3302
Sök

Har du ett problem me pengar? elr e det bara jag som har det?

198 Inlägg
25 november 2009
te_wik skrev:
Har man råd att röka och dricka så har man det inte dåligt ekonomiskt. Eller hur?
Använd inte pengar du inte har till massa  onödigt.

Mvh Tommy

Precis!

Är ju lite dumt att klaga på sin dåliga ekonomi då roll
Skippa rökat, sup mindre och skaffa ett kontant kort till mobilen så har du där bara minst 2000kr extra varje månad.
Tjejen och ja klarar oss på ca 2000kr i månaden på mat, så även där kan du spara in 1000kr.

Sparat in lite snabbt minst 3000kr i månade åt dig, de går bara du vill cool

GARAGET V.D.
900 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
HEATSEEKER skrev:
te_wik skrev:
Har man råd att röka och dricka så har man det inte dåligt ekonomiskt. Eller hur?

Mvh Tommy

Precis!

Skippa rökat, sup mindre och skaffa ett kontant kort till mobilen så har du där bara minst 2000kr extra varje månad.
Tjejen och ja klarar oss på ca 2000kr i månaden på mat, så även där kan du spara in 1000kr.

har inte klagat på min ekonomi, utan att jag har delat me mig, för jag ville ju spara lite mer pengar! det e inte fel att försöka hitta lösningar för något problem!

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Madhouse skrev:
Finns väl lite saker man kan göra iaf, kolla runt med olika försäkringsbolag om billigare premie, mobilabbonemang, internetabbonemang, sen 4000kr mat/mån anser jag vara mycket för en person, sen rökningen är ju en annan last du betalar för som kan anses som onödig. Sedan "datan" är det någon typ av avbetalning, vet många som har flertalet avbetalningar på diverse elektronik som tjänat på att lösa dessa smålån med ett vanligt banklån, man kan ju också göra om räkningar till efakturor och spara faktureringsavgifter kan bli mycket pengar på ett år.

För att spara pengar på mat kan man köpa hel/halv/kvarts gris/nötkött från någon bonde för kanske 30kr/kg för gris och runt 50kr/kg för nötkött, blir på sikt billigare och man kan välja lite själv efter hur djur sköts om osv, bakar en del bröd själv för frukostbröd på helgerna, vardagar struntar jag i mackor och tar en gröt istället. Själv brukar jag fiska och jaga lite och får ibland lite mat från det, men det blir mest motion och frisk luft hehe.

I affären köper man mycket när det är kampanjvaror, typ runt jul kan man köpa 20paket kaffe istället för att nöja sig med 2paket för 40kr, 10kg köttfärs istället för ett paket när det är bra pris osv. Äter säsongsbetonade grönsaker och sånt då det är billigt med det. En stor åtgärd är att skippa luncher ute på restaurang och ta med matlåda istället, göra större matkok så det räcker i flera dagar iaf så man får ett par middagar och någon matlåda iaf. Så köp en stor frys och hamstra när det blir bra erbjudanden.

Håller på att försöka spara till en roligare bil än de jag har som bruksbilar så det är mina tips iaf.

ja måste säga att du har alldels rädd i allt du skrev smile fick massa tips faktiskt, till och me saker som jag har aldrig tänkt på smile. det hjälper de andra som har liknade problem osv. ska försöka göra mig av me mina avbetalningar.. ansökte om ett lån men det gick inte så bra pga betalningsanmärkning. tänkte göra mig av me mina små skuldar.. e det nån som vet om någon bank/sida på nätet som ger lån till dem som har betalningsanmarkningar?

tackar för alla som var me o gav tips

kika gärna på mina bilar

198 Inlägg
25 november 2009
MaRcUs_BMW skrev:
HEATSEEKER skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Precis!

har inte klagat på min ekonomi, utan att jag har delat me mig, för jag ville ju spara lite mer pengar! det e inte fel att försöka hitta lösningar för något problem!

Inte alls, hittade några lösningar åt dig, sen är det upp till dig om du vill ha lite mer i kassan.

Lycka till!

Fd Bannad
657 Inlägg
25 november 2009
Lyxfällan funderar jag skarpt på.

Inkomst: 1050

Bensin: -1200
Mat: -600
alkohol: - 500
snus: -300

Vad gör man?smile

Märkesbög

GARAGET V.D.
900 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Hedning skrev:

Vad gör man?smile

ja du.. det kan man undra hmm

kika gärna på mina bilar

GARAGET V.D.
900 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
HEATSEEKER skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
HEATSEEKER skrev:

Precis!

Inte alls, hittade några lösningar åt dig, sen är det upp till dig om du vill ha lite mer i kassan.

mhm tänkte göra mig av me mina små skuldar, så om jag får lån så kan ja göra mig av me dem jävlerna o då blir det lättre att betala bara en skuld istället wink

Lycka till!

kika gärna på mina bilar

1 581 Inlägg
25 november 2009
Har du bränt alla dem där pegnarna innan den 29e? 4000 på alkohol och mat till den 29e? Lite fel sätt att formulera det på menar jag. Alkohol är ju nöje mer eller mindre, jag dricker inte alls längre så jag har råd att pyssla med bilen. Kan itne säga att jag har ett öre kvar den 24e varje månad utan jag lever upp allt men jag lever inte över mina inkomster. Så de du skriver är väl inget konstigt? Däremot tycker jag INTE du kan lägga mat och alkohol på samma spalt!

Så summan av allt så har du drygt 4000 kr kvar efter att du betalat alla räkningar räknat på att du äter för 1500 kr varje månad. Resten är nöje! Där kan du spara in om det är så att du behöver spara pengar. Bort med ciggaretterna så har du 5000 kr över varje månad. 3000 kr på sparande och 2000 kr på nöje, klappat o klart.
Senast redigerat av Fellow (25 november 2009)

1 581 Inlägg
25 november 2009
tkd_rille skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
MilleN skrev:
Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

får du bara ut 14 tusen så jobbar du inte mycket.
Jag låg förra månaden på 240 timmar jobb. en månad i somras låg jag på ca 285 timmar minus rast.

Så du ligger väl på futtiga 160 ?

Och du lagar nog inte mat ? utan handlar färdigmat hela tiden ?

röka 20 pack cigg i månaden påg är du inte klok.

Finns dem som inte får jobba mer. Jag får ut 14 000 precis och FÅR inte jobba över mot pengar. Får komptid i sådanna fall. Så 14000 kr eller mindre är allt jag kan tjäna.

8 883 Inlägg
25 november 2009
MaRcUs_BMW skrev:
MilleN skrev:
Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

Mindre utgifter är den bästa lösningen om det inte går att öka inkomsterna, rätt logiskt om man tänker efter.
Tar pengarna slut redan den 29:e så lever man helt klart över sina tillgångar...
Senast redigerat av Hamilton (25 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se

453 Inlägg
25 november 2009
Hedning skrev:

Vad gör man?smile

Åker mindre bil om det inte är livsnödvändigt, dricker mindre alkohol (det är inte livsnödvändigt) slutar snusa (det är troligtvis inte heller livsnödvändigt)

problem solved wink

8 156 Inlägg
25 november 2009
Fellow skrev:
Finns dem som inte får jobba mer. Jag får ut 14 000 precis och FÅR inte jobba över mot pengar. Får komptid i sådanna fall. Så 14000 kr eller mindre är allt jag kan tjäna.

Det är nu som man suckar när man vet att vissa sliter för att få ihop 14 000:- medan andra får 8000:- från socialen varje månad utan att göra ett skit. Inte undra på att det är vanligt med svartjobbare...

Går man på soc. så bränner man mindre pengar på mat (man behöver inte käka lika mycket och man äter inte ute speciellt mycket) och kostnaden för mobilsamtal blir lägre. Sen står soc. för elräkning, läkarvård och mediciner.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 594 Inlägg
26 november 2009
sen en ide är ju att skaffa en brud å få henne å dela på allt då har du helt plötsligt 7000 över varje månad

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 november 2009
Hedning skrev:

Vad gör man?smile

Cykla oftare, ät mindre/billigare, sluta snusa och låt mig ta hand om alkoholen wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 november 2009
Tycker det är skumt att man är så jävla korkad att man inte prioriterar bort skitgrejjer som snus och tobak när pengarna tryter, det måste ju ändå vara den onödigaste utgiften, så vida man inte går på andra droger också.

Chef
41 Inlägg
26 november 2009
FL3JM skrev:
Tycker det är skumt att man är så jävla korkad att man inte prioriterar bort skitgrejjer som snus och tobak när pengarna tryter, det måste ju ändå vara den onödigaste utgiften, så vida man inte går på andra droger också.

Skit? Snus är ju det bästa som finns skiter ja hellre i att äta om det skulle gå s¨å långt att jag inte har råd att snusa

1 581 Inlägg
26 november 2009
Phaetoon skrev:
Det är nu som man suckar när man vet att vissa sliter för att få ihop 14 000:- medan andra får 8000:- från socialen varje månad utan att göra ett skit. Inte undra på att det är vanligt med svartjobbare...
Går man på soc. så bränner man mindre pengar på mat (man behöver inte käka lika mycket och man äter inte ute speciellt mycket) och kostnaden för mobilsamtal blir lägre. Sen står soc. för elräkning, läkarvård och mediciner.

+1
Senast redigerat av Fellow (26 november 2009)

Diktator
968 Inlägg
26 november 2009
ghost_boy83 skrev:
sen en ide är ju att skaffa en brud å få henne å dela på allt då har du helt plötsligt 7000 över varje månad

jag och min tjej delade på oss i somras, har alltid haft normalt med cash, sparat kanske 1000 spänn varje månad, men bara en månad efter vi gjorde slut så vips så har jag mer pengar över varje månad än någonsin... och nej, jag har inte fått löneförhöjning, snarare så vart jag arbetslös och fick mindre pengar in på kontot varje månad...

OEM <3
6 957 Inlägg
26 november 2009
Det farliga med en del som börjar jobba och ser att man helt plötsligt har en del pengar
på kontot är att dom ger sig ut på en shoppingrunda...

"Åfan, dator + bredband bara 599kr/mån i 18mån, ny tele 1kr (med förhöjd avgift 250-300kr)"
sen kan det rulla på, har inte själv gjort detta men känner en som hade så mkt kreditskulder nu när
han blev arbetslös att han fick flytta hem och betala skulder i 6 mån via sin A-kassa.

Spara ALLA kvitton från en månads utgifter, sätt dig ner och kolla vad som kan skäras ner på.
OCH vafan äter du egentligen? Fläskfilé och Pizza var och varannan dag? tongue

Har själv stadgat mig med hela 5 utgifter varje månad, Hyra(inkl. garaget), bil, bilförsäkringarna, bredband och tele..
Ligger i runda slängar runt 9000kr/mån + 1500-2000kr mat  (till jobb och äta ute kanske 1-2ggr i veckan)
ej bensin tillagt då det varierar en hel del. Efter det så blir det ca 12-13000kr att spara, leva och ha kul på smile

Du ska nog se att din ekonomi ordnar upp sig smile

mvh
Senast redigerat av Bjork (26 november 2009)

OEM <3

223 Inlägg
26 november 2009
polaren bränner 25 papp varje månad. har fått låna av mig (arbetslös) .. tongue fattar inte?!

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Sök