2850
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#221
dadooo skrev:
en vänn har 900 och nej dem e inte skönare en i en audi a6 tex o tänk då mercedes som har dem bästa sätena.....

Mercedes? Bästa säten? Oj vad ens egen åsikt kan framstå som fakta ibland wink

Jag håller med om att tyskarnas fasta säten är bättre än svenskarnas mjuka säten man sitter igenom snabbt och får ont i ryggen av. Men det är också min åsikt och jag vet att många tycker bra om Volvo och Saabs stolar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

35 Inlägg
26 november 2009
#222
lindell90 skrev:
Sen att 9-5 var gammal 2001 förstår jag inte. den var 3 år då och V70:in var helt ny. Men 1998 när 9-5 kom var ju isåfall V70 gammal då wink Saab eller Volvo kan inte slänga ut en ny modell på några veckor för att konkurrenten precis lanserat en ny. Det funkar inte så.

Precis... Turbomatte's argument håller liksom inte fullt ut! Att han inte gillar saab har vi ju förstått! Mycket av det han påstår handlar ju om tycke & smak, att inte gilla utförandet på en dimljusknapp gör inte en bil omodern eller modern! Som sagt, när 9-5 kom så såg ju s70/v70 ut som nåt gammalt mög från tidigt 90 tal... ungefär som en 850 faktiskt roll

Som vanligt när det är en diskussion ang saab så ska det sparkas på märket av dessa speciella volvo människor (inte alla som har volvo) men många, jag själv har inget emot volvo alls, men jag går inte in i diskussioner i en specifik volvo tråd heller, vad ska jag där att göra?!?! Men det är vanligt att man ser volvo folk i saab trådar spy galla vilt omkring sig... VARFÖR!??!?!??!

Har en kille på jobbet som inget annat gör än pratar skit om saab nu, det gör han alltid men nu är det väl extra krydda för honom, ska bli skoj sen när volvo blir kinesiskt! Inte för att jag önskar det, utan för att det kommer reta honom som f*n då han är en sann patriot & gillar inte alls detta med Volvo/Kina...


876 Inlägg
26 november 2009
#223
Rquired skrev:
dadooo skrev:
en vänn har 900 och nej dem e inte skönare en i en audi a6 tex o tänk då mercedes som har dem bästa sätena.....

Mercedes? Bästa säten? Oj vad ens egen åsikt kan framstå som fakta ibland wink

Jag håller med om att tyskarnas fasta säten är bättre än svenskarnas mjuka säten man sitter igenom snabbt och får ont i ryggen av. Men det är också min åsikt och jag vet att många tycker bra om Volvo och Saabs stolar.

det är ju ganska personligt vad man tycker om sånt så där finns inget bäst och sämst. I mammas Peugoet är det ganska hårda säten som jag aldrig riktigt har gillat men det är mjuka i min 900 och pappas 9-3. Föredrar det smile


1 150 Inlägg
26 november 2009
#224
saab har gjort mkt mordärna och fina bilar  smile volvo har kört samma kaross still från 140 kombin till v70in ! men men hoppas de löser sig det är ju inte ett jobb de handlar om !!!!!!!!smile
Senast redigerat av lelleal (26 november 2009)


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
26 november 2009
#225
Turbomatte skrev:
AcesHigh666 skrev:
Såg att några kom före mig smile skulle precis nämna det efter att jag läste påståendet att SAAB har "omoderna" motorer från 90-talet.

VW 1,8t är ju lastgammal, från 90-talet.

volvos 5 cyl är ju fan ännu äldre som "TurbOLA" sa så tidiga 90-talet(men volvofolket ser ju gärna genom fingrarna på sitt get märke).

Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Älskar detta påståendet, saab 9-5 omodern i jämnförelse med en v70 från -98? v70 är en 850 med annan front och inredning, samt lite uppdaterad i övrigt. Men visst om man "faceliftar" en 6 år gammal bil för 2a gången och byter namn så är det "okej" bara det är volvo eller hur?

Att man har faceliftat 850in till v70in stämmer inte då tekniken är mestadels ny, tilloch med den självbärande ramen är helt ny!

Men ska vi dra dom pararellerna är saab 9-5 en face liftad 9000 från 85

Nu blev det nog lite fel...

9000 delar plattform med Alfa 164, Lancia Thema, Fiat Croma.
9-5:an har gamla Opel Vectra chassit.
Motorerna är en annan femma.

Man skulle kunna påstå med detta argument att Amazonen och 940 är samma bil pga rödblocket.
Vilket det inte är.

V70 I är en mkt förbättrad 850.
V70 II har fortfarande mao 850:is drivlina (förfinad men ändå samma).
V70 III har både 850 (V70 II) och Ford grejor under skalet.

Sluta kasta paj kors och tvärs angående märkena, allt kan vinklas hur som helst.


841 Inlägg
26 november 2009
#226
DasAuto skrev:
dadooo skrev:
allså en golf eller corrado vr6 typ sånn bil fast bakhjulsdriven smile  exakt så menar jag fast sen egen ram o konstruktion

Tror du verkligen Saab säljer mer bilar ifall dom går från FWD till RWD, folk som tänker i dom banorna är det inte många av "egentligen" majoriteten av människor som köper bil gör det för att dom vill ha en bra produkt. Pia 35 med två ungar vet knappt vilka hjul bilen driver på. Och det finns fler Pior än Schumahers

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile


2 751 Inlägg
26 november 2009
#227
dadooo skrev:
DasAuto skrev:
dadooo skrev:
allså en golf eller corrado vr6 typ sånn bil fast bakhjulsdriven smile  exakt så menar jag fast sen egen ram o konstruktion

Tror du verkligen Saab säljer mer bilar ifall dom går från FWD till RWD, folk som tänker i dom banorna är det inte många av "egentligen" majoriteten av människor som köper bil gör det för att dom vill ha en bra produkt. Pia 35 med två ungar vet knappt vilka hjul bilen driver på. Och det finns fler Pior än Schumahers

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

Hur många % av världens befolkning tror du bryr sig om en liten bil är bakhjulsdriven, det är ju mestadels entusiaster. Kolla bara vilka människor som besöker bmw återförsäljare och kolla vilka som besöker volvo/saab/renault/citroen/peugeot.

hos volvo ser du familjer med 300 ungar som slickar glass och provar baksätet. Mestadels av t.ex. bmw's kunder vet exakt vad dom vill ha. slutsats, en bakhjulsdriver bil hade inte räddat Saab. Saab behöver mindre snålare bilar, vrf tror du japanska bilar säljer som smör när nästan ingen av dem är rwd?

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#228
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
dadooo skrev:
en vänn har 900 och nej dem e inte skönare en i en audi a6 tex o tänk då mercedes som har dem bästa sätena.....

Mercedes? Bästa säten? Oj vad ens egen åsikt kan framstå som fakta ibland wink

Jag håller med om att tyskarnas fasta säten är bättre än svenskarnas mjuka säten man sitter igenom snabbt och får ont i ryggen av. Men det är också min åsikt och jag vet att många tycker bra om Volvo och Saabs stolar.

det är ju ganska personligt vad man tycker om sånt så där finns inget bäst och sämst. I mammas Peugoet är det ganska hårda säten som jag aldrig riktigt har gillat men det är mjuka i min 900 och pappas 9-3. Föredrar det smile

Vilket var precis det jag skrev? smile

En Peugeot med hårda stolar, mjuk fransk komfort?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
26 november 2009
#229
dadooo skrev:
DasAuto skrev:
dadooo skrev:
allså en golf eller corrado vr6 typ sånn bil fast bakhjulsdriven smile  exakt så menar jag fast sen egen ram o konstruktion

Tror du verkligen Saab säljer mer bilar ifall dom går från FWD till RWD, folk som tänker i dom banorna är det inte många av "egentligen" majoriteten av människor som köper bil gör det för att dom vill ha en bra produkt. Pia 35 med två ungar vet knappt vilka hjul bilen driver på. Och det finns fler Pior än Schumahers

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.


2 751 Inlägg
26 november 2009
#230
lindell90 skrev:
dadooo skrev:
DasAuto skrev:

Tror du verkligen Saab säljer mer bilar ifall dom går från FWD till RWD, folk som tänker i dom banorna är det inte många av "egentligen" majoriteten av människor som köper bil gör det för att dom vill ha en bra produkt. Pia 35 med två ungar vet knappt vilka hjul bilen driver på. Och det finns fler Pior än Schumahers

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.

