3475
Sök

Bmw e30 4x100 byta till 5x120 bultmönster

200 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, går i tankarna om att byta bultmönster till 5x120 på min e30 Vet att man kan plocka från e36 compact att det ska passa rakt av men någon som vet hur länge det håller om man byter motor och piggar upp den med en liten turbo snurra?
Eller är det "lätt" att få tag på m3 e30 fjäderben o bakaxel? Typ Ebay eller dyl.?

MVH Guldis


GSI_TIC
22 november 2009
#2
Detta behövs i delväg:
E36 Fjäderben med tillhörande bromsar
E36 Compact bakvagn valfri
E30/E36 bärarm (likadana)
E36 bromsslangar fram
Lämpliga fälgar att sätta på
Excentrisk bärarmsbussning för ännu mer caster
Justerbar topplagring (om man vill)

Verktyg:
Standard verktygsats/låda (jag använde en Kamasa medelstor sats)
Ordentlig svets
Gängsats med möjlighet till fingänga (bara om du vill använda E30 topplagring)
Gärna tryckluftsverktyg då de underlättar en hel del, dock ej ett krav.
Fjäderspännare
Vinkelslip
Gummihammare. Gärna en lagom stor smedhammare/mindre slägga.
Skjutmått

Tillvägagångssätt fram:
Du börjar med att plocka loss bromsoket från skivan, fram sitter med hylsa 17, så slipper de vara ivägen.
Efter detta går du lös på den inre bärarmsfästet. sitter med hylsa 21/22. Jag gjorde så att jag lossade bensinfiltret, körde ner tryckluftspistolen och lossade muttern. Sen tar du krängningshämmarbulten 17mm. Efter det kan du ta bulten till styrningen, och sedan det bakre fästet. Samtliga är 17mm.

När allt detta är loss skruvar du loss de 3 muttrarna uppe på fjäderbenstornet (ha gärna en pall under eller fånga benet med handen). Släpper den inte direkt så är de det inre bärarmsfästet som håller den upp då den är konad och ”itryckt”. Milt våld med handsläggan så knackar man loss allt. (upprepa samma procedur på höger sida, jag gjorde så att jag lossade höger motorfäste och hissade upp motorn c:a 3 cm för att komma åt bulten ordentligt, görs enklast med en lång förlängare med en led i änden).

Nu när alla grejerna är av från bilen går du in i ditt garage/bod/kök eller var du nu valt att du ska mecka. Spänner ihop fjädern på fjäderbenet så att du säkerhetsställer dig om att den INTE kan tjonga upp när du lossar topplagringen. Sen tar du lämplig hylsa och passar in på muttern i fjäderbenet och skruvar av den så fjädertallrik samt topplagringen kommer loss. Nu har du din topplagring som du ska använda på ditt ena E36 fjäderben.

Till E36 fjäderbenet, du gör på samma sätt som på E30 fjäderbenet för att ta loss topplagringen. När detta är gjort tar du fram din vinkelslip eller en fil om du föredrar detta, filar bort gängerna på stödämparen, tills diametern på stången är 12.2-12.3mm (Detta mäter du med ditt skjutmått).

Nu till det som är mest fysiskt krävande av allt, nu ska den gängas. Då plockar du fram din fina gängsats, tar det gängsnittet som det står m12x1.5 på. ABSOLUT INTE m12x1.75 som är standardgänga (om du tar denna får du leta upp en annan mutter).

Jag valde att ta en svetstång att hålla dämparen stilla med, de går även att spänna i ett skruvstöd med aluminiumbackar om man har tillgång till detta. Akta bara så du inte gör märken där du griper tag. Använd gärna lite olja när du ska gänga då det förlänger livslängden på din gängsats samt det blir inte fullt lika trögt.

När du efter mycket slit har gängat båda dina E36 fjäderben testar du så du kan få på muttern från E30:n, har du gjort rätt går det. Skruva dock inte upp och ner för mycket, speciellt inte förbi gummipackningen i låsmuttern då denna slits. Sen sätter du ihop E36 fjäderbenen som de satt innan, fast med E30 topplagring längst upp. (tänk på att du bör ha sänkfjädrar annars kommer bilen bli hög).

