2609
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

3 120 Inlägg
25 november 2009
#121
No_way skrev:
770_EVOLVE skrev:
Det är ju inte så himla konstigt att dom drar sig ur .. tant M.O kan väl ta åt sig lite av den äran, hon verkade ju vara mot allt ifrån början .. men men, tråkigt för de anställda.

Bra sagt..

Och hade tant M.S fått bestämma hade vi skyfflat in miljarder i ett amerikanskt konkursbo...


Avstängd
24 Inlägg
25 november 2009
#122
viccoA skrev:
No_way skrev:
770_EVOLVE skrev:
Det är ju inte så himla konstigt att dom drar sig ur .. tant M.O kan väl ta åt sig lite av den äran, hon verkade ju vara mot allt ifrån början .. men men, tråkigt för de anställda.

Bra sagt..

Och hade tant M.S fått bestämma hade vi skyfflat in miljarder i ett amerikanskt konkursbo...

Ha,ha,ha

4 001 Inlägg
25 november 2009
#123
BergsST skrev:
Usch, vill spy på alla Saab hatare på denna tråden! Har ni inget vettigt att säga så säg inget alls. Inte Saabs fel att dom bara har 2 modeller varav en faceliftad 2ggr o den andra 1g. Saab hade nya modeller i pipeline för 4-5 år sedan men GM sa nej och knäppte igen pengapungen för att ist försöka göra om en gammal subaru till en Saab samt gamla trotjänaren Trailblazer. Så det är till stor del GMs förtjänst att det har gått som det gjort.

Eftersom Saab själva inte haft pengar till att utveckla sitt modellprogram (dom modellerna som fanns i pipeline för 4-5 år sedan hade dom inte råd att utveckla utan pengar från GM som sa stop) så har dom efter mycket om och men fått pengar av GM till detta, hade dom inte fått pengar av GM så hade dom fortfarande inte nya modeller och dom hade varit i KK för länge sedan.

Jag är inte Saabhatare utan realist, varför pumpa in pengar i ett företag som inte går med vinst och som helt klart & tydligt varken Koenigsegg Group eller GM tror på?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

177 Inlägg
25 november 2009
#124
kolvas skrev:
BergsST skrev:
Usch, vill spy på alla Saab hatare på denna tråden! Har ni inget vettigt att säga så säg inget alls. Inte Saabs fel att dom bara har 2 modeller varav en faceliftad 2ggr o den andra 1g. Saab hade nya modeller i pipeline för 4-5 år sedan men GM sa nej och knäppte igen pengapungen för att ist försöka göra om en gammal subaru till en Saab samt gamla trotjänaren Trailblazer. Så det är till stor del GMs förtjänst att det har gått som det gjort.

Eftersom Saab själva inte haft pengar till att utveckla sitt modellprogram (dom modellerna som fanns i pipeline för 4-5 år sedan hade dom inte råd att utveckla utan pengar från GM som sa stop) så har dom efter mycket om och men fått pengar av GM till detta, hade dom inte fått pengar av GM så hade dom fortfarande inte nya modeller och dom hade varit i KK för länge sedan.

Jag är inte Saabhatare utan realist, varför pumpa in pengar i ett företag som inte går med vinst och som helt klart & tydligt varken Koenigsegg Group eller GM tror på?

Jo men pengarna till nya modeller kommer ju minst 4 år försent, hade dom fått chansen tidigare så kanske läget sett anorlunda ut idag vem vet. Menar inte att Saab är helt oskyldiga till allt som gått snett men det går verkligen inte att lägga hela skulden på dom heller. hmm

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 november 2009
#125
Mortalis skrev:
Verkstadsfolket får väl fundera på att utbilda sig, överbetalda så de stinker om de.

Haha vilken idiot komentar alltså, nu är det så att det finns massor med utbildade ingenjörer och övrigt utbildat folk som valt att jobba som montörer också, alla är inte outbildade .. fy fan vilken korkad komentar alltså !

Mvh S.Österdahl

1 944 Inlägg
25 november 2009
#126
LÄNGE LEVE SAAB!!!!

