945TurboMS skrev:
jonTe skrev:
Såg att flera dragracingteam på Elmia körde I-profil, dessutom i aluminium.
Anledningen till Alu-stake, är att den ska böja sig innan nåt annat går sönder.... (Dom byter väl vevstakar efter varje race eller nåt sånt också
)
Har förstått det som sådant, att det annars finns risk å trycka sönder ramöverfallen!
Om vi bortser från material och vikt på vevstakarna! Vilken (av I och H) profil är starkast?
I mitt stilla sinne tror jag själv att H profilen klarar av större belastningar... Men å andra sidan har jag ju haft fel förut
Beroende på vevstakens längd i förhållande till slaglängden, så ger kort vevstake högre G-krafter i TDC.
Det beror också på om det är en sugmotor eller överladda motor vevstaken ska sitta i. Högvarviga sugmotorer är det drag belastning som är mest kritiskt. Då är det "Bara" maximal tvärsnittsarea som är avgörande, ommaterialkvalitet förståss.
Men en i överladdad motor så är tryckbelastningen mer kritisk. Då räcker det inte med stor tvärsnittsyta, man vill att den ska vara stabil för knäckning också. Alltså vill man ha så mycket area som möjligt utanför den tänkta centrumlinjen genom vevstaken. Där är den fyrkantiga formen från H-staken lämplig.
Nu är det förståss inte bara rena drag eller tryckkrafter i vevstaken, det är mycket sidokrafter också.
Innan någon annan säger, I profil går visst att köra i Turbomotorer, Självklart! Räcker det till så är det ju bra. Då är den dock inte optimerad för sitt ändamål. Om man vill så skulle den kunna vara ännu lättare om man optimerar en H-stake.
E-modulen (Elastisitet-motstånd.) i aluminium är mycket lägre än i stål, därför blir det lite fjädring i den som skonar exvis Nitromotorer. Men å andra sidan krävs det MER alu för att göra en sådan stake, så att vinsten blir inte superstor. Men det kn vara det som avgör om det funkar eller ej.
Det är också väldigt billigt att bearbeta alu, vilket är lämpligt när man ska göra ett fåtal Nitro-stakar.
Mats