3779
Sök

Fattas en bit av kolven i min 200sx S14, kan det vara felet? (Bild)

4 001 Inlägg
18 november 2009
#21
MrCarfreak skrev:
Dels har den ju spikat, sen tror jag att en kolvring är kass, du skulle gjort ett leakdown test!

http://lolpics.se/pics/517.jpg

redan ett antal som konstaterat detta

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

NissanMotorsport
18 november 2009
Trådstartare
#22
hehe ;P jo jag får väl erkänna och det skedde pågrund av okunnighet från mig.

Men bara fixa..så vet ja tills nästa gång smile

Men låter detta okej?  jag ska:

Slipa om ventilerna
Nya ventiltätningar
Möjligt nya spridare?
Porta den ordentligt

sen är toppen klar..

sen 1 eller 4 helt nya kolvar? om det visar sig att bara den kolven har tagit stryk..lika bra med 4 nya ändå? 
Nya kolvringar på allihopa i vilket som.
Ny kamkedja
Hona om cylindrarna om det tyder på några repor..

Sen ska jag ju klart byta andra viktiga slitage delar smile
Senast redigerat av MIG1408 (18 november 2009)

NissanMotorsport
18 november 2009
Trådstartare
#23
Anyone? söker bekrätftelse här ;P nej men tänkte kika runt efter delar och försöka komma på hur mycke allt kommer gå på. Så är min lista ovanför korrekt? eller något mer ni vill tillägga?

NissanMotorsport
18 november 2009
Trådstartare
#24
Detta ordnar nog sig smile inte så himla smärtsamt ja trodde de skulle bli.. en kille ja känner tog sig an jobbet..

som sagt, håller på att skruva ur motorn helt och ska köra över den till han sen..
det ja ska köpa är:

Motorpackningssats 2680:-
Kompletteringssats 1000:-
ACL Celico Ramlager 2050:- (inkl axiallager)
ACL Calico Vevlager 1400:-
ARP toppbultar 2065:-
CP Kolvar 6900:- (ink. Kolvringar)
Ventiltätningar 820:-
NGK Tändstift 37:-
GReddy oljefilter 290:-
Oljekylare ?:-

= 16952 :- + Arbete = 21952:-


och jobbet han ska göra är:

Slipa in alla ventiler
Hona om cylindrarna
Plana toppen
Måla motorn
och montera ihop hela motorn så den är klar för ihopsättning i bilen.

Detta borde väl duga för att få bilen igång igen va?
Senast redigerat av MIG1408 (19 november 2009)

Performance meck
342 Inlägg
19 november 2009
#25
MIG1408 skrev:
hehe ;P jo jag får väl erkänna och det skedde pågrund av okunnighet från mig.

Men bara fixa..så vet ja tills nästa gång smile

Men låter detta okej?  jag ska:

Slipa om ventilerna
Nya ventiltätningar
Möjligt nya spridare?
Porta den ordentligt

sen är toppen klar..

sen 1 eller 4 helt nya kolvar? om det visar sig att bara den kolven har tagit stryk..lika bra med 4 nya ändå? 
Nya kolvringar på allihopa i vilket som.
Ny kamkedja
Hona om cylindrarna om det tyder på några repor..

Sen ska jag ju klart byta andra viktiga slitage delar smile

precis man lär sig av sina misstag!

vet inte alls hur det är på din bil men en del bilar har ventilerna en förmåga att kröka sig vid ras det har ju inte hänt på denna bil men när ni ändå har borta ventilerna så kan ni ju kolla så dom inte är helt böjda.

spridare får du ju se när du får ihopp allt om det behövs

mitt tips är nog att köpa 4a nya kolvar så vet man att det är fräsht


kamkedja skulle jag tagit en ny med när man ändå har skiten borta.

beror på hur djupa reporna är om dom behövs honas bort.

hoppas det löser sig!

Mvh viktor

NissanMotorsport
19 november 2009
Trådstartare
#26
wistfors skrev:
MIG1408 skrev:
hehe ;P jo jag får väl erkänna och det skedde pågrund av okunnighet från mig.

Men bara fixa..så vet ja tills nästa gång smile

Men låter detta okej?  jag ska:

Slipa om ventilerna
Nya ventiltätningar
Möjligt nya spridare?
Porta den ordentligt

sen är toppen klar..

sen 1 eller 4 helt nya kolvar? om det visar sig att bara den kolven har tagit stryk..lika bra med 4 nya ändå? 
Nya kolvringar på allihopa i vilket som.
Ny kamkedja
Hona om cylindrarna om det tyder på några repor..

Sen ska jag ju klart byta andra viktiga slitage delar smile

precis man lär sig av sina misstag!

vet inte alls hur det är på din bil men en del bilar har ventilerna en förmåga att kröka sig vid ras det har ju inte hänt på denna bil men när ni ändå har borta ventilerna så kan ni ju kolla så dom inte är helt böjda.

spridare får du ju se när du får ihopp allt om det behövs

mitt tips är nog att köpa 4a nya kolvar så vet man att det är fräsht


kamkedja skulle jag tagit en ny med när man ändå har skiten borta.

beror på hur djupa reporna är om dom behövs honas bort.

hoppas det löser sig!

Mvh viktor

Mjo, blev ett kliv från en orginal 740 GLT16v till en 200a med 320 hk smile

japp, vi ska kolla igenom hela toppen.

bestämt mig för att köpa 4 nya kolvar ja, blir CP kolvar..ska väl duga tongue

kamkedjan tycker jag ser bra ut, men åter igen..det är ju det bästa men vi får se.. går ju att byta när man monterat.. smile men tycker du min inköpslista ser bra ut? självklart är det ju lite annat smått som remmar och sånt som ska med..

204 Inlägg
20 november 2009
#27
hade kört första öd för va på den säkra sidan vissligen åker du på en borrning men spar många problem sen


NissanMotorsport
20 november 2009
Trådstartare
#28
dodo skrev:
hade kört första öd för va på den säkra sidan vissligen åker du på en borrning men spar många problem sen

vad menar du med öd? smile

Performance meck
342 Inlägg
20 november 2009
#29
MIG1408 skrev:
wistfors skrev:
MIG1408 skrev:
hehe ;P jo jag får väl erkänna och det skedde pågrund av okunnighet från mig.

Men bara fixa..så vet ja tills nästa gång smile

Men låter detta okej?  jag ska:

Slipa om ventilerna
Nya ventiltätningar
Möjligt nya spridare?
Porta den ordentligt

sen är toppen klar..

sen 1 eller 4 helt nya kolvar? om det visar sig att bara den kolven har tagit stryk..lika bra med 4 nya ändå? 
Nya kolvringar på allihopa i vilket som.
Ny kamkedja
Hona om cylindrarna om det tyder på några repor..

Sen ska jag ju klart byta andra viktiga slitage delar smile

precis man lär sig av sina misstag!

vet inte alls hur det är på din bil men en del bilar har ventilerna en förmåga att kröka sig vid ras det har ju inte hänt på denna bil men när ni ändå har borta ventilerna så kan ni ju kolla så dom inte är helt böjda.

spridare får du ju se när du får ihopp allt om det behövs

mitt tips är nog att köpa 4a nya kolvar så vet man att det är fräsht


kamkedja skulle jag tagit en ny med när man ändå har skiten borta.

beror på hur djupa reporna är om dom behövs honas bort.

hoppas det löser sig!

Mvh viktor

Mjo, blev ett kliv från en orginal 740 GLT16v till en 200a med 320 hk smile

japp, vi ska kolla igenom hela toppen.

bestämt mig för att köpa 4 nya kolvar ja, blir CP kolvar..ska väl duga tongue

kamkedjan tycker jag ser bra ut, men åter igen..det är ju det bästa men vi får se.. går ju att byta när man monterat.. smile men tycker du min inköpslista ser bra ut? självklart är det ju lite annat smått som remmar och sånt som ska med..

fast volvon kanske höll bättre:cool: hehe

nae det är som sagt små grejer som paknigar och så men i det stora hela ser det bra ut sen
olja + filter när du ändå har motorn ur liksom men det är ju inte så avancerat.

du kan ju mäta lite halft avancerat på toppen så den inte är skit skev annars ska det nog inte vara några konstig heter.

Mvh viktor

NissanMotorsport
20 november 2009
Trådstartare
#30
wistfors skrev:
MIG1408 skrev:
wistfors skrev:

precis man lär sig av sina misstag!

vet inte alls hur det är på din bil men en del bilar har ventilerna en förmåga att kröka sig vid ras det har ju inte hänt på denna bil men när ni ändå har borta ventilerna så kan ni ju kolla så dom inte är helt böjda.

spridare får du ju se när du får ihopp allt om det behövs

mitt tips är nog att köpa 4a nya kolvar så vet man att det är fräsht


kamkedja skulle jag tagit en ny med när man ändå har skiten borta.

beror på hur djupa reporna är om dom behövs honas bort.

hoppas det löser sig!

Mvh viktor

Mjo, blev ett kliv från en orginal 740 GLT16v till en 200a med 320 hk smile

japp, vi ska kolla igenom hela toppen.

bestämt mig för att köpa 4 nya kolvar ja, blir CP kolvar..ska väl duga tongue

kamkedjan tycker jag ser bra ut, men åter igen..det är ju det bästa men vi får se.. går ju att byta när man monterat.. smile men tycker du min inköpslista ser bra ut? självklart är det ju lite annat smått som remmar och sånt som ska med..

fast volvon kanske höll bättre:cool: hehe

nae det är som sagt små grejer som paknigar och så men i det stora hela ser det bra ut sen
olja + filter när du ändå har motorn ur liksom men det är ju inte så avancerat.

du kan ju mäta lite halft avancerat på toppen så den inte är skit skev annars ska det nog inte vara några konstig heter.

Mvh viktor

Japp smile remmar, packningar, tändstift, oljebyte och sånt ska ju givetvis bytas när motorn är ur..

Han som ja ska lämna in motorn hos kollar allt sånt.. smile riktigt bra pris tycker jag, eller? 5000 för plocka ihop motorn till fungerande skick med alla dessar delar? smile

the evolution begins
10 Inlägg
20 november 2009
#31
MIG1408 skrev:
Detta ordnar nog sig smile inte så himla smärtsamt ja trodde de skulle bli.. en kille ja känner tog sig an jobbet..

som sagt, håller på att skruva ur motorn helt och ska köra över den till han sen..
det ja ska köpa är:

Motorpackningssats 2680:-
Kompletteringssats 1000:-
ACL Celico Ramlager 2050:- (inkl axiallager)
ACL Calico Vevlager 1400:-
ARP toppbultar 2065:-
CP Kolvar 6900:- (ink. Kolvringar)
Ventiltätningar 820:-
NGK Tändstift 37:-
GReddy oljefilter 290:-
Oljekylare ?:-

= 16952 :- + Arbete = 21952:-


och jobbet han ska göra är:

Slipa in alla ventiler
Hona om cylindrarna
Plana toppen
Måla motorn
och montera ihop hela motorn så den är klar för ihopsättning i bilen.

Detta borde väl duga för att få bilen igång igen va?

Är cylinderloppet repat? borde det vara med tanke på hur stor bit som är borta.
5000:- för jobbet är helt ok pris. Alla delar kan du dock beställa billigare utomlands upp till halva priset.

Tog du bort kammarna när du testade om toppen var tät? annars har du svaret varför den läckte där.

NissanMotorsport
20 november 2009
Trådstartare
#32
dJFiCk skrev:
MIG1408 skrev:
Detta ordnar nog sig smile inte så himla smärtsamt ja trodde de skulle bli.. en kille ja känner tog sig an jobbet..

som sagt, håller på att skruva ur motorn helt och ska köra över den till han sen..
det ja ska köpa är:

Motorpackningssats 2680:-
Kompletteringssats 1000:-
ACL Celico Ramlager 2050:- (inkl axiallager)
ACL Calico Vevlager 1400:-
ARP toppbultar 2065:-
CP Kolvar 6900:- (ink. Kolvringar)
Ventiltätningar 820:-
NGK Tändstift 37:-
GReddy oljefilter 290:-
Oljekylare ?:-

= 16952 :- + Arbete = 21952:-


och jobbet han ska göra är:

Slipa in alla ventiler
Hona om cylindrarna
Plana toppen
Måla motorn
och montera ihop hela motorn så den är klar för ihopsättning i bilen.

Detta borde väl duga för att få bilen igång igen va?

Är cylinderloppet repat? borde det vara med tanke på hur stor bit som är borta.
5000:- för jobbet är helt ok pris. Alla delar kan du dock beställa billigare utomlands upp till halva priset.

Tog du bort kammarna när du testade om toppen var tät? annars har du svaret varför den läckte där.

Ja, de går ju också.. ska kika närmare på att beställa utomlands! tack.

japp, kammarna är borta.. men alla gamla bilar läcker väl mer eller mindre.. slits väl med åren.. samma kille renovera min topp på 850in.. samma där va nästan alla ventiler otäta..

1 498 Inlägg
20 november 2009
#33
Du har inte tänkt att byta stakarn eller dom är av god kvalite?

hitta annars nya h-profil för 1800:- .


NissanMotorsport
21 november 2009
Trådstartare
#34
nya stakar vore något ja, men börjar bli lite väl dyrt me delar.. men får ju tänka också att det blir dyrt om stakarna ger upp sen..

Men någon som vill tipsa om en bra utländsk sida som säljer motordelar? helst stort sortiment då ja inte har lust att beställa från olika sidor.. ?
Senast redigerat av MIG1408 (21 november 2009)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 november 2009
#35
http://www.apexperformance.co.uk/catalo … 1efa11101d

Många 200sx-ägare som beställer därifrån.
England=ingen tullavgift.
Senast redigerat av Wanegardh (21 november 2009)


jabaär
103 Inlägg
21 november 2009
#36
en första öd (= överdimension)-borrning hade inte vart fel.
priset på allt låter helt ok annars.

NissanMotorsport
21 november 2009
Trådstartare
#37
Wanegardh skrev:
http://www.apexperformance.co.uk/catalog/default.php?cPath=120_451_121&PHPSESSID=cdb3f2c804061520aa91c41efa11101d

Många 200sx-ägare som beställer därifrån.
England=ingen tullavgift.

ok tackar, fanns ju lite.. dock hitta ja inga packningar, kolvar, ventiltätningar m.m hmm

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
22 november 2009
#38
MIG1408 skrev:
Wanegardh skrev:
http://www.apexperformance.co.uk/catalog/default.php?cPath=120_451_121&PHPSESSID=cdb3f2c804061520aa91c41efa11101d

Många 200sx-ägare som beställer därifrån.
England=ingen tullavgift.

ok tackar, fanns ju lite.. dock hitta ja inga packningar, kolvar, ventiltätningar m.m hmm

Här.
http://www.apexperformance.co.uk/catalo … e9100af4b1

Du får ju öppna ögonen..he he


NissanMotorsport
22 november 2009
Trådstartare
#39
Okej, nu har jag gjort min lista på ALLT jag behöver, tror jag.. la till lite saker sen förra listan, men hittade inte ram/vevlager, ARP bultar och ventiltätningar.. så det blir väl från Japtuning då. Eller någon som kan hitta dessa åt mig från samma sida?

Blueprint water pump - 637,90 SEK
Nissan gasket set - 2 197,80 SEK
HKS 2.0mm Headgasket - 2 237,79 SEK
Nissan oil filter - 108,17 SEK
Nissan oil spary bars - pair - 1 023,32 SEK
Nissan power steering belt - 143,98 SEK
Nissan alternator belt - 183,11 SEK
Nissan aircon belt - 169,28 SEK
Forged piston set, Wiseco 1mm o/s, 87mm - 4 706,52 SEK
ACL Race big end bearings - 794,32 SEK
Apex stainless braided oil cooler kit - 2 133,48 SEK

ACL Celico Ramlager - 2050 SEK (inkl axiallager)
ACL Calico Vevlager - 1400 SEK
ARP toppbultar - 2065 SEK
Ventiltätningar - 820 SEK

Vore nån snäll och kika igenom listan och kolla om jag valt rätt + om jag behöver något mer.. ang kolvarna om dom ska vara överdimesion. .så vet jag ej ännu.. men samma pris i vilket fall..

SUMMA - 22,262 KR + Arbete = 27,262 kr


Sök