3041
Sök

Är de nån som vet, Lightforce 240 blitz eller NBB 225 som gäller vid xenonkonvertering ?

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Funderar på att byta ut mina 3 Hella 3000 med 4300k 50w xenon. Till 3st nya, men vilka vet ja inte än???

Är de nån som vet vilka som lyser bäst av Lightforce 240 blitz med Kombinationsfilter och deras egna xenonkonverterade 4300k å byter ut deras 35w ballastern mot en 60w, eller NBB 225 med xenonkonverterade 4300k 60w som gäller?  hmm

15 Inlägg
22 november 2009
Vet inget om lightforce men är själv väldigt nöjd med nbb 225.
Har två fjärr 70w 5000k och en pencil 55w 4300k.
Förut hade jag 3st hella 3000 35w 4300k. Visst nbb är starkare än hellorna jag hade, men jag tycker nnb ger en bättre ljusbild.

Jag skulle satsat på nbb med 60w

1 749 Inlägg
22 november 2009
Jag ska inte uttala mig om ljuset nu, men lightforce är lite knepigare att konvertera.
De med h1 lampan är lite enklare än den med gl xx lampan.

Ha det i åtanke.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 024 Inlägg
22 november 2009
NBB i mitt tycke. Mer ljus för pengarna.
Pratade med DSG-butiken innan jag valde eftersom jag hade samma fundering men han tyckte att jag skulle satsa på NBB trots att han själv hade Lightforce, han ansåg att NBB hade mycket bättre ljusbild.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
NBB i mitt tycke. Mer ljus för pengarna.
Pratade med DSG-butiken innan jag valde eftersom jag hade samma fundering men han tyckte att jag skulle satsa på NBB trots att han själv hade Lightforce, han ansåg att NBB hade mycket bättre ljusbild.

Okej, låter som man får ta en lite tur till ludvika å kolla lite då. Har du xenonkonverterat din NBB också?

2 024 Inlägg
22 november 2009
Japps, 50w kit. Lyser som satan.
Leta upp testet från AutoMotor&Sport från tidigare i höst, finns som pdf på deras hemsida.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Jag ska inte uttala mig om ljuset nu, men lightforce är lite knepigare att konvertera.
De med h1 lampan är lite enklare än den med gl xx lampan.

Ha det i åtanke.

Men lightforce har väl nån egen konverterings kit till sina blitz?  Dom med h1 lampa har vädigt dålig bild när vi bilägare gjorde ett test på halogen. Men de kanske blir mycke bättre ljusbild när man monterar i xenon i den med h1 i stället för halogen?

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Japps, 50w kit. Lyser som satan.
Leta upp testet från AutoMotor&Sport från tidigare i höst, finns som pdf på deras hemsida.

Okej de ska ja göra.  Har du köpt de på xenonkungen?  Va har du för kelvin på dom då?

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
udde skrev:
Vet inget om lightforce men är själv väldigt nöjd med nbb 225.
Har två fjärr 70w 5000k och en pencil 55w 4300k.
Förut hade jag 3st hella 3000 35w 4300k. Visst nbb är starkare än hellorna jag hade, men jag tycker nnb ger en bättre ljusbild.

Jag skulle satsat på nbb med 60w

Så ser NBB mycke maffigare än hellan gör.   Va tycker du bäst om för kelvin då 4300, 5000K ?

2 024 Inlägg
22 november 2009
Tog mitt kit från Ebay, 6000K, kritvitt ljus som är riktigt behagligt nattetid, tyvärr blir man lite bländad av vägskyltarna bara....

Samarbetspartners:

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Tog mitt kit från Ebay, 6000K, kritvitt ljus som är riktigt behagligt nattetid, tyvärr blir man lite bländad av vägskyltarna bara....

Färgen skiljer nog sig lite från sort till sort.  Ja köpte ett kit med 6000k till mina dimljus på volvon ja hade förut å de var lite mer mot lila hållet, men de var på xenonkungen.  Men de är ganska skönt när de är kritvitt ljus å inte så gulactit

15 Inlägg
22 november 2009
Jag köpte från xenonkungen. 70w 5000k.
Men jag tycker 4300 är skönast för ögonen.

Här är 70w testet på nbb 225
http://www.xenonkungen.com/se/articleim … llheight=1

1 207 Inlägg
22 november 2009
Scrolla längst ned på denna pdf. NBB fick väldigt gott betyg, dock med 70w HID.

edit: glömde posta länken.. tongue

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 092003.pdf
Senast redigerat av maco (22 november 2009)

34 Inlägg
22 november 2009
Kör förbi oljebaren när du ändå är på väg till ludvika och köp xenonkitt därifrån, oljebaren.se..

Det kniviga med att xenonkonvertera bliz 240 är ju att du måste ha speciell hållare för att montera lampan..

Har pratat lite med NBB om att varför man skulle köpa deras orginal xenon i stället för att xenonkonvertera halogenarna sj, har fått 2 svar som jag är villig att hålla med om och det är att brännpunkten på ljuset flyttas så ljusbilden blir lite annorlunda... Vilket inte tycks vara ett problem för alla i denna tråd.. Sen påpekade de att reflektorn håller halva livslängden om man kastar i kraftigare xenonkitt än 35w men frågan är hur mycket man ska tro på det antar att det är samma ytbeläggning som halogen varianten och den klarar 100W halogen´..

Jag har lilla NBB X3M och är toppen nöjd.

Mitt tips om du tar NBB skaffa stenskotts skydd på en gång (som du kan ha på helatiden då det är klarpplast) sen köper du en ny uppsättnig när de börjar bli slitna.. Så är "ordinarie glaset" i toppskick..

Lägg gärna upp bilder på hur resultatet blir när du bestämt dig!!

2 024 Inlägg
22 november 2009
Mini_ice skrev:
Kör förbi oljebaren när du ändå är på väg till ludvika och köp xenonkitt därifrån, oljebaren.se..

Det kniviga med att xenonkonvertera bliz 240 är ju att du måste ha speciell hållare för att montera lampan..

Har pratat lite med NBB om att varför man skulle köpa deras orginal xenon i stället för att xenonkonvertera halogenarna sj, har fått 2 svar som jag är villig att hålla med om och det är att brännpunkten på ljuset flyttas så ljusbilden blir lite annorlunda... Vilket inte tycks vara ett problem för alla i denna tråd.. Sen påpekade de att reflektorn håller halva livslängden om man kastar i kraftigare xenonkitt än 35w men frågan är hur mycket man ska tro på det antar att det är samma ytbeläggning som halogen varianten och den klarar 100W halogen´..

Mitt tips om du tar NBB skaffa stenskotts skydd på en gång (som du kan ha på helatiden då det är klarpplast) sen köper du en ny uppsättnig när de börjar bli slitna.. Så är "ordinarie glaset" i toppskick..

Intressanta synpunkter, hade velat se ett orginal jämte mitt och jämföra av ren nyfikenhet.
Inser givetvis att brännpunkten ändras, sen tror jag faktiskt att själva reflektorn är samma på halogen och xenonvarianten, det sitter en lös monteringsbricka för lampan i dessa ljus och jag antar, obs antar, att de bara byter den till en variant som passar deras xenonlampa. vet inte vilken lampa de har? Någon som vet? Jag upplever att jag har massor av ljus, precis överallt, både brett och långt, precis som man ser i testet ovan. Som kuriosa kan nämnas att de där testerna som AMS har gjort är gjorda i NBB´s ljuslabb.

Samarbetspartners:

213 Inlägg
22 november 2009
Har 3st lightforce 240blitz konventerade med 70watts xenon och det räcker gått och väl för mig... Inte lika roligt att blända av för skyltarna wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

15 Inlägg
22 november 2009
Det där med brännpunkten köper jag inte riktigt. En xenonlampa är ju ett rör som "brinner", alltså ingen glödpunkt som måste ligga perfekt djupmässigt. Eller är jag helt ute och cyklar ??

Sen det där om reflektorns hållbarhet låter också lite konstigt. Ett eftermonterar 70w xenon når inte ens samma temperatur som 55w halogen gör.

Håller med Mini_ice angående stensskotts skydd. Bra och kan sitta på hela tiden.

1 207 Inlägg
22 november 2009
Expoze skrev:
Som kuriosa kan nämnas att de där testerna som AMS har gjort är gjorda i NBB´s ljuslabb.

Jag såg det också, men jag tycker att det borde vara en sådan koll så att det inte kan förekomma något fusk.

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
udde skrev:
Jag köpte från xenonkungen. 70w 5000k.
Men jag tycker 4300 är skönast för ögonen.

Här är 70w testet på nbb 225
http://www.xenonkungen.com/se/articleim … llheight=1

Ja de var rejält ljus i NBB. Synd bara att dom har sluta med 70w å satt dit 60w i stället, så fanns de bara 5000k

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Mini_ice skrev:

Ja de ska ja verkligen göra.

Sök