+ att fwd är bättre idag än vad det var för 10-15 år sedan.

Who Djaa bless no man curse

1 944 Inlägg
26 november 2009
#231
är det inte dax att låsa denna tråd snart då det känns som det börjar bli allt mer volvo mot saab snack..

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#232
lindell90 skrev:
dadooo skrev:
DasAuto skrev:

Tror du verkligen Saab säljer mer bilar ifall dom går från FWD till RWD, folk som tänker i dom banorna är det inte många av "egentligen" majoriteten av människor som köper bil gör det för att dom vill ha en bra produkt. Pia 35 med två ungar vet knappt vilka hjul bilen driver på. Och det finns fler Pior än Schumahers

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.

RWD ger så mycket fler fördelar än att man kan leka, men därmed inte sagt att jag tycker familjebilen Saab skall gå över till bakhjulsdrift för som det sagts, för Saabs kundkrets spelar drivningen ingen roll.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
26 november 2009
#233
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
dadooo skrev:

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.

RWD ger så mycket fler fördelar än att man kan leka, men därmed inte sagt att jag tycker familjebilen Saab skall gå över till bakhjulsdrift för som det sagts, för Saabs kundkrets spelar drivningen ingen roll.

nej, jag såg att jag missade skriva just det att dem kunder Saab vänder sig till bryr sig inte om det. Så därför skulle inte en liten RWD bil med turboladdad kraftfull motor hjälpa Saab.


Administratör
11 899 Inlägg
26 november 2009
#234
Detta är INTE en Volvo vs Saab-tråd, eller annat märke vs annat märke-tråd.

Håll er till ämnet i fortsättningen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

2 751 Inlägg
26 november 2009
#235
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
dadooo skrev:

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.

RWD ger så mycket fler fördelar än att man kan leka, men därmed inte sagt att jag tycker familjebilen Saab skall gå över till bakhjulsdrift för som det sagts, för Saabs kundkrets spelar drivningen ingen roll.

Fördelar och fördelar, jag ser absolut inga fördelar att ha det på små bilar än att "leka" med. På motorväg märker man knappt om det är fwd eller rwd i normala bilar. Och fwd kan man kompensera med bredare däck och lägre profil ifall man nu tror att hjulen spinner vid minsta gaspådrag. Visst rwd är lite skönare drift komfort mässigt men det är ju knappast sådan stor skillnad så att det avgör ett bilval.

Who Djaa bless no man curse

876 Inlägg
26 november 2009
#236
EmilHammarlund skrev:
lindell90 skrev:
dadooo skrev:

då så hon vet inte hon bry sej inte men tänk dem som bryr sej smile

men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.

Anledningen till att de finare märkenas kunder (t ex BMW) gärna lägger en slant extra för t ex bakhjulsdrift tror jag beror mer på att de vill ha de köregenskaper bara en bakhjulsdriven bil kan erbjuda. Majoriteten av BMWs köpare köper knappast en ny bil för att leka...

nej, det tror ju inte jag heller. Men Saab och BMW har inte riktigt samma kundgrupp. BMW är ju dyrare än en motsvarande Saab.


2 751 Inlägg
26 november 2009
#237
EmilHammarlund skrev:
DasAuto skrev:
Och fwd kan man kompensera med bredare däck och lägre profil

bredare däck med lägre profil= Stötigare, dyrare, ökad soppaförbrukning sämre mot vattenplaning snö m m. Inget bra alternativ för allmänheten...

De behöver inte nödvändigtvis vara 285 i bredd. Ibland räcker det att gå från 205 - 215 för att få fina vägegenskaper i vanliga bilar. Stötigt är ju bara en smaksak smile Vissa tycker om när bilen är hårdare andra gillar gungiga jätte suvar. ala amerikan

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#238
DasAuto skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
men dem är inte så många. Hur många procent av dem som köper en ny bil köper den för att man ska kunna leka. Bryr man sig inte om det räcker det med FWD. Och så är det billigare att tillverka. Inte många som bygger RWD längre.