[video]http://www.garaget.org/video/orsxjykpy1au[/video]



SAAB är en del av Sverige
Senast redigerat av b0nd3n (25 november 2009)

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

177 Inlägg
25 november 2009
#127
770_EVOLVE skrev:
Mortalis skrev:
Verkstadsfolket får väl fundera på att utbilda sig, överbetalda så de stinker om de.

Haha vilken idiot komentar alltså, nu är det så att det finns massor med utbildade ingenjörer och övrigt utbildat folk som valt att jobba som montörer också, alla är inte outbildade .. fy fan vilken korkad komentar alltså !

Kan bara hålla med.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

1 944 Inlägg
25 november 2009
#128
[video]http://www.garaget.org/video/6g4u7zl8kh1o[/video]

big_smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

4 001 Inlägg
25 november 2009
#129
770_EVOLVE skrev:
Det är ju inte så himla konstigt att dom drar sig ur .. tant M.O kan väl ta åt sig lite av den äran, hon verkade ju vara mot allt ifrån början .. men men, tråkigt för de anställda.

jo, det gäller att skylla ifrån sig när man inte har en attraktiv produkt, är det Maud som satt Saab i denna sitsen med endast 2 modeller i programmet som dessutom är svårsålda?
Hade nu Saab varit en så fantastisk produkt så hade både bilarna sålt och företaget hade också sålts.
Att skylla allt på GM går inte heller eftersom Saab hade varit i KK för länge sedan om inte GM hållit dom under armarna

viccoA skrev:
Och hade tant M.S fått bestämma hade vi skyfflat in miljarder i ett amerikanskt konkursbo...

det säger hon till media nu ja, men frågan är vad sossarna sagt om dom styrde?
skulle dom upprepa samma misstag som dom gjorde under varvskrisen?


Jag ska också börja tillverka något som ingen vill ha och sedan skylla på politiker och alla andra

"jag tycker att det är kunderna det är fel på som inte köper mina produkter"

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2009
#130
Om vi är riktigt optimistiska och nya Saab 9-5 säljer (med Saab-mått) bra, så tror jag inte ens det räcker för att dra runt Saab. Dessutom är 9-5 trots allt en Opel med Saab emblem, och Insignia är ingen dålig bil den. Hur många vågar köpa "Saaben som förmodligen går under" och alla nackdelar för andrahandsvärde etc det innebär jämfört med i samma bil fast med en Opel-blixt där fram istället? Och inte nog med det, Opeln blir förmodligen billigare och säljs i samma bilhallar...

Om vi då räknar med att nya 9-5, om den ens får chansen, säljer hyggligt. Någon som tror att Saab klarar sig på att sälja en modell sådär bra?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

35 Inlägg
25 november 2009
#131
andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Nu ser jag ett annat mycket större beskymmer med att saab hotas läggas ner än att bilmärket saab försvinner & ett löjligt klistermärke var eller inte vara! Vilket jag själv tycker ser så jävla larvigt ut! Det kommer drabba sjukt många människor, inte bara Saabanställda utan många i ledet av underleverantörer!

Men för att återgå till ditt inlägg...  Du som Volvo åkare tycker ju att dom som satt "koenigsegg" klistermärke på sina bilar ska ta bort dom... kan du inte föreslå att alla Volvo åkare tar bort sina fruktansvärt fula Älgmärken som har inspirerats mycket av ett ferrari emblem... det ser lika jävla illa ut!


876 Inlägg
25 november 2009
#132
Rquired skrev:
Om vi är riktigt optimistiska och nya Saab 9-5 säljer (med Saab-mått) bra, så tror jag inte ens det räcker för att dra runt Saab. Dessutom är 9-5 trots allt en Opel med Saab emblem, och Insignia är ingen dålig bil den. Hur många vågar köpa "Saaben som förmodligen går under" och alla nackdelar för andrahandsvärde etc det innebär jämfört med i samma bil fast med en Opel-blixt där fram istället? Och inte nog med det, Opeln blir förmodligen billigare och säljs i samma bilhallar...

