3026
Sök

Slår i ratten över 200 km/h?

677 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#1
Tja!

I somras hade jag grova problem med bilen i högre hastigheter, tänkte jag skulle årtgärda det tongue

Det är så här att jag inte har några vibrationer som helst i bilen innan 190, vid 190 börjar bilen slå och i 200 går det inte att hålla den i en fil, utan ratten skakar o har sig.

Jag har bytt
styrleder,inrestyrleder,spindeleder,länkarmsbussningar.

Det enda som är kvar är stab stagen? kan de orsaka det?

Jag vill inte ha moral tanter säga att man inte ska ligga i 200 blås!


Är rätt kluven i detta

4 005 Inlägg
18 november 2009
#2
Bergkuist skrev:
Tja!

I somras hade jag grova problem med bilen i högre hastigheter, tänkte jag skulle årtgärda det tongue

Det är så här att jag inte har några vibrationer som helst i bilen innan 190, vid 190 börjar bilen slå och i 200 går det inte att hålla den i en fil, utan ratten skakar o har sig.

Jag har bytt
styrleder,inrestyrleder,spindeleder,länkarmsbussningar.

Det enda som är kvar är stab stagen? kan de orsaka det?

Jag vill inte ha moral tanter säga att man inte ska ligga i 200 blås!


Är rätt kluven i detta

Enkel lösning: kör i 199km/h

Förlåt, jag kunde inte hålla mig sad

Hur är det över 200? Konstant?


5 089 Inlägg
18 november 2009
#3
har du balanserat hjulen?.....

Och jag hoppas att du har gjort en hjulinställning efter att ha bytt allt detta??
Senast redigerat av FLindgren (18 november 2009)

\Lindgren

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
18 november 2009
#4
du har inte tappat nån vikt på fälgarna? eller så kan dom va taskigt balancerade, däck mojarna är inte så jäkla noga när dom balancerar som man tycker att dom borde va:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 005 Inlägg
18 november 2009
#5
Om han har tappat en vikt så bör det bli mer vibrationer. Men visst. Sitter en vikt liiiiiiite fel så kan det ju bli detta fel.

Är däcket ens klassat för över 195km/h? Vad är det för typnr på däcket?


979 Inlägg
18 november 2009
#6
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

Hpc

4 005 Inlägg
18 november 2009
#7
AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

120 är det hos mig. smile

Hängde inte med riktigt i ditt resonemang?

Om vi säger att vi vänder på hjulet och hjulet drar 20% åt höger så sätter man en vikt som kompenserar 20% åt vänster. Om jag vänder på hjulet efter detta så drar det 0% åt vilket håll som helst?

Att bara sätta dit en vikt och inte testa att det fungerar verkar ju värdelöst såvida man inte är kungen av monteringar men jag har aldrig sett ngn göra så.

Missförstår vi varandra?


1 036 Inlägg
18 november 2009
#8
Elda skrev:
AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

120 är max i sverige smile

Hade liknande på min när jag körde över 300 wink
Trodde det va sommardäcken, men vintersulorna e fan värre lol


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2009
#9
Mest troligt pga däcken. Obalans i hjulen brukar man märka av mest i hastigheter kring 70-90.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

677 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#10
Det är Falken ngt ska klara av 250 km ialf!
Dom var balanserade 3 gånger, vardera 2 olika firmor.
Hjulinställning var gjort smile

Japp det är i konstant 200 blås, kan inte ligga snabbare får då... ja går inte att hålla i tongue

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 november 2009
#11
Det man kan göra är att balansera fälgarna när dom är monterade på bilen, då balanserar man tillsammans med axlarna osv. Kan vara lite knepigare att hitta ställen som kan göra sånt, och sen skiter det sig så fort man skiftar däck/fälg så man får balansera igen, men det kan vara värt det för en del.


4 586 Inlägg
19 november 2009
#12
Hoppas du har centrumringar som sitter fast mot centrum på navet annars ett vanligt fel


Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2009
#13
Bergkuist skrev:
Det är Falken ngt ska klara av 250 km ialf!
Dom var balanserade 3 gånger, vardera 2 olika firmor.
Hjulinställning var gjort smile

Japp det är i konstant 200 blås, kan inte ligga snabbare får då... ja går inte att hålla i tongue

Okay, har du centrumringar då? Som Jocke_gronberg skriver är det ett vanligt fel vid obalans.
Dock borde gummiverkstaden tänkt på det ifall hjulen är balanserade tre gånger utan bätter resultat.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
19 november 2009
#14
AnderssonE30 skrev:
När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=)

Hur menar du? Självklart kan man, om man gjort rätt när man monterat vikterna och maskinen är kalibrerad, få noll om och om igen oavsett hur många gånger du snurrar på hjulet!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 586 Inlägg
19 november 2009
#15
te_wik skrev:
Bergkuist skrev:
Det är Falken ngt ska klara av 250 km ialf!
Dom var balanserade 3 gånger, vardera 2 olika firmor.
Hjulinställning var gjort smile

Japp det är i konstant 200 blås, kan inte ligga snabbare får då... ja går inte att hålla i tongue

Okay, har du centrumringar då? Som Jocke_gronberg skriver är det ett vanligt fel vid obalans.
Dock borde gummiverkstaden tänkt på det ifall hjulen är balanserade tre gånger utan bätter resultat.


Mvh Tommy

har själv varit med om att jag balanserat hos olika firmor med bra balans på däcken sedan har dom inte brytt sig om centrumringen.

vad är det för storlek på däcken?
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 november 2009)


1 853 Inlägg
19 november 2009
#16
Har du däck med hög hastighets index ?

ZR, W, Y = 300km/h+, du bär ju ha nått sådant för att ligga och köra längre stunder i 200km/h+ vilket fall...

/mvh soyd

677 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#17
Däcken har ZR i betäckningen så borde klara det,
Det roliga var att jag kunde ligga i 250 utan problem men sen efter jag hade sladdade lite så började det skaka och sen blivit succsesivt värre, därför antog jag att ngt i framvagnen var slitet

179 Inlägg
19 november 2009
#18
Mangisen skrev:
Elda skrev:
AnderssonE30 skrev:
troligtvis bara balansering...påtal om balansering... En kompis jobbar på däckfirma & han visade mig en sak och jag tror faktiskt detta är sant. Dom flesta som lämna in alu-fälgar har oftast alufälgar som är skeva. De räcker ju med at tex ha för låg profil på däcken så kan fälgen bli lite sne. Inget märkbart men endå. När dom balanserar fälgen på verkstad & de står att man ska trycka dit en vikt på 25g tex. Har ni då märkt att man aldrig snurrar hjulet 1 gång till efter de? skulle man göra de så skulle firman få sätta dit en ny vikt efter varje gång man snurrar julen på maskinen. De kan aldrig bli helt hundra=) så efter 200km/h så kan de ju bero på detta ja nyss skrivit? Meningen är inte att man ska köra i över 200km/h wink så vidare ja har sett så är max gränsen 110km/h wink haha

120 är max i sverige smile

Hade liknande på min när jag körde över 300 wink
Trodde det va sommardäcken, men vintersulorna e fan värre lol

Kom du upp i 300 med saaben yikes


677 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#19
Elda skrev:
Bergkuist skrev:
Däcken har ZR i betäckningen så borde klara det,
Det roliga var att jag kunde ligga i 250 utan problem men sen efter jag hade sladdade lite så började det skaka och sen blivit succsesivt värre, därför antog jag att ngt i framvagnen var slitet

kollat bakvagnen?

Alla bussningar, stag mm byttes för 2000 mil sen, var under och kände men inget glappade, det jag kan tänka mig skulle vara centrumsringen som är borta men det borde däckgubben ha kollat?

Bilmek
70 Inlägg
22 november 2009
#20
kan vara så enkelt att däcken inte får gå fortare än 190km/h..

J Max 100
K Max 110
L Max 120
M Max 130
N Max 140
P Max 150
Q Max 160
R Max 170
S Max 180
T Max 190
H Max 210
V Max 240
Y obegränsat:P

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432


Sök