3245
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

35 Inlägg
25 november 2009
#161
Turbomatte skrev:
Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Nu tar du väl ändå i lite väl va!?!??

Hur va det när 9000 släpptes, den var väldigt mycket före sin tid & långt ifrån omodern om du jämför många andra märken, kolla vad andra tillverkare hade att erbjuda 1985! Nu är det bara ett exempel, men att kalla Saab SKIT är att ta i lite väl! Jag har haft min 9-5 i över 5 år nu & den bara går... så den har inte varit SKIT!!!


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
25 november 2009
#162
axlsam:

Jadu bmw, mercedes, toyota, honda, volvo ja you name it. 2004 släppte bmw sin "nya" 5serie som än idag är den bilen som fortfarande är mest mordern i storbilsklassen.

Som sagt, det finns en anledning varför kunderna sviker och resultatsraporterna visar minus.


Börne:

Det jag menar med skit är, ja tex deras problem med oilsludge. Det får och ska inte finnas på en ny bil, och kommer det ska det rättas till direkt på samtliga modeller.

9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Sätter du dig i en 9-3 aero är den mer plastig än en japanare och designen skriker 2001, hoppa sedan in i en bmw 320, vrid lite på i driven och känn kvaliteten. Sanningen är den med att bilarnas prislapp skiljer sig inte avsevärt mycket.

visst var 9000 aero skitfin och visst har saab några riktigt coola bilar, men det gör inte att företaget överlever.

956 Inlägg
25 november 2009
#163
Turbomatte skrev:
ListerRacer skrev:
Turbomatte skrev:

ALDRIG att staten ska gå in, jag vill då fan inte ge mina pengar till ett skitföretag som inte har hafft vinst på en herrejössans många år.

Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Visst skulle dom släppt en ny 9-5a typ 2002 och en nu snart, med ny teknik och mordenr design och toppat detta med några olika varianter av saab 9-3 samt en 9-1 och kanske en 9-8 så skulle företaget kanske överlevt.

Nej, inga skatte pengar för att rädda dessa företag. Varför ska dessa få stöd när gunnars tv och radio inte får något när han inte går runt?

Helt befängt!

Inte lätt att kontra mot en saab-hatare men saken är ju den att det är viktigt att säkra jobben här i Sverige, staten "arbetar" med det hela tiden och jag tycker inte staten ska gå in som ägare/stöd för alltid utan för att styra upp det, kanske ta efter något från volvo som nu lyckats komma upp sig igen och iaf gå runt?
Det är ju skattebetalarna vi måste rädda...

Jag är inte saab hatare i fråga, men jag vet vad som är skit när jag ser det, visst 9-5an var vass när den kom 98 men 2009 är den uttjänt. Visst skulle det finnas en ynka möjlighet att styra upp det så fine, men dom har faktiskt haft minst 15år på sig att "styra upp" det sjunkande skeppet. Visst är det viktigt att säkra jobben här i sverige, men att pumpa in fler miljarder i ett svart hål är som att skjuta sig själv i skallen med ett hagelbrak, det är inte speciellt smart. Jag tycker detta är trist, men det är såhär marknaden ser ut, klarar man inte att driva runt företaget så går det i bott.

Volvo 240 - 1974-1993.

http://svtplay.se/v/1787250/vastnytt/fo … halla_saab

1 339 Inlägg
25 november 2009
#164
Glader9991 skrev:
Turbomatte skrev:
ListerRacer skrev:

Inte lätt att kontra mot en saab-hatare men saken är ju den att det är viktigt att säkra jobben här i Sverige, staten "arbetar" med det hela tiden och jag tycker inte staten ska gå in som ägare/stöd för alltid utan för att styra upp det, kanske ta efter något från volvo som nu lyckats komma upp sig igen och iaf gå runt?
Det är ju skattebetalarna vi måste rädda...

Jag är inte saab hatare i fråga, men jag vet vad som är skit när jag ser det, visst 9-5an var vass när den kom 98 men 2009 är den uttjänt. Visst skulle det finnas en ynka möjlighet att styra upp det så fine, men dom har faktiskt haft minst 15år på sig att "styra upp" det sjunkande skeppet. Visst är det viktigt att säkra jobben här i sverige, men att pumpa in fler miljarder i ett svart hål är som att skjuta sig själv i skallen med ett hagelbrak, det är inte speciellt smart. Jag tycker detta är trist, men det är såhär marknaden ser ut, klarar man inte att driva runt företaget så går det i bott.

Volvo 240 - 1974-1993.

http://svtplay.se/v/1787250/vastnytt/fo … halla_saab

Volvo hade ju samtidigt alternativ till 240. Varför sluta sälja en bil som folk köper? I Saabs fall är det ju helt annorlunda, att göra en paralell till 240 är helt befängt.


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2009
#165
Glader9991 skrev:
Volvo 240 - 1974-1993.

http://svtplay.se/v/1787250/vastnytt/fo … halla_saab

Volvo hade fler modeller än 240 samtidigt, som redan nämnts, och varför sluta sälja en storsäljare förrän intresset för den sjunker?
Saab har inte råd att göra fler modeller än nuvarande som finns. wink

Det är en viss skillnad. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 156 Inlägg
26 november 2009
#166
Man kan ju tycka att IF Metall och LO kanske skulle gå in med lite pengar och hjälpa Saab?
Var är facket när dom behövs som mest? LO sitter väl inne med sisådär 3 miljarder?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 120 Inlägg
26 november 2009
#167
TurbOla skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo 240 - 1974-1993.

http://svtplay.se/v/1787250/vastnytt/fo … halla_saab

Volvo hade fler modeller än 240 samtidigt, som redan nämnts, och varför sluta sälja en storsäljare förrän intresset för den sjunker?
Saab har inte råd att göra fler modeller än nuvarande som finns. wink

Det är en viss skillnad. wink

Idag hade det varit döden för Volvo att behålla en omodern och daterad produkt, jag menar inte är det imagen som "traktortillverkare" man månar om. Att man kunde göra så förr är en annan sak, idag vill Volvo vara en modern bil med modern teknik. Man kan inte sälja en S80 V8 för 650.000 i ena änden av hallen och en fabriksny V70 av första generation i den andra för 150.000. När 240in tillverkades var Volvo en diversehandel utan dess like, vinsterna plöjde man ner i allt annat än sin kärnverksamhet, idag behövs ett helt annat fokus på det man är duktig på för att överleva. Jag menar; alla biltillverkarens modeller behöver ha 5 stjärnor i krocktest, ingen modell kan släppa ut en massa avgaser och dra 1,2 liter milen trots 100 sega hästar, det smutsar ner resten av modellprogrammet och varumärket.

Välkommen att dra parallellen till Saab och 9-5:an! wink


Christian Dahlgren skrev:
"Faktiskt borde Volvo kunnat förbli ett helsvenskt företag. Förutsättningarna fanns. Under 1980-talet var Volvo världens lönsammaste personbilstillverkare. Hade man på Hisingen då klokt förvaltat sitt pund, skulle dagens spekulationscirkus mellan olika kinesisk-amerikansk-svenska nasare aldrig behövt inträffa.

I grunden är hela denna historia sprungen ur ett allvarligt strukturfel i svensk ekonomi. Förvisso är konkurrensen på personbilsmarknaden mördande, och de allt högre kostnaderna för produktutveckling är särskilt kännbara för mindre tillverkare. Men beakta då exemplet BMW.

På 70-talet var tyska BMW ett mindre bilföretag än Volvo. Deras modeller höll heller inte samma höga kvalitet som nu. Men BMW hade en kraftfull huvudägare, den tyska familjen Quant, som stenhårt trodde på sitt företags möjligheter.

Quant fegade inte för konkurrensen, tvärtom: man stimulerades av den.
Resultat?

De följande tjugo åren lyckades BMW etablera sig som ett världsledande lyxbilsmärke. Som bolag växte BMW även klart förbi Volvo i storlek.

Varför kunde inte Volvo rullat samma väg som BMW?

En viktig förklaring är att Volvo rattats av tjänstemannadirektörer som tvivlat på personbilsdivisionens framtid. PG Gyllenhammar kläckte till med ur sig att det inte var ”sexigt” med bilar.

80-talets rekordvinster satsades därför inte på att utveckla prestigemodeller utifrån den långsiktiga affärsstrategi som besjälade BMW. Pengarna investerades istället i en märklig diversehandel med allt från sillkonserver till läkemedel.

Tanken var att detta skulle hålla Volvokoncernen lönsam även när konjunkturen i bilbranschen dippade. Men följden blev bristfälligt fokus på kärnverksamheten, vilket bäddade för att hela personbilsdivisionen sedermera fick säljas ut.

Problemet är alltså att det förr saknats en stark ägare som värnat Volvo, precis som Quant gjort med BMW i Tyskland.

