3413
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

Snål gnällspik
402 Inlägg
26 november 2009
#201
MeloveGolf skrev:
perzy skrev:
Kommuner och stat köper/leasar mycket, mycket sällan svenska bilar.
Ingen tror väl andra länder gör likadant?  Skulle japanska postverket köpa Volvo? Skulle den franska kommunen köpa in saab'ar?

Varför ska vi inte kunna vara lite nationalistiska i Sverige, precis som i andra länder? Men det är som minsta nationalism är detsamma som  rasism och nazism i det här landet!

Dummaste jag hört i hela mitt liv, du inser väll själv varför man inte väljer volvo eller saab? Dom är för dyra helt enkelt, kommunen/staten har hand om allas pengar och jag vill då fan inte betala mer skatt för
kommunen ska köra en volvo eller saab när dom kan få mycket bättre avtal med renault,skoda,vaz/whatever...

perzy skrev:
70% av bilköparna köper alltså utländskt!!

Åter igen, vad är problemet? Uppenbarligen är volvo och saab på tok för dyra, vanligt folk får mycket mer bil för pengarna om dom köper ett annat märke allt detta snack om nationalism är bara löjligt, inse att vi lever i värld med länder bortanför sveriges gränser ska jag köpa en volvo bara för att det är svenskt? fan vad löjligt...

Det står att du bor i Karlskoga.  Ironiskt med ett sådant uttalande. Vad hade varit av Karlskoga nu om inte ni hade haft den mekaniska industrin -Bofors m.fl. inom försvarsindustrin, som absolut inte är någon fritt konkurrensutsatt industri... tvärtom baserad på nationalistiskt (försvars)tänkande. Mycket duktiga är de ändå givetvis. Ja Karlskoga hade säkert funnits men det hade nog inte varit stort nog för McDonalds.
Var jobbar dina föräldrar?  Otroligt många företag i Sverige har samarbete eller tillverkning till fordonsindustrin, säkert har delar till både volvo och saab tillverkats i Karlskoga som är duktiga på metall.
Nu blir det Kineser som gör de jobben istället.

Volvo S80 2,9.

956 Inlägg
26 november 2009
#202
henne_svenne skrev:
Folk tjatar (kanske inte här) hela tiden om att Saab har för få modeller(de kanske inte har lika många namn som volvo, det är ju bara jobbigt), vilket stör mig ordentligt:
Volvo c70=Saab 9-3 cab
volvo s40=Saab 9-3
volvo v50(varför i helvete heter inte den v40?)=saab 9-3
Volvo v70=saab 9-5
Volvo s60=saab 9-5
Volvo xc70=Saab 9-3x
Volvo xc90=saab 9-7

Kvar blir volvo -C30 -S80 -XC60

Så att de har mindre modeller stämmer men inte en massa modeller mindre.
Och sedan kanske kommande svar om Saab får leva vidare(hoppas hoppas smile ) =
C30=9-x Den nya mindre saab, Obs endast concept, jag vet
Xc60=saab 9-4

Tack för mig! Mvh Henning

Byt namn som Volvo gjort på liknande modeller.

T.ex
Volvo S40 - Saab 9-3
Volvo V50 - Saab 9-4

Då har det mer modeller!wink

668 Inlägg
26 november 2009
#203
Glader9991 skrev:
henne_svenne skrev:
Folk tjatar (kanske inte här) hela tiden om att Saab har för få modeller(de kanske inte har lika många namn som volvo, det är ju bara jobbigt), vilket stör mig ordentligt:
Volvo c70=Saab 9-3 cab
volvo s40=Saab 9-3
volvo v50(varför i helvete heter inte den v40?)=saab 9-3
Volvo v70=saab 9-5
Volvo s60=saab 9-5
Volvo xc70=Saab 9-3x
Volvo xc90=saab 9-7

Kvar blir volvo -C30 -S80 -XC60

Så att de har mindre modeller stämmer men inte en massa modeller mindre.
Och sedan kanske kommande svar om Saab får leva vidare(hoppas hoppas smile ) =
C30=9-x Den nya mindre saab, Obs endast concept, jag vet
Xc60=saab 9-4

Tack för mig! Mvh Henning

Byt namn som Volvo gjort på liknande modeller.

