4552
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

911 Inlägg
11 januari 2010
#181
danne9108 skrev:
När jag lämnade in min bil för bromsrörsbyte så glämde dem en 8:ans fast nyckel kvar i en mutter precis vid oket, det märkte jag när dem lyfte upp bilen på besiktningen... Fick 1000kr rabbat på fakturan när jag ringde och klaga. den kunde ha studsat upp fint i någons framruta om den ramlat av i 120 km/h på motorvägen

du tjatade dig säkert till dig den där rabatten !


påminner om en kund som anklaga "företaget jag jobbar på" för att skrapat upp navkapslarna , yeah right !

pic up the phone, wazzzaaa

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 januari 2010
#182
zortep skrev:
danne9108 skrev:
När jag lämnade in min bil för bromsrörsbyte så glämde dem en 8:ans fast nyckel kvar i en mutter precis vid oket, det märkte jag när dem lyfte upp bilen på besiktningen... Fick 1000kr rabbat på fakturan när jag ringde och klaga. den kunde ha studsat upp fint i någons framruta om den ramlat av i 120 km/h på motorvägen

du tjatade dig säkert till dig den där rabatten !


påminner om en kund som anklaga "företaget jag jobbar på" för att skrapat upp navkapslarna , yeah right !

Nej han va faktist så vettig att han ordnade det på egen hand, jag tycker att det är en rätt fett tabbe att glömma ett verktyg i en bult precis vi bromsarna så...


72 Inlägg
26 januari 2010
#183
Farsans jobb lämnade in en av deras service bussar på service hos lokala vw återförsäljaren, hämtade sedan bilen och upptäckte att det lät skumt när man bromsade, körde in bussen på lyften för inspektion och konstaterade att beläggen i fram satt åt fel håll......


998 Inlägg
27 januari 2010
#184
Det här hände för ett antal år sen, min mammas bil en opel omega lämnades in för service och då skulle dom byta kamremmen, vi fick bilen samma dag 1vecka senare så skulle jag på LAN med en äldre kompis som var min systers kille och han skulle köra, vi kom nästan ända fram och då gick remmen av.
Mitt på motorvägen, verkstaden som tog in bilen (låg en nästan vid vägen) sa att den här kamremmen omöjligt kan ha varit bytt för 1 vecka sen.
Men sen var dom inte mycket bättre utan dom spräckte fram rutan men en fin spricka från sida till sida, som dom sen sa att det har inte dom gjort.

Samma verkstad med remmen byte bromsklotsar fram dagarna innan besiktningen, och vi fick underkänt på att bromsklotsarna fram var slut.
verkstadens ursäkt, att min mamma måste köra som en kärring och ha foten på bromsen och gasen samtidigt.
Senast redigerat av LordLife (27 januari 2010)

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Besserwisser?
160 Inlägg
28 januari 2010
#185
har själv lämnat mina bilar en och annan gång på service för att få en stämpel eller två men "regelbunden service" så som grundservice, -> olja, filter, stift os.v.. är ju standard hemma göra! ;p

men ett tips till er ALLA som ska lämna in bilen på service, tändstiftbyte, oljebyte, filterbyte osv...!
MÄRK UPP GREJORNA! lämna ett riktigt litet märke med en vatenfast penna på sakerna,
så som stift och filter, dom fuskar i vansinne på verkstäderna och byter dom inte!!
en kompis gjorde precis det, och antingen syntes inte märket för "mekanikern" som han gjort på stiften
eller så har dom inte ens kollat stiften, för det satt samma stift i bilen och samma filter i bilen efter "service"???

sen att lämna ett mynt på ett av däcken är en klassiker, som tidigare skribent sagt!
om de inte har flyttat på bilen efter "service" så ligger myntet kvar! ;p
Senast redigerat av Versting (28 januari 2010)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

35 Inlägg
7 februari 2010
#186
När jag gick i nian så praktiserade jag på en auktoriserad honda verkstad i stan. Så jag har sett en del...bland annat så råkade en mekaniker dra av en topplocksskruv så han limmade fast skruvskallen i "hålet"...

