3533
Sök

Skillnad på vevstake och vevstake?

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden mellan dessa stakar... oavsett block så finns de till alla.

Verdis H-profil?
I-Profil
Vanlig H-profil
Och  Carrillo's I_profils stakar?

Har frågat dem som säljer dessa och får olika svar från alla vilka som är bra och inte bra.
Ni som har köpt något av dessa kan väl säga hur de funkade, hur mycket Hk de blev i slutändan, om du har rasat motorn med dessa osv?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Svetsare.
164 Inlägg
12 november 2009
#2
Grundläggande, H profil är i 99%av fallen bättre än I Profil. Vad är en "vanlig H-Profil" ? Verdis H-Profil är som vilken annan H-Profil som helst. Dock är ju just Verdi bland de främsta samt bästa H-Profilsstakarna som ej skall jämnföras med kina stakar som SPM osv.

Hur mycket hästar en motor ger är ganska ointressant när man snackar stakar då man endast handlar H-Profils stakar för att ha stakar som håller måttet och klarar påfrestningen.

Slutligen så kan du rasa vilken motor som helst hur dyra delar du än stoppar i den, allt är en fråga om hur allt lirar tillsammans och hur bra mappat samt justerat allt är för att just fungera klockrent ihop.

Köpa nya stakar? Lite pengar över? Verdi!

Mvh.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

1 688 Inlägg
12 november 2009
#3
Skillnaden är ju precis som dom olika vevstakarna heter, beskrivna efter sin utformning.
H-profil är h-profil och i-profil är i-profil.
Här är en länk med bilder över olika profiler; http://www.positron.se/glasfiberarmerad … ler.4.html

H-profil är den starkaste vevstaken, men också den tyngsta.
Håller för massa cylindertryck vid både låga och höga varv.
I-profil ser likadana ut som dom som sitter original, det är också den lättare vevstaken av dom 2 nämnda.
Den är bra om man skall varva mycket, mindre massa i rörelse. I-profil används i bland annat f1-motorer, däremot inte sagt att dom är dom bästa för alla motorer.
Min personliga åsikt är att en i-profil vevstake inte är alls lika tålig som en h-profil vevstake.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#4
Okej, mycket att läsa men hänger med.. Men jag vet inte hur jag ska tyda detta bara ...

" Vill bara påpeka så att du inte missförståt mig en gång till, att några 4 st Carrillo tillverkade vevstakar får du inte för 4700:- med moms. ( I-profil )
Riktiga kvalitets stålstakar oavsätt om det är H eller I profil får man inte för 1000:- st
Man får vad man betalar för. "

Okej att h-profilens stakar kan man få för ca 1000 kr men de är väl fortfarande samma stål ? de finns ju inte hur mycket/många legeringar man kan smälta ihop de med..
Senast redigerat av XeptiQ (12 november 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 688 Inlägg
12 november 2009
#5
Frågan är vad dom anser är "riktiga kvalitets stålstakar".
Har dom rätt form, mått och är gjorda i t.ex 4340  stål så skall det vara okej saker.
Motornord säljer asienstakar för 950 kr stycket tillsammans med arp-bultar.
Dom har kört sina egna stakar i en 4cylindrig motor på över 1000 hk, hur mycket effekt hade du tänkt plocka ur din motor?
Jag tror personligen att dom flesta på garaget som bygger om sin motor monterar h-profil som är asientillverkade.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#6
Okej, mjo jag har också hört de att de flesta använder sig av h-profil.. nä jag hade bara tänkt att plocka ut lite si så där 500 hk...  så vart mes bara nyfiken på vilka som är mest tålbara/hållbara..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 688 Inlägg
12 november 2009
#7
Köp du h-profil utav motornord.
TIll b230 motorerna kostar dom 850 kr stycket, ca 3500 kr inkl frakt skulle jag tippa på.
De e ju inga större pengar. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#8
nä precis.. de var min tanke iaf smile men då vet jag lite mer om stakarna iaf big_smile

Losgard skrev:
Köp du h-profil utav motornord.
TIll b230 motorerna kostar dom 850 kr stycket, ca 3500 kr inkl frakt skulle jag tippa på.
De e ju inga större pengar. smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

926 Inlägg
13 november 2009
#9
Den perfekta metallen är superstark. Man kan se det som ett 3-D hönsnät. Man har starka bindningar mellan maskorna. Klipper man av trådarna i nätet så blir självklart nätet svagare. Och när det väl börjar brista på ett ställe så gör det bara sönder mer och mer.
Tyvärr finns inte den perfekta metallen. Man måste finna sig i defekter i materialet.
MEN, man gör så gott man kan för att göra bra material. Legera med andra metaller i järnet, och göra det under så bra processer som  möjligt. Bra metall är dyrt! Man sparar gärna in på dom pengarna.

I grund och botten finns det 4 parameterar i vevstakar. Lång vevstake, kort vevstake, Överladdning och sug motor. Lång vevstake, är alltså i relation till hur lång slaglängden är. 2:1 och över, kort, 1,5:1 och under.

Kort vevstake vrider sig väldigt mycket, stor vinkeländring. Den ska dimentioneras för det.
Lång vevstake blir tung, men får ganska koncenterad drag belastning genom "Kroppen"
Turbo, utsätts för stora tryckpåkänningar i materialet.
Sug, belastast mest med dragpåkänning på höga varvtal.

