3760
Sök

Förfylla oljefiler vid byte? Eller, hur länge kan en nästan helt ny bil gå utan oljetryck?

1 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Hej!

Som frågan och rubriken lyder: Tar verkligen inte en ny motor skada av, att man helt enkelt sätter in ett tomt och torrt filter vid oljebyte?

Lämnade in en nästan ny bil för första service, och frågade då om dom möjligen kunde förfylla det stående oljefiltret, innan montering.
Naturligtvis struntade dom i det (antar jag), och fick veta av kundmottagaren, att detta var absolut inte nödvändigt, ja nästan inte att rekommendera på en ny bil.

Frågan är då, hur länge en nästan ny motor kan gå utan oljetryck, tar ju en stund att pressa ut luften genom lagerbanor med mera, samt pumpa in olja tills pappret är mättat, och kan börja bygga upp trycket.

Kanske menat att snabba på inkörningsprocessen, eller snabbare slita ut motorn, så dom får sälja en ny bil?

Hur gör dom, när dom bygger nya motorer i fabriken, häller man helt sonika i olja i en nybyggd motor, och kör en stund tills man fått upp trycket?

1 798 Inlägg
22 november 2009
En fabriksny motor är ju nyligen monterad och där läggs säkert olja eller motsvarande på lagerbanor osv, om inte annat för att dom ev ska klara en lagring utan att rosta osv.
Efter ett oljebyte (ink filter) tar det ju inte många sekunder innan man har fullt tryck igen.
Samma sak här, här är ju att alla lagerytor redan inoljade av den gamla oljan.

888 Inlägg
22 november 2009
Oljan försvinner ju inte från lagerbanor och liknande så där är alltid olja där det ska va.
Har aldrig fyllt ett oljefilter i mitt liv och kommer aldrig att göra.

Satte ihop en motor igår och startade den inget tickande, oljelampan slocknade direkt, motorn kanske gick runt 3varv sen startade den och gick helt tyst.

402 Inlägg
22 november 2009
Hej!
En bil som gått ett tag och bara ska in för ett oljebyte tar säkerligen ingen skada
av att inte fylla filtret då lager och allt annat redan är oljigt som nämns ovan. Jag
fick rekommendationen av KG volvotrimning att fylla filtret innan uppstart för att
vinna nån sekunds tidigare oljetryck, men då var det frågan om en helt nybyggd
motor som aldrig vart startad och alltså helt tom i alla oljekanaler. Personligen så
fyller jag ändå alltid filtret med olja även vid ett vanligt oljebyte även om de kanske
är "överkurs" men de är ju inget större besvär att göra det när man har filtret i
handen.wink

424 Inlägg
22 november 2009
Pinnenpabacken skrev:
Hej!
En bil som gått ett tag och bara ska in för ett oljebyte tar säkerligen ingen skada
av att inte fylla filtret då lager och allt annat redan är oljigt som nämns ovan. Jag
fick rekommendationen av KG volvotrimning att fylla filtret innan uppstart för att
vinna nån sekunds tidigare oljetryck, men då var det frågan om en helt nybyggd
motor som aldrig vart startad och alltså helt tom i alla oljekanaler. Personligen så
fyller jag ändå alltid filtret med olja även vid ett vanligt oljebyte även om de kanske
är "överkurs" men de är ju inget större besvär att göra det när man har filtret i
handen.wink

eller hur, varför inte fylla ett stående oljefilter ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Smålänning
7 883 Inlägg
22 november 2009
HAr aldrig gjort, kommer aldrig göra...
Helt onödigt...

Dem millisekunderna det tar att fylla filtret är en piss i sjön jämfört med en kallstart i ens +5 grader...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 november 2009
Som sagt, en motor som redan varit i bruk och därmed redan har olja i alla lager osv klarar utan vidare några sekunder på tomgång utan oljetryck. Det är ju inga stora belastningar det handlar om.

På min cheva fyller jag filtrena, men det beror mest på att jag har dubbla. Förmodligen onödigt att göra på den oxå egentligen. Dom andra bilarna hemma fyller jag aldrig filtret på. Inte heller skogsmaskinerna jag jobbar med. Man får tänka på att fylla i så mkt extra olja som får plats i filtret när man fyller på bara.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök