2321
Sök

Inom vilken tid borde en ny bil lackkonserveras?

3 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Är en väldigt lycklig ägare till en ny Golf GT...

Har funderat ett tag på det här med lackkonservering...det dimper ner reklam från olika firmor som erbjuder den typen av behandling.

Vissa skriver att "Första sex månaderna avgör lackens framtida kvalitet" och liknande.

Rent spontant känns det som att de vill att folk nästan ska hamna i panik och boka i en tid på en gång.

Hur är det egentligen? Hur länge kan man vänta innan man kör en lackkonservering?
Blir det lika bra resultat även efter ett halvår eller t.ex. efter två år?
Hinner lacken påverkas så negativt under åren att det inte går att återställa med ett ordentligt grundjobb?

Har aldrig lackkonserverat mina bilar innan och undrar därför.

//Deadmarsh


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 november 2009
#2
Vad jag vet säger alla biltillverkare att man absolut *inte* ska lackkonservera en ny bil och att garantin försvinner om man gör det.

Har t.o.m. sett något tv-inslag om det för längesen.


Men sköt om bilen i ett år och sen kan du nog börja tänka mer på konservering..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 november 2009
#3
ingen fara. bara du lägger ett lackskydd som "andas"


1 339 Inlägg
12 november 2009
#4
Lite offtopic men är Fireglaze ett lackskydd som andas?


252 Inlägg
12 november 2009
#5
nog kan du lägga det nu innan du hinner få mkt tvättrepor osv osv.

Gti-r

55 Inlägg
16 november 2009
#6
Brukar inte vara någon fara med nya bilar, vänta någon månad ifrån att den är lackad tills man lägger skydd brukar räcka. vet inte hur ny din bil är men säker 2-3 månader sedan den tillverkades? Du kommer inte förstöra lacken, snarare tvärt om skydda den mycket bättre om du lackförseglar den.
Står emot mer nerfall ifrån träd osv. och nu på vintern även allt salt.

Om du skall lämna till firma så kontrollera gärna lite och hör dig för om vilka som gör ett bra jobb, billigast är som sagt inte alltid bäst. Är lite konst kunna köra med maskinen också, har sett skräckexempel där folk har lämnat in bilen till amatörer och fått den i stort sett förstörd. Kört igenom på vissa ställen och kört emot plastdetaljer osv.

Det där med att man inte får röra lacken på nya bilar är för att tillverkarna ska gå fria sen om något skulle inträffa, tror nästan bara det är volvo och någon till som har kvar det?!


252 Inlägg
16 november 2009
#7
alla nya bilar bränns i ugn så nå snack om att lacken inte är klar är oftast bara något många använder för att "skrämma" upp folk, bilarna byggs  på löpande band så kör på med lackskyddet. kör på ett ställe du vet ger bra resultat som har ett bra ryckte och du känner dig trygg o lämna från dig bilen

Gti-r

???
661 Inlägg
22 november 2009
#8
Tobbe_n skrev:
alla nya bilar bränns i ugn så nå snack om att lacken inte är klar är oftast bara något många använder för att "skrämma" upp folk, bilarna byggs  på löpande band så kör på med lackskyddet. kör på ett ställe du vet ger bra resultat som har ett bra ryckte och du känner dig trygg o lämna från dig bilen

allt som lackas bränns i ugn. nytt som gammalt.
och bara för att den stått i ugnen så betyder det inte att lacken hár härdat.
det tar betydligt längre tid än så.. upp till 3 månader efter lackering.

Men lackskydd på ny bil har ja aldrig vart me om några problem. Jag har lagt de på MÅNGA bilar där kunden inte ens hämtat ut sin nya bil smile

Har 7 år i bagaget inom yrket.


7 Inlägg
22 november 2009
#9
Det är väl endast Volvo som säger nej till lackbehandling på deras bilar för då ska inte garantin gälla men det går bra om de själva får lägga sin sk lackbehandling.


14 Inlägg
30 december 2009
#10
Behandlade våran V70 då den var ny -08 med ett vanligt högkvalitativt vax. Sedan fick den en försegling ett år senare. Lackgarantin kan vara i fara om man behandlar med försegling för tidigt, men förmodligen går det alldeles utmärkt. En ny lack är ganska känslig de första månaderna, även om den är bränd i ugn, MEN lacken härdar efter och blir stenhård efter några månader, så har man dragit på sig en massa repor den första tiden så kan de vara nästintill omöjliga att få väck senare, så på med ett bra vax direkt du fått hem bilen, och efterbehandla ett par ggr det fösta året, sedan försegling är mitt tips.


got stance?
546 Inlägg
30 december 2009
#11
grattis till nya bilen, finaa de där. lättast är väl att höra med de som sålt bilen?

夢の力

70 Inlägg
22 mars 2010
#12
Lackkonservering bör göras när du har hämtat bilen från firman.
Angående lackgaranti så tar vi över den på ditec.


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 mars 2010
#13
Remiss skrev:
Lite offtopic men är Fireglaze ett lackskydd som andas?

Ja det är det, för att det är 1 komp. lackskydd.
Dock 2 komp som Ditec och Mr.Cap ska man vara försiktig med.
Första 12månaderna efter lackning så andas lacken väldigt mycket och lägger man på ett 2komp. så kan det vara så att man stänger igen helt, vilket är negativt.

Dock så har många nybilar stått redan de där 12månaderna. Men kolla gärna tillverkningsdatum och ha ett 1 komp.lackskydd det första året.


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 mars 2010
#14
vectra_c skrev:
Det är väl endast Volvo som säger nej till lackbehandling på deras bilar för då ska inte garantin gälla men det går bra om de själva får lägga sin sk lackbehandling.

Stämmer bra det. Har hört att det var Ditec som satte spiken i kistan när man la 2komp lackskydd på nya bilar som inte hade andats klart...


Motormontör
437 Inlägg
22 mars 2010
#15
Att lackförsegla en bil inom 1 år är inga som helst problem om det inte är en svensk lada förstårs.
Ja en volvo alltså:lol:
Men du har ju köpt en tysk kvalitetsvagn så då är det bara possitivt.
För har en tysk bil engång blivit repig så är det en mardröm att rätta till det sen.
Deras lacker är STEN hårda.
Har aldrig varit med om att någon bil har behövt komma tillbaka för att ett lackskydd har sabbat lacken.
Inte ens på en svensk lada.
Men för att du ska kunna känna dig extra trygg så lämna in den till ngon som ger garanti på arbetet.
Typ Kontec, Ditec osv.
Dockundvik MR crap:lol: nä de är väl okej men ska det vara något så ska det vara garanti.
Sen så om nu något skulle hända; hur tusan bevisar en biltillverkare att det är lackskydd sm har orsakat felet?
Nä ju tidigare ju desto bättre så det är bara ringa och boka tid.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Prisjägare
238 Inlägg
23 mars 2010
#16
Försäljaren av min Civic tyckte att man skulle vänta max några veckor (antar att vintern spelar lite roll där).

EDIT: Det är dock inte samma sak som att jag håller med smile
Senast redigerat av Zahak (23 mars 2010)


Sök