Kan bara dra erfarenheten från Volvos "supercharger" motor som byggdes 98-xx och sittandes i FL-vagn såldes de mycket som "paketbilar".
Dessa hade både turbo och kompressor där kompressorn laddade där turbon inte kunde skapa övertryck.
Kompressorn vara av roots-typ med magnetkoppling så den stängdes av när motorn nått ett vartal där turbon kunde börja arbeta.
Kompressordrift:Kompressorn suger genom en "fläpp-låda" med klaffar som kan öppna o stänga och som styr luften från luftfiltret till antingen turbons sugsida eller kompressorns.
Kompressorn blåser sin luft till "fläpp-lådan" som styr till turbons kompressordel och igenom denna.
Därifrån den vanliga vägen genom ett laddluftkyl-->insug-->motor
TurbodriftMotorn har nått ett visst vartal där man vet att det finns tillräckligt med avgaser för att driva turbon.
Kompressorn är avstängd och luften från luftfiltret går genom "fläpp-lådan" och till turbons kompressordel.
Problemen......
Du kan inte sätta kompressor och turbo helt paralellt med varandra utan "fläpp-låda" då du t.e.x kommer blåsa luft från turbon in i kompressorn när turbon är aktiv men inte kompressorn.
-Varför kan man inte köra båda samtidigt då?. Ja....varför skall man då ha turbon överhuvudtaget, då är det bättre att ha en kompressor tillräckligt stor för att kunna hänga med hela registret ut.
Kan man inte låta kompressorn ladda genom turbon alltid?Ja men då kommer turbon ta kompressorns redan komprimerade luft och komprimera den igen = jääääkligt höga laddtryck. Fixar resten av motorkoponenterna detta?
Annat:
Det blir tungt......
Det blir trångt....
Är subarun så "trög" i botten att du känner behov av kompressor?
Är det trimmat som hejsan med stor turbo kanske det är läga att hänga på en mindre?
Jag har fullt ös från 2000RPM med min myggturbo
-Liten o rapp, bättre än stor o slapp mvh Jonas