H-stake Turbo
I-Stake. Sug

Mats

5 710 Inlägg
13 november 2009
#10
mats757 skrev:
H-stake Turbo
I-Stake. Sug

En ganska grov generallisering.....
De flesta produktionsmotorer har gjutna I-profilsstakar både på sugmotorer och turbo.
Att man skulle önska H-profil i alla turbomotorer är kanske en annan sak men det är långt ifrån nödvändigt.
Några exempel är ju SAAB:s T5 motorer med gjutna I-profil som tål duktigt med kraft (finns 500hästarsmotorer med originalstakar) eller Volvos alla stora dieselmotorer med förbränningstryck på +200bar, fortfarande med I-profil.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

926 Inlägg
13 november 2009
#11
jonTe skrev:
mats757 skrev:
H-stake Turbo
I-Stake. Sug

En ganska grov generallisering.....
De flesta produktionsmotorer har gjutna I-profilsstakar både på sugmotorer och turbo.
Att man skulle önska H-profil i alla turbomotorer är kanske en annan sak men det är långt ifrån nödvändigt.
Några exempel är ju SAAB:s T5 motorer med gjutna I-profil som tål duktigt med kraft (finns 500hästarsmotorer med originalstakar) eller Volvos alla stora dieselmotorer med förbränningstryck på +200bar, fortfarande med I-profil.

mvh Jonas

Självklart är det generaliseringar!
Nu började tråden med: Verdi, Carillo osv. bla bla bla.... Så därför var det aldrig frågan om pris-optimering som det blir frågan om i en standard bil.
I-Stakar är väldigt mycket enklare att tillverka. Presis som du säger, så duger dom väldigt bra till ganska höga effektutag.

Mats

1 062 Inlägg
13 november 2009
#12
jonTe skrev:
Några exempel är ju SAAB:s T5 motorer med gjutna I-profil som tål duktigt med kraft (finns 500hästarsmotorer med originalstakar)

Vad jag vet så är ju stakarna precis som vevarna smidda! Det syns inte minst på "tågan" längs sidan. Har ett par gjutna stakar i garaget från annan motor (M50b25) och de känns det att de är gjutna... ytan är "sträv" och tågan smal.

M.V.H.


5 710 Inlägg
13 november 2009
#13
AndreasPlars skrev:
jonTe skrev:
Några exempel är ju SAAB:s T5 motorer med gjutna I-profil som tål duktigt med kraft (finns 500hästarsmotorer med originalstakar)

Vad jag vet så är ju stakarna precis som vevarna smidda! Det syns inte minst på "tågan" längs sidan. Har ett par gjutna stakar i garaget från annan motor (M50b25) och de känns det att de är gjutna... ytan är "sträv" och tågan smal.

M.V.H.

Jo jag vet att de är smidda och det var väl fel uttryckt av mig även om en smidd pryl fortfarande kan vara gjuten smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
13 november 2009
#14
jonTe skrev:
AndreasPlars skrev:
jonTe skrev:
Några exempel är ju SAAB:s T5 motorer med gjutna I-profil som tål duktigt med kraft (finns 500hästarsmotorer med originalstakar)

Vad jag vet så är ju stakarna precis som vevarna smidda! Det syns inte minst på "tågan" längs sidan. Har ett par gjutna stakar i garaget från annan motor (M50b25) och de känns det att de är gjutna... ytan är "sträv" och tågan smal.

M.V.H.

Jo jag vet att de är smidda och det var väl fel uttryckt av mig även om en smidd pryl fortfarande kan vara gjuten smile

mvh Jonas

Nej, de är antingen smidda ELLER gjutna.
En gjuten detalj får sin slutgiltiga form i gjutformen medans en smidd detalj får sin slutgiltiga form mellan smides-"stämplarna".
Att den smidd vevstake eller vevaxel utgår ifrån en gjuten glödande metallklump (under 1000grader) (som inte är smält) betyder inte att den smidda produkten är gjuten.

M.V.H.


Whatever :)
1 652 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#15
Men vad är bäst för min del då.. till ca 500 hk.. h eller i profilen?
hmm de vevstakarna jag var med och tillverka var ju gjutna ( volvo's 13 liters motorer ) men de var ju riktigt sköra i vissa tillfällen..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 688 Inlägg
14 november 2009
#16
Kör du på smidda h-profil, det fungerar beviserligen kanon.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#17
hehe, okej bra de för om man tänker lite ekonomiskt så så blir de ju billigare med H och lika hållbart som I profilen då.. fast jag sparar en del 1000 lappar på detta..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 710 Inlägg
20 november 2009
#18
AndreasPlars skrev:
jonTe skrev:
AndreasPlars skrev:

Vad jag vet så är ju stakarna precis som vevarna smidda! Det syns inte minst på "tågan" längs sidan. Har ett par gjutna stakar i garaget från annan motor (M50b25) och de känns det att de är gjutna... ytan är "sträv" och tågan smal.

M.V.H.

Jo jag vet att de är smidda och det var väl fel uttryckt av mig även om en smidd pryl fortfarande kan vara gjuten smile

mvh Jonas

Nej, de är antingen smidda ELLER gjutna.
En gjuten detalj får sin slutgiltiga form i gjutformen medans en smidd detalj får sin slutgiltiga form mellan smides-"stämplarna".
Att den smidd vevstake eller vevaxel utgår ifrån en gjuten glödande metallklump (under 1000grader) (som inte är smält) betyder inte att den smidda produkten är gjuten.

M.V.H.

Vad blir det om man låter den gjutna detaljen svalna, hettar upp den igen och smider den då? smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
20 november 2009
#19
XeptiQ skrev:
hmm de vevstakarna jag var med och tillverka var ju gjutna ( volvo's 13 liters motorer ) men de var ju riktigt sköra i vissa tillfällen..

Volvos 13L vevstakar (båda längderna) är smidda.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 688 Inlägg
20 november 2009
#20
Är inte så gott som alla vevstakar smidda?
Senast redigerat av Losgard (20 november 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!


Sök