Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
rossboss skrev:
alla åsikter e välkomna det e bara så att mamma är ganska handikappad och har lättare att gå UPP i en bil än att sätta sig ner så därför funderar dom på en SUV !
Man sitter högt och ser bra i en SUV, samtidigt som det är bekvämt att precis som du skriver stiga upp (eller att kliva in på "samma" nivå som man står istället för att stiga ner i bilen känns det snarare) Sedan så har du fördelen att bilen har högre markfrigång och ofta 4wd, även om 400h inte är någon terrängbil är lerig eller snötäckt väg inga problem.
Och eftersom 400h drar och skitar ner mindre än Sveriges vanligaste bil V70 tycker jag inte det är så mkt att klaga på
Har man speciella behov så är en SUV jättebra, dock är det ytterst få som har det och drf är det också nästan alltid helt fel att köpa en sådan om man ser det ur ekonomisk synvinkel. Allt är dyrare, dels bränslet, men även sådana saker som däck & fälgar och delar överhuvudtaget, det är ju ganska självklart. Andrahandsvärdet ska vi inte tala om, priserna sjunker ju som en sten efter att du har köpt dom. Man slänger bokstavligen iväg sådana bilar på blocket, speciellt om dom är törstiga.
Jämför du med en V70 med T5 elr?
. Det där är ju en sanning med modifikation minst sagt.
Om man kollar på en V70 med en 2.0F motor som är ganska så törstig (lika törstig som lexusen) och kollar på milkostnaden dom tre första åren så är Volvon ljusår ifrån vad Lexusen kostar. Volvon har en milkostnad på 38.50 kr och Lexusen 60.78 kr.
Jodå jag kan hålla med om att SUV är onödigt för merparten, men för att rätta lite du missförstått;
-Lexus törstig? 0.81 enligt Eu, men i verkligheten är det snarare 0.9. Det gör ingen V70 (bensin), och då skall man ha i åtanke att RX är mycket större och tyngre.
-Jag skrev att en Lexusen inte skitar ner/drar mer än en V70, vilket visserligen beror på motor. När jag skrev "sveriges vanligaste bil V70" menar jag förstås gamla V70n, då nya V70II inte hunnits sälja i närheten av de volymerna än. Och i den serien drar tom dieseln nästan lika mycket som RX. Och 2.4 140 och uppåt drar betydligt mer än RX.
-Milkostnaden beror ju på att värdeminskningen på Lexusen som kostar 500k ny, en prisskillnad som idag är betydligt mindre. Du kan inte jämföra en bil för ~280k med en för 500k (om det ens räckte för en Executive). Leta istället upp vad en XC90 T6 (som även den kostade upp emot halvmiljonen) kostade i milkostnad som ny. Förstår inte varför du drog upp milkostnad etc på en V70 som inte är aktuell?
Allt jag använde V70 till var att jämföra förbrukning, tyckte nämligen inte man kan klaga på RX400h som en SUV när en V70 drar och skitar ner lika mycket. Visst hade det varit bättre med hybriddrift i en liten bil men då får det inte plats, det är därför enbart RX, GS och LS finns som hybrid och tex IS serien hoppats över.
Får man en stor, bekväm, lyxigSUV a´la Lexus för ungefär samma miljöpåverkan och förbrukning som en vanlig och i jämförelse liten kombi, vilken bil är det då som är onödigt skitig och törstig?