2557
Sök

Stelbakaxel eller multilink? Volvo 745 GL

Crazy
698 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#1
Ska man byta till multilink eller inte?

Multilink borde ge bättre väghållning va?

Men tål den nån effekt hehe?

MoffeGreven
27 november 2009
#2
Vad jag hört så är Multilink bättre till dragracing, alltså att gå rakt fram. Kanske inte är sant?
Senast redigerat av MoffeGreven (27 november 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 november 2009
#3
MoffeGreven skrev:
Vad jag hört så är Multilink bättre till dragracing, alltså att gå rakt fram. Kanske inte är sant?

Snarare tvärt om. Raktfram åka är det bättre med stel axel och 4 länk.

Jonas

4 001 Inlägg
27 november 2009
#4
MoffeGreven skrev:
Vad jag hört så är Multilink bättre till dragracing, alltså att gå rakt fram. Kanske inte är sant?

njae, nu har du nog tänkt fel, 4-link är för raktfram.

Jag vet inte hur mycket effekt 740:s multilink klarar, den funkar iaf. inte i rally & rallycross och Volvo använde den inte till sin Volvo 760 Grupp A (som aldrig blev något men ändå)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Crazy
698 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#5
Då jag vill ha väghållning och kunna åka brett så undrar jag som sagt om man ska köra på stel eller multilink. Det är 760 som har multilink va?

Passar rakt av?

Frågan är om den tål effekt. Eller om man ska slakta en bmw och modda nåt eget med bmw klump osv.

Crazy
698 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#6
Nackdelen med stel som jag se är att det inte går och ställa några hjulvinklar bak.

MoffeGreven
27 november 2009
#7
kolvas skrev:
MoffeGreven skrev:
Vad jag hört så är Multilink bättre till dragracing, alltså att gå rakt fram. Kanske inte är sant?

njae, nu har du nog tänkt fel, 4-link är för raktfram.

Jag vet inte hur mycket effekt 740:s multilink klarar, den funkar iaf. inte i rally & rallycross och Volvo använde den inte till sin Volvo 760 Grupp A (som aldrig blev något men ändå)

Precis så vare ja.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 november 2009
#8
Finns ju två typer av multilinkar MKI 764 88-90 och 964 91-94. MKII kom 1995 med faceliften. MKI har ju spiralfjädrar och passar "rakt av" på en 740. MKII är med en bladfjäder på tvären. Dock vet jag inte om den passar.
Moon_Walk kör ju T6 på MKII multilinken.

Jonas

1 758 Inlägg
27 november 2009
#9
Multilinken ger betydligt bättre väghållning original och med lite hemmameck så man kan justera så har man faktiskt en riktigt trevlig bakvagn!
Tåligheten vettetusan faktiskt, verkar inte finnas så många som kan svara på frågan eftersom det inte är direkt gott om toktrimmade multilink-bilar. Diffen är likasamma som på de stela (dana 30), så den borde ju vara lika tålig. Drivaxlarna är lite tunnare, men å andra sidan är de avlastade...
Skulle tro att upphängningen är den klenaste punkten (eller möjligen drivaxlarna), men upphängningen till den stela axeln är ju en total katastrof i vilket fall som helst.

Jag ska sätta multilink på min 940. Troligtvis blir det med egna infästningar och länkarmar... Lär tyvärr dröja innan den kommer ut på vägarna, men då får vi se om den tål effekt!

Crazy
698 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#10
Så det är samma diffhus osv? Då borde ju en aussielocker passa? (stavning)

Upphängningen går ju förstärka;)

Tåls och funderas på.

Men volvo_mannen? Ska man ha mk1 eller mk2?

Bladfjäder låter inget kul:P

110 Inlägg
27 november 2009
#11
jag har multilinken på min 760tic. en jävla skillnad mot att åka med stel bakaxel!
tyckte det vart bra mycket roligare att åka på tvären också, men inga som helst problem att kasta upp den på bredden.. iofs var det blött igår när jag var ut med den, men 110-120 och bara kasta ut han i kurvan, utan probs att räta upp den sen!smile


Meister
6 763 Inlägg
27 november 2009
#12
-h-jdm- skrev:
Så det är samma diffhus osv? Då borde ju en aussielocker passa? (stavning)

Upphängningen går ju förstärka;)

Tåls och funderas på.

Men volvo_mannen? Ska man ha mk1 eller mk2?

Bladfjäder låter inget kul:P

Underskatta inte bladfjädring. Kolla bara på Corvetten big_smile


Crazy
698 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#13
camaro67 skrev:
-h-jdm- skrev:
Så det är samma diffhus osv? Då borde ju en aussielocker passa? (stavning)

Upphängningen går ju förstärka;)

Tåls och funderas på.

Men volvo_mannen? Ska man ha mk1 eller mk2?

Bladfjäder låter inget kul:P

Underskatta inte bladfjädring. Kolla bara på Corvetten big_smile

hehe..sorry

Med lem
1 127 Inlägg
27 november 2009
#14
-h-jdm- skrev:
Så det är samma diffhus osv? Då borde ju en aussielocker passa? (stavning)

Upphängningen går ju förstärka;)

Tåls och funderas på.

Men volvo_mannen? Ska man ha mk1 eller mk2?

Bladfjäder låter inget kul:P

Diff från de stela axlarna passar inte.

Multilink diffen har inte samma splines som den stela har.

Så diffen är ju helt klart sämsta på dessa bakvagnar. Åtgärda den (bmw diff eller liknande) och man har en fin bolt on bakvagn. Skulle hellre vilja ha delad på min, men nu är det för mycket pengar nerlagt för att man ska ändra sig. tongue


Crazy
698 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#15
Verkar som multilink är posetivt då.

Frågan är om man ska ha mk1 eller mk2

144 Inlägg
20 juni 2010
#16
-h-jdm- skrev:
Verkar som multilink är posetivt då.

Frågan är om man ska ha mk1 eller mk2

Den i alu är skit, väger mer än plåtmodellen.

Använd den i "plåt" och skaffa en diffklump från en bmw 535 eller likande och bygg egna fästen så har du en stabil bakvagn. drivaxlarna verkar tåla mer än man tror.

Mvh


1 562 Inlägg
20 juni 2010
#17
ryms den på 745an av vad jag vet var de bara sedanbilar som var utrustade med multilink av utrymmesskäl.

Med lem
1 127 Inlägg
20 juni 2010
#18
mange_240 skrev:
ryms den på 745an av vad jag vet var de bara sedanbilar som var utrustade med multilink av utrymmesskäl.

V90 har ju multilink så det ska ju funka.

Om man ska välja mellan mk och mk2 ska mk2an vara den bättre. På den kan man shimsa bärarmar för mer/mindre camber. Också hört talas om att alumodellen är tyngre. Vilken som är vilken vet jag ej. Vilka bilar satt alu bryggan på?


144 Inlägg
20 juni 2010
#19
Erlandsson skrev:
-h-jdm- skrev:
Verkar som multilink är posetivt då.

Frågan är om man ska ha mk1 eller mk2

Den i alu är skit, väger mer än plåtmodellen.

Använd den i "plåt" och skaffa en diffklump från en bmw 535 eller likande och bygg egna fästen så har du en stabil bakvagn. drivaxlarna verkar tåla mer än man tror.

Mvh

Glömde skriva att "bultmönstret" på volvos drivaxlar passar på bmw klumpen också:)


1 562 Inlägg
21 juni 2010
#20
H3dlund skrev:
mange_240 skrev:
ryms den på 745an av vad jag vet var de bara sedanbilar som var utrustade med multilink av utrymmesskäl.

V90 har ju multilink så det ska ju funka.

Om man ska välja mellan mk och mk2 ska mk2an vara den bättre. På den kan man shimsa bärarmar för mer/mindre camber. Också hört talas om att alumodellen är tyngre. Vilken som är vilken vet jag ej. Vilka bilar satt alu bryggan på?

tänkte inte på dem.


Sök