4272
Sök

Vad tycker ni generellt om fartkameror?

1 422 Inlägg
25 november 2009
Fler poliser längs vägarna som kan ta rattfyllon och riktiga faror istället för svensson som är 20min sen till jobbet och åker 10km/h för fort på motorvägen... Lägg pengarna på rätt ställe!

Vid skolor och olycksdrabbade korsningar så kör på, men motorväg etc nej tack.

Att kolla om bilen är bes, skattad och försäkrad tycker jag går bra faktiskt, det får fler att skatta, besikta och försäkra sina bilar, staten får pengar och premien kan sänkas till viss mån beroende på hur många som ändrar sitt sätt.

1 814 Inlägg
25 november 2009
1. Positiv/Negativ. De gör väl sitt jobb med att sänka hastighetsgränsen till viss del men ofta är de helt onödiga. Pengarna som de samlar in borde gå till en speciell fond för de som skadas i trafiken eller något.

2. Nej, dom skapar ryckig körning. Samt att de tar bort fokus från vägen till mätaren.

3. Låt de vara kvar men inga fler och placera om de som finns bättre.

4. Detta känns för osäkert, sen är det fel att ta bild (göra mätning) om inget brott skett.

5. Som idag eller ännu synligare

6.  Nej, det får polisen ta hand om.

1 853 Inlägg
25 november 2009
Poulsen462 skrev:
Det finns så mkt jag vill ta upp om dessa "parasit"kameror, men orka inte skriva allt, men kortfattat: varje kamera kostar nästan 1 miljon kr att sätta upp, och de sätts upp vanligen på fel ställen, bl a i nerförsbackarna, varför låta rullande energi gå bort? icke miljötänkande där. måste de va kilometerkänsliga?, +- 5km/h spelar inte så stor roll, iaf ute på landsbygden. och de borde inte finnas på europavägarna, bättre investering att dra ny vägsträcka istället, vinner mer i längden

Det vart lite surprise surprise när man såg dom 3-4 (Kanske missade någon ? smile ) som dom satt upp utan för Härnösand innan Älandsbro alldeles nyligen...

/mvh soyd

5 198 Inlägg
25 november 2009
kolvas skrev:
gamlingen skrev:
Om föraren har körkort kan dom aldrig kolla, om inte föraren är ägaren.

visst kan dom det om dom skaffar ett identifieringssystem typ det som finns på vissa ställen i England

Vilket innebär att dom måste kolla ALLA som kör, vilkt blir nån i sekunden.. men visst fuingerar det i england med deras identifierings system.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 november 2009
Så länge de inte finns där ja finns och tar foton på mig, så har ja INGET emot dom

5 198 Inlägg
25 november 2009
Mortalis skrev:
Så länge de inte finns där ja finns och tar foton på mig, så har ja INGET emot dom

Och det är ju inte kamerans fel tongue

Trucker
2 710 Inlägg
25 november 2009
Som många andra skrivit så tycker jag oxå att det har gått överdrift. Visst, dom kan finnas och det är jättebra att dom finns på olyckdrabbade korsningar, vid skolor osv. Men herregud, dom finns ju idag på nästan varenda väg (!!). Vad är meningen med kamerorna på en raka på flera mil? Vad är det "vanligt" folk ser som ej vägverket/polisen ser??

Mellan Västerås och Eskilstuna finns det 2-3 kameror medans det ej finns nån kamera mellan Västerås och Örebro. Västerås-Etuna: ungefär 5-6mil , Västerås-Örebro runt 9mil. V-ås-etuna, vägen är i stortsett 90km/h men dom flesta håller självklart 110 om inte annat tills nån kamera dyker upp, sen saktar man ner, sen åter 110..

Vad är meningen med kamerorna då dessa är på rätt så fina raka vägar??

För er som känner igen dessa vägar så tycker jag att det är bra att det nu kommit en kamera EFTER Kvicksundsbron MOT Västerås.

Är annars i allmänhet MOT kameror!
Dom får SOM SAGT finnas på en del platser men inte överallt..

Fart missbrukare

2 982 Inlägg
25 november 2009
fasta fartkameror är till för poliser som är lata....

jag skulle våga säga att fartkamerorna på vägarna tar polisens jobb ifrån dem!
det blir fanimej inte lättare för dem. över hälften av alla bilder tagna är ju inte ens möjliga att se ansiktet.
Senast redigerat av Residence (25 november 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2009
Mortalis skrev:

Blir du inte bra på bild då? wink tongue

Jag tycker inte de gör sitt jobb.
Folk sänker farten vid just fartkameran, sen ökar den igen fram tills nästa fartkamera, då det bromsas en massa.
Det skapar en pulserande trafikrytm med onödigt gasande och bromsande.

