3047
Sök

Bygga om Volvo V70XC 2000 till 50/50 drivning. Vad behöver man göra? Är det nån här som redan gjort det?

1 291 Inlägg
24 november 2009
#21
Varför vill du låsa centerdiffen?
Vad ska du använda bilen till?
effekt?
övriga modifieringar?


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#22
BOLIN_ skrev:
Men borde det inte gå att fixa så att man slipper volvos hylsor och fixa nåt annat?? yikes

Bygga om till Evo-drivlina, om det nu passar något så när? wink

Annars får du kanske tillverka en egen hylsa, i bättre material?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#23
MattiasH skrev:
Varför vill du låsa centerdiffen?

Han vill ha konstant 50/50 drivning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Med lem
1 127 Inlägg
24 november 2009
#24
TurbOla skrev:
MattiasH skrev:
Varför vill du låsa centerdiffen?

Han vill ha konstant 50/50 drivning.

Det vill man inte...

Läst om nån på rejsa som var med och testade volvo awd bilar långt uppe i sverige. Måste varit någon med haldex då programvaran var lite omgjord för att få mer drivning bak. Då de inte är byggda för det är det ju rätt uppenbart att det inte höll värst länge..


1 291 Inlägg
24 november 2009
#25
TurbOla skrev:
MattiasH skrev:
Varför vill du låsa centerdiffen?

Han vill ha konstant 50/50 drivning.

Är ju det jag undrar, varför han vill ha 50/50 drivning eftersom det ger rätt roliga roll (läs dåliga) egenskaper för bilen.


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#26
H3dlund skrev:
Läst om nån på rejsa som var med och testade volvo awd bilar långt uppe i sverige. Måste varit någon med haldex då programvaran var lite omgjord för att få mer drivning bak. Då de inte är byggda för det är det ju rätt uppenbart att det inte höll värst länge..

Antagligen den berömda hylsan mellan vinkelväxel och växellåda som gav upp. smile
I och för sig vet jag inte hur bakvagnen är konstruerad på S60/V70N, men tror inte den ger upp bara för att man programmerar om Haldexen till att jobba lite mer.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 november 2009
#27
BOLIN_ skrev:
Men ska man byta till Haldex behövs mycket mer arbete plus att du måste in i bilens elsystem sad

mycket mer arbete? plocka en bakaxel från en -03 bara resten är rätt basic, vad ska du in i elsystemet och göra? jag skrev Haldex kontroller du behöver inte integrera nånting med bilen befintliga system om du inte vill tänk på att haldex endast styrs av en pump...

Edit: Stavfel
Senast redigerat av MeloveGolf (25 november 2009)


2 763 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#28
MeloveGolf skrev:
BOLIN_ skrev:
Men ska man byta till Haldex behövs mycket mer arbete plus att du måste in i bilens elsystem sad

mycket mer arbete? plocka en bakaxel från en -03 bara resten är rätt basic, vad ska du in i elsystemet och göra? jag skrev Haldex kontroller du behöver inte integrera nånting med bilen befintliga system om du inte vill tänk på att haldex endast styrs av en pump...

Edit: Stavfel

Trodde att du ville att jag skulle skaffa samma Haldexsystem som de nya och där går den in i bilens elsystem;)

Volvo - For Life

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 november 2009
#29
BOLIN_ skrev:
Trodde att du ville att jag skulle skaffa samma Haldexsystem som de nya och där går den in i bilens elsystem;)

Det är "samma" men du har separat styrning på så sätt kan du låsa den i lägen om 10% upp till 50/50 och då är det "låsta" lägen, nu vet inte jag hur mycket som skiljer nya/gamla plattformar åt men är dom likadana är det ju vädligt simpelt att plocka allt vitalt som behövs + köpa en controller..


2 763 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#30
MeloveGolf skrev:
BOLIN_ skrev:
Trodde att du ville att jag skulle skaffa samma Haldexsystem som de nya och där går den in i bilens elsystem;)

Det är "samma" men du har separat styrning på så sätt kan du låsa den i lägen om 10% upp till 50/50 och då är det "låsta" lägen, nu vet inte jag hur mycket som skiljer nya/gamla plattformar åt men är dom likadana är det ju vädligt simpelt att plocka allt vitalt som behövs + köpa en controller..

