4833
Sök

Hel eller halv syntet i min bil ? opel calibra v6

Smålänning
7 887 Inlägg
28 december 2009
Fortsätt du med helsyntet, det är lika bra, men att byta vid 1000 mil med helsyntet på en sugis är lite väl lyxigt, skulle snarare köra 1500-1700 mil.
Jag kör 1500-mils intervall med mineralolja i min bil @ 46k, och den lever, har dock gått på det hela livet.

MEn skitsnacket om att en motor som gått en bit skulle behöva sämre olja är ju rent korkat... Vad är det för fel på att köra samma hela tiden, så slits den inte mer smile

Sen behöver du kanske inte så dyr olja... Nu vet jag itne vilken du har, men du kanske inte behöver t.ex castrols värsting, utan kan nöja dig med steget under.

Kör du med mobil 1 kanske du ska fundera på att gå ner till Super 3000 istället, för din motor är rätt gammal, och en lite billigare syntet uppfyller med råge kraven för den smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
BMWgrabben: Ok, rent skitsnack om deras olja med andra ord...Håller med om att deras glödlampor är inte "top of the line", å andra sidan kostar de typ 1/4 av vad de kostar på macken...Att dra slutsatsen att ALLT är skit på Biltema bara för att deras glödlampor är inte superbra är ju lite förhastat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 758 Inlägg
28 december 2009
dawwe skrev:
BMWgrabben: Ok, rent skitsnack om deras olja med andra ord...Håller med om att deras glödlampor är inte "top of the line", å andra sidan kostar de typ 1/4 av vad de kostar på macken...Att dra slutsatsen att ALLT är skit på Biltema bara för att deras glödlampor är inte superbra är ju lite förhastat...

Precis, man får ju se till vad man betalar för grejerna... Vissa av deras grejer tycker jag är riktigt prisvärda, medan andra grejer kanske inte är direkt toppen, så att säga.
Köpte torkarblad där för några år sedan och de höll väll i någon månad eller två, sen smetade de mest ut vattnet över rutan. Köpte nya efter det och de höll lika "länge". Efter det köpte jag Bosch istället och de satt på bilen tills jag sålde den nästan två år senare - och då torkade de fortfarande bättre än biltemabladen gjorde när de var nya.
För den slant som Boschbladen kostade hade jag å ena sidan kunnat köpa typ 10-12 biltemablad, men å andra sidan torkade Boschbladen bättre och vem fan orkar byta torkarblad stup i kvarten?
Hur som haver: det finns alltid två sidor på myntet.
Kvalitet handlar inte om bra eller dåligt - det handlar om rätt eller fel baserat på vilka krav kunden har.

8 886 Inlägg
28 december 2009
Själv skulle jag nog valt den Oljan som står i instruktionsboken

Fotograf på tierpidag.se

2 751 Inlägg
28 december 2009
Kör också på Biltema oljan i min Golf, och den olja uppfyller kraven precis som en olja skall göra. Finns ingen anledning att köpa någon Castroll eller Shell som kostar 200-300kr mer

Who Djaa bless no man curse

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
1 januari 2010
var tror folk här att biltemas varor kommer ifrån?  Biltema fabriken?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

301 Inlägg
1 januari 2010
du kan väl byta ner dig till delsyntet utan att vara orolig.
om du är riktigt orolig så byt olja vid 800mil i stället för 1000mil.
dom där motorerna är riktiga slitvargar så du behöver inte vara orolig för att den ska rasa.
enda som är riktigt viktigt på dom är att se till att byta rem på intervall..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

301 Inlägg
1 januari 2010
Hamilton skrev:
Själv skulle jag nog valt den Oljan som står i instruktionsboken

helt riktigt.
men i hans bok står det troligen att "med rätt viscositet kan även syntetoljor kan användas"
så det är inget krav på syntet från opel.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Sök