På en frän bil måste man ju ha fräna fälgarJakten på fälgar har varit lång och tagit många oplanerade vändningar. Min första tanke var 18-19 tum och rätt så breda.
Jag ville ha femekrade med fälgbana så det naturliga första valet blev
Brock B1. Problemen men dom var bara att ingen av dom lokala däckmojarna kunde ta hem dom, dom fanns bara i 16" och 17", många som köper dom köper två 8,5" breda fälgar och två 10" breda så begagnat så var det ända alternativet.
Nästa fälg som jag funderade på var en
Braid fälg, 18" hög 9" bred och femekrad med fälgkant. Problemet med dom var priset, drygt 6000kr/fälg satte stop för den idén.
Det tredje fälgen i ordningen som jag tänkte att jag skulle ha blev
Rotas egna 45R, billig och snygg och lätt att få tag på... trodde jag ja. Jag såg på Rotas hemsida att P45R fanns med bultdelning 5/112 men när jag kollade med en svensk återförsäljare som sa dom att det inte fanns, jag fick överbevisa dom genom att visa på Rotas hemsida att jag hade rätt, då ändra dom sig istället och sa att dom inte kunde ta hem dom. Så jag fick gå en annan väg. Jag pratade med en privat impotör som va lite mer tillmötesgående och som fixade så att jag kunde få mina fälgar. Jag beställde vita 18x9", betalade och fick ett löfte om tre-sex veckors leveranstid. Efter en vecka ringde killen och sa att han hade fått broblem med sin leverantör men att han skulle försöka lösa det, efter ett par dagar ringe han ingen och sa att han hade hittat en ny leverantör men att denna endast kunde erbjuda min fälg i svart med röd kant. Javafan tänkte jag kör på det, efter en vecka ringde han igen och sa att det hade uppstått nya problem men den nya leverantören. Jag bad genast om penarna tillbaka.
Det fjärde alternativet kom till efter ett besök på mantorp under en Gatebilfestival. Jag såg en urquattro köra några varv, varav några i mycket låg fart. Då kunde man se att par vita femekrade fälgar med en liten bana. Efter en närmare titt på bilen såg jag att märket va
Compomotive och modellen MO5. Senare på kvällen satt jag hemma och letade efter en svensk återförsäljare. När jag tillslut hittade en så kontaktade jag denne och vi, efter lite funderingar och mätningar, la senare en beställning på fyra nya fälgar. Den ända kompromiss jag fick göra var att välja 17" och femekrade eller 18" och sex ekrar. Mitt val blev en uppsättning 18x9" vita compomotiv MO6 med ET 15.
Såhär sitter dom på en original S2Och såhär sitter dom på minJag är grymt nöjd med dom fälgarna, nu är det bara kränga på några fina däck.