Aktierna var spridda på ett flertal anonyma institutioner, som inte tog något aktivt ägaransvar förrän Gyllenhammar gick bakom ryggen på sin egen styrelse 1993 i Renaultaffären (han hade mörkat betydelsen av ”den gyllene aktien” som innebar att Frankrike i praktiken tog över rubbet)."

http://christiandahlgren.wordpress.com/ … olvo-bort/
Jag säger inte att allt i artikeln är helt objektivt, men i mångt och mycket stämmer det om Volvoledningens inställning till bilproduktionen under P-Gs ledning.
Senast redigerat av viccoA (26 november 2009)


1 497 Inlägg
26 november 2009
#168
Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Vad grundar du det på?
Har du någon koll alls?

Vill förtydliga detta lite EXTRA.
Jag ger mig inte in i något SAAB versus Volvo snack nu.
Utan tar bara följande påstående som ett exempel.

Om vi ser på SAABs utveckling av Trionic styrsystem.
Och jämför exempelvis med Volvo..
Vart var Volvo då?

Sen har SAAB kanske varit lite för egna i sin utveckling.
Kanske inget som har gynnat dem i längden.
Senast redigerat av AxlSam (26 november 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#169
AxlSam skrev:
Sen har SAAB kanske varit lite för egna i sin utveckling.
Kanske inget som har gynnat dem i längden.

Om Trionic-systemen funnitsi fler bilmärken, varit mer "standard" i bilar, hade Saab nog gynnats av det.
Att utveckla något grymt bra, men bara till sina egna bilar fungerar inte, för folk kommer misstro det, eftersom det bara är begränsat till Saab.
Ju mer universellt man kan göra något, desto bättre är det skulle jag vilja påstå.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

OEM <3
6 957 Inlägg
26 november 2009
#170
Det tråkiga med allt det här är ju alla jobben, bara i västra götalands län kommer ca 18500 personer
mista sina jobb (saabjobbare+underleverantörer) om allt går i stöpen.

Kommer då andra branscher drabbas då folk inte längre har råd med inköp av div. varor?

OEM <3

4 001 Inlägg
26 november 2009
#171
Vad har Volvo med att affären för Saab gick åt h*lvete?

Många tar det väldigt personligt och försvarar sig å Saab med att hoppa på andra märken vilket känns helt meningslöst och jag förstår inte vitsen.

Det kvittar också att Saab 9000 var bra på sin tid, det är en modern och snabb världvi lever i nu som kräver ständig utveckling och förbättring för att kunna sälja en attraktiv produkt på marknaden, här har Saab misslyckats enormt under många år.
Vems felet är har ingen betydelse, skadan är skedd och det är ingen mening att dra ut på det, vill inte någon köpa Saab så finns det ingen marknad för dess produkter.


Bjork skrev:
Det tråkiga med allt det här är ju alla jobben, bara i västra götalands län kommer ca 18500 personer
mista sina jobb (saabjobbare+underleverantörer) om allt går i stöpen.

Kommer då andra branscher drabbas då folk inte längre har råd med inköp av div. varor?

Så blir det säkert under en övergångstid men även våran arbetsmarknad är under förändring, samma sak pratades det om under varvskrisen och staten pumpade in pengar i ett sjunkande skepp som ändå sjönk och då var ännu mera pengar borta.
Vem trodde på 60-talet att vi skulle jobba så mycket med IT & datorer som vi gör idag?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

401 Inlägg
26 november 2009
#172
fast endå..kör man tex här i sthlm så kryllar det av 9-5or..hur kan det finnas så få trots att dom är så många?


GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 november 2009
#173
Vissa företag är dömda att misslyckats, tråkigt men sant ..

Mvh S.Österdahl

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#174
Saab_Diana skrev:
fast endå..kör man tex här i sthlm så kryllar det av 9-5or..hur kan det finnas så få trots att dom är så många?

Det finns drygt 350 000 Saabar i Sverige.
Tycker du det är många?

Det rullar över 3ggr så många Volvos som jämförelse...
Och Volvo utgör nästan av en fjärdedel av Sveriges vagnspark.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
26 november 2009
#175
TurbOla skrev:
Saab_Diana skrev:
fast endå..kör man tex här i sthlm så kryllar det av 9-5or..hur kan det finnas så få trots att dom är så många?

Det finns drygt 350 000 Saabar i Sverige.
Tycker du det är många?

Det rullar över 3ggr så många Volvos som jämförelse...
Och Volvo utgör nästan av en fjärdedel av Sveriges vagnspark.

Sverige är en liten pissmarknad, varken Saab eller Volvo skulle klara sig enbart p.g.a den svenska marknaden.

I Sverige rullar det förhållandevis många Volvo & Saab men det är p.g.a att dom förknippas som Svenska märken.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#176
kolvas skrev:
Sverige är en liten pissmarknad, varken Saab eller Volvo skulle klara sig enbart p.g.a den svenska marknaden.

I Sverige rullar det förhållandevis många Volvo & Saab men det är p.g.a att dom förknippas som Svenska märken.

Absolut, men nu nämnde hon Stockholm, så jag tog helt enkelt upp den svenska marknaden...
Förr när Volvo och Saab startade upp så fanns det ju inte någon exportmarknad som det gör idag, har du tänkt på det?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
26 november 2009
#177
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
Sverige är en liten pissmarknad, varken Saab eller Volvo skulle klara sig enbart p.g.a den svenska marknaden.

I Sverige rullar det förhållandevis många Volvo & Saab men det är p.g.a att dom förknippas som Svenska märken.

Absolut, men nu nämnde hon Stockholm, så jag tog helt enkelt upp den svenska marknaden...
Förr när Volvo och Saab startade upp så fanns det ju inte någon exportmarknad som det gör idag, har du tänkt på det?

du har rätt men det är så många som lägger fokus på hur läget ser ut i Sverige.
Som jag skrivit innan så har inte Saab några attraktiva produkter idag (inte haft det på länge faktiskt) och det är därför dom är i den sitsen som dom är.
Ett företag som inte har en stabil grund och attraktiva produkter är dömt att dö, oavsett om dom varit missköta i 20 år eller inte så är det dagsläget och hur man tror att framtiden kommer att utvecklas för företaget som gör ifall det är attraktivt eller inte för en eventuell köpare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 751 Inlägg
26 november 2009
#178
AxlSam skrev:
Turbomatte skrev:
ListerRacer skrev:
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile

ALDRIG att staten ska gå in, jag vill då fan inte ge mina pengar till ett skitföretag som inte har hafft vinst på en herrejössans många år.

Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Visst skulle dom släppt en ny 9-5a typ 2002 och en nu snart, med ny teknik och mordenr design och toppat detta med några olika varianter av saab 9-3 samt en 9-1 och kanske en 9-8 så skulle företaget kanske överlevt.

Nej, inga skatte pengar för att rädda dessa företag. Varför ska dessa få stöd när gunnars tv och radio inte får något när han inte går runt?

Helt befängt!

Även om SAAB har "äldre" T7 motorer i sina nya 9-5or så säger ju inte det att det är gammal teknik.
För inte fan har något annat personbilsmärke legat så långt fram i utvecklingen som SAAB.

Precis, Audi,VW,Seat,Skoda hade ju sin 1.8T motor i nya bilar bara för något år sedan, och den motorn utvecklades i mitten av 90-talet. Den sålde som smör enda in till 2007-8.

Who Djaa bless no man curse

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#179
DasAuto skrev:
Precis, Audi,VW,Seat,Skoda hade ju sin 1.8T motor i nya bilar bara för något år sedan, och den motorn utvecklades i mitten av 90-talet. Den sålde som smör enda in till 2007-8.

Volvos femcylindriga motorer kom -92 och används än idag, om än i olika varianter.
Och rödblockarna innan dess då?

Så länge motorerna uppfyller miljökraven och är hyfsat bränsleeffektiva, vad spelar det för roll vad de har för ålder?

Men konsumenterna vill ha nya saker.
Nya bilar, nya utseenden, ny teknik, ny interiör, nytt, nytt nytt...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 november 2009
#180
Såg att några kom före mig smile skulle precis nämna det efter att jag läste påståendet att SAAB har "omoderna" motorer från 90-talet.

VW 1,8t är ju lastgammal, från 90-talet.

volvos 5 cyl är ju fan ännu äldre som "TurbOLA" sa så tidiga 90-talet(men volvofolket ser ju gärna genom fingrarna på sitt get märke).

Turbomatte skrev:
9-5an var omodern redan 98 då den släpptes, jämför gärna med bmw 5serie eller volvo v70, eller mercedes e-klass.

Älskar detta påståendet, saab 9-5 omodern i jämnförelse med en v70 från -98? v70 är en 850 med annan front och inredning, samt lite uppdaterad i övrigt. Men visst om man "faceliftar" en 6 år gammal bil för 2a gången och byter namn så är det "okej" bara det är volvo eller hur?
Senast redigerat av AcesHigh666 (26 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök