3379
Sök

Skillnad på vevstake och vevstake?

Ointresserad.
936 Inlägg
20 november 2009
#21
Losgard skrev:
Är inte så gott som alla vevstakar smidda?

Svar nej.

Teabag appreciation club.

1 062 Inlägg
23 november 2009
#22
jonTe skrev:
Vad blir det om man låter den gjutna detaljen svalna, hettar upp den igen och smider den då? smile

mvh Jonas

Ja, den blir fortfarande bara gjuten men med inslag av deformationsförhårdning om forförändringen inte tillräckligt förändrar materialets kristalina truktur.

M.V.H.


4 Inlägg
19 mars 2010
#23
Om vi kollar 4 cyl och sport compact så är i regel dem hållbaraste stålstakarna i regel I-profil.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 mars 2010
#24
Kasta inte bara skit över I-profil stakar.

Vikten på prylarna är viktigare än ni tror. även för en turbo-motorn om man ska upp i extrema effekter.

Oftast när man ska upp i riktigt höga effekt mål på mindre motorer (t.ex 2liters maskiner med 600-700hk) så börjar man närma sig 9000-9500rpm. och då håller det inte i längden med en tung h-profilstake. blir på tok för höga belastningar och den höga vikten som slungas fram och tillbaka leder tillslut till materialutmattning.

Sen hänger det väldigt mycket på materialet. En bra i-profil i rätt matrial tål förmodligen mera stryk en än billig kina h-profil.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 mars 2010
#25
det viktigaste med stakar oavsett ifall du köper verdi eller kina är att lämna in dem på måttning!

för det viktigaste av allti i hållbarhets syfte är att dom har exakt samma mått å tyngd så att det inte blir några onödiga vibrationer osv...


Whatever :)
1 652 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#26
hmm okej men i mitt fall som funderar på runt 300-350 hk så duger ju h-profilen gott och väl ? för de är en väldans pris skillnad på H och I

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
5 april 2010
#27
Köp du vilken H profilare som helst så kommer det lira skitbra.

Inte ofta man hör att en h-profil stake oavsett märke har krökts eller något liknande.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#28
Nä precis, har hittat en snubbe som säljer en sort av h-profil
vevstake*4 inkl arp för 2800

Dawe_A skrev:
Köp du vilken H profilare som helst så kommer det lira skitbra.

Inte ofta man hör att en h-profil stake oavsett märke har krökts eller något liknande.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 001 Inlägg
7 april 2010
#29
XeptiQ skrev:
Nä precis, har hittat en snubbe som säljer en sort av h-profil
vevstake*4 inkl arp för 2800

Dawe_A skrev:
Köp du vilken H profilare som helst så kommer det lira skitbra.

Inte ofta man hör att en h-profil stake oavsett märke har krökts eller något liknande.


men se till att mäta upp dom, rundheten i lagerbanor och spel vid kolvbult.
Se även till att få riktiga instruktioner på hur ARP-bulten ska dras

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 april 2010
#30
XeptiQ skrev:
för de är en väldans pris skillnad på H och I

skillnaden torde vara 90 grader...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
7 april 2010
#31
torpis skrev:
XeptiQ skrev:
för de är en väldans pris skillnad på H och I

skillnaden torde vara 90 grader...

Det är avsevärt lättare att bearbeta en I-profilstake. Priset ska därmed vara lägre på en sådan också.

Mats

5 710 Inlägg
8 april 2010
#32
myran skrev:
Kasta inte bara skit över I-profil stakar.

Vikten på prylarna är viktigare än ni tror. även för en turbo-motorn om man ska upp i extrema effekter.

Oftast när man ska upp i riktigt höga effekt mål på mindre motorer (t.ex 2liters maskiner med 600-700hk) så börjar man närma sig 9000-9500rpm. och då håller det inte i längden med en tung h-profilstake. blir på tok för höga belastningar och den höga vikten som slungas fram och tillbaka leder tillslut till materialutmattning.

Sen hänger det väldigt mycket på materialet. En bra i-profil i rätt matrial tål förmodligen mera stryk en än billig kina h-profil.

Såg att flera dragracingteam på Elmia körde I-profil, dessutom i aluminium.
Det var något nytt för mig....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

261 Inlägg
8 april 2010
#33
jonTe skrev:
Såg att flera dragracingteam på Elmia körde I-profil, dessutom i aluminium.

Anledningen till Alu-stake, är att den ska böja sig innan nåt annat går sönder....  (Dom byter väl vevstakar efter varje race eller nåt sånt också roll )
Har förstått det som sådant, att det annars finns risk å trycka sönder ramöverfallen!

Om vi bortser från material och vikt på vevstakarna! Vilken (av I och H) profil är starkast?
I mitt stilla sinne tror jag själv att H profilen klarar av större belastningar...  Men å andra sidan har jag ju haft fel förut lol
Senast redigerat av 945TurboMS (8 april 2010)

926 Inlägg
8 april 2010
#34
945TurboMS skrev:
jonTe skrev:
Såg att flera dragracingteam på Elmia körde I-profil, dessutom i aluminium.

Anledningen till Alu-stake, är att den ska böja sig innan nåt annat går sönder....  (Dom byter väl vevstakar efter varje race eller nåt sånt också roll )
Har förstått det som sådant, att det annars finns risk å trycka sönder ramöverfallen!

Om vi bortser från material och vikt på vevstakarna! Vilken (av I och H) profil är starkast?
I mitt stilla sinne tror jag själv att H profilen klarar av större belastningar...  Men å andra sidan har jag ju haft fel förut lol

Beroende på vevstakens längd i förhållande till slaglängden, så ger kort vevstake högre G-krafter i TDC.
Det beror också på om det är en sugmotor eller överladda motor vevstaken ska sitta i. Högvarviga sugmotorer är det drag belastning som är mest kritiskt. Då är det "Bara" maximal tvärsnittsarea som är avgörande, ommaterialkvalitet förståss.
Men en i överladdad motor så är tryckbelastningen mer kritisk. Då räcker det inte med stor tvärsnittsyta, man vill att den ska vara stabil för knäckning också. Alltså vill man ha så mycket area som möjligt utanför den tänkta centrumlinjen genom vevstaken. Där är den fyrkantiga formen från H-staken lämplig.

Nu är det förståss inte bara rena drag eller tryckkrafter i vevstaken, det är mycket sidokrafter också.

Innan någon annan säger, I profil går visst att köra i Turbomotorer, Självklart! Räcker det till så är det ju bra. Då är den dock inte optimerad för sitt ändamål. Om man vill så skulle den kunna vara ännu lättare om man optimerar en H-stake.

E-modulen (Elastisitet-motstånd.) i aluminium är mycket lägre än i stål, därför blir det lite fjädring i den som skonar exvis Nitromotorer. Men å andra sidan krävs det MER alu för att göra en sådan stake, så att vinsten blir inte superstor. Men det kn vara det som avgör om det funkar eller ej.
Det är också väldigt billigt att bearbeta alu, vilket är lämpligt när man ska göra ett fåtal Nitro-stakar.

Mats

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#35
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:
Nä precis, har hittat en snubbe som säljer en sort av h-profil
vevstake*4 inkl arp för 2800

Dawe_A skrev:
Köp du vilken H profilare som helst så kommer det lira skitbra.

Inte ofta man hör att en h-profil stake oavsett märke har krökts eller något liknande.


men se till att mäta upp dom, rundheten i lagerbanor och spel vid kolvbult.
Se även till att få riktiga instruktioner på hur ARP-bulten ska dras

Jo men de ska jag allt göra.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

2 117 Inlägg
12 maj 2010
#36
Oavsett I-, H, X-, A- eller annan profil så har var och en sina egna speciella fördelar jämfört med de andra. Det är en djungel att försöka hitta rätt, alla tycker si eller så, det skrivs än det ena och än det andra.

Jag håller med Fred Carrillo och Bruce Crower. När de talade vid ett motorseminarie fick de frågan om vilka profiler som rekommenderades och de var båda eniga om att det är inte profilen som är det viktigaste vid valet av vevstakar, det viktigaste är att konstruktionen är 100% och att riktigt bra material används. Då håller stakarna.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 maj 2010
#37
mats757 skrev:
945TurboMS skrev:
jonTe skrev:
Såg att flera dragracingteam på Elmia körde I-profil, dessutom i aluminium.

Anledningen till Alu-stake, är att den ska böja sig innan nåt annat går sönder....  (Dom byter väl vevstakar efter varje race eller nåt sånt också roll )
Har förstått det som sådant, att det annars finns risk å trycka sönder ramöverfallen!

Om vi bortser från material och vikt på vevstakarna! Vilken (av I och H) profil är starkast?
I mitt stilla sinne tror jag själv att H profilen klarar av större belastningar...  Men å andra sidan har jag ju haft fel förut lol

Beroende på vevstakens längd i förhållande till slaglängden, så ger kort vevstake högre G-krafter i TDC.
Det beror också på om det är en sugmotor eller överladda motor vevstaken ska sitta i. Högvarviga sugmotorer är det drag belastning som är mest kritiskt. Då är det "Bara" maximal tvärsnittsarea som är avgörande, ommaterialkvalitet förståss.
Men en i överladdad motor så är tryckbelastningen mer kritisk. Då räcker det inte med stor tvärsnittsyta, man vill att den ska vara stabil för knäckning också. Alltså vill man ha så mycket area som möjligt utanför den tänkta centrumlinjen genom vevstaken. Där är den fyrkantiga formen från H-staken lämplig.

Nu är det förståss inte bara rena drag eller tryckkrafter i vevstaken, det är mycket sidokrafter också.

Innan någon annan säger, I profil går visst att köra i Turbomotorer, Självklart! Räcker det till så är det ju bra. Då är den dock inte optimerad för sitt ändamål. Om man vill så skulle den kunna vara ännu lättare om man optimerar en H-stake.

E-modulen (Elastisitet-motstånd.) i aluminium är mycket lägre än i stål, därför blir det lite fjädring i den som skonar exvis Nitromotorer. Men å andra sidan krävs det MER alu för att göra en sådan stake, så att vinsten blir inte superstor. Men det kn vara det som avgör om det funkar eller ej.
Det är också väldigt billigt att bearbeta alu, vilket är lämpligt när man ska göra ett fåtal Nitro-stakar.

Mats

Den största nackdelen med aluminiumstakar (för gatbruk) är väl ändå att det inte går att dimensionera aluminium för utmattningsbrott? Stål har ju som bekant en gräns varefter det klarar oändligt antal lastväxlingar!


Sök