Om vi då räknar med att nya 9-5, om den ens får chansen, säljer hyggligt. Någon som tror att Saab klarar sig på att sälja en modell sådär bra?

Opeln är lika mycket en Saab med Opel emblem som tvärtom även om den är lanserad tidigare. Bottenplattan har dem gemensamt och är inte utvecklad speciellt för Opel till en början. Den delas av Insignia, 9-5 och Buick LaCrosse.
Men om 9-5an kommer ut och dem sätter en vettig prislapp så tror jag den kommer sälja bra i Sverige men det räcker tyvärr inte.


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
25 november 2009
#133
börne skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Du som Volvo åkare tycker ju att dom som satt "koenigsegg" klistermärke på sina bilar ska ta bort dom... kan du inte föreslå att alla Volvo åkare tar bort sina fruktansvärt fula Älgmärken som har inspirerats mycket av ett ferrari emblem... det ser lika jävla illa ut!

+1

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2009
#134
Olsson-Aero skrev:
Trist som fan..

Jag tror att försäljningen beror mycket på rykten o snack. Skulle gissa att över 50% av alla som hatar Saab aldrig kört eller ägt en utan bara fått höra att det är skit. Folk skakar på huvet när man säger att man äger en.

Saab har ALDRIG haft det lätt när det gäller publicitet i media iheller, stora jävla rubriker när något är fel och bilar återkallas. Men när Volvo återkallar 300 000 bilar pga fel blir det bara en liten spalt i tidningen.

Volvo har aldrig gått plus för den delen iheller, varenda år är det +- 0. Förutom i storbritannien. Bättre än Saab men fortfarande inget som uppmärksammas.

"Farligt Magnetfält i Volvos bilar!"
-Professor: "Sätt INTE barnen i bilen"

Nej nej, Volvo får aldrig några stora rubriker inte. Och inte har det heller blåsts upp rejält varenda gång en Volvo brunnit upp, vilket hände misstänksamt ofta ett tag. Båda de svenska bilmärkena är lite av svensk medias favorit till lika stor del, man kan inte hävda att Volvo gynnats mer än Saab på den punkten tycker jag.
Senast redigerat av Rquired (25 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Snål gnällspik
402 Inlägg
25 november 2009
#135
Bara början...hela Sveriges industri kommer nog att läggas ner. Nu när kärringar styr både politiken och tjafsar på alla arbetsplatser fungerar ingenting.

Volvo S80 2,9.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2009
#136
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Om vi är riktigt optimistiska och nya Saab 9-5 säljer (med Saab-mått) bra, så tror jag inte ens det räcker för att dra runt Saab. Dessutom är 9-5 trots allt en Opel med Saab emblem, och Insignia är ingen dålig bil den. Hur många vågar köpa "Saaben som förmodligen går under" och alla nackdelar för andrahandsvärde etc det innebär jämfört med i samma bil fast med en Opel-blixt där fram istället? Och inte nog med det, Opeln blir förmodligen billigare och säljs i samma bilhallar...

Om vi då räknar med att nya 9-5, om den ens får chansen, säljer hyggligt. Någon som tror att Saab klarar sig på att sälja en modell sådär bra?

Opeln är lika mycket en Saab med Opel emblem som tvärtom även om den är lanserad tidigare. Bottenplattan har dem gemensamt och är inte utvecklad speciellt för Opel till en början. Den delas av Insignia, 9-5 och Buick LaCrosse.
Men om 9-5an kommer ut och dem sätter en vettig prislapp så tror jag den kommer sälja bra i Sverige men det räcker tyvärr inte.

Skulle det vara ett försvar, att den andre är likadan?

Vi har en bil av märket Opel som är ungefär detsamma som den av märket Saab. Det ena märket kommer sannolikt läggas ner vilket kommer innebära bla ett värderas på dess produkter. Vilken bil hade du valt? Känns det inte lite dumt att slänga upp mer pengar för en Saab som kommer falla mer än motsvarande Opel?

