3374
Sök

Toplockspackningen har gått sönder!! Hyundi Sonata V6!Erfarenhet?

minihea
21 november 2009
Trådstartare
#1
Har en Hyundi Sonata V6!
Har lackt in olja i vattnet och även vatten till oljan!
Någon som har erfarenhet av dessa motorer?
Är toppen delad på dessa v6 motorer?

Är det bara att byta toppackning för motorn har inte blivit för varm eller liknande!

Är jätte tacksam för svar!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 november 2009
#2
är väl bara att riva bort och kontrollmäta/lämna bort och mäta skevheten, är den ok så är det väl bara att smacka ihop med ny packning då smile

minihea
25 november 2009
Trådstartare
#3
Är det ingen som har erfarenhet av dessa motorer?

Har gjort samma arbete på min volvo s40 1,6l men antar att det inte är samma!
Hitar ingen verkstadshandbok till denna bil heller!

Mvh

3 235 Inlägg
26 november 2009
#4
Eftersom det är en V6 har den två toppar. Vet du vilken packning som har gått?


minihea
26 november 2009
Trådstartare
#5
Japp vet allt det!

Jag vet inte vilken av dem som läcker!
Hade hoppats på den främre men sån tur har man väl inte!

Vilket sätt är det enklaste att se vilken det läcker på?

Har sett att det har blivit mycket vit skum på den främre i olje locket men det behöver ju inte va den som läcker!

Tänkte börja riva i skiten imorgon om vädret tillåter!

Mvh

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
28 november 2009
#6
Grattis! Det är bara att byta båda. Annars kan du aldrig vara säker!

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
#7
minihea skrev:
Japp vet allt det!

Jag vet inte vilken av dem som läcker!
Hade hoppats på den främre men sån tur har man väl inte!

Vilket sätt är det enklaste att se vilken det läcker på?

Har sett att det har blivit mycket vit skum på den främre i olje locket men det behöver ju inte va den som läcker!

Tänkte börja riva i skiten imorgon om vädret tillåter!

Mvh

Om det har läckt vatten in i en cylinder borde du se det på tändstiftet.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
#8
minihea skrev:
Är det ingen som har erfarenhet av dessa motorer?

Har gjort samma arbete på min volvo s40 1,6l men antar att det inte är samma!
Hitar ingen verkstadshandbok till denna bil heller!

Mvh

Har aldrig skruvat på dessa motorer, men får jag en årsmodell av dig, så borde jag kunna skaka fram åtdragningsmomenten och ordningen åt dig.

-- K

minihea
3 december 2009
Trådstartare
#9
Kavli skrev:
minihea skrev:
Är det ingen som har erfarenhet av dessa motorer?

Har gjort samma arbete på min volvo s40 1,6l men antar att det inte är samma!
Hitar ingen verkstadshandbok till denna bil heller!

Mvh

Har aldrig skruvat på dessa motorer, men får jag en årsmodell av dig, så borde jag kunna skaka fram åtdragningsmomenten och ordningen åt dig.

-- K

Det är en -96årsmodell!
Tacksam för hjälpen nu slipper jag att ringa verkstan och tjata!

1 142 Inlägg
3 december 2009
#10
du lär ju byta båda ändå... de är väll nästan som att byta bromsar på bara ena sidan istället för båda

Motborgare
1 099 Inlägg
4 december 2009
#11
minihea skrev:
Kavli skrev:
minihea skrev:
Är det ingen som har erfarenhet av dessa motorer?

Har gjort samma arbete på min volvo s40 1,6l men antar att det inte är samma!
Hitar ingen verkstadshandbok till denna bil heller!

Mvh

Har aldrig skruvat på dessa motorer, men får jag en årsmodell av dig, så borde jag kunna skaka fram åtdragningsmomenten och ordningen åt dig.

-- K

Det är en -96årsmodell!
Tacksam för hjälpen nu slipper jag att ringa verkstan och tjata!

http://www.ludd.luth.se/~kavli/sonata-96-v6.jpg

-- K

minihea
4 december 2009
Trådstartare
#12
Kavli skrev:
minihea skrev:
Kavli skrev:

Har aldrig skruvat på dessa motorer, men får jag en årsmodell av dig, så borde jag kunna skaka fram åtdragningsmomenten och ordningen åt dig.

