Den mediabild av klimathotet vi ser liknar den bild allmänheten hade av jesus för 2000 år sedan. Alla har hört talas om han men ingen har sett han eller kan bevisa att det som sägs om han är sant. Exakt samma sak med koldioxid och växthuseffekt.
Världsledare har i tusentals år försökt använda religion för att få folk att tro på något som elnigt någon ledare ska vara rätt. Efter ett par tusen år är det dags för en ny religion, Klimathotet.
Precis som alla andra dommedagsprofeter förespråkar den världens undergång om man inte hakar på och slaviskt gör som de vill.
Jag tycker att det är tragiskt att man i ett så pass modernt samhälle är så lättpåverkad att det räcker med några krigsrubriker i Aftonbladet och Expressen för att folk ska tro att det är sanning.
Bakgrunden till hysterin beror naturligtvis på många vetenskapsmäns övertro på vår förmåga och att vi, den lilla människan skulle ha makt större än någon gud och därmed på egen hand i oförstånd förändra hela välden...
Jag undrar hur mycket koldioxid t.ex. ett vulkanutbrott av lite magnitud släpper ut.... Eller vem som körde alla bilar som smälte den 3km tjocka isen här över för 10000 år sedan...
Tyvärr bevisar det här hur beroende människan är utav en religion. Kristendomen och Islam är på utdöende i västvärlden och aldeles för gammalmodiga i sin predikan, då behövs något nytt som ett globalt hot, något man inte kan ta på män ändå måste vara rädd för, gärna något som den lilla människan ändå kan påverka genom att förändra sin livsstil och vips, klimathotet är skapat.
Bjäfs och tjafs säger jag.
Vetenskap = Tvivel
Skapa en sanning, Pröva sanningen utifrån alla nu kända fakta, förkasta eller använd sanningen och bygg vidare på hypoteserna så fungerar riktig vetenskap. Allt som är vetenskapligt bevisat kan motbevisas med andra teorier, tänk bara på att jorden en gång i tiden var platt....
Jag räknar mig själv som vetenskapsman, alltså tvivlar jag tills jag blir överbevisad. Än så länge har ingen lyckats...
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...