Nej, vanligtvis funkar det bra att sätta Saabemblem på bilen för svenskarna dras förstås till sitt inhemska märke. Men när köparna vet hur det ligger till kommer de inte våga välja Saab, men de gillar ju bilen så de rådfrågar bilhandlaren. Som eftersom han även säljer Opel lika gärna leder över dom på en Insignia.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
25 november 2009
#137
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Om vi är riktigt optimistiska och nya Saab 9-5 säljer (med Saab-mått) bra, så tror jag inte ens det räcker för att dra runt Saab. Dessutom är 9-5 trots allt en Opel med Saab emblem, och Insignia är ingen dålig bil den. Hur många vågar köpa "Saaben som förmodligen går under" och alla nackdelar för andrahandsvärde etc det innebär jämfört med i samma bil fast med en Opel-blixt där fram istället? Och inte nog med det, Opeln blir förmodligen billigare och säljs i samma bilhallar...

Om vi då räknar med att nya 9-5, om den ens får chansen, säljer hyggligt. Någon som tror att Saab klarar sig på att sälja en modell sådär bra?

Opeln är lika mycket en Saab med Opel emblem som tvärtom även om den är lanserad tidigare. Bottenplattan har dem gemensamt och är inte utvecklad speciellt för Opel till en början. Den delas av Insignia, 9-5 och Buick LaCrosse.
Men om 9-5an kommer ut och dem sätter en vettig prislapp så tror jag den kommer sälja bra i Sverige men det räcker tyvärr inte.

Skulle det vara ett försvar, att den andre är likadan?

Vi har en bil av märket Opel som är ungefär detsamma som den av märket Saab. Det ena märket kommer sannolikt läggas ner vilket kommer innebära bla ett värderas på dess produkter. Vilken bil hade du valt? Känns det inte lite dumt att slänga upp mer pengar för en Saab som kommer falla mer än motsvarande Opel?

Nej, vanligtvis funkar det bra att sätta Saabemblem på bilen för svenskarna dras förstås till sitt inhemska märke. Men när köparna vet hur det ligger till kommer de inte våga välja Saab, men de gillar ju bilen så de rådfrågar bilhandlaren. Som eftersom han även säljer Opel lika gärna leder över dom på en Insignia.

jag bara rättade dig. Jag och en klasskompis gjorde ett stort arbete om Saabs produktutveckling sista terminen i trean och då var vi på Saab och intervjuade en ingenjör där. Inom GM så finns det ett antal plattformar. Senaste 9-5 delar med Insignia och LaCrosse. Ca 60% av bilarna är samma och övriga 40% är det som gör dem olika bilarna individuella vad gäller utseende, köregenskaper med mera.

Men som du säger så kommer Saaben antagligen bli lite dyrare än Opeln. Vi vet ännu inte till 100% hur det går för Saab nu. I våras var jag övertygade om att Saab skulle kursa redan då så vi får se vad som händer nu.


Avstängd
914 Inlägg
25 november 2009
#138
nitrox skrev:
Turbo_Erik skrev:
nitrox skrev:
Jag förstår inte varför saab envisats med att bygga sina skitbilar som folk tydligen inte vill ha så jävla länge?
Varför har dum inte utvecklat sig mer? Kolla bara på 95 den har ju sett likadan ut sen andra hälften av 90 talet!

Om saab byggt fler bilar i stil med näst senaste 9-3an som faktist är snygg så hade dom nog klarat sig bättre.

Jag tycker faktiskt att Saab 95 är riktigt snygg,, helt ok i tiden..

Men som du säger,, det är inte som förr,, om man kollar på 240 smile
Från 1975 till 1993 i stort sett samma bil smile

Men nu blir det volvo vs saab igen. men du börja.tongue

Hur många olika modeller har volvo gjort från 1993?

Hur många olika har saab gjort från 1993?


Eller varför inte audi? eller bmw eller *insert valfritt märke*  tongue

Gå och lägg dig. Vad har det överhuvudtaget med koenigsegg affären att göra?

