3632
Sök

Förstärkarproblem. Röd lampa lyser Spl dynamics

7 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Hejsan. Har uppstått ett problem.

Började med ett att jag brände säkringen i motorrummet på strömkabeln till slutsteget.

Bytte ut den men nu lyser det en röd lampa på slutsteget när man startar stereon.

Det är ett Spl dynamics S-4002 som förstås garantiet har gått ut på.

Hur skall jag börja felsökningen.

Spelade inte högt eller nått skilt när jag brände säkringen heller?

mvh Fredrik

238 Inlägg
18 november 2009
Freddi_ skrev:
Hejsan. Har uppstått ett problem.

Började med ett att jag brände säkringen i motorrummet på strömkabeln till slutsteget.

Bytte ut den men nu lyser det en röd lampa på slutsteget när man startar stereon.

Det är ett Spl dynamics S-4002 som förstås garantiet har gått ut på.

Hur skall jag börja felsökningen.

Spelade inte högt eller nått skilt när jag brände säkringen heller?

mvh Fredrik

är väl protect lampan? kollat jordpunkt å så? inte säker, men har för mig att jag hade samma problem, å då löste de sig med att fixa jorden tongue

7 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Jasså protect lampan ? va betyder det på "svenska"? smile Alltså i vilka fall lyser den?
Kollade jordpunkten och den har inte ju ändrats men ska kontrollera ännu en gång imorgon i ljuset förstås.

Kanske jag ska prova byta jordningspunkt helt och hållet.

238 Inlägg
18 november 2009
Freddi_ skrev:
Jasså protect lampan ? va betyder det på "svenska"? smile Alltså i vilka fall lyser den?
Kollade jordpunkten och den har inte ju ändrats men ska kontrollera ännu en gång imorgon i ljuset förstås.

hehe, skyddar kretsarna i steget så att det inte går sönder (om jag inte är ute å seglar på farligt vatten i snöstorm), jag vet inte vad just ditt problem är, men jag hade samma problem när mitt steg blev dåligt jordat, om jag inte minns fel tongue men testa de, lr vänta på andra svar! tongue

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 november 2009
Freddi_ skrev:

protectlampan brukar lysa när det är kortis på något sätt som kommer att skada steget om det slår på, så då triggar oftast remoten en röd lampa som blinkar eller konstant lyser till för att markera att något är fel.

första frågan. Har du 100, inte 99, utan 100% koll på att alla dina kablar är ordentligt monterade och dimensioneradeoch rätt kopplade?  (jord till plus på steget är tex sådant som får saker att flyga).

7 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Är 100% säker på kopplingen. Har bytt jordningspunkten, tagit ur "element"/basens trådar men ändå så är det ända som händer när man slår på stereon att den röda protect lampan lyser...
Senast redigerat av Freddi_ (19 november 2009)

7 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Nån med felsökingstips ?   Det fungerade ju en stund med säkringen? 2 veckor ungefär.

Gick sönder bara mitt i allt utan att man basat nå extra eller nått.
Senast redigerat av Freddi_ (19 november 2009)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
19 november 2009
Freddi_ skrev:
Är 100% säker på kopplingen. Har bytt jordningspunkten, tagit ur "element"/basens trådar men ändå så är det ända som händer när man slår på stereon att den röda protect lampan lyser...

Vart hade du jordpunkt innan och vart är den nu?
Men om det inte är jorden skulle jag chansa på remoten då den brukar vara boven i min installation.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

7 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Hade den under baksätet på en bältesbult. Nu är den i en självdragande skruv i bakluckan.

På vilket sätt har du fart problem med remoten ?  Tycker den kan ju inte ändas mitt i allt?

men vad vet jag. allt är möjligt.  måste jag prova koppla in ett annat steg för att få reda på om det är de som är felet ? eller hur kan jag felsöka ?

48 Inlägg
14 januari 2012
självdragande skruv?? hur grov jordkabel hade du?

Sök