4570
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

74 Inlägg
30 december 2009
Goffen skrev:
Jag ska ta en "tabbe" en kund till oss gjorde efter att han varit inne hos oss och frågat lite om nån list till sin golf 3a... När han fått svar på sin fråga går han ut till sin bil som han parkerat framför portarna givetvis och sen öppnar han bakdörren hoppar in och stänger dörren efter sig..... efter 20-30sec öppnas dörren och han går ur bilen igen och ser lite generad ut öppnar framdörren och sätter sig och kör iväg.....

Hahahaha xD

Fritidsutforskare på heltid

139 Inlägg
30 december 2009
JaggaChafen skrev:
Matspetter skrev:
TurbOla skrev:

Populärt är ju att byta torkare i onödan... tongue

50 spänn litern för deras spolarvätska känns också nödvändigt. Och om man fyllt på behållarn innan så skickar dom in en extra dunk i bagaget och tar en fin avgift för den istället.

26 kr litern tar vi tycker du det e skitdyrt eller.

Samt om en bil kommer in med helt tom spolarbehållare fyller jag alltid den helt full men tar fortfarande bara betalt för 1 liter.

Vart har du fått betala 50 kr litern å va inte spolarvätskan med i priste du fick på servicen.

Om du då inte ville ha det så kan du säga till innan så lovar jag att du slipper betala för den

Nej jag tycker inte att det är svindyrt? Med din formulering så låter det som att 26 = 50.

Nej inte med i priset, och javisst kan man säga till innan.  Men ska man säga till om allt då eller ?

"Snälla byt inte ut mina däck, trots att det bara är 5 mm" . Det är tydligt att dom gör det för att tjäna pengar. Sen så tycker jag att ditt sätt är bra, men nu har jag ju inte riktigt frågat om hur du gör. Jag vet hur många gör och sen vet jag hur andra gör.  Kan du sluta med dina " Jag gör såhär svar"?

<3 Japs
680 Inlägg
30 december 2009
Goffen skrev:
Jag ska ta en "tabbe" en kund till oss gjorde efter att han varit inne hos oss och frågat lite om nån list till sin golf 3a... När han fått svar på sin fråga går han ut till sin bil som han parkerat framför portarna givetvis och sen öppnar han bakdörren hoppar in och stänger dörren efter sig..... efter 20-30sec öppnas dörren och han går ur bilen igen och ser lite generad ut öppnar framdörren och sätter sig och kör iväg.....

Detta var ju SJUKT kul! HAHA smile
Hade jag sett det hade jag rullat på marken av skratt ^^,

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

258 Inlägg
30 december 2009
Min mamma köpte en ny Kia Sportage för några år sedan, hade beställt med cd-spelare som var tillval. När mekanikern skulle montera spelaren så bad han min far att hålla manualen eftersom han var så skitig, då hade bilen inte rullat ut från bilfirman.

Efter någon vecka började bilen kludra och efter en snabb felsökning kom vi fram till att det var ett relä som hade lagt av. Ringde till bilhandlaren o bad honom posta ett nytt som vi kunde montera, men det fick han inte eftersom garantin skulle sluta gälla!? Morsan körde in till verkstaden och efter ca 1 timme ringde hemtelefonen.
Mekanikern undrade vart reläet satt för han kunde inte hitta det, pappa förklarde så gott han kunde, men efter ytterligare någon timme kommer morsan in på gården med reläet i framsätet. Pappa byta ut reläet o bilen funka klockrent.

..så efter 16 mils körning, någon timmes väntan slutade med att vi fick fixa det själv eftersom den auktoriserade verkstaden inte klarar av att byta ut ett relä.

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

RBejbi
31 december 2009
Well.. En nisse på Volvo i stan körde drygt 8 mil, gjorde av med 1/2 tank bensin å med en genomsnittsförbrukning på dryga 2 liter/milen på 6 timmar då min bil va inne för byte av en styrenhet å då hör det till saken att han behöver inte ens köra bilen för att få felkoder (räcker att bilen blir varm), än mindre köra 8 mil hårt med han.. =/ Han fick en rejält sur flicka i telefon dagen efter samt att det jobbet blev flyttat iväg till en annan verkstad.. Kommer ALDRIG lämna min bil där igen!

Från en verkstad fick jag 2 repor i min felfria passagerarstol pga klant till mekaniker.. Kul! sad
Samma verkstad lackade min bakkjol i fel nyans av svartmetallic så efter mycket om och men så fick jag den omlackerad i RÄTT lack.. Gör om gör rätt lixom!!

Å den 3:e verkstaden hade sönder en plastpanel inne i bilen (2 clips och en skruv som va av) då dom tydligen behövde ha bort den (av nån konstig anledning..) och inte kunde stå för att dom haft sönder den och kanske shoppat en ny, nej dom trycker dit den bäst det går å hoppas väl att jag inte ska märka nåt.. Men se, jag har koll på varje liten skada å missljud i min bil så det märkte jag snabbt. Nu är den dock bytt och bilen går fin fint.. Men jag kan ärligt säga att jag har ingen aning om vart jag ska lämna bilen nästa gång det händer nåt med han... hmm

//En flicka som tycker folk borde ha lite yrkesstolthet..