Någon kommer säkert att säga sluta köra för fort, men hur lätt är det att lära en gammal hund sitta?

Jag kan hålla med om att de skulle göra större nytta runt skolor och andra 30-sträckor än ute på en 90-sträcka nånstans på landsbygden.

Och att börja mäta medelhastigheten mellan två kameror kommer aldrig att bli hållbart, finns alldeles för mycket faktorer som spelar in... roll
Senast redigerat av TurbOla (25 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 581 Inlägg
25 november 2009
Kameran mäter farten vid 100m right?
Den fotar vid 10-15 meter? Så vare sig jag hunnit sakta ner eller inte tar den foto?

Om jag kör 120 på 90 väg och bromsar in när det är 40 meter kvar och stannar bilen vid sidan av vägen, fotar den då bilen som låg bakom istället?

Någon som har lust o prova?tongue

Trucker
2 710 Inlägg
25 november 2009
Fellow skrev:
Kameran mäter farten vid 100m right?
Den fotar vid 10-15 meter? Så vare sig jag hunnit sakta ner eller inte tar den foto?

Om jag kör 120 på 90 väg och bromsar in när det är 40 meter kvar och stannar bilen vid sidan av vägen, fotar den då bilen som låg bakom istället?

Någon som har lust o prova?tongue

Haha jaduu. hur mkt får jag big_smile

Fart missbrukare

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2009
1. Är ni positiva eller negativa till fartkameror?
Positiv. Om dem står på rätt ställen.

2. Gör fartkamerorna sitt jobb? (även om ni är negativa, sänker dom hastigheterna på kamerasträckorna och/eller skapar en bättre trafikrytm?)
Det gör dem däremot inte... Folk ligger i rätt fart och tvärnitar framför kameran.

3. Bör Vägverket sätta upp fler kameror eller bör antalet kameror minskas?
Flytta dem dit dem behövs istället.

4. Hur ser ni på om kamerorna skulle få börja räkna ut medelhastigheten? det vill säga att den mäter mellan 2 kameror och kommer fram till om bilisten passerat kamera 2 för snabbt tidsmässigt?
Ser inga problem i det...

5. Vad tycker ni om utseendet på kamerorna? bör dom vara som dom är idag eller bör dom vara synligare/anonymare?
Diger väll som dem är...

6. Extra fråga: Tycker ni att kamerorna bör få utökade uppgifter såsom att ta reda på om fordon är skattade, besiktigade, försäkrade, föraren har körkort m.m.?
Varför inte? Men då krävs det så mycket mer av tekniken...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

130 Inlägg
25 november 2009
Är ni positiva eller negativa till fartkameror?
Positiv.

Gör fartkamerorna sitt jobb? (även om ni är negativa, sänker dom hastigheterna på kamerasträckorna och/eller skapar en bättre trafikrytm?)
Självfallet gör dom sitt jobb, dom sänker hastigheten på sträckorna dom finns uppsatta. Och straffar dom som kör fort.

Bör Vägverket sätta upp fler kameror eller bör antalet kameror minskas?
Ja, varför inte?

1 339 Inlägg
25 november 2009
1. Jag är positiv, men dom är felplacerade. Borde inte stå på 90-sträckor. (Alla gör de härnere). Bättre om dom hade stått typ vid ngn skola.

2. Dom gör sitt jobb, men frågan är om dom har förhindrat någon olycka egentligen, folk blir ju så nojiga att dom bromsar ner så in i.

3. Håller med twin cam, flytta dit dom behövs

4. Tycker inte det är någon vidare ide.

5. Bra som dom är

6. Ja, det vore väll bra

1 214 Inlägg
25 november 2009
1.
Jag är nog en av dem som tycker att det är negativt.
Förklaringen till varöfr jag är negativ är att de motverkar ett flöde i trafiken. Istället för att ligga i 70 på 70väg så ligger väldigt många i 55-60 istället.

2.
Kamrerorna gör ju att trafikrytmen blir sämmre, och bidrar till mer utsläpp. Blir ju en mer ryckig körning då många bromsar ner inför kameran för att sedan gasa efter kameran.

3.
Jag anser nog att man bör minska på kameraskåpen, iaf på motorvägar och andra stora vägar (läs 90 & 70 vägar). Dels för att de flesta håller en trafiksäker hastighet på dessa vägar och vägarna i sig är ofta väldigt trafiksäkra. Vilket gör kamerans jobb onödigt.
Dock anser jag att man bör sätta upp fler kamror vid skolor, eller där barn är i närheten (30sträckor)

4. Vet inte riktigt hur det skulle gå till, att kameran skall räkna, det lär ju inte hålla i rätten, då det ej finns något vittne på att man kört för fort. För ligger du lagligt vid båda kameraskåpen så har du rent juridiskt ej begått något brott. Då kamerans uppgift är hastihetsbevakning vid ett specefikt ställe (en fast punkt).

5.
Man sätter ju upp skyltar för kameraövervakning av hastigheten, så varför inte göra kameraskåpen mer tydliga, sätt massa reflextejp som på polisbilar och liknande.

6. Jag tycker att det inte är mer än rätt. Toligen kommer detta att bli allt vanligare. Vilket jag välkommnar. Då oskattade och oförsäkrade bilar inte är acceptabelt. Dock går det ej med besiktningen, då man faktiskt får köra obesiktigat till närmaste besiktningsstation. Man skulle även kunna låta kameran leta stulna bilar, om de rullar förbi en kamera så kan kameran känna igen regnumret och påvisa att bilen är stulen, detta skulle göra polisens jobb mycket lättare, framförallt för att få tag i biltjuvar.

1 067 Inlägg
25 november 2009
Slash skrev:
I och med en notis i DN gör jag här en egen liten undersökning över vad ni allmänt tycker om fartkameror.

Negativ som fan.

2. Gör fartkamerorna sitt jobb? (även om ni är negativa, sänker dom hastigheterna på kamerasträckorna och/eller skapar en bättre trafikrytm?)

NEJ! Bara inom synhåll av skåpen, annars är det buissnes as usual.   

http://www.geting.se/image.php/206223-IMAGE_518.jpg

På denna vägen (Europaväg mellan Umeå och Skellefteå) finns det gott om skåp..  Men vägen är lika kass för det.

4. Hur ser ni på om kamerorna skulle få börja räkna ut medelhastigheten? det vill säga att den mäter mellan 2 kameror och kommer fram till om bilisten passerat kamera 2 för snabbt tidsmässigt?

Nej. Storebrorssamhälle ska vi inte ha. DÅ skruvar vi av plåtarna.

5. Vad tycker ni om utseendet på kamerorna? bör dom vara som dom är idag eller bör dom vara synligare/anonymare?

Bra som det är.

6. Extra fråga: Tycker ni att kamerorna bör få utökade uppgifter såsom att ta reda på om fordon är skattade, besiktigade, försäkrade, föraren har körkort m.m.?

Nej. De kan gott använda de pengarna till RIKTIGA poliser istället.  De kan kontrollera nykterheten och se farlig körning och annat som en dum plåtburk inte kan. 

Ni måste givetvis inte svara på alla frågor, fråga 1 och 2 är dock huvudsaken wink

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2009
Slash skrev:
I och med en notis i DN gör jag här en egen liten undersökning över vad ni allmänt tycker om fartkameror.

Skiter i vilket, min framskylt sitter fast med kardborrband.

De sänker hastigheten till 15km/h under gällande gräns och stör rytmen för oss som vet hur man läser av en hastighetsmätare.

Får gärna se ut som fluffiga teddybjörnar.

Ni måste givetvis inte svara på alla frågor, fråga 1 och 2 är dock huvudsaken wink

Vad jag menar med "Skiter i vilket, min framskylt sitter fast med kardborrband." kan ni nog själva lista ut.
Senast redigerat av FireTraXX (25 november 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

697 Inlägg
25 november 2009
Slash skrev:

Negativ såklart!

Dom sänker såklart hastigheten precis där dom står, när man lärt sej det
så gasar man självklart mellan tongue och rytmen förstörs helt vid en kamera,
vissa är nere i 70km/h så fort dom får se en kamera sad

Tycker att kamerorna ska sitta inne i städerna, vid skolor etc om dom ska
finnas, inte på landsvägen! Dom flesta olyckorna händer väl inne i städerna!?

Tycker absolut inte dom ska få mäta hastigheten mellan kamerorna!

Att dom skulle kunna kolla upp fordon förare osv, är en bra idé om dom nu
ändå ska få finnas smile

//Susanne

4 001 Inlägg
25 november 2009
FireTraXX skrev:
Slash skrev:

De sänker hastigheten till 15km/h under gällande gräns och stör rytmen för oss som vet hur man läser av en hastighetsmätare.

Får gärna se ut som fluffiga teddybjörnar.

Vad jag menar med "Skiter i vilket, min framskylt sitter fast med kardborrband." kan ni nog själva lista ut.

Sitter din framskylt fast med kardborrband?

Min bil sitter den på en skena för att dölja motorvärmaruttaget, det händer ju att man råkar dra skylten lite för långt i sidled när man ska ta ur motorvärmarsladden och då har man oftast så bråttom att man inte hinner sätta tillbaka den tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
24 Inlägg
26 november 2009
Jädrigt många bra åsikter här.

Sök