Renovering av drivlinanSom jag tidigare nämt i tråden så har jag bytt växellådan på S2an. Lådan som jag bytte till har funkat bra tills slutet av sommaren. Då började det skrapa om man växlade för snabbt mellan 1an o 2an.
Nu när bilen ändå var typ helt nerplockad så var det ju läge att se över lådan. Jag lämnade den till en kompis som har tidigare erfarenhet av S2ans växellåda. I tro om att synkringen mellan 1an och 2an va slut så öppnade vi lådan men fann till min stora förvåning att synkringen va i princip nyskick, det var istället ett gäng drev som va riktigt dåliga. Ett par tuffa växlingar till så hade den förmodligen rasat. Audi ville, såklart, har flera hundra tusen för nya delar, typ iaf. Så det blev till att leta begangnade delar vilket blev svårt eftersom att det ofta är just dom delarna som ger sig. Jag fick tillslut tag på grejer från en låda vars framdiff totalhavererat.
Jag passade på att byta packboxar och måla liteMedans jag letade delar till växellådan så tog jag en närmare titt på bakdiffen. Den var väldigt blött kring alla in- och utgångar. När jag tömde diffen på olja så fick jag endast ut typ 1-1,5 dl och efter att jag senare öppnat den så fick jag väl ihop ungefär lika mycket till. Man kan ju undra hur lite olja det får vara innan diffen skär, det ska vara en liter igentligen. Jag kollade över drev och lager och allt såg bra ut så det fick bli lite nya packboxar, pluggar samt ny olja. Det va kul att se hur enkel diffspärren är, bara ett drev som glider över och låser ett annat drev.
Audi S2 diff i delarJag bytte stödlagret till kardanaxeln, själv lagret va bra men gummibälgen som håller allt på plats va torr och sprucken. Även drivaxlarna fick sig en översyn, jag kollade alla damasker, knutar, tvättade rent och tryckte i nytt fett.
Så nu ska jag väl inte få några problem med drivningen på ett tag. Jag beklagar att jag hade lite dåligt med bilder.
Jag kan ju även säga att numera är drivlinan i princip stumt monterad. Nya alu motor-, vlåds- och diff-fästen hjälper till att hålla att på plats så att man inte missar växlarna.