4020
Sök

Dåliga vägar osakar trasiga fälgar.

4 001 Inlägg
20 november 2009
#61
ironhead skrev:
jimmy-124 skrev:
ironhead skrev:

du vet om nätterna  har dom sånadära blinkande lampor på vet du när det är vägarbetsområde

aha okej bra svar på min fråga!
Edit: hur kan du veta att det finns överallt? juste du är ironhead big_smile

sen så är ju vägarna redigt usla   runt stockholm och runt om så då då kör jag därefter också

om du kallar vägarna runt stockholm usla så har du aldrig kört i värmland/dalarna under tjällossning.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 november 2009
#62
kolvas skrev:
ironhead skrev:
jimmy-124 skrev:

aha okej bra svar på min fråga!
Edit: hur kan du veta att det finns överallt? juste du är ironhead big_smile

sen så är ju vägarna redigt usla   runt stockholm och runt om så då då kör jag därefter också

om du kallar vägarna runt stockholm usla så har du aldrig kört i värmland/dalarna under tjällossning.

jodu man har ju kört några vändor te norberg så ja vet hur det ser ut på vägarna där och har man tjockisdäck på så tar däcken upp dom värsta stötarna....fälgar ska tåla lite tycker jag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 november 2009
#63
jimmy-124 skrev:
ironhead skrev:
jimmy-124 skrev:

aha okej bra svar på min fråga!
Edit: hur kan du veta att det finns överallt? juste du är ironhead big_smile

sen så är ju vägarna redigt usla   runt stockholm och runt om så då då kör jag därefter också

va? fattar inte riktigt vad du menar :S ?

ja finns det nån väg runt stockholm och roslagen som inte har hål i vägen och även om  hålet skulle vara markerat hinner du då se markeringen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 Inlägg
5 december 2009
#64
Tyvärr ett inlägg som jag inte sett förrän idag men jag kanske kan hjälpa till i debatten.
Klargörande först på tidigare inlägg att Vägverket heter Vägverket och Svevia har inget med Vägverket att göra förutom att dom gör en hel del jobb åt Vägverket. Däremot kommer Vägverket att försvinna, som namn, i april 2010 då dom tydligen ska slås ihop med Banverket....Vägskatt betalas inte utan fordonsskatt, kan vara värt att hålla isär så man inte går och tror att denna skatt är öronmärkt för just vägar. Denna skatt skall täcka så mycket annat som tex forskning, sjukhuskostnader vid olycka på väg och så vidare. Så att skatten skulle gå till namnbyte vartannat år från Vägverket till Svevia är helt fel.

Vid skador på fordon skall en anmälan göras till Vägverket och då helst vi webbblanketten på deras hemsida http://vv.se/Trafiken/Skadeanmalan/
Handläggningen är sedan att man undersöker om Vägerket varit försumliga på något vis i sitt förfarande (som någon tidigare så fint hänvisade till en mc sida där detta stod beskrivet) konstateras försumlighet ersätts skadan och då i första hand självrisken på din bilförsäkring och i andra hand den faktiska kostnaden av skadan. Om ersättning beviljas är det lämpligt att se till att skadan är på fordonet är åtgärdat innan anmälan görs samt att alla kvitto finns kvar.

Det är inte lätt att avgöra om Vägverket varit försumliga, i många fall som nämnts i inläggen har det funnits någon form av skyltning. Visst kan det vara så att dessa skyltar ligger i diket vid skadetillfället men då skylten ställdes upp av någon utav Vägverkets entreprenörer så placerades denna med all sannolikhet på vägkanten. Om den sedan efter arbetsdagens slut blivit påkörd, knuffad eller på annat vis förpassad ner i diket kan inte anses vara försumligt aggerande av Vägverket så kravet inte finns att deras personal skall befinna sig vid skylten under dygnets alla timmar, då skulle nog beloppet på fordonsskatten vara betydligt högre.
Den som av någon anledning flyttat på de skyltar som satts upp har som bekant en skyldighet att återställa den enligt 2 kap 9 § i Trafikförordningen.

Nästa del i Vägverkets bedömning om ersättning ska betalas ut eller inte är att man tittar ganska ingående på vad som skrivs i följande lagtext i Trafikförordningen 3 Kap 14 och 15 § Hastighet:

"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk."

Såg att någon fått sina "svindyra" lågprofils fälgar skadade och det är väldigt beklagligt. Vid skada på denna typ av fälgar går man in och tittar på vilken typ av fälg (dimension osv) som bilen är godkänd för ersätter vad den är godkänd för, kan vara värt att tänka på när man vill lägga ner en massa pengar på snygga fälgar.

Jag hoppas att detta inlägg gett svar på frågan hur man går tillväga för att få ut ersättning eller inte på fordon skadat av väg, det går men det är som nämnts tidigare det är inte lätt.

214 Inlägg
5 december 2009
#65
mina stötdämpare i bilen pajade sist  smile

1 422 Inlägg
5 december 2009
#66
ironhead skrev:
jimmy-124 skrev:
ironhead skrev:

jag tycker det är ofta som det är bra skyltat

Dom andra gångerna då? oftast är ju inte alltid...

du vet om nätterna  har dom sånadära blinkande lampor på vet du när det är vägarbetsområde

Det finns överallt? Nej. I stockholm finns det säkert på alla vägarbeten men åk dit det inte är lika tätbebyggt så är det inte lika bra markerat längre smile Det är inte alltid bra markerat och då kan man skada bilen, vilket man inte vill.

Och firetraxx, du har inte lust att svara på min fråga som jag ställde istället för att gå ifrån ämnet?


20 Inlägg
10 juli 2010
#67
Tjippen!

Förra sommaren i slutet av augusti var jag lugnt och sansat ute och körde för att möta upp en kompis vid ett industriområde. När vi sedan hade tjatat en del och skulle dra oss hemmåt åkte min bakdel ner i en grop från ingenstans! (mörkt ute) vänsterfälgen bak fick sig en ganska rejäl omgång då insidan blev rätt så tilltyglad. Det jag undrar är om det går att fixa fälgar som fått sig lite mer kraftigare smällar? läser bara om kanstötta fälgar osv men kan inte få ett riktigt svar på om det går att fixa.

361 Inlägg
12 juli 2010
#68
jag spräckte oljetråget på min bil för några veckor sedan vid ett vägbygge utan skyltar. Dom hade grävt upp vägen cirka 2meter av vägen med en väldigt hög kant utan några skyltar, ingte sänkt hastigheten ingenting. Tråget och en balk under bilen tog rätt på kanten och tråget sprack.

Jag anmälde skadan på vägverkets sida och förra veckan ringde en kille från firman som höll i bygget och ville ersätta skadorna och frågade lite frågor om bilen och hur vägen såg ut mm. Efter att jag förklarat för honom visade det sig att han sätt min bil många gånger (min ratart) men det va inga problem med ersättning endå smile

rosthål ÄR lättare än kolfiber! :)

671 Inlägg
12 juli 2010
#69
Detta är anledningen till varför jag kör Compomotive fälgar..
De som då o då kör vilse utanför stadsgränsen är kanske detta en nyhet för, men har vart ett stort problem för mig under många år. Gillar man o åka fort och åker mkt på ensliga landsvägar och ej på de bättre underhållna turistlederna så får man detta problem. Vet ej hur många fälgar jag kört sönder men har löst problemet med rätt uppsättning fälgar och rätt ställt chassi OCH RÄTT höjd på bilen. Då jag tidigare kört sönder öljetråget...

1 067 Inlägg
12 juli 2010
#70
evilaudio skrev:
Beangt skrev:
Dom som säger att man ska köra med sletnare fäljar bara för att man ska behöva räkna med hål i vägen borde ju tänka till lite...

Hände mig en gång körde dotz 17tummare med 40profil på landsväg
Körde 70 helt plötsligt smäller det till och bilen stutsar lite gran kollar fäljarna och båda fram var in bucklade på vägen hem såg jag att skylten som varnar för vägarbete var vält ner i diket.
Dom hade altså kapat bort asfalten så det var en hög kant.
Skulle det vara mitt fel då bara för att jag kör med såna fäljar?

de stämmer bra de.. man MÅSTE alltid anpassa farten efter rådande vägförhållande...

Men jag har inte möjlighet att köra 30km/h för att vägen ser ut som kriget..    sad


5 198 Inlägg
12 juli 2010
#71
Hool skrev:
evilaudio skrev:
Beangt skrev:
Dom som säger att man ska köra med sletnare fäljar bara för att man ska behöva räkna med hål i vägen borde ju tänka till lite...

Hände mig en gång körde dotz 17tummare med 40profil på landsväg
Körde 70 helt plötsligt smäller det till och bilen stutsar lite gran kollar fäljarna och båda fram var in bucklade på vägen hem såg jag att skylten som varnar för vägarbete var vält ner i diket.
Dom hade altså kapat bort asfalten så det var en hög kant.
Skulle det vara mitt fel då bara för att jag kör med såna fäljar?

de stämmer bra de.. man MÅSTE alltid anpassa farten efter rådande vägförhållande...

Men jag har inte möjlighet att köra 30km/h för att vägen ser ut som kriget..    sad

Går inte bilen så sakta ? trodde alla bilar gick att köra sakta med..

1 482 Inlägg
12 juli 2010
#72
En sänkt bil med hård fjädring behöver ta det lugnare när det blir lite sämmre väglag.

Ligger man då i 30km/h på en 70-90 väg så blir man ju en trafikfara eller hur? Då har man ju inte direkt möjlighet att köra i 30? Eller man kan men då blir det fara för andra...
Senast redigerat av Noxxer (12 juli 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

Smålänning
7 883 Inlägg
12 juli 2010
#73
Noxxer skrev:
En sänkt bil med hård fjädring behöver ta det lugnare när det blir lite sämmre väglag.

Ligger man då i 30km/h på en 70-90 väg så blir man ju en trafikfara eller hur? Då har man ju inte direkt möjlighet att köra i 30? Eller man kan men då blir det fara för andra...

Precis.

Man får anpassa farten efter sikt, väglag, trafikförhållanden, vägens skick och bilens skick.

Om man sen måste köra i 30 för att klara sin egen bil är det ju ens eget problem om folk blir förbanade tongue

Vägverket kör årligen nästan alla 212 000 km väg i detta landet för att just upptäcka skador, och problem som deras tjänstebilar (typ original Golf, V70, 9-3 m.m) klarar ignoreras, alla andra bestäms en åtgärd, fartjustering, reparation eller skyltning.

Jag har kört i många tjälskott, kanter och hålor i bra fart med mina bilar, men jag har aldrig hittils haft sönder nått.

Däremot spräckte en kollega på gamla jobbet vindrutan i en Peugeot partner när han körde i en håla på en grusväg. Men det var en privat väg, så...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
12 juli 2010
#74
twin_cam skrev:
Noxxer skrev:
En sänkt bil med hård fjädring behöver ta det lugnare när det blir lite sämmre väglag.

Ligger man då i 30km/h på en 70-90 väg så blir man ju en trafikfara eller hur? Då har man ju inte direkt möjlighet att köra i 30? Eller man kan men då blir det fara för andra...

Precis.

Man får anpassa farten efter sikt, väglag, trafikförhållanden, vägens skick och bilens skick.

Om man sen måste köra i 30 för att klara sin egen bil är det ju ens eget problem om folk blir förbanade tongue

Vägverket kör årligen nästan alla 212 000 km väg i detta landet för att just upptäcka skador, och problem som deras tjänstebilar (typ original Golf, V70, 9-3 m.m) klarar ignoreras, alla andra bestäms en åtgärd, fartjustering, reparation eller skyltning.

Jag har kört i många tjälskott, kanter och hålor i bra fart med mina bilar, men jag har aldrig hittils haft sönder nått.

Däremot spräckte en kollega på gamla jobbet vindrutan i en Peugeot partner när han körde i en håla på en grusväg. Men det var en privat väg, så...

ifall man inte kan hålla skyltad hastighet vid normala förhållanden med de håligheter som ligger inom de gränser som Trafikverket har så bör man göra en av följande 2 saker:
1. jag klarar inte av hastigheten och är därför inte lämpad i trafiken = skicka in ditt körkort
2. bilen klarar inte av håligheter eller annat i vägen = lämna in bilen på verkstad för åtgärd

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 883 Inlägg
12 juli 2010
#75
kolvas skrev:
ifall man inte kan hålla skyltad hastighet vid normala förhållanden med de håligheter som ligger inom de gränser som Trafikverket har så bör man göra en av följande 2 saker:
1. jag klarar inte av hastigheten och är därför inte lämpad i trafiken = skicka in ditt körkort
2. bilen klarar inte av håligheter eller annat i vägen = lämna in bilen på verkstad för åtgärd

Håller med smile
Lite hålor ska fan en bil klara... Annars är den felbyggd.

Man ser ju hålor i förväg, dessutom, är det ingen här som har tillräckligt med erfarenhet av bilkörning för att titta långt fram istället för precis framför bilen?

Jag ser saker långt i förväg, även i mörker, och då har jag bara 740:i originalstrålkastare med 60/55W Osram standardlampor.

Om det nu skulle lysa så dåligt att man inte ser vägen tillräckligt långt för att hinna veja för potthål så kanske man skulle byta sina stylingstrålkastare till original... Eller sätta dit extraljus...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Flickspanare
728 Inlägg
12 juli 2010
#76
Miljoner vi betalar i skatter, och inte ens körbara vägar kan dom tillhandahålla. En del vägar är under all tolerans. Pinsamt!

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

irie
12 juli 2010
#77
Som komplement till texten nedan kan jag nämna att Banverket (f.d. Vägverket) anses som vållande om skadan på fordonet uppstått pga t.ex. "potthål" i vägbanan som trots tidigare anmälan inte blivit åtgärdad inom rimlig tid.
Med andra ord så måste Banverket få en chans att åtgärda felet efter att det kommit dom tillkänna, dvs att den första som anmäler kan få svårt att få ut ersättning av Banverket.

Så var det tyvärr för mig när en fälg sprack på en av mina tidigare bilar efter att jag körde ner i ett "potthål" som var cirka 8 cm djupt och 40 cm i omkrets + vassa kanter.


Peril skrev:
Tyvärr ett inlägg som jag inte sett förrän idag men jag kanske kan hjälpa till i debatten.
Klargörande först på tidigare inlägg att Vägverket heter Vägverket och Svevia har inget med Vägverket att göra förutom att dom gör en hel del jobb åt Vägverket. Däremot kommer Vägverket att försvinna, som namn, i april 2010 då dom tydligen ska slås ihop med Banverket....Vägskatt betalas inte utan fordonsskatt, kan vara värt att hålla isär så man inte går och tror att denna skatt är öronmärkt för just vägar. Denna skatt skall täcka så mycket annat som tex forskning, sjukhuskostnader vid olycka på väg och så vidare. Så att skatten skulle gå till namnbyte vartannat år från Vägverket till Svevia är helt fel.

Vid skador på fordon skall en anmälan göras till Vägverket och då helst vi webbblanketten på deras hemsida http://vv.se/Trafiken/Skadeanmalan/
Handläggningen är sedan att man undersöker om Vägerket varit försumliga på något vis i sitt förfarande (som någon tidigare så fint hänvisade till en mc sida där detta stod beskrivet) konstateras försumlighet ersätts skadan och då i första hand självrisken på din bilförsäkring och i andra hand den faktiska kostnaden av skadan. Om ersättning beviljas är det lämpligt att se till att skadan är på fordonet är åtgärdat innan anmälan görs samt att alla kvitto finns kvar.

Det är inte lätt att avgöra om Vägverket varit försumliga, i många fall som nämnts i inläggen har det funnits någon form av skyltning. Visst kan det vara så att dessa skyltar ligger i diket vid skadetillfället men då skylten ställdes upp av någon utav Vägverkets entreprenörer så placerades denna med all sannolikhet på vägkanten. Om den sedan efter arbetsdagens slut blivit påkörd, knuffad eller på annat vis förpassad ner i diket kan inte anses vara försumligt aggerande av Vägverket så kravet inte finns att deras personal skall befinna sig vid skylten under dygnets alla timmar, då skulle nog beloppet på fordonsskatten vara betydligt högre.
Den som av någon anledning flyttat på de skyltar som satts upp har som bekant en skyldighet att återställa den enligt 2 kap 9 § i Trafikförordningen.

Nästa del i Vägverkets bedömning om ersättning ska betalas ut eller inte är att man tittar ganska ingående på vad som skrivs i följande lagtext i Trafikförordningen 3 Kap 14 och 15 § Hastighet:

"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk."

Såg att någon fått sina "svindyra" lågprofils fälgar skadade och det är väldigt beklagligt. Vid skada på denna typ av fälgar går man in och tittar på vilken typ av fälg (dimension osv) som bilen är godkänd för ersätter vad den är godkänd för, kan vara värt att tänka på när man vill lägga ner en massa pengar på snygga fälgar.

Jag hoppas att detta inlägg gett svar på frågan hur man går tillväga för att få ut ersättning eller inte på fordon skadat av väg, det går men det är som nämnts tidigare det är inte lätt.

831 Inlägg
12 juli 2010
#78
Råkade ut för liknande, åkte i ett stort potthål. Fanns ingenting som sa att det var en grop där. Dokumenterade med foton och skrev ett långt brev. Fick inte ett ruttet korvöre. Men fyra månader senare hade dom asfalterat om hela sträckan (5km) med ny fin asfalt. Så det var väl alltid nått.

1 067 Inlägg
13 juli 2010
#79
gamlingen skrev:
Hool skrev:
evilaudio skrev:

de stämmer bra de.. man MÅSTE alltid anpassa farten efter rådande vägförhållande...

Men jag har inte möjlighet att köra 30km/h för att vägen ser ut som kriget..    sad

Går inte bilen så sakta ? trodde alla bilar gick att köra sakta med..

Ja det gör det men jag anser ändå att man ska kunna hålla skyltad hastighet på europaväg utan att behöva oroa sig för att köra sönder..

Häruppe ser vägarna ut som kriget..  Och med ditt synsätt skulle man aldrig ta sig någonstans.


5 198 Inlägg
13 juli 2010
#80
Hool skrev:
gamlingen skrev:
Hool skrev:

Men jag har inte möjlighet att köra 30km/h för att vägen ser ut som kriget..    sad

Går inte bilen så sakta ? trodde alla bilar gick att köra sakta med..

Ja det gör det men jag anser ändå att man ska kunna hålla skyltad hastighet på europaväg utan att behöva oroa sig för att köra sönder..

Häruppe ser vägarna ut som kriget..  Och med ditt synsätt skulle man aldrig ta sig någonstans.

MITT ? synsätt ?


Sök