Detta är inte slutet för SAAB, media blåser upp det hela så mycket så att det är skratt retande.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2009
#139
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:

Opeln är lika mycket en Saab med Opel emblem som tvärtom även om den är lanserad tidigare. Bottenplattan har dem gemensamt och är inte utvecklad speciellt för Opel till en början. Den delas av Insignia, 9-5 och Buick LaCrosse.
Men om 9-5an kommer ut och dem sätter en vettig prislapp så tror jag den kommer sälja bra i Sverige men det räcker tyvärr inte.

Skulle det vara ett försvar, att den andre är likadan?

Vi har en bil av märket Opel som är ungefär detsamma som den av märket Saab. Det ena märket kommer sannolikt läggas ner vilket kommer innebära bla ett värderas på dess produkter. Vilken bil hade du valt? Känns det inte lite dumt att slänga upp mer pengar för en Saab som kommer falla mer än motsvarande Opel?

Nej, vanligtvis funkar det bra att sätta Saabemblem på bilen för svenskarna dras förstås till sitt inhemska märke. Men när köparna vet hur det ligger till kommer de inte våga välja Saab, men de gillar ju bilen så de rådfrågar bilhandlaren. Som eftersom han även säljer Opel lika gärna leder över dom på en Insignia.

jag bara rättade dig. Jag och en klasskompis gjorde ett stort arbete om Saabs produktutveckling sista terminen i trean och då var vi på Saab och intervjuade en ingenjör där. Inom GM så finns det ett antal plattformar. Senaste 9-5 delar med Insignia och LaCrosse. Ca 60% av bilarna är samma och övriga 40% är det som gör dem olika bilarna individuella vad gäller utseende, köregenskaper med mera.

Men som du säger så kommer Saaben antagligen bli lite dyrare än Opeln. Vi vet ännu inte till 100% hur det går för Saab nu. I våras var jag övertygade om att Saab skulle kursa redan då så vi får se vad som händer nu.

Jaha ja smile (Angående det fetstilade)

Som du säger, vi får väl se. Men jag är rädd för att de 60% gör dem för lika tyvärr...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
25 november 2009
#140
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Skulle det vara ett försvar, att den andre är likadan?

Vi har en bil av märket Opel som är ungefär detsamma som den av märket Saab. Det ena märket kommer sannolikt läggas ner vilket kommer innebära bla ett värderas på dess produkter. Vilken bil hade du valt? Känns det inte lite dumt att slänga upp mer pengar för en Saab som kommer falla mer än motsvarande Opel?

Nej, vanligtvis funkar det bra att sätta Saabemblem på bilen för svenskarna dras förstås till sitt inhemska märke. Men när köparna vet hur det ligger till kommer de inte våga välja Saab, men de gillar ju bilen så de rådfrågar bilhandlaren. Som eftersom han även säljer Opel lika gärna leder över dom på en Insignia.

jag bara rättade dig. Jag och en klasskompis gjorde ett stort arbete om Saabs produktutveckling sista terminen i trean och då var vi på Saab och intervjuade en ingenjör där. Inom GM så finns det ett antal plattformar. Senaste 9-5 delar med Insignia och LaCrosse. Ca 60% av bilarna är samma och övriga 40% är det som gör dem olika bilarna individuella vad gäller utseende, köregenskaper med mera.

Men som du säger så kommer Saaben antagligen bli lite dyrare än Opeln. Vi vet ännu inte till 100% hur det går för Saab nu. I våras var jag övertygade om att Saab skulle kursa redan då så vi får se vad som händer nu.

Jaha ja smile (Angående det fetstilade)

Som du säger, vi får väl se. Men jag är rädd för att de 60% gör dem för lika tyvärr...

Kul att någon accepterar att man blir rättad. En del tål det bara inte smile

Men de så är det i hela GM. Kostar enligt ingenjören vi intervjuade enormt mycket pengar om man skulle göra varje bil "unik" till 100%.
Senast redigerat av lindell90 (25 november 2009)



Sök