-- K

Det är en -96årsmodell!
Tacksam för hjälpen nu slipper jag att ringa verkstan och tjata!

http://www.ludd.luth.se/~kavli/sonata-96-v6.jpg

-- K

Tack så jätte mycket!

Vart fick du tag i den bilden?
Vet du om det finns verkstadshandbok?
Har du kanske lite bilder och text som du kan fixa?

Mvh

Motborgare
1 099 Inlägg
4 december 2009
#13
minihea skrev:
Kavli skrev:
minihea skrev:
Det är en -96årsmodell!
Tacksam för hjälpen nu slipper jag att ringa verkstan och tjata!

http://www.ludd.luth.se/~kavli/sonata-96-v6.jpg

-- K

Tack så jätte mycket!

Vart fick du tag i den bilden?
Vet du om det finns verkstadshandbok?
Har du kanske lite bilder och text som du kan fixa?

Mvh

Det kommer från Autodata, som vi abonnerar på. Kostar bara tio papp i året + moms.

Tyvärr är det ingen verkstadshandbok. Är man van med att skruva ser man oftast vad som behöver plockas bort och hur.

Så jag har inget mer än det du har fått, angående toppen.

Ja, du kommer ju iofs att behöva en massa andra moment, när du skall plocka ihop grenrör och kamremsgrunkan sen.
Jag fixar det oxo.

-- K
Senast redigerat av Kavli (4 december 2009)

minihea
5 december 2009
Trådstartare
#14
Det är jätte snällt att du hjälper mig med det!

Auto data värkar riktigt bra program!

Har skruvat bort en hel del idag faktiskt!

Insug och alla kablar och slangar m,m så imorgon blir det att ta bort spridarbrygan kamrem m,m

Sen är det dags att lyfta topparna!

Den värkar mycket enklare att grja med en min s40 jag hade tidigare!

Hoppas man får ihop skiten sen=P Haha  Nä det ska allt gå bra det med!

Tack!!!!

Mvh

Motborgare
1 099 Inlägg
6 december 2009
#15
Här kommer resten av momenten:
  http://www.ludd.luth.se/~kavli/sonata-9 … moment.jpg

Bra att höra att det går bra!

-- K

minihea
6 december 2009
Trådstartare
#16
Kavli skrev:
Här kommer resten av momenten:
  http://www.ludd.luth.se/~kavli/sonata-9 … moment.jpg

Bra att höra att det går bra!

-- K

Tack så jätte mycket!
Skaffade Autodata idag på datorn hemma=)

Svensk text men det enda som inte var med var kamremsbilderna har du dem?

Tog bort den nedre delen på insuget som sitter på topparna idag och på den främre topen så var det brunt vatten sörja typ! Måste ju vara den främre som är skit då?!

Det var bara i det inloppet som det var sånt i!

Har bara motorfäste och kamrem att motera bort sen är det bara att lyfta toppen:D Servopumpen också tror jag!


Får tacka för hjälpen inte alla här inne som är seriösa!

Mvh kim olsson

Motborgare
1 099 Inlägg
6 december 2009
#17
Jasså! En smygversion? wink

Jag har kamremsjunket till G6-T motorn. Borde vara samma som G6?
Kolla din version, annars kan jag lägga upp en bild till.

Plocka loss den främre först då, eftersom det är den du misstänker. Oftast ser man ju på den gamla packningen var det har läckt nånstans.

-- K
Senast redigerat av Kavli (6 december 2009)

minihea
7 december 2009
Trådstartare
#18
Kavli skrev:
Jasså! En smygversion? wink

Jag har kamremsjunket till G6-T motorn. Borde vara samma som G6?
Kolla din version, annars kan jag lägga upp en bild till.

Plocka loss den främre först då, eftersom det är den du misstänker. Oftast ser man ju på den gamla packningen var det har läckt nånstans.

-- K

Ja det kan man kalla det=p

Jag har samma version! g6T!
Kanske är samma?!

Japp tänkte ta loss det idag! Borde ju vara den!

Ja hoppas man ser det på packningen!
Men inte svårt att ta loss den andra också när allt är bort plockat!!

Mvh


Sök