T.ex
Volvo S40 - Saab 9-3
Volvo V50 - Saab 9-4

Då har det mer modeller!wink

Precis så jag menar:)


35 Inlägg
26 november 2009
#204
Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Den enda jag tycker man kan jämföra rakt över av dessa är v70... en 5 serie eller E-klass kostar!!

Du tänker på V70 som kom som M01 antar jag, mina föräldrar har haft en M01 & då jag kört den eller min 9-5 M98 känns bilarna jävligt lika, det jag själv kan känna är att volvon har en snyggare & lite bättre känsla i inredningen, annars ingen större skillnad faktiskt! Men att kalla den omodern redan 98 kan jag bara inte hålla med om!

Att T7 motorn haft problem är ju ingen hemlighet, dock är det ju inte så utsträckt som media & många icke saab vänner vill få det till! Vet många som bara kör & kör med sina T7 motorer, givetvis sköter dessa personer om sina bilar! Det spelar ju stor roll hur du sköter om din bil också, då marginalerna är mindre så går det inte att missköta service osv, utan då kommer ju såklart problemen! Att detta inte löstes förrän på M04 är rent ut sagt dåligt, men det handlar ju om pengar/GM även där!

Sen att GM inte har släppt till pengar så att man inom rimlig tid kunde släppa en ny modell av 9-5 utan istället faceliftat den är ju en sak, idag är ju en ny 9-5 väldigt gammal då den kom 98 som sagt!

Så att 9-5 varit omodern ett tag håller jag helt med om, men absolut inte sen start!


4 001 Inlägg
26 november 2009
#205
Jag begriper fortfarande mig inte på er trögskallar som sitter och rabblar Volvos modellprogram osv. när det är Saab som inte säljer, har ni mindervärdeskomplex eller vad är problemet?

Edit: ska man jämföra så hade ju inte BMW & Audi heller så många olika i sina modellprogram för ett par år sedan.
Senast redigerat av kolvas (26 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

35 Inlägg
26 november 2009
#206
Majorn skrev:
och Saab har vägrat fyrhjulsdrift fram till nu.

Tryck på pausknappen nu.... du kanske inte är så insatt i saab... själv är jag saabvän & vet att saab var på G & hade väl i stort sett allt klart för att börja med fyrhjulskrafs... men vilka stoppade detta tror du... GM igen!

Samma sak med 9-3 cab som kom långt innan 9-3 sportcombi... i USA vill dom ha en cab & då säljer dessa bra där, men frågan är om inte man tjänat mer på att börja bygga kombi modeller från start istället för att tillgodose  en lite del som vill åka öppet, jag tror ju det i alla fall!


876 Inlägg
26 november 2009
#207
Lite hopp om att Saab ska kunna resa sig igen fick man efter läst den här artikeln. Hoppas att det går vägen smile

http://automotorsport.se/news/19825/mer … e-av-saab/


4 001 Inlägg
26 november 2009
#208
Bara för att fortsätta med erat inslagna Volvo vs Saab skitsnack, detta är vad som gör Volvo till en bättre bil, tydligare siffror än detta kan man inte få:
Producerade bilar:
  ÅR    SAAB        VOLVO
1997    105100    387400
1998    124900    398500
1999    127900    408200
2000    133000    429600
2001    123800    418600
2002    124900    398600
2003    130000    416300
2004    128800    466000
2005    127600    446600
2006    135400    426500
2007    125400    461100

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

373 Inlägg
26 november 2009
#209
kolvas skrev:
Bara för att fortsätta med erat inslagna Volvo vs Saab skitsnack, detta är vad som gör Volvo till en bättre bil, tydligare siffror än detta kan man inte få:
Producerade bilar:
  ÅR    SAAB        VOLVO
1997    105100    387400
1998    124900    398500
1999    127900    408200
2000    133000    429600
2001    123800    418600
2002    124900    398600
2003    130000    416300
2004    128800    466000
2005    127600    446600
2006    135400    426500
2007    125400    461100

