror kan man göra bytet för 7-8000kr, med helt nya grejer. Kräver som påpekat kodning och så vidare.

Men, lagligt blir det inte (som också påpekat). Mest för att man inte får loss intygen från tillverkarna av delarna.

Och varför är dessa certifikat så viktiga? Bilen blir ju "säkrare". Ja...hur ska bilprovningen veta det? Ett system som inte fungerar och skickar ner lamporna i backen gör det knappast säkrare för förare. Ett system som inte fungerar som det ska och helt enkelt inte justerar ljuset och därigenom kanske bländar mötande, är knappast säkrare för de du möter.

Problemet är som sagt inte priset eller delarna, utan certifikaten. Som privatperson "får man inte tag i dessa". Det är alltså fullt möjligt att i teorin konvertera en bil till xenon (som i över 2000lm) helt lagligt, men i praktiken en smärre omöjlighet.


- - - - - Edit - - - - -

Kan givetvis ha varit Philips också...skitsaksamma

Nej jag förstår ju att det är ett litet bekymmer med att man bara skulle göra det enklare att tillåta folk xenonkonvertera. Men varför inte certa verkstäder att göra bytet/konverteringen eller dyl.
Jag menar som jag själv är villig att betala iallafall 30.000kr för att få xenonlysen på min bil.

Jämförelsevis så är det alltså i praktiken omöjligt att få ett par strålkastare riktigt monterade av kunniga människor och få det igenom på besiktningen, för t.ex. Mercedes vägrar ge ut certifikat trots att de bygger exakt samma bil i tusental med exakt samma strålkastare.
Men köpa vindruta på skroten och montera den själv utan primer och fettborttagning med en limsträng av gammal polyuretan som ser ut som en rullgardin och missat kontakt med ruta/kaross på diverse ställen. En bärande del av karossen som skulle flyga 400meter om du bromsar lite för hårt. Det är fullt lagligt och påpekas inte på besiktning haha 😄

Mercedes tillverkar säkerligen inte delarna, det är då tillverkerans cert du ska ha tag i.

Vilka verkstäder skulle vilja betala extra för att bli certifierade för att göra det? När det säkerligen handlar om en kund vart 10e år som är villig att betala de hutlösa pengarna det kostar med originaldelar (i sammanhanget) via den auktoriserade verkstaden? Antagligen ingen.

Generellt ser jag väl det som så; om du är villig att pynta 30K för xenon...varför...ehm...köpte du inte bara en bil med xenon från början? Har svårt att tänka mig att prisskillnaden skulle vara så stor.

Men, nej, verkstäderna skulle aldrig ta sig på att bli certifierade för att göra en sådan operation. Intresset i relation till kostnaden (både för verkstaden att bli "certifierad" och för kunden) hade blivit åt helv... för dyr.

Bilprovningen hade FORTFARANDE behövt intyg på alla delar osv. Så mycket smidigare hade det inte blivit, bara att det hade blivit... möjligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök