Peril skrev:
Tyvärr ett inlägg som jag inte sett förrän idag men jag kanske kan hjälpa till i debatten.
Klargörande först på tidigare inlägg att Vägverket heter Vägverket och Svevia har inget med Vägverket att göra förutom att dom gör en hel del jobb åt Vägverket. Däremot kommer Vägverket att försvinna, som namn, i april 2010 då dom tydligen ska slås ihop med Banverket....Vägskatt betalas inte utan fordonsskatt, kan vara värt att hålla isär så man inte går och tror att denna skatt är öronmärkt för just vägar. Denna skatt skall täcka så mycket annat som tex forskning, sjukhuskostnader vid olycka på väg och så vidare. Så att skatten skulle gå till namnbyte vartannat år från Vägverket till Svevia är helt fel.
Vid skador på fordon skall en anmälan göras till Vägverket och då helst vi webbblanketten på deras hemsida
http://vv.se/Trafiken/Skadeanmalan/Handläggningen är sedan att man undersöker om Vägerket varit försumliga på något vis i sitt förfarande (som någon tidigare så fint hänvisade till en mc sida där detta stod beskrivet) konstateras försumlighet ersätts skadan och då i första hand självrisken på din bilförsäkring och i andra hand den faktiska kostnaden av skadan. Om ersättning beviljas är det lämpligt att se till att skadan är på fordonet är åtgärdat innan anmälan görs samt att alla kvitto finns kvar.
Det är inte lätt att avgöra om Vägverket varit försumliga, i många fall som nämnts i inläggen har det funnits någon form av skyltning. Visst kan det vara så att dessa skyltar ligger i diket vid skadetillfället men då skylten ställdes upp av någon utav Vägverkets entreprenörer så placerades denna med all sannolikhet på vägkanten. Om den sedan efter arbetsdagens slut blivit påkörd, knuffad eller på annat vis förpassad ner i diket kan inte anses vara försumligt aggerande av Vägverket så kravet inte finns att deras personal skall befinna sig vid skylten under dygnets alla timmar, då skulle nog beloppet på fordonsskatten vara betydligt högre.
Den som av någon anledning flyttat på de skyltar som satts upp har som bekant en skyldighet att återställa den enligt 2 kap 9 § i Trafikförordningen.
Nästa del i Vägverkets bedömning om ersättning ska betalas ut eller inte är att man tittar ganska ingående på vad som skrivs i följande lagtext i Trafikförordningen 3 Kap 14 och 15 § Hastighet:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk."
Såg att någon fått sina "svindyra" lågprofils fälgar skadade och det är väldigt beklagligt. Vid skada på denna typ av fälgar går man in och tittar på vilken typ av fälg (dimension osv) som bilen är godkänd för ersätter vad den är godkänd för, kan vara värt att tänka på när man vill lägga ner en massa pengar på snygga fälgar.
Jag hoppas att detta inlägg gett svar på frågan hur man går tillväga för att få ut ersättning eller inte på fordon skadat av väg, det går men det är som nämnts tidigare det är inte lätt.