Funderade på detta sist jag pendlade på E4an.
På 110-sträckan mellan Söderhamn och Hudiksvall så är ju norr och södergående filerna avskiljda för det mesta, vilket gör att man hamnar i en gråzon vid mörkerkörning.
Jag tycker då att avståndet mellan norr och södertrafiken är så pass att man kan köra med helljus i stort sett hela tiden, men undantag när vägen svänger höger så pass att lysena riktas rakt över i mötande filerna.
Men vad säger lagen? Är man skyldig att blända av så fort man möter en bil oavsett om det är 50 meter mellan filerna? Märkte att ca 70-80% av mötande bilar blinkade eller tände helljus tillbaka men jag inte stördes alls av deras
Vad händer om man möter polisen? I det mörkret så ser man aldrig en registreringsskylt och polis kan ju inte bara vända och sticka efter... De kan ju få vänta några kilometer innan de ens kan byta riktning vilket gör att de knappast kan bötfälla någon som kör med helljus på 110-väg. Dessutom kommer de tappa kontakten mellan sig själv och bilen så föraren kan ju bara neka och säga att det kan vara vilken som helst...
Sen tror jag att mötande bilarna bara bråkar i onödan så på sista tiden har jag inte bländat av om det inte är väldigt nära.
Sen. vad säger lagen om att blända av när man ligger bakom? På bilskolan fick man lära sig att huvudregel säger att blända av när man ser bilen framför börjar bli upplyst.
Har ju själv avbländande speglar så det är omöjligt att blända mig. Har märkt att många drar på helljus på mig i protest de gånger man inte bländar av i god tid när man kommer ikapp och kör förbi i tron att det ska störa mig.
Vill veta vad LAGEN säger om dessa fall. Och hur det avgörs exakt NÄR man gör fel.
Vad blir ett ev straff isåfall? Otillåten belysning eller kan det bli nått grövre som framkallande av fara i trafik eller vårdslöshet i trafik?
Bara vettiga svar tack