3634
Sök

PointMan - Honda Civic Type-R - SÅLD! :(

62 Inlägg
5 juni 2010
#141
Har du luftat bromsarna ordentligt?
Det brukar bli mycket stummare pedalkänsla, blev överraskad själv när jag bytte på min.


KHRacing
5 juni 2010
#142
Kör du konbanan i hässleholm imorrn ???

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#143
Tog en spontanbild med mobilen igår, den stod och blänkte så jag var tvungen, var ju trots allt nytvättad och nyvaxad smile
https://www1.garaget.org/archive/20/19463/83888/83888-1931990.jpg
Vad tycks? cool

fonzeka skrev:
Har du luftat bromsarna ordentligt?
Det brukar bli mycket stummare pedalkänsla, blev överraskad själv när jag bytte på min.

Ja, den ska vara rätt luftad, men får kolla upp den en gång till. Har inte bytt belägg än, kan vara det som spökar, det sitter mycket slitna belägg på just nu.

KHRacing skrev:
Kör du konbanan i hässleholm imorrn ???

Tyvärr inte, hade gärna gjort det men jag fick reda på det för sent. När är nästa gång?

KHRacing
6 juni 2010
#144
Tja.. början utav Augusti är det.

ClubJDM
531 Inlägg
14 juni 2010
#145
Letar du fortfarande fälgar?


382 Inlägg
15 juni 2010
#146
jag kokade mina bromsar ganska fort när jag hårdkörde på lite småvägar! sen hade jag just målat oken så det rök ganska bra! jag tror att det gör stor skillnad!

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#147
Blev en hel del mekande i fredags, satte på S2000 belägg fram och bytte även en drivknutsdamask.

Beläggen var rätt slitna, vilket påpekades när bilen var inne på 8000-milsservice (usch, milen rullar iväg, inte roligt!) så det beställdes nya belägg via jobb, blev orginal S2000 belägg då de är lite hårdare och tål lite mer värme, passar rakt på CTR:n.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953384_9tq1ru.jpg
Tog av oket från ramen och fäste det med en stripe runt armen på fjäderbenet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/large/953385_psyhui.jpg
Bild på de gamla beläggen, det fanns ju lite kvar att använda tongue
Dock lite mer på de nya beläggen! wink

Tog av locket för bromsvätskan och tryckte sen in kolven på oket med en stor poligriptång samtidigt som jag kontrollerade så vätskan inte rann över.
Dit med oket och hjulet igen och sen var det klart på förarsidan för dagen.

Vid monteringen av coilovers (även känd som det stora misstaget för vissa) så skadades den yttre drivknutsdamasken på passagerarsidan. Såg det inte då men märkte att det börjat läcka drivknutsfett när jag bytte till stålomspunna bromsslangar för någon vecka sen. Var en 0.5 cm lång öppning i det översta vecket på damasken, syntes inte förrän man drog i damasken.
Beställde en ny damask via jobb och bytte den i fredags... vilket inte var det lättaste smile
Bilderna är tagna med min iFån, därav kvalitén.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953387_wykg3i.jpg
För att komma åt drivknuten så får man plocka ner hela drivaxeln. Det innebär att vi till en början fick plocka bort bromsok med ram samt bromsskiva. Vi fick även lossa på bromsskölden (sitter med tre svåråtkomliga skruvar) och vrida den så man kom åt den nedre bärarmen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/large/953388_gf06ao.jpg
Efter att vi tagit bort sprinten och muttern från navbulten så fick vi gå loss med storsläggan för att få bort navet från bärarmen, den sitter rätt jävla hårt... ingen fara att slå då det är gjutjärn ytterst.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953389_223fj3.jpg
Sen var det mer eller mindre bara till att knacka ut knuten ur navet. Lossa drivaxelsskyddet samt stödlager (tror jag den heter) i mitten av drivaxeln från chassit och ploppa ut hela axeln ur växellådan.


Vi satte upp hela axeln i ett städ, klippte bort den söndriga drivknutsdamasken och börja knacka ur drivknuten från axeln. Egentligen ska man använda en specifik avdragare, men avdragaren hade sprungit iväg och gömt sig så vi fick knacka ut den med en hammare och dorn... det fungerade också. Tyvärr ingen bild på det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953390_wwqdr1.jpg
Fram med papper och få bort så mycket gammalt fett som möjligt från knuten, sen sprutade vi in så mycket nytt fett i mitten av knuten som fick plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953391_d147s0.jpg
Sen körde vi runt knuten så det gamla fettet trycktes ut från sidorna och sen tryckte vi dit mer nytt fett igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953392_bbi66e.jpg
Här har vi hela drivaxeln i städet. Notera den nya damasken som sitter på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953393_9079o5.jpg
Knuten full med nytt fett...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/953394_97q8zp.jpg
Sen var det bara till att montera tillbaka allt igen. Dit med klämmorna runt damasken och sen ta en hovtång eller liknande och trycka till tappen som sitter på klämmorna så de spänns åt. Smart lösning det där, japanen som konstruerade det hade en bra dag på jobb. tongue
Montera på knuten på axeln och dit med axeln i lådan, fästa stödlagret i chassit och trycka in knuten i navet.

Sist med inte minst var att vända rätt bromsskölden, sätta dit bromsskivan samt bromsoket (med nya belägg) och spänna allt.

Jag skriver "bara till att" rätt mycket... det är det inte... jag hade inte klarat drivknuten utan hjälp från Ola på jobb. Han ska ha ett stort tack för att han hjälper mig så mycket som han gör.

/P-H

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#148
Besiktigade bilen i tisdags, var lite rädd att de skulle jävlas för coilsen, men den gick igenom utan anmärkning... han tyckte den var lite hård och låg men annars inga kommentarer tongue

En liten bonusbild på bettan ute vid havet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/954783_hsf0ot.jpg

31 Inlägg
24 juni 2010
#149
Ser riktigt fin ut på bilden! smile Har själv funderat på att kränga på coilovers.... Nöjd med dina k-sport?
Märkte du någon skillnad efter stålomspunna slangar och s2000 beläggen? Angående ditt tidigare inlägg tycker jag att du ska köra trippelåttorna på orginalfälg wink


Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#150
frewib skrev:
Ser riktigt fin ut på bilden! smile Har själv funderat på att kränga på coilovers.... Nöjd med dina k-sport?
Märkte du någon skillnad efter stålomspunna slangar och s2000 beläggen? Angående ditt tidigare inlägg tycker jag att du ska köra trippelåttorna på orginalfälg wink

Tackar smile
Jo, jag är nöjd faktiskt... de är riktigt bra byggda faktiskt!
Jag har inte märkt någon skillnad än faktiskt, kanske att de bettar lite bättre när de blir varma, dock har jag inte kört hårt alls nu efter bytet. Ska eventuellt köra på Knutstorp i Juli så då får vi se smile

Jag har två trippelåttor liggandes hemma och ska få tag i två till, sen har jag även en kompis som ska sälja sina orginalfälgar så det blir nog precis så  som du säger smile

KHRacing
25 juni 2010
#151
Grattis te besiktningen

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#152
KHRacing skrev:
Grattis te besiktningen

Tackar wink

Har idag köpt fyra 17" orginal CTR fälgar, de har tidigare suttit på Bolek's gamla CTR. De har tidigare varit lackerade illgröna, men är nu färgsatta i den underbara nyansen blodrött tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/956393_h0zbcz.jpg
Dessa kommer bli mina banfälgar, jag ska montera Toyo R888 i storlek 205/40 R17... kommer bli finfint detta smile

1 464 Inlägg
29 juni 2010
#153
Väl vald färg, verkligen sådär lagom röd. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#154
Här har det inte hänt mycket på ett tag. hmm

Körde bana på Ring Knutstorp med TPC, coilisarna fungerade ÖVER förväntan. Riktigt bra! Körde några varv på medelhårdhet på dämparna och bilen understyrde och krängde i kurvorna. Ställde dämparna på 26 av 36 och ja jävlar vilken skillnad. Stenhård bil, krängningarna försvann och understyrningen försvann nästan helt (däcken som inte orkade med!). Jag körde på gatdäck, hade jag haft på R-däcken så hade den inte understyrt alls.
Kan dock medge att jag var skiträdd om bilen hela tiden, folk kör som galningar... funderar på att skippa detta med bankörning helt, iaf med denna bilen. Har inte råd att förlora så mycket pengar... vi får se vad jag gör.

En annan nyhet är att jag har monterat J's Racing fjäderbensstag fram och bak samt Tegiwa motordämpare idag:

Lite av delarna som monterades idag.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968413_k0nou3.jpg

Förarsidan är lätt, bort med två av tre muttrar till fjäderbenet...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968414_cjud5c.jpg

Dit med fästet och på med muttrarna igen...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968415_qj0rnx.jpg

På med staget och spänn åt allt...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968416_wf217o.jpg

På passagerarsidan var det lite svårare, men inte svårt. Alla tre muttrar ska av och AC-röret får flyttas lite. Sen var det bara till att sätta dit fästet. Montera på staget på fästet och spänna allt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968417_7o6rcu.jpg

Främre fjäderbenet på plats, snyggt värre!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968418_dmzo4y.jpg

Sen skulle motordämparen från Tegiwa monteras. Fjädertornsfästet till höger använde jag inte då grabbarna på J's Racing redan hade tänkt på det.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968419_6fhmwa.jpg

Av med muttern på den främre bulten på motorfästet. Man sätter plattan ovanpå muttern på den långa bulten...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968430_botevm.jpg

Dit med monteringsplattan och spänn åt med den medföljande Honda OEM muttern ( big_smile ) på den långa bulten och befintlig mutter på den främre...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968431_rwgg82.jpg

Lossa alla bultar på motordämparen och montera den mellan tornet och motorn, lite pilligt då det är lite utrymme vid tornet...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968432_8ce6x6.jpg

Spänn allt på dämparen när den sitter på plats. Klart!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968433_93xcnn.jpg

Sen gav jag mig på det bakre fjäderbensstaget.
Där sitter ett orginal fjäderbensstag bak på EP3 CTR som gör exakt samma sak så det kändes overkill egentligen, men det är lika bra att montera på det när man köpt det.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968434_9mcu7v.jpg

Bort med baslåda och matta, försökte att inte ha sönder de tre clipsen mattan sitter fast med men det sket sig, två av tre rök tongue
Staget sitter i två bultar på varje sida, bort med muttrarna och av med staget.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968435_458nz5.jpg

En liten jämförelse mellan orginal och J's Racing. Orginal är lite klenare, men samtidigt så tror jag inte J's Racing kommer göra något märkbar skillnad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968436_scigas.jpg

Svettades som en galning, det är otroligt krävande att jobba lutandes in i bilen en längre stund... 
så det blev inga bilder under själva monteringen. sad

Monterade fästena i de två fjädertornsbultarna och sen även en bult rakt in i chassit på varje sida. Sen var det bara att montera staget i fästena.

Så här blev det efter man monterat tillbaka mattan. Jag kör utan täckkåporna som sitter där orginal, mest för att kunna justera hårdheten på dämparna utan att riva halva inredningen varje gång.
Inte mycket man ser av fjäderbensstaget precis! smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/968437_xrs7me.jpg

När jag var klar med det bakre staget var jag genomsvettig, tror fan inte det var värt mödan! tongue

Gjorde en snabbkoll och dubbelkollade allt, såg att jag satt AC-slangen över främre staget, gjorde så jag inte kunde stänga motorhuven. Så där fick jag lossa staget, trycka ner slangen under och sen montera tillbaka staget igen.

Så, nu undrar ni säkert om det blev någon skillnad?! Om någon mot förmodan orkat läsa smile

Kan tyvärr inte berätta om det gjorde skillnad eller inte, bilen är inlåst i garaget och jag har inte kört den än! Lite störigt, får vänta tills på måndag. Men den som väntar på något gott, ja... han väntar alltid för länge! roll

Så, vad tycks? Kommentera ffs! wink

/P-H
Senast redigerat av PointMan (24 juli 2010)

ClubJDM
531 Inlägg
24 juli 2010
#155
Ser bra ut med stagen, är själv sugen på ett fram. Så du får berätta om de blev någon skillnad sen smile

Rent och fint under huven +++ wink


Snickarjävel
554 Inlägg
24 juli 2010
#156
ser ju bra ut ph smile Var hittar du stagen någonstans?

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#157
WaoW skrev:
Ser bra ut med stagen, är själv sugen på ett fram. Så du får berätta om de blev någon skillnad sen smile

Rent och fint under huven +++ wink

Tackar tackar, rent och fint ska det vara smile

Det kommer en fullständig rapport sen när jag testat bilen lite wink
Tror dock att det är motordämparen som gör den största skillnaden här.

Baku skrev:
ser ju bra ut ph smile Var hittar du stagen någonstans?

Tackar! De är köpa av en snubbe på HPC's forum, begagnade. Annars finns de, och en jävla massa prylar till, finns att köpa på www.tougedistribution.com.
Senast redigerat av PointMan (24 juli 2010)

VD Hammar
613 Inlägg
24 juli 2010
#158
ser grymt bra ut smile har tittat igenom hela tråden nu

MVH Johan

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 juli 2010
#159
Härligt projekt! Ska lätt följas! smile


Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#160
opela skrev:
ser grymt bra ut smile har tittat igenom hela tråden nu

Tackar, nice att du gillar det!

_DamnIt skrev:
Härligt projekt! Ska lätt följas! smile

Tack! Gör så! cool


Sök