RWD ger så mycket fler fördelar än att man kan leka, men därmed inte sagt att jag tycker familjebilen Saab skall gå över till bakhjulsdrift för som det sagts, för Saabs kundkrets spelar drivningen ingen roll.

Fördelar och fördelar, jag ser absolut inga fördelar att ha det på små bilar än att "leka" med. På motorväg märker man knappt om det är fwd eller rwd i normala bilar. Och fwd kan man kompensera med bredare däck och lägre profil ifall man nu tror att hjulen spinner vid minsta gaspådrag. Visst rwd är lite skönare drift komfort mässigt men det är ju knappast sådan stor skillnad så att det avgör ett bilval.

Nej det avgör inte ett bilval, om man nu inte är sjukt rwd fixerad och tvunget skall ha så men inte ens jag är på den nivån.

Men rwd i en liten bil ger flera fördelar, bland annat går det att få styrningen bättre och vändradien går att få betydligt snävare när man inte har någon drivning att ta hänsyn till. Och på en liten bil är vändradie viktigt, så visst hade rwd varit en (teoretisk) fördel även på en liten bil.

Edit: Och jag skriver teoretisk fördel eftersom rwd tar mer kupéutrymme vilket är en nackdel på mindre bilar. Men, man hade kunnat bygga en golv i sandwish konstruktion som på Mercedes A-klass och gömma driften där nere. Då får man samma golvutrymme som motsvarande fwd, bättre styrning, snävare vändradie (rwds andra fördelar) OCH en hög sittposition vilket är trevligt och härligt i stadskörning där småbilar spenderar sin mesta tid. Att ingen kommit på den idén än tongue
Senast redigerat av Rquired (26 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
26 november 2009
#239
börne skrev:
lindell90 skrev:
Sen att 9-5 var gammal 2001 förstår jag inte. den var 3 år då och V70:in var helt ny. Men 1998 när 9-5 kom var ju isåfall V70 gammal då wink Saab eller Volvo kan inte slänga ut en ny modell på några veckor för att konkurrenten precis lanserat en ny. Det funkar inte så.

Precis... Turbomatte's argument håller liksom inte fullt ut! Att han inte gillar saab har vi ju förstått! Mycket av det han påstår handlar ju om tycke & smak, att inte gilla utförandet på en dimljusknapp gör inte en bil omodern eller modern! Som sagt, när 9-5 kom så såg ju s70/v70 ut som nåt gammalt mög från tidigt 90 tal... ungefär som en 850 faktiskt roll

Som vanligt när det är en diskussion ang saab så ska det sparkas på märket av dessa speciella volvo människor (inte alla som har volvo) men många, jag själv har inget emot volvo alls, men jag går inte in i diskussioner i en specifik volvo tråd heller, vad ska jag där att göra?!?! Men det är vanligt att man ser volvo folk i saab trådar spy galla vilt omkring sig... VARFÖR!??!?!??!

Har en kille på jobbet som inget annat gör än pratar skit om saab nu, det gör han alltid men nu är det väl extra krydda för honom, ska bli skoj sen när volvo blir kinesiskt! Inte för att jag önskar det, utan för att det kommer reta honom som f*n då han är en sann patriot & gillar inte alls detta med Volvo/Kina...

Det är ni som inte riktigt förstår vad jag menar.

850 och v70 har inte samma kaross, visst dörrar osv passar men det är underskalet so skillnaden är, därför drog jag exemplet som 9-5 och 9000.

Sen så var inte 9-5an spec mordern när den kom, som jag sa så är volvon mer modern i sin gång uppbyggnad och design vilket man inte kan riktigt tro, men designen är mer mjuk och följsam, om man ska kolla i en designers perspektiv. Sen att den är lite lådaktig är en annan sak.

Och om vi nu ska spinna vidare på vad ni sa om att v70in va en gammal 850 är det ju rätt så jävla kasst av saab att deras nya flaggskepp inte ens har samma kvalitet, desigintryck och mordernitet än en gammal 850;)

kolla även exemplet med bmw 5serie som kom 2004. Den är fortfarande mer välbyggd, den har mordernare disign och teknik än de flesta 2009or i samma klass.

Skulle Saab byggt sådana bilar eller ja bilar som kunderna vill ha skulle det gått bättre.

Det var även en tidigare medlem som skrev att volvo var fega under 80 och 90talet. Svar fel!

Ska man bygga en praktisk bil som det går att lasta fruktansvärt mycket i, samt att bilen ska hålla i ur och skur, vilket också var volvos filosofi under dessa två decennier så är den bästa formen, rektangulär, och bästa tekniken är enkel och välbeprövad!

876 Inlägg
26 november 2009
#240
Turbomatte skrev:
börne skrev:
lindell90 skrev:
Sen att 9-5 var gammal 2001 förstår jag inte. den var 3 år då och V70:in var helt ny. Men 1998 när 9-5 kom var ju isåfall V70 gammal då wink Saab eller Volvo kan inte slänga ut en ny modell på några veckor för att konkurrenten precis lanserat en ny. Det funkar inte så.

Precis... Turbomatte's argument håller liksom inte fullt ut! Att han inte gillar saab har vi ju förstått! Mycket av det han påstår handlar ju om tycke & smak, att inte gilla utförandet på en dimljusknapp gör inte en bil omodern eller modern! Som sagt, när 9-5 kom så såg ju s70/v70 ut som nåt gammalt mög från tidigt 90 tal... ungefär som en 850 faktiskt roll

Som vanligt när det är en diskussion ang saab så ska det sparkas på märket av dessa speciella volvo människor (inte alla som har volvo) men många, jag själv har inget emot volvo alls, men jag går inte in i diskussioner i en specifik volvo tråd heller, vad ska jag där att göra?!?! Men det är vanligt att man ser volvo folk i saab trådar spy galla vilt omkring sig... VARFÖR!??!?!??!

Har en kille på jobbet som inget annat gör än pratar skit om saab nu, det gör han alltid men nu är det väl extra krydda för honom, ska bli skoj sen när volvo blir kinesiskt! Inte för att jag önskar det, utan för att det kommer reta honom som f*n då han är en sann patriot & gillar inte alls detta med Volvo/Kina...

Det är ni som inte riktigt förstår vad jag menar.

850 och v70 har inte samma kaross, visst dörrar osv passar men det är underskalet so skillnaden är, därför drog jag exemplet som 9-5 och 9000.

Sen så var inte 9-5an spec mordern när den kom, som jag sa så är volvon mer modern i sin gång uppbyggnad och design vilket man inte kan riktigt tro, men designen är mer mjuk och följsam, om man ska kolla i en designers perspektiv. Sen att den är lite lådaktig är en annan sak.

Och om vi nu ska spinna vidare på vad ni sa om att v70in va en gammal 850 är det ju rätt så jävla kasst av saab att deras nya flaggskepp inte ens har samma kvalitet, desigintryck och mordernitet än en gammal 850;)

kolla även exemplet med bmw 5serie som kom 2004. Den är fortfarande mer välbyggd, den har mordernare disign och teknik än de flesta 2009or i samma klass.

Skulle Saab byggt sådana bilar eller ja bilar som kunderna vill ha skulle det gått bättre.

Det var även en tidigare medlem som skrev att volvo var fega under 80 och 90talet. Svar fel!

Ska man bygga en praktisk bil som det går att lasta fruktansvärt mycket i, samt att bilen ska hålla i ur och skur, vilket också var volvos filosofi under dessa två decennier så är den bästa formen, rektangulär, och bästa tekniken är enkel och välbeprövad!

Det är svårt att diskutera med dig när du inte läser allt man skriver och när du bestämt dig för att Volvo är bäst och Saab sämst.
Då är saken med ng900 och og9-3 den samma. Dörrar och sånt passar rakt över men det är under skalet skillnaden ligger.

Sen ditt påstående om att nya 9-5 skulle vara sämre och omodernare än en en 850. Vet inte var du fick det ifrån. Men dem som testat tycker den är väldigt bra. Läs artikeln i min länk och den är bara en förserie bil dessutom.
http://automotorsport.se/news/17998/saa … g-och-kul/

Mer vet vi inte, varken du eller jag om hur den är.



Sök