Däckspert
298 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Ville bara säga att alla bilmekaniker som blir sura av saker som skrivs i denna tråd.
Denna tråden var inte till för att reta upp en hel folkgrupp (bilmekaniker).
Men är det någon som tar åt sig så är ju inte de vårat fel.
Saken är den att det finns bra och dåliga mekaniker precis som det finns bra och dåliga snickare, svetsare etc.
Jag anser att bilmekaniker är dom som fuskar värst. Dom byter saker som inte är hela, dom repar lacken,
dom glömmer dra fast saker.
kanske är det så att minsta småfel märks ganska tydligt.
kanske är de så att man är extra petig men sin bil.
efter att min bakruta var krossad så åkte jag förbi verkstaden för att kolla når rutan var klar.
Då stog det ett riktigt svin med en smutsig psa kvast och BORSTADE bort glaset ifrån taket och kofångaren.
Jag fick nylackat tak och nylackad stötfångare.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

5 198 Inlägg
7 januari 2010
RBejbi skrev:
Well.. En nisse på Volvo i stan körde drygt 8 mil, gjorde av med 1/2 tank bensin å med en genomsnittsförbrukning på dryga 2 liter/milen på 6 timmar då min bil va inne för byte av en styrenhet å då hör det till saken att han behöver inte ens köra bilen för att få felkoder (räcker att bilen blir varm), än mindre köra 8 mil hårt med han.. =/ Han fick en rejält sur flicka i telefon dagen efter samt att det jobbet blev flyttat iväg till en annan verkstad.. Kommer ALDRIG lämna min bil där igen!

Från en verkstad fick jag 2 repor i min felfria passagerarstol pga klant till mekaniker.. Kul! sad
Samma verkstad lackade min bakkjol i fel nyans av svartmetallic så efter mycket om och men så fick jag den omlackerad i RÄTT lack.. Gör om gör rätt lixom!!

Å den 3:e verkstaden hade sönder en plastpanel inne i bilen (2 clips och en skruv som va av) då dom tydligen behövde ha bort den (av nån konstig anledning..) och inte kunde stå för att dom haft sönder den och kanske shoppat en ny, nej dom trycker dit den bäst det går å hoppas väl att jag inte ska märka nåt.. Men se, jag har koll på varje liten skada å missljud i min bil så det märkte jag snabbt. Nu är den dock bytt och bilen går fin fint.. Men jag kan ärligt säga att jag har ingen aning om vart jag ska lämna bilen nästa gång det händer nåt med han... hmm

Det finns ingen yrkesstolhet längre, ,allt handlar om pengar ..tyvärr

RBejbi
7 januari 2010
gamlingen skrev:
RBejbi skrev:

Det finns ingen yrkesstolhet längre, ,allt handlar om pengar ..tyvärr

Mjo, å det är ju så överallt tyvärr, jobbet, affären, verkstaden.. ÖVERALLT.. Helt sjukt enligt mig..

143 Inlägg
7 januari 2010
vaughn skrev:
PBZ har slarvat bort delar, förstört mitt elsystem, mappat min bil som om den vore en kolvmotor, lagat en spricka som idag ser ut som en buckla och även beställt fel fälgar... allt detta gjorde de men ändå gör de inget åt de.

Öj.. sluta vrid på storyn nu.

berätta som de är istället.

Fälgarna som du ville ha.. gav du artikel nr på själv till Nima, efter att ha snackat med Rota Direkt. (eller va de inte så?)

Angående mappningen av bilen, så vill jag minnas att Arash ringde dig direkt vid uppvärmings svepen och redan då börja de strula ,,,då mappen inte va av denna jord.. (2 takts moppe), så gjordes inga förändringar då de börja ge tendens till spikningar redan vid 50% gas och inge ladd what so ever.. Alltså = inge mappning då maskin kändes oseriös.

Vet du hur elsystemet såg ut när du köpte bilen ?. de va strömtjuvar och plats kopplingar överallt, PBZ gjorde  sitt bästa för att snygga till allt, då de va kortis lite här o där. ALLTSÅ.. Du fick mer än vad du kom med. (ingen ide o klaga)

Din front såg ut som skit, färg flagor, spackel bitar som lossnat, En lackerare till pbz snyggade till allt och la på ny lack, därefter stod bilen ute i 2-3 veckor tills du hämta den, först då märkte du att spacklet hade suttit sig, och PGA detta så fick du inte betala en krona..

Angående delarna som saknas.... FANNS dom där när du köpte bilen ?????? (De va inget PBZ hade med o göra.. inget på laga eller fixa listan..)

276 Inlägg
7 januari 2010
Mitsubishi i Lidköping "glömde" byta oljefilter på min EVO IX på 6000 mila servicen en gång, men dom bytte de när jag påpekade det.

Jag anser att det bästa är och lämna in bilen till personer som driver egen firma eller liknade, givetvis skall man se sig omkrig i verkstaden så man får ett gott intryck m.m. Grejen med sådana firmor är att där har personen eget intresse i att allt han gör blir bra, annars förlorar han kunder och kanske får stå för dyra reparationer. Men om en anställ på en stor service verkstad fuckar up ett jobb så drabbas ju inte han själv utan bolaget han jobbar på och personen som äger bilen.