Gör siffror Volvo till en bättre bil?Bara en tanke:rolleyes:wink

''Hugin-Hachiko''

4 001 Inlägg
26 november 2009
#210
Journeyman2 skrev:
kolvas skrev:
Bara för att fortsätta med erat inslagna Volvo vs Saab skitsnack, detta är vad som gör Volvo till en bättre bil, tydligare siffror än detta kan man inte få:
Producerade bilar:
  ÅR    SAAB        VOLVO
1997    105100    387400
1998    124900    398500
1999    127900    408200
2000    133000    429600
2001    123800    418600
2002    124900    398600
2003    130000    416300
2004    128800    466000
2005    127600    446600
2006    135400    426500
2007    125400    461100

Gör siffror Volvo till en bättre bil?Bara en tanke:rolleyes:wink

Nej, men jag tröttnat på dom som ska göra varenda tråd till en Volvo vs Saab vs BMW vs Audi


Sen för att vara ärliga, hade Saab varit en mera prisvärd bil så hade den sålt i fler ex.
Att få vinstmarginal när man bara tillverkar 130.000 bilar om året så krävs mycket högre prislapp på bilen och den måste vara mycket mer exlusiv

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
26 november 2009
#211
kolvas skrev:
Journeyman2 skrev:
kolvas skrev:
Bara för att fortsätta med erat inslagna Volvo vs Saab skitsnack, detta är vad som gör Volvo till en bättre bil, tydligare siffror än detta kan man inte få:
Producerade bilar:
  ÅR    SAAB        VOLVO
1997    105100    387400
1998    124900    398500
1999    127900    408200
2000    133000    429600
2001    123800    418600
2002    124900    398600
2003    130000    416300
2004    128800    466000
2005    127600    446600
2006    135400    426500
2007    125400    461100

Gör siffror Volvo till en bättre bil?Bara en tanke:rolleyes:wink

Nej, men jag tröttnat på dom som ska göra varenda tråd till en Volvo vs Saab vs BMW vs Audi


Sen för att vara ärliga, hade Saab varit en mera prisvärd bil så hade den sålt i fler ex.
Att få vinstmarginal när man bara tillverkar 130.000 bilar om året så krävs mycket högre prislapp på bilen och den måste vara mycket mer exlusiv

eller lägre tillverkninskostnad.

Men allt handlar om att tjäna så mycket som möjligt per tillverkad bil. Om det så är en bil som kostar 50.000:- att tillverka och säljs för 100.000:- eller den kostar 200.000:- och säljs den för 225.000:- så är den billigare så klart mer lönsam. Och Saab tjänar antagligen för dåligt per bil för att det ska vara lönsamt.


1 339 Inlägg
26 november 2009
#212
kolvas skrev:
Bara för att fortsätta med erat inslagna Volvo vs Saab skitsnack, detta är vad som gör Volvo till en bättre bil, tydligare siffror än detta kan man inte få:
Producerade bilar:
  ÅR    SAAB        VOLVO
1997    105100    387400
1998    124900    398500
1999    127900    408200
2000    133000    429600
2001    123800    418600
2002    124900    398600
2003    130000    416300
2004    128800    466000
2005    127600    446600
2006    135400    426500
2007    125400    461100

Så sant..

henne_svenne skrev:
Folk tjatar (kanske inte här) hela tiden om att Saab har för få modeller(de kanske inte har lika många namn som volvo, det är ju bara jobbigt), vilket stör mig ordentligt:
Volvo c70=Saab 9-3 cab
volvo s40=Saab 9-3
volvo v50(varför i helvete heter inte den v40?)=saab 9-3
Volvo v70=saab 9-5
Volvo s60=saab 9-5
Volvo xc70=Saab 9-3x
Volvo xc90=saab 9-7

Kvar blir volvo -C30 -S80 -XC60

Så att de har mindre modeller stämmer men inte en massa modeller mindre.
Och sedan kanske kommande svar om Saab får leva vidare(hoppas hoppas smile ) =
C30=9-x Den nya mindre saab, Obs endast concept, jag vet
Xc60=saab 9-4

Tack för mig! Mvh Henning

Förövrigt så för att bemöta kritiken så

S60 = Saab 9-5?
V50 = Saab 9-3?