Okej men det blir till att fundera tongue Vill inte betala allt för mycket för en förstabil! Inte kul om man skulle åka i diket eller nåt sånt hmm

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2009
#31
BOLIN_ skrev:
Okej men det blir till att fundera tongue Vill inte betala allt för mycket för en förstabil! Inte kul om man skulle åka i diket eller nåt sånt hmm

Det lär bli dyrt för dig att först köpa en Volvo AWD och sen bygga om den till 50/50 oavsett hur du gör...
En begagnad Haldex är inte så lätt att köpa billigt.
Haldexen är nog inte så lätt att få plats med heller.
Den är visserligen kompakt, men rektangulär. Du får nog modifiera chassit.
Senast redigerat av TurbOla (25 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#32
TurbOla skrev:
BOLIN_ skrev:
Okej men det blir till att fundera tongue Vill inte betala allt för mycket för en förstabil! Inte kul om man skulle åka i diket eller nåt sånt hmm

Det lär bli dyrt för dig att först köpa en Volvo AWD och sen bygga om den till 50/50 oavsett hur du gör...
En begagnad Haldex är inte så lätt att köpa billigt.
Haldexen är nog inte så lätt att få plats med heller.
Den är visserligen kompakt, men rektangulär. Du får nog modifiera chassit.

Har faktiskt övergett planen att bygga om en V70XC till 50/50 och har istället hittat en T-gul som jag är intresserad av big_smile

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
#33
BOLIN_ skrev:
Har faktiskt övergett planen att bygga om en V70XC till 50/50 och har istället hittat en T-gul som jag är intresserad av big_smile

Är det så länge du håller fast vid ett projekt, så ska du nog inte hålla på med några projekt. wink

Vad ska du göra med den stackars T-gulen då?
Trimma? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#34
TurbOla skrev:
BOLIN_ skrev:
Har faktiskt övergett planen att bygga om en V70XC till 50/50 och har istället hittat en T-gul som jag är intresserad av big_smile

Är det så länge du håller fast vid ett projekt, så ska du nog inte hålla på med några projekt. wink

Vad ska du göra med den stackars T-gulen då?
Trimma? roll

Varför jag inte höll mig till det projektet var på grund utav att mina föräldrar och lite senare jag tänkte att man inte ska betala allt för mycket på sin första bil så därför har jag övergett det projektet och hittat en T-gul spm behöver lite kärklek för att den ska bli fin igen! Vad jag har tänkt göra med den är att byta ut säten till nyare med skinn/alcantara eller till första V70R modellens säten. Sen får vi se vad som händer smile

Volvo - For Life

210 Inlägg
14 februari 2010
#35
BOLIN_ skrev:
Pratade med en kille på skolan förra veckan, och då sa han att om jag ska bygga om till permanent fyrhjulsdrift 50/50 så skulle jag satsa på en volvo med visko roll yikes

Aldrig att de håller, drivlinan är inte byggd ifrån början för att klara 50/50 drivning konstant.


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2010
#36
VXC70 skrev:
BOLIN_ skrev:
Pratade med en kille på skolan förra veckan, och då sa han att om jag ska bygga om till permanent fyrhjulsdrift 50/50 så skulle jag satsa på en volvo med visko roll yikes

Aldrig att de håller, drivlinan är inte byggd ifrån början för att klara 50/50 drivning konstant.

Men borde inte diffarna fram och bak ta upp kraften - åtminstone teoretiskt?

Utväxlingsförhållandet är nämligen exakt lika fram och bak.
Vinkelväxeln har 1:3,31 i utväxling, och bakaxeln 3,31:1
Senast redigerat av TurbOla (14 februari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Med lem
1 127 Inlägg
14 februari 2010
#37
TurbOla skrev:
VXC70 skrev:
BOLIN_ skrev:
Pratade med en kille på skolan förra veckan, och då sa han att om jag ska bygga om till permanent fyrhjulsdrift 50/50 så skulle jag satsa på en volvo med visko roll yikes

Aldrig att de håller, drivlinan är inte byggd ifrån början för att klara 50/50 drivning konstant.

Men borde inte diffarna fram och bak ta upp kraften - åtminstone teoretiskt?

Utväxlingsförhållandet är nämligen exakt lika fram och bak.
Vinkelväxeln har 1:3,31 i utväxling, och bakaxeln 3,31:1

Haha ja det är ju rätt självklart.


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2010
#38
H3dlund skrev:
Haha ja det är ju rätt självklart.

Ja, och då får du ju 50/50 drivning om viscon låser fullt?
Och då måste drivlinan klara av den påfrestningen?
Frestar det mer om låsningen är konstant då?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#39
TurbOla skrev:
H3dlund skrev:
Haha ja det är ju rätt självklart.

Ja, och då får du ju 50/50 drivning om viscon låser fullt?
Och då måste drivlinan klara av den påfrestningen?
Frestar det mer om låsningen är konstant då?

Man tycker ju att det borde hålla ändå. Hade vart kul att ha en v70 med 50/50 smile

Volvo - For Life

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
14 februari 2010
#40
H3dlund skrev:
Haha ja det är ju rätt självklart.

Inte speciellt självklart, på offroadfordon som låser helt förekommer det att framhjulen driver snabbare. Ibland upp till 5%. Detta för att det driver bättre när man svänger, då framhjulen har ju en längre väg att gå än bakhjulen. Precis som utterhjulet har på den vanliga axeln.
Senast redigerat av nicnir90 (14 februari 2010)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf


Sök