Helst skulle jag göra allt själv men folk stirrar ju sig blinda på att boken är full med stämplar...

57 Inlägg
7 januari 2010
Rätt spännande läsning i den här tråden;P

234 Inlägg
7 januari 2010
vaughn skrev:
PBZ har slarvat bort delar, förstört mitt elsystem, mappat min bil som om den vore en kolvmotor, lagat en spricka som idag ser ut som en buckla och även beställt fel fälgar... allt detta gjorde de men ändå gör de inget åt de.

Jag tycker att det är tråkigt att du har en sådan uppfattning om PBZ.

Mig veterligen stämmer inte mycket av din post.

Att din lagade frontspoiler idag har en ojämnhet istället för en spricka stämmer dock. Det händer då och då att produkter inte alltid är som dom ska, Tex spacklet i ditt fall, Riktning utförs och materialet härdas med IR lampa innan lackering för att förhindra framtida sjunkningar i ytan. Precis som hos alla billackerare. Lackering utförs och resultatet blir kanon. Efter ett antal veckor upptäcks det att materialet har sjunkit. Pga av detta behövde du inte betala något för din helt nylackerade frontspoiler.

Jag har bara positiva erfarenheter av PBZ.

/Eric.

5 198 Inlägg
8 januari 2010
Friberg-Lundin skrev:
Rätt spännande läsning i den här tråden;P

japp mycke roliga historier

Administratör
11 961 Inlägg
8 januari 2010
Dra gärna historier, men vi vill inte se någon slags uthängning av specifika företag!

Fortsätter det på den linjen så tvingar ni oss att låsa och radera tråden helt och hållet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

129 Inlägg
8 januari 2010
wistfors skrev:
Patarei skrev:
wistfors skrev:

en bil tar inte skada av att gå utan olja så kort tid som det tar att starta bilen och inse att olje lampan lyser

och till alla som klagar på att det är dyrt för en så enkel uppgift varför lämmnar ni in bilen från första början?

Mvh viktor

Oljelampan fungerar inte som den ska. Och vad hade hänt om jag inte kommit in och upptäckt att han inte fyllt på olja?

du hadde statat bilen kör märkt att det låter illa kollat oljan (om nu du kan klara av det) insett att mekanikern gjort fel lämmnat in bilen igen så hadde dom antagligen bytt motor eftersom dom inte kan garantera att det inte blir några framtida fel om dom bara fyller på olja.

och kan säga dig att startar du en motor och kör ut den från en verkstad till en parkering för att du som kund ska hämta den så märker du om du glömt fylla på olja väsnas rätt så bra.

Mvh viktor

Visst kan alla göra misstag och det accepterar jag. Men vissa saker är värre än andra.
Dock har jag varit med om värre saker.
Som en mekaniker som ej blev nöjd över sin betalning som stal skärmar och lite annat som kompensation.
Det är ett värre "misstag".

1 562 Inlägg
8 januari 2010
den som aldrig gör några misstag gör inte så mycket annat heller,

Hopplös
328 Inlägg
8 januari 2010
mange_240 skrev:
den som aldrig gör några misstag gör inte så mycket annat heller,

Precis, dom verkstäder som inte tabbar sig är dom som inte gör något wink de är ju det att dom ska erkänna sina misstag också.

Däckspert
298 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
om jag lämnar in min bil och det blir fel så är inte det hela värden men om dom inte kan stå för att dom har gjort fel så blir jag riktigt förbannad.
Jag vill ha felen fixade plus en lånebil under tiden som dom lagar de som dom gjort sönder.
Att fela kan alla göra men dom som skyller ifrån sig är idioter!!!

Livet börjar vid 6200rpm!!!

362 Inlägg
10 januari 2010
tjox skrev:
om jag lämnar in min bil och det blir fel så är inte det hela värden men om dom inte kan stå för att dom har gjort fel så blir jag riktigt förbannad.
Jag vill ha felen fixade plus en lånebil under tiden som dom lagar de som dom gjort sönder.
Att fela kan alla göra men dom som skyller ifrån sig är idioter!!!

Jo det har du rätt i.
Jag har haft ett problem med min verkstad. Och det är att om de ska rätta till ett fel, så tar de den bilen sist. Självklart förstår jag att de måste ta de bilarna som de tjänar pengar på, men jag orkar ju inte vänta längre än jag behöver.
Sa det senast och då tog det min bil med en gång när den gått sönder under deras reparation.
Kanske ligger lite mer tyngd bakom mina ord, då både jag, farsan och farfar lämnar in på samma ställe.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
10 januari 2010
När jag lämnade in min bil för bromsrörsbyte så glämde dem en 8:ans fast nyckel kvar i en mutter precis vid oket, det märkte jag när dem lyfte upp bilen på besiktningen... Fick 1000kr rabbat på fakturan när jag ringde och klaga. den kunde ha studsat upp fint i någons framruta om den ramlat av i 120 km/h på motorvägen

Sök