Dom håller jag inte med på. V50 är en halvkombi. Och Saab 9-7 tycker jag inte ens är värd att nämna, finns ju knappt i Sverige. S60 är väll mer som 9-3an?

Enligt mitt tycke blir det kvar C30, S80, XC60, XC90, V50

Edit: Bilar som inte kan köpas än, dom finns helt enkelt inte wink
Senast redigerat av Volvo740an (26 november 2009)


2 982 Inlägg
26 november 2009
#213
Norde skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Var det första jag tänkte också, "och vipps så försvann alla Saab Koenigsegg lika fort som de uppstod på garaget." tongue
http://www.garaget.org/search.php?q=koe … 2=&p=1

HAHAHAHAHHA
MOHAHAHAHAH BABABAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHA
HAHAHAHAHHAHAHAHA
hur gamla är ni som kör "koenigsegg edition" överhuvudtaget ??


841 Inlägg
26 november 2009
#214
saabar ser snygga utifrån men inne ser det ut som en cok-pit  det känns plant asså de e rak panel typ inte kurvig osv som audi  mercedes bmws osv och säten e inte sköna som tyskarnas sen annars ser dem snygga ut och även om dem erkänt de har bra företag emot sej så ska man ju inte sluta o ge upp bara för det då e de bara att börja planera .....så man knäcker tyskarna o de andra stora jättarna big_smile  saab är stort företag de är ju trots allt ett tillverkningsföretag...men det som är problemet är att dem är bankrutt för ingen köper deras bilar iprincip och andra tjänster dem har....

det kanske strider mot deras skit att ha framhjuls drift men vill man komma nån vatt så få man ju planera om o ta lite från andra bilar tex planer menar säten kunde man gjort bättre en scorpio har fan bättre säten o panel inuti men utsidan e ju fulare=)


876 Inlägg
26 november 2009
#215
dadooo skrev:
saabar ser snygga utifrån men inne ser det ut som en cok-pit  det känns plant asså de e rak panel typ inte kurvig osv som audi  mercedes bmws osv och säten e inte sköna som tyskarnas sen annars ser dem snygga ut och även om dem erkänt de har bra företag emot sej så ska man ju inte sluta o ge upp bara för det då e de bara att börja planera .....så man knäcker tyskarna o de andra stora jättarna big_smile  saab är stort företag de är ju trots allt ett tillverkningsföretag...men det som är problemet är att dem är bankrutt för ingen köper deras bilar iprincip och andra tjänster dem har....

det kanske strider mot deras skit att ha framhjuls drift men vill man komma nån vatt så få man ju planera om o ta lite från andra bilar tex planer menar säten kunde man gjort bättre en scorpio har fan bättre säten o panel inuti men utsidan e ju fulare=)

är inte säten från Saab kända för att ha väldigt hög komfort. Tycker dem jag har i min 900 slår många nyare bilar jag kört.


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
26 november 2009
#216
AxlSam skrev:
Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Vad grundar du det på?
Har du någon koll alls?

Vill förtydliga detta lite EXTRA.
Jag ger mig inte in i något SAAB versus Volvo snack nu.
Utan tar bara följande påstående som ett exempel.

Om vi ser på SAABs utveckling av Trionic styrsystem.
Och jämför exempelvis med Volvo..
Vart var Volvo då?

Sen har SAAB kanske varit lite för egna i sin utveckling.
Kanske inget som har gynnat dem i längden.

