Haha, tja, jag får väl hålla med föregående talare som passar på att svara när jag är på gymmet.
Det är en del pengar men såhär tänkte jag när jag skulle välja turbo/kompressor till min bil:
*Att bygga turbo på en 540 E39 är nästan omöjligt utan specialkunskaper då grenrören sitter lågt/långt bak. E39 är väldigt slät under så den placering flest väljer för turbo är vid slutdämparen. Inte optimalt eller snyggt enligt mig.
*Vid besiktningen så är det väldigt enkelt att demontera remmen till kompressorn så är bilen helt plötsligt besiktningsgodkänd(datorboxen är adaptiv så om kompressorn inte laddar så går bilen som original).
*I priset så ingår väl beprövad modifierad programvara. Har du heltidsjobb så är ändå installationen klar på mindre än 1 vecka om du gör det själv på kvällstid.
Ska du bygga turbo blir det ett långtidsprojekt och du får ha bra kontakter med en firma som kan mappa bilen åt dig.
Finns säker fler fördelar, nackdelen är den direkta kostnaden.
Jag körde lugnt under dryga 30mil inkörning samt låter alltid motor och oljor komma upp i temp innan motorn varvas över 4k rpm.
Om du köper kitet så rekommenderar jag att du köper kraftigare slangklämmor till slangen mellan kompressor -> insug. Klämmorna som följer med läcker lite, lite olja mellan slang/anslutningar. Det är dock försumbart för det är ju olja från motoroljan och på 1000mil så förbrukas kanske 0.5L olja.
För övrigt så verkar kitet vara väldigt välbyggt och väl genomtänkt.
När bilen kördes original körde jag på Castrol SLX LL04 0W-30.
Efter kompressormonteringen bytte jag till Castrol Edge Sport 10W-60 då motorn lastas på ett annat sätt nu samt att ingen IC används så värmen blir troligtvis något högre än original.
Samma vecka som jag monterade kompressorkitet så monterade jag även racekattar. Slutdämparen var redan fullflödes. I vinter ska även mellandämparen bytas ut. Att öppna upp avgassystemet ger enligt ESS 30 extra HP om du har kompressor.
Året innan monterades Polyuretanbussningar i framvagnen.
Veckan innan kompressormonteringen så monterade jag Bilstein PSS Coilovers. Jag rekommenderar dig att uppgradera väghållningen om du monterar kompressor för när mätaren passerat sista sträcket... passerar "km/h" markeringen rakt ner och är halvvägs upp där den är när bilen står still... ja, då går det fort!
På tal om fort... jag har EBC slitsade & honade skivor. Originalskivor blir skeva trots inkörning 80-100mil.