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
7 februari 2010
#187
Versting skrev:
har själv lämnat mina bilar en och annan gång på service för att få en stämpel eller två men "regelbunden service" så som grundservice, -> olja, filter, stift os.v.. är ju standard hemma göra! ;p

men ett tips till er ALLA som ska lämna in bilen på service, tändstiftbyte, oljebyte, filterbyte osv...!
MÄRK UPP GREJORNA! lämna ett riktigt litet märke med en vatenfast penna på sakerna,
så som stift och filter, dom fuskar i vansinne på verkstäderna och byter dom inte!!
en kompis gjorde precis det, och antingen syntes inte märket för "mekanikern" som han gjort på stiften
eller så har dom inte ens kollat stiften, för det satt samma stift i bilen och samma filter i bilen efter "service"???

sen att lämna ett mynt på ett av däcken är en klassiker, som tidigare skribent sagt!
om de inte har flyttat på bilen efter "service" så ligger myntet kvar! ;p

Fick jag då in en sån bil skulle jag märka upp de nya delarna på samma sätt (så det ser likadant) Sen när kunden kommer tillbaks så ska han allt få se sina gammla stift,filter mm. Som jag sparar på min bänk, kanske lägger dom i en låda med regnr på wink

Vill ni jävlas så vill ni big_smile

48 Inlägg
14 februari 2010
#188
praktisera på volvo när jag gick i åttan. var med en och lagade en postbil och när han skulle köra ut bilen var han för stolt att fråga mig om jag kunde dra i snöret som satt på fel sida av bilen (eftersom post bilar körs på högersidan och snöret hängde på vänster sida) så han gick ur bilen och drog i snöret men han skynda sig knappt tillbaka och när han väl var i bilen och skulle åka såg han inte att porten höll på att åka ner.. det sluta med att det tryckte ner hela taket på postbilen.

Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

En annan bilverkstad i samma stad jag praktisera på i karossavdelningen så hade vi jobbat med en krockskada i 3 dagar skicka iväg till lackning. den kom tillbaka veckan efter då jag polera och vaxa hela bilen i nån timme. körde ut bilen och gick på lunch när vi kom tillbaka efter lunch så skulle vi hämta en annan bil då vi såg att en mekaniker i verkstads avdelningen hade backat in i bilen.. fick rikta hela chassit efter det...


362 Inlägg
15 februari 2010
#189
fedge89 skrev:
Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

Menar du kanske s40 T4? wink


Random Hero
4 047 Inlägg
15 februari 2010
#190
kallabaz skrev:
fedge89 skrev:
Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

Menar du kanske s40 T4? wink

varför skulle de inte kunna va en s40 t5 ? eller försökte du spela smart o missat att s40 nu finns med t5 original ? :p

Dog food lid. Backwards

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 februari 2010
#191
Versting skrev:
har själv lämnat mina bilar en och annan gång på service för att få en stämpel eller två men "regelbunden service" så som grundservice, -> olja, filter, stift os.v.. är ju standard hemma göra! ;p

men ett tips till er ALLA som ska lämna in bilen på service, tändstiftbyte, oljebyte, filterbyte osv...!
MÄRK UPP GREJORNA! lämna ett riktigt litet märke med en vatenfast penna på sakerna,
så som stift och filter, dom fuskar i vansinne på verkstäderna och byter dom inte!!
en kompis gjorde precis det, och antingen syntes inte märket för "mekanikern" som han gjort på stiften
eller så har dom inte ens kollat stiften, för det satt samma stift i bilen och samma filter i bilen efter "service"???

sen att lämna ett mynt på ett av däcken är en klassiker, som tidigare skribent sagt!
om de inte har flyttat på bilen efter "service" så ligger myntet kvar! ;p

En seriös verkstad märker upp filtren med i vart fall datum och du måste väll för satan se om stiften är nya eller inte? Jag har gjort servisar där stiften vart såpass fina att ja bara putsat upp gängor, elektrod samt mätt glipan. Ser man inte skillnad på det stiftet och ett nytt måste man nog va blind och nej självklart debiterar jag inte nya stift.
Senast redigerat av TenZer (15 februari 2010)

Rock'n Roll

3 259 Inlägg
15 februari 2010
#192
TenZer skrev:
Versting skrev:
har själv lämnat mina bilar en och annan gång på service för att få en stämpel eller två men "regelbunden service" så som grundservice, -> olja, filter, stift os.v.. är ju standard hemma göra! ;p

men ett tips till er ALLA som ska lämna in bilen på service, tändstiftbyte, oljebyte, filterbyte osv...!
MÄRK UPP GREJORNA! lämna ett riktigt litet märke med en vatenfast penna på sakerna,
så som stift och filter, dom fuskar i vansinne på verkstäderna och byter dom inte!!
en kompis gjorde precis det, och antingen syntes inte märket för "mekanikern" som han gjort på stiften
eller så har dom inte ens kollat stiften, för det satt samma stift i bilen och samma filter i bilen efter "service"???

sen att lämna ett mynt på ett av däcken är en klassiker, som tidigare skribent sagt!
om de inte har flyttat på bilen efter "service" så ligger myntet kvar! ;p

En seriös verkstad märker upp filtren med i vart fall datum och du måste väll för satan se om stiften är nya eller inte? Jag har gjort servisar där stiften vart såpass fina att ja bara putsat upp gängor, elektrod samt mätt glipan. Ser man inte skillnad på det stiftet och ett nytt måste man nog va blind och nej självklart debiterar jag inte nya stift.

Synd att inte alla bilverkstäder har mekaniker som dig! Då skulle inte denna tråd finnas!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

24 Inlägg
15 februari 2010
#193
har lämnat in prylar på verkstan 2 ggr å aldrig mera.
fick dörrlåset å bagalåset på kombin sönderbrytet, lämnar in bilen eftersom det är försäkrings ärende, lämnar kopia på larm intyget och självrisk elimineringen från försäkrings bolaget.
hämtar bilen 2 dagar senare, låsen sitter löst i dörrarna, clipsen till dörrsidorna är nästan alla trasiga å dom har klippt kablarna till högtalarna, klagar direkt jagb ser det, vi tar in den direkt!1!
aldrig svarar jag, klarade ni inte av det första gången så klarar ni inte av det nu heller.
sen skulle dom ha betalt för lås bytet, ni fick ju alla papper av mig, jag skulle hållas kostnadsfri sa jag.
näääe dom hadde inga papper,
vilkenn tur att jag har kopior då sa jag :-)

lämnade in 4 fälgar för att få vinterdäck pålagda... 4e gången fälgen slets löst ur maskinen sa jag i från.... dan efter skulle en montör fixa däcken.

dan efter när jag hämtar hjulen så säger montören - jag skulle aldrig åka med den fälgen, den e helt vinn!!!
då tilltade jag rejält
lämnade in 4 hela runda fälgar, såg på med reservdels chefen när man våldade sönder fälgen, tur att killen på resevdelar är rejäl så jag fick en ny fälg.

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.

Däckspert
298 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#194
Jag har själv jobbat på en däckverkstad en gång och vi hade en kund med en bmw x5 eller vad dom nu heter. Han hade sina 20" chrome fälgar på förvaring hos oss och han anklagade oss för att ha repat dom.
vi hade inte ens tvättat fälgarna för att dom var för stora för våra tvättmaskin och vägdammet låg kvar på fälgarna. vilket bevisar att ingen ens har rört fälgen.
Men tyvärr för jag säga så hade jag en lite för snäll chef så han betalade 2000kr för en rekonditionering av fälgarna.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

24 Inlägg
15 februari 2010
#195
grejen för mig var att en kontors råtta skulle fixa mina hjul av nån anledning,
han tog ett rejält tag med däckhjärnet, körde maskinen åt fel håll slet nästan av sig armen på kuppen innan fälgen släppte ur maskinen med fina revor i baksidan efter klackarna.
näst försök med 2 händer på däckhjärnet.....
han gjorde om det hela 4ggr  tills jag och reservdelschefen sa i från.
samma fälg hadde magiskt blivit vinn så det syntes bara man tittade på fälgen, kan tänka mig att folk försöker fuska åt sig ersättning med blingfälgar men detta var orginal 740 turbo fälgar och jag godkännde en begagnad fälg bara den var rak, vilket resevdelar ordnade utan diskusion efter som chefen hadde sett på spektaklet.

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.