Ok vi säger såhär, vart var saab -96 då bmw kom med nya 5serien med en rak sexa på 170hk som lätt gick att köra på 0.7.

Vart var saab -01? jo dom hade en gammal förklädd 900 och en gammal 9-5a, vad hade volvo? jo rätt mycket mer, tex en superfrash ny volvo v70.

Och omodern grunade jag på att när esp och dimljusknapparna ser ut att vara designade av en 3åring och hela kupeen känns plastigare än en japsare.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
26 november 2009
#217
AcesHigh666 skrev:
Såg att några kom före mig smile skulle precis nämna det efter att jag läste påståendet att SAAB har "omoderna" motorer från 90-talet.

VW 1,8t är ju lastgammal, från 90-talet.

volvos 5 cyl är ju fan ännu äldre som "TurbOLA" sa så tidiga 90-talet(men volvofolket ser ju gärna genom fingrarna på sitt get märke).

Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Älskar detta påståendet, saab 9-5 omodern i jämnförelse med en v70 från -98? v70 är en 850 med annan front och inredning, samt lite uppdaterad i övrigt. Men visst om man "faceliftar" en 6 år gammal bil för 2a gången och byter namn så är det "okej" bara det är volvo eller hur?

Att man har faceliftat 850in till v70in stämmer inte då tekniken är mestadels ny, tilloch med den självbärande ramen är helt ny!

Men ska vi dra dom pararellerna är saab 9-5 en face liftad 9000 från 85

841 Inlägg
26 november 2009
#218
en vänn har 900 och nej dem e inte skönare en i en audi a6 tex o tänk då mercedes som har dem bästa sätena.....


876 Inlägg
26 november 2009
#219
Turbomatte skrev:
AcesHigh666 skrev:
Såg att några kom före mig smile skulle precis nämna det efter att jag läste påståendet att SAAB har "omoderna" motorer från 90-talet.

VW 1,8t är ju lastgammal, från 90-talet.

volvos 5 cyl är ju fan ännu äldre som "TurbOLA" sa så tidiga 90-talet(men volvofolket ser ju gärna genom fingrarna på sitt get märke).

Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Älskar detta påståendet, saab 9-5 omodern i jämnförelse med en v70 från -98? v70 är en 850 med annan front och inredning, samt lite uppdaterad i övrigt. Men visst om man "faceliftar" en 6 år gammal bil för 2a gången och byter namn så är det "okej" bara det är volvo eller hur?

Att man har faceliftat 850in till v70in stämmer inte då tekniken är mestadels ny, tilloch med den självbärande ramen är helt ny!

Men ska vi dra dom pararellerna är saab 9-5 en face liftad 9000 från 85

og9-3 är lika mycket faceliftad ng900 som V70 är en faceliftad 855. Som jag nämnt tidigare i tråden gjorde jag och en klasskompis om Saabs produktutveckling där vi intervjuade en ingenjör i Trollhättan och så när vi satt där och pratade så sa jag just att 9-3 och 900 var samma bil med andra stötfångare men så är icke fallet. Där är mycket som är annorlunda under ytan med karossen är densamma med vissa små förändringar.

Sen att 9-5 var gammal 2001 förstår jag inte. den var 3 år då och V70:in var helt ny. Men 1998 när 9-5 kom var ju isåfall V70 gammal då wink Saab eller Volvo kan inte slänga ut en ny modell på några veckor för att konkurrenten precis lanserat en ny. Det funkar inte så.


2 751 Inlägg
26 november 2009
#220
dadooo skrev:
allså en golf eller corrado vr6 typ sånn bil fast bakhjulsdriven smile  exakt så menar jag fast sen egen ram o konstruktion

Tror du verkligen Saab säljer mer bilar ifall dom går från FWD till RWD, folk som tänker i dom banorna är det inte många av "egentligen" majoriteten av människor som köper bil gör det för att dom vill ha en bra produkt. Pia 35 med två ungar vet knappt vilka hjul bilen driver på. Och det finns fler Pior än Schumahers

Who Djaa bless no man curse


Sök