Känner du att du inte alls är sugen på att gänga så går det att använda E36ns topplagring, dock ej med de 3 originalhålen i fjäderbenet. Sen är själva e36 benen färdiga.

Nu är det dags att anfalla bärarmarna. Du tar fram din vinkelslip kapar av öglan närmast naven på båda bärarmarna. Sedan tar du den från vänster och sätter på höger sida och den från höger och sätter på vänster sida med din svets. SE TILL ATT DU SVETSAT ORDENTLIGT (Viktigt). Detta gör att du får lite mer caster än vad du skulle ha fått annars. Måla gärna bärarmarna efter operationen då de ser trevligare ut då (biltemas hammarlack funkar utmärkt).

Nu är Fjäderbenen färdiga för motage på bilen, när du monterar får du byta till eE36 bromsslangar då E30:ns är ett par centimeter för korta. Du kan även om du vill byta ut bärarmsbussningen till en excentrisk för ännu mer caster. Du kan även byta till E30 justerbara topplagringar om du vill kunna ställa mer camber osv.

Tillvägagångsätt bak:
Här är grejerna bolt on från e36 compact. Bara att plocka av och smälla dit de nya i omvänd ordning. Tag gärna en titt på silentblocken, samt bärarmsbussningarna och även diffbussningen (den sistnämda såg ut som skit på min bil). Du kan använda dina gamla fjädrar och dina gamla dämpare utan problem. (För utförligare förklaring kan ni kontakta mig via forumet)

Övriga problem, har dina nya fälgar ett lågt ET kan en skärmvals vara på sin plats och eventuellt lite hardcore breddning! (I mitt fall hade jag 16x8” fälgar med ET20 som inte riktigt ville få plats)

Jag hoppas att denna lilla guide är till hjälp för någon,och om någon har fler frågor eller inte förstår något kan ni höra av er till mig på forumet där jag heter ”Nydell”.   



Saxat från autopower.se

200 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#3
Danke!

Du råkar inte ha koll på  vad besiktningen kräver om man lägger i en 525 -96 ca i 325an e30?


235 Inlägg
23 november 2009
#4
http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=165

Om man vill lägga 525 -96 i 325 e30, får man ta större bromssystem även sfro skulle rekommenderas 5 bult också.

Bmw, när du älskar att köra!

200 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#5
Någon med projekt tråd om detta?


761 Inlägg
23 november 2009
#6
Varför ska man berätta att motorn är bytt då?

En polare besiktigade sin E30 med 3,6 M5 motorn, han sa att det var 3,5:an från 535, och dom släppte till och med det utan reggning


200 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#7
Iofs kan man ju prova att inte berätta men han som besiktiga din polares bil borde ju inse att en m motor inte är 3,5 motorn och det är för många HK men klart man provar utan säga något först...


761 Inlägg
24 november 2009
#8
Dom kan inte gissa effekten på bilprovningen, isåfall får dom begära effektintyg på bilen


235 Inlägg
24 november 2009
#9
Så är bilprovning gubbe som släpper 3,6 på e30 är jefla dum smile! Men som sagt om han krockade eller råkade illa ut. Så gäller försäkring inte för bilen. Rolig om man har bil som är lagligt så åker man runt med bilen tryggt!

Det finns alldeles för många tråd om konvertrar 4 till 5 bult. Pröva med autopower, ppf. Att googla funkar ibland också!

Bmw, när du älskar att köra!

200 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#10
Jag sökte på konvertera 4 till 5 bult kom inte upp något och någon annan kombination...
Kan man lika gott göra en då om fler söker...


761 Inlägg
24 november 2009
#11
Mrfleur skrev:
Så är bilprovning gubbe som släpper 3,6 på e30 är jefla dum smile! Men som sagt om han krockade eller råkade illa ut. Så gäller försäkring inte för bilen. Rolig om man har bil som är lagligt så åker man runt med bilen tryggt!

Det finns alldeles för många tråd om konvertrar 4 till 5 bult. Pröva med autopower, ppf. Att googla funkar ibland också!

Vad menar du nu?
Försäkringen gäller ALLTID

Däremot vagnskada och sådant vill dom naturligtvis inte betala om dom inte behöver, men personskador kan dom aldrig komma undan att ersätta.


235 Inlägg
24 november 2009
#12
Guldis skrev:
Jag sökte på konvertera 4 till 5 bult kom inte upp något och någon annan kombination...
Kan man lika gott göra en då om fler söker...

Eller så kan du väl försöka ställa frågor dom har gjort/konvertera  4 till 5 bult. Det finns många som har gjort det.

Men om jag skulle göra det, då skulle jag ta M3 e30 nav till bak och komplettfjäderben fram från M3 30.


dannnej: Försäkringen betalar om bilen är originalskick men personskador ersätt dom självklart!
Om man har reggat bilen med en annan motor så uppdaterar det ju i vägverket uppgifter om motor m.m fast försäkringar blir ändå samma.

Bmw, när du älskar att köra!

16 197 Inlägg
24 november 2009
#13
dannnej skrev:
Mrfleur skrev:
Så är bilprovning gubbe som släpper 3,6 på e30 är jefla dum smile! Men som sagt om han krockade eller råkade illa ut. Så gäller försäkring inte för bilen. Rolig om man har bil som är lagligt så åker man runt med bilen tryggt!

Det finns alldeles för många tråd om konvertrar 4 till 5 bult. Pröva med autopower, ppf. Att googla funkar ibland också!

Vad menar du nu?
Försäkringen gäller ALLTID

Däremot vagnskada och sådant vill dom naturligtvis inte betala om dom inte behöver, men personskador kan dom aldrig komma undan att ersätta.

svar NEJ.. om försäkrings bolaget vid en skadebesiktning ser att bilen har utrusting som den ej är godkänd för så kan man ha otur å inte få ut ersättning.


vet fler bolag vars försäkring inte gäller om bilen har körförbud/obesiktad.  bilen är ju inte laglig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
25 november 2009
#14
evilaudio skrev:
dannnej skrev:
Mrfleur skrev:
Så är bilprovning gubbe som släpper 3,6 på e30 är jefla dum smile! Men som sagt om han krockade eller råkade illa ut. Så gäller försäkring inte för bilen. Rolig om man har bil som är lagligt så åker man runt med bilen tryggt!

Det finns alldeles för många tråd om konvertrar 4 till 5 bult. Pröva med autopower, ppf. Att googla funkar ibland också!

Vad menar du nu?
Försäkringen gäller ALLTID

Däremot vagnskada och sådant vill dom naturligtvis inte betala om dom inte behöver, men personskador kan dom aldrig komma undan att ersätta.

svar NEJ.. om försäkrings bolaget vid en skadebesiktning ser att bilen har utrusting som den ej är godkänd för så kan man ha otur å inte få ut ersättning.


vet fler bolag vars försäkring inte gäller om bilen har körförbud/obesiktad.  bilen är ju inte laglig.

Därför kollar man upp vad för vilkor man har, innan man tecknar försäkring. Min försäkring gäller då hela tiden, ink vagnskade. Men man får ju betala därefter.

235 Inlägg
26 november 2009
#15
Nu spårar guldis fråga ur smile

Kolla med ppf! tycker Bonje har en mått om ombyggande nav.

Självklart man ska kolla villkor innan man teckna försäkringar. Om man tar som sfro-besiktning så man får en intyg att bilen är godkända osv. eller räcker det med att regga direkt på bilprovning. Beror på om vad man ska byta för motor m.m. Sen kan man kontakt med försäkringarbolaget och ha en avtal med dom. Jag har för mig att Limmet med hans E30 som har V10 M5 motor som är helt lagligt?

Bmw, när du älskar att köra!

200 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#16
Var finner man M3 e30 nav till bak och komplettfjäderben fram från M3 30, e36 coupe axel och fjäderben ska väll passa nästan rakt av omjag fattar allting rätt, borde inte 328ans bromsar hålla länge nog då?


92 Inlägg
18 maj 2013
#17
Har en fråga som nu kommer väcka en väldigt gammal tråd, menmen..

Hade tänkt att göra fem-bult på min e30 för att lättare hitta fälgar, men jag ska också sänka!

Så.. ska jag gå tillväga på samma sätt som beskrivningen fast på coilsen istället! Och är det inte så att e36 har "delat" fjäderben ner till själva navet, alltså inte som e30 där allt sitter i ett stycke?!

Tacksam för svar! // Danne! smile

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.


Sök