Här har det inte hänt mycket på ett tag.
Körde bana på Ring Knutstorp med TPC, coilisarna fungerade ÖVER förväntan. Riktigt bra! Körde några varv på medelhårdhet på dämparna och bilen understyrde och krängde i kurvorna. Ställde dämparna på 26 av 36 och ja jävlar vilken skillnad. Stenhård bil, krängningarna försvann och understyrningen försvann nästan helt (däcken som inte orkade med!). Jag körde på gatdäck, hade jag haft på R-däcken så hade den inte understyrt alls.
Kan dock medge att jag var skiträdd om bilen hela tiden, folk kör som galningar... funderar på att skippa detta med bankörning helt, iaf med denna bilen. Har inte råd att förlora så mycket pengar... vi får se vad jag gör.
En annan nyhet är att jag har monterat J's Racing fjäderbensstag fram och bak samt Tegiwa motordämpare idag:
Lite av delarna som monterades idag.
Förarsidan är lätt, bort med två av tre muttrar till fjäderbenet...
Dit med fästet och på med muttrarna igen...
På med staget och spänn åt allt...
På passagerarsidan var det lite svårare, men inte svårt. Alla tre muttrar ska av och AC-röret får flyttas lite. Sen var det bara till att sätta dit fästet. Montera på staget på fästet och spänna allt.
Främre fjäderbenet på plats, snyggt värre!
Sen skulle motordämparen från Tegiwa monteras. Fjädertornsfästet till höger använde jag inte då grabbarna på J's Racing redan hade tänkt på det.
Av med muttern på den främre bulten på motorfästet. Man sätter plattan ovanpå muttern på den långa bulten...
Dit med monteringsplattan och spänn åt med den medföljande Honda OEM muttern (
) på den långa bulten och befintlig mutter på den främre...
Lossa alla bultar på motordämparen och montera den mellan tornet och motorn, lite pilligt då det är lite utrymme vid tornet...
Spänn allt på dämparen när den sitter på plats. Klart!
Sen gav jag mig på det bakre fjäderbensstaget.
Där sitter ett orginal fjäderbensstag bak på EP3 CTR som gör exakt samma sak så det kändes overkill egentligen, men det är lika bra att montera på det när man köpt det.
Bort med baslåda och matta, försökte att inte ha sönder de tre clipsen mattan sitter fast med men det sket sig, två av tre rök
Staget sitter i två bultar på varje sida, bort med muttrarna och av med staget.
En liten jämförelse mellan orginal och J's Racing. Orginal är lite klenare, men samtidigt så tror jag inte J's Racing kommer göra något märkbar skillnad.
Svettades som en galning, det är otroligt krävande att jobba lutandes in i bilen en längre stund...
så det blev inga bilder under själva monteringen.
Monterade fästena i de två fjädertornsbultarna och sen även en bult rakt in i chassit på varje sida. Sen var det bara att montera staget i fästena.
Så här blev det efter man monterat tillbaka mattan. Jag kör utan täckkåporna som sitter där orginal, mest för att kunna justera hårdheten på dämparna utan att riva halva inredningen varje gång.
Inte mycket man ser av fjäderbensstaget precis!
När jag var klar med det bakre staget var jag genomsvettig, tror fan inte det var värt mödan!
Gjorde en snabbkoll och dubbelkollade allt, såg att jag satt AC-slangen över främre staget, gjorde så jag inte kunde stänga motorhuven. Så där fick jag lossa staget, trycka ner slangen under och sen montera tillbaka staget igen.
Så, nu undrar ni säkert om det blev någon skillnad?! Om någon mot förmodan orkat läsa
Kan tyvärr inte berätta om det gjorde skillnad eller inte, bilen är inlåst i garaget och jag har inte kört den än! Lite störigt, får vänta tills på måndag. Men den som väntar på något gott, ja... han väntar alltid för länge!
Så, vad tycks? Kommentera ffs!
/P-H