4 586 Inlägg
15 februari 2010
#196
TenZer skrev:
Versting skrev:
har själv lämnat mina bilar en och annan gång på service för att få en stämpel eller två men "regelbunden service" så som grundservice, -> olja, filter, stift os.v.. är ju standard hemma göra! ;p

men ett tips till er ALLA som ska lämna in bilen på service, tändstiftbyte, oljebyte, filterbyte osv...!
MÄRK UPP GREJORNA! lämna ett riktigt litet märke med en vatenfast penna på sakerna,
så som stift och filter, dom fuskar i vansinne på verkstäderna och byter dom inte!!
en kompis gjorde precis det, och antingen syntes inte märket för "mekanikern" som han gjort på stiften
eller så har dom inte ens kollat stiften, för det satt samma stift i bilen och samma filter i bilen efter "service"???

sen att lämna ett mynt på ett av däcken är en klassiker, som tidigare skribent sagt!
om de inte har flyttat på bilen efter "service" så ligger myntet kvar! ;p

En seriös verkstad märker upp filtren med i vart fall datum och du måste väll för satan se om stiften är nya eller inte? Jag har gjort servisar där stiften vart såpass fina att ja bara putsat upp gängor, elektrod samt mätt glipan. Ser man inte skillnad på det stiftet och ett nytt måste man nog va blind och nej självklart debiterar jag inte nya stift.

På många bilar så sitter ej stiften synligt. Så att se att stiften är nya är något som som inte är möjligt ifall man inte vill skruva ur dom.

Oljebyten är någon jag ofta gör själv. På verkstad så är det ofta 1 liter gammal olja kvar i motorn då allt ska gå så fort nuförtiden


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
15 februari 2010
#197
fedge89 skrev:
praktisera på volvo när jag gick i åttan. var med en och lagade en postbil och när han skulle köra ut bilen var han för stolt att fråga mig om jag kunde dra i snöret som satt på fel sida av bilen (eftersom post bilar körs på högersidan och snöret hängde på vänster sida) så han gick ur bilen och drog i snöret men han skynda sig knappt tillbaka och när han väl var i bilen och skulle åka såg han inte att porten höll på att åka ner.. det sluta med att det tryckte ner hela taket på postbilen.

Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

En annan bilverkstad i samma stad jag praktisera på i karossavdelningen så hade vi jobbat med en krockskada i 3 dagar skicka iväg till lackning. den kom tillbaka veckan efter då jag polera och vaxa hela bilen i nån timme. körde ut bilen och gick på lunch när vi kom tillbaka efter lunch så skulle vi hämta en annan bil då vi såg att en mekaniker i verkstads avdelningen hade backat in i bilen.. fick rikta hela chassit efter det...

Har då ALDRIG kört igenom en port som inte stannar om det kommer nått i vägen, en gammal port?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

5 198 Inlägg
15 februari 2010
#198
Torlejf skrev:
fedge89 skrev:
praktisera på volvo när jag gick i åttan. var med en och lagade en postbil och när han skulle köra ut bilen var han för stolt att fråga mig om jag kunde dra i snöret som satt på fel sida av bilen (eftersom post bilar körs på högersidan och snöret hängde på vänster sida) så han gick ur bilen och drog i snöret men han skynda sig knappt tillbaka och när han väl var i bilen och skulle åka såg han inte att porten höll på att åka ner.. det sluta med att det tryckte ner hela taket på postbilen.

Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

En annan bilverkstad i samma stad jag praktisera på i karossavdelningen så hade vi jobbat med en krockskada i 3 dagar skicka iväg till lackning. den kom tillbaka veckan efter då jag polera och vaxa hela bilen i nån timme. körde ut bilen och gick på lunch när vi kom tillbaka efter lunch så skulle vi hämta en annan bil då vi såg att en mekaniker i verkstads avdelningen hade backat in i bilen.. fick rikta hela chassit efter det...

Har då ALDRIG kört igenom en port som inte stannar om det kommer nått i vägen, en gammal port?

Mvh. David.

Brukar finnas klämskydd på dom

362 Inlägg
17 februari 2010
#199
DusanMandick skrev:
kallabaz skrev:
fedge89 skrev:
Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

Menar du kanske s40 T4? wink

varför skulle de inte kunna va en s40 t5 ? eller försökte du spela smart o missat att s40 nu finns med t5 original ? :p

Det har du rätt i. Var trött och tänkte inte så långt. Är van vid originalforum, men här på garaget borde jag ju faktiskt tänkt på att det lika gärna kan sitta en t5a i en s40.
Jag försökte nog spela smart då ja tongue


3 259 Inlägg
17 februari 2010
#200
kallabaz skrev:
Det har du rätt i. Var trött och tänkte inte så långt. Är van vid originalforum, men här på garaget borde jag ju faktiskt tänkt på att det lika gärna kan sitta en t5a i en s40.
Jag försökte nog spela smart då ja tongue

S40 finns från fabrik som T5....

http://www.blocket.se/li?ca=9&q=